قطعات برقی و الکتریکی

آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است ؟

آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است؟

 

سیستم‌های کنترل موتور در خودروهای مدرن برای تنظیم عملکرد موتور و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر عملکردهای حیاتی به ورودی از چندین سنسور متکی هستند. زمانی که این سنسورها اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌دهند، راننده ممکن است افزایش مصرف سوخت، مشکلات رانندگی، ایجاد آلایندگی و سایر مسائل را تجربه کند. از آنجایی که سنسورهای اکسیژن نقشی حیاتی در عملکرد موتور و کنترل آلاینده‌ها دارند، ممکن است از خود بپرسید که چه آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است یا خیر که پاسخ این سوال خود را در این از سایت اینفویدک مطلب یافت می‌کنید.

همچنین ببینید : لوازم یدکی ماشین سنگین

سنسور اکسیژن چه کاری انجام می‌دهد؟

یکی از مهم ترین سنسورها در خودروهای مدرن سنسور اکسیژن است. همچنین به عنوان سنسور O2 شناخته می‌شود زیرا O2 فرمول شیمیایی اکسیژن است، سنسور اکسیژن مقدار اکسیژن نسوخته موجود در اگزوز را هنگام خروج گازهای خروجی از موتور کنترل می‌کند. با نظارت بر سطح اکسیژن، سنسور وسیله ای برای اندازه گیری مخلوط سوخت فراهم می‌کند.

سنسورهای اکسیژن در تمام خودروهای تولید شده از سال 1981 اجباری هستند. با توجه به مقررات که در مورد خودروهای تولید شده در سال 1996 به بعد اعمال می‌شود، بسیاری از خودروهای جدیدتر دارای چندین سنسور اکسیژن هستند.

 

آیا می‌توان سنسور اکسیژن را تعمیر کرد؟

سنسورهای اکسیژن جزو موارد مصرفی ماشین هستند که مانند فیلتر روغن و هوا به طور مرتب نیاز به تعویض دارند، بنابراین معمولاً در صورت خرابی فقط باید تعویض شوند.

سنسورهای اکسیژن جزء حیاتی سیستم‌های سوخت و آلاینده‌ها هستند زیرا میزان اکسیژن موجود در اگزوز را کنترل کرده و این اطلاعات را به کامپیوتر موتور منتقل می‌کنند، که نسبت هوا به سوخت را متناسب با آن تنظیم می‌کند. اگر یک سنسور اکسیژن از کار بیافتد، کامپیوتر موتور نمی‌تواند نسبت هوا به سوخت را به درستی تنظیم کند، که می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت، آلایندگی بیشتر و آسیب به اجزای دیگر شود.

چه زمانی باید سنسورهای اکسیژن خود را تعویض کنید

چه زمانی باید سنسورهای اکسیژن خود را تعویض کنید؟

سنسورهای اکسیژن معمولاً در تعمیر و نگهداری دوره‌های چک نمی‌شوند و معمولاً فقط در صورت خرابی تعویض می‌شوند. متأسفانه وسایل نقلیه چراغ هشداری ندارند که نشان دهد سنسور اکسیژن از کار افتاده است، بنابراین باید از علائم آن آگاه باشید و آنها را توسط مکانیک مورد بازبینی قرار دهید. حسگر اکسیژن برای ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر سالم مانده و قابل استفاده هستند و بعد از این پیمایش باید مورد بازبینی قرار گیرند.

تعمیرات تخصصی سیستم اگزوز خودروهای سنگین >>> تعمیرگاه ماشین سنگین

علت از کار افتادن سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن یکی از پرکاربردترین سنسورهای تعویضی خودرو در نظر گرفته می‌شود. این سنسور بسیار مهم است زیرا مسئول حفظ مصرف سوخت خوب و آلایندگی کمتر است. هنگامی‌که سنسور اکسیژن خراب می‌شود، با تغییر شرایط عملکرد موتور، کامپیوتر خودرو نمی‌تواند مخلوط سوخت را به سرعت تنظیم کند.

سنسور اکسیژن به دلیل ورود انواع مختلف آلاینده‌ها به اگزوز از بین می‌رود. مشکلاتی مانند نشت مایع خنک کننده داخلی به دلیل ترک خوردگی دیواره سیلندر یا نشتی واشر سر سیلندر می‌تواند منجر به آلودگی اگزوز به سیلیکات شود که نتیجه آن از کار افتادن سنسور اکسیژن است. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، سنسور اکسیژن باید تعویض شود.

 

نشانه‌های خراب بودن سنسور اکسیژن چیست؟

چند نشانه وجود دارد که به شما نشان می‌دهد ممکن است سنسور اکسیژن خرابی داشته باشید. یکی از مهم‌ترین آنها این است که اگر چراغ چک موتور شما روشن است، ممکن است به این معنی باشد که سنسور اکسیژن مشکل دارد.

مکانیک‌ها همواره اعتقاد دارند که خودرو همیشه راهی برای گفتن نقص سنسور اکسیژن به راننده ندارد و تنها راه برای کشف این موضوع این است که عملکرد خودرو را زیر نظر داشته باشید و با مکانیک مورد اعتماد خود این مورد را بررسی کنید.

علائم قابل بررسی عبارتند از کاهش قدرت موتور، کار نکردن درست شمع، کمبود برق، توقف، و یا افزایش قابل توجه مسافت پیموده شده با سوخت‌گیری انجام شده.

به عبارت دیگر اگر احساس می‌کنید ماشین شما هنگام روشن بودن صدای بدی داشته و به درستی کار نمی‌کند، اگر برق خودرو کاهش یافته، یا اگر به نظر می‌رسد که بنزین سریع‌تر از همیشه تمام می‌شود، ممکن است با مشکل سنسور اکسیژن مواجه باشید. البته باید گفت این موارد می‌توانند نشانه‌هایی باشند که به مسائل دیگری مرتبط باشند، اما همواره حسگر اکسیژن گزینه محتمل‌تری است.

 

اگر سنسور اکسیژن را تعویض نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر سنسور اکسیژن از کار بیفتد و تعویض نشود، ممکