قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی انژکتور و سوزن انژکتور خودرو

10 نشانه که خبر از خرابی انژکتور خودروی شما می دهد!

قبل از اینکه به آموزش علائم خرابی انژکتور خودرو پرداخته شود، خلاصه ­ایی در مورد ساختار داخلی آن ارائه خواهد شد، تا یادگیری علائم خرابی انژکتور آسان­تر گردد. به طور کلی انژکتور جایگزین کاربراتورهای قدیمی شده و وظیفه آن انتقال سوخت (بنزین یا گازوئیل) به محفظه­‌ی احتراق سیلندر می­باشد. در واقع این قطعه با پاشش سوخت با زاویه مشخص به محفظه احتراق، سوخت­‌رسانی به سیلندر را انجام می­دهد.

نکته مهم در پروسه سوخت­‌رسانی که یکی از علائم خرابی انژکتور خودرو نیز هست، این است که انژکتور سوخت را با زاویه مشخصی اسپری می­کند. اگر زاویه ریزش سوخت بیشتر از حد مجاز باشد، علائم خرابی آن ظاهر می­شوند و چنانچه کمتر باشد نیز نشانه‌­های خرابی آن مشخص می­شوند. در شکل زیر ساختار یک انژکتور از دو نمای مختلف وجود دارد که عناصر تشکیل دهنده­ آن را نمایش داده است.

ساختار داخلی انژکتور خودرو

[ساختار داخلی یک انژکتور خودرو]

 

مهمترین علائم خرابی انژکتور خودرو

حال که ساختار داخلی یک انژکتور را دیدیم به اصل مطلب یعنی علائم خرابی انژکتور خودرو خواهیم پرداخت. به صورت کلی خرابی انژکتور نشانه­‌های زیادی می­تواند داشته باشد، در ادامه برخی از مهمترین‌­ها را معرفی خواهیم کرد.

 

1- کاهش شتاب خودرو

اولین نشانه از علائم خرابی انژکتور خودرو، کاهش شتاب خودرو می­باشد. اگر احساس می­کنید به مرور زمان شتاب خودروی شما کم شده و دیگر شتاب اولیه را ندارد، تاریخ شستشو و سرویس انژکتورها را بررسی بفرمایید. در کاتالوگ هر ماشین زمان­های خاصی برای تعمیر و نگهداری بخش­های مختلف آن در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است یکی از دلایل اصلی آشغال گرفتن انژکتورها بنزین ناخالص می­باشد.

روشی دیگر برای برطرف کردن علائم خرابی انژکتور خودرو: گاهی اوقات با ریختن مکمل در باک بنزین عمل شستشو در حین رانندگی انجامی می­شود، اما این روش 100 درصد اثبات شده نمی­باشد. برخی نیز پیشنهاد بنزین سوپر را می­دهند، به نحوی که باید به صورت دوره­ایی برای مثال هر 2 تا 3 ماه یکبار به جای بنزین معمولی از بنزین سوپر استفاده کرد. البته بهترین روش مراجعه به تعمیرکاران جهت شستشوی انژکتورها می­باشد. دستگاه های خاصی وجود دارند که به کمک آنها شستشوی سوزن‌­های انژکتور به روشی استاندارد انجام می­شود.

دستگاه انژکتور شور

[دستگاه انژکتور شور]

 

2- افزایش مصرف سوخت

از دیگر علائم خرابی انژکتور خودرو که مرور زمان آن را مشخص می­کند، افزایش مصرف بنزین است. زمانی که انژکتورها به درستی کار نمی­کنند، برای مثال وقتی گرفتگی دارند، مصرف سوخت افزایش پیدا می­کند.

گاهی اوقات این مشکل، مصرف سوخت را تا 2 برابر حالت عادی نیز افزایش می­دهد. اگر مصرف سوخت برای شما مهم هست حتما تنظیم و شستشوی دوره ­ایی انژکتورها را مد نظر قرار دهید. معمولا هر 50 هزار کیلومتر یکبار باید سرویس شوند.

 

خام­‌سوزی به عنوان یکی از علائم خرابی انژکتور خودرو

شاید اصطلاح بازاری «شره کردن بنزین» به گوش شما نیز خورده باشد، در این حالت مصرف بنزین و خام­‌سوزی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. منظور از خام­‌سوزی این است که یکباره بنزین زیادی وارد محفظه احتراق شده و به طور کامل نمی­‌سوزد، اصطلاحا احتراق ناقص صورت می­گیرد. خام­‌سوزی بنزین یکی از مهمترین علائم خرابی انژکتور خودرو به شمار می­‌رود که به عنوان یک ایراد اولیه شناخته می­شود.

 

کاهش مصرف سوخت از علائم خرابی انژکتور خودرو

بعضی مواقع با شستشوی درست انژکتورها می­توان بین 10 تا 15 درصد مصرف سوخت را کاهش داد. البته در نظر داشته باشید شستشوی حتما باید توسط دستگاه مخصوصی که برای این کار وجود دارد، انجام گیرد.

به بیان مهم­تر شستشوی سوزن­‌ها باید به روش استاندارد و با دستگاه استاندارد صورت گیرد، سایر روش­های پیشنهادی، روش­های تجربی هستند که ممکن است جوابگو نباشند.

چند مدل انژکتور خودرو

[چند مدل انژکتور]

3- کاهش راندمان

کاهش راندمان موتور یکی دیگر از علائم خرابی انژکتور خودرو است که می­تواند به دلیل گرفتگی یک یا چند تا از انژکتورها رخ دهد. گاهی اوقات سوزن انژکتور به طور کامل بسته می­شود و هیچگونه سوختی را از خود عبور نخواهد داد و باعث کاهش قدرت خودرو می­گردد. راندمان اتومبیل در این شرایط به طرز باورنکردنی کاهش پیدا کرده و در همه زمینه­‌ها، خودرو قدرت خود را از دست می­دهد.

 

4- ریپ زدن

اصطلاح بازاری «ریپ زدن» نیز نشانه‌­ایی دیگر از علائم خرابی انژکتور خودرو بوده و باعث قطع و وصل شدن حرکت خودرو می­گردد. معمولا در چنین شرایطی سوزن یکی از انژکتورها به طور کامل گرفته شده است. این مشکل گاهی به قدری حاد می­شود که موتور خودرو در حالت نرمال کار کردن، با نظم خاصی بالا و پایین می­پرد.

 

5- بد روشن شدن

از دیگر علائم خرابی انژکتور خودرو بد استارت خوردن است. بعضی اوقات دیده می­شود خودرو، سنگین استارت می­خورد، این مشکل می­تواند علامتی از علائم خرابی انژکتور خودرو باشد.

 

6- تاخیر در شتاب گیری

تاخیر ماشین در سرعت گرفتن و راه افتادن نیز می­تواند از جمله علائم خرابی انژکتور خودرو باشد. این مشکل می­تواند ناشی از گرفتگی جزئی برخی از سوزن­ها باشد و معمولا با شستشوی آنها برطرف می­گردد.

 

7- عملکرد نادرست سنسور اکسیژن

درست عمل نکردن سنسور اکسیژن نیز می­تواند یکی دیگر از علائم خرابی سوزن انژکتور باشد. وقتی سنسور اکسیژن دائما خراب می­شود و نیاز به تعمیر پیدا می­کند باید دلیل آن را در جای دیگر پیدا کرد. سنسور اکسیژن یکی از مهمترین و البته گران قیمت­‌ترین قطعات موجود در خودرو به حساب می­‌آید که اگر معیوب شود هزینه­‌های گزافی به بار خواهد آورد. اگر به موقع درست عمل نکردن و خرابی سوزن انژکتورها برطرف نگردد، قطعا باعث خسارات زیادی از قبیل اختلال در روند کار سنسور اکسیژن می­گردد.

 

8- مشکلات در حرکت خودرو

توقف ناگهانی یا وقفه­‌های بلند مدت در حین حرکت خودرو نیز می­تواند ریشه در خرابی سوزن انژکتورها داشته باشد. برای این منظور باید به تعمیرکار ماهر مراجعه کرد.

 

9- مشکلات کاتالیست

اختلال در روند کار کاتالیست و خرابی­‌های مکرر آن از جمله علائم خرابی سوزن انژکتور به شمار می­رود. در این حالت اگر انژکتورها درست عمل نکنند باعث افزایش آلودگی خودرو می­شوند. همانطور که می­دانید کاتالیست قطعه‌­ایی است که درون اگزوز خودرو قرار دارد و گازهای سمی را فیلتر کرده تا خروجی آن سالم شود.

حال اگر انژکتورها درست عمل نکنند آلایندگی خروجی از اگزوز افزایش پیدا کرده، در نتیجه وظیفه کاتالیست تشدید شده و نیاز به تعویض مکرر در فواصل زمانی کوتاه دارد. بنابراین اگر کاتالیست خودروی شما در بازه­‌های کوتاه مدت نیاز به تعویض دارد می­تواند یکی از علائم خرابی انژکتور خودرو باشد.

 

کلام آخر

علاوه بر علائم 9گانه‌­ی فوق، افزایش میزان آلایندگی هوا، صدای غیر عادی در خودرو، احتراق ناقص و بسیاری دیگر از ایرادات فنی وجود دارند که می­توانند از علائم خرابی انژکتور خودرو باشند. در این مقاله پرداختن به کلیه آنها امکان­پذیر نمی­باشد، تنها علائم مهم­تر و پرتکرارتر که معمولا تا 90 درصد احتمال بروز بیشتری دارند، مورد بحث قرار گرفتند. در نهایت امیدواریم دانشی به دانش شما متخصصین و کاربران عزیز افزوده باشیم.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا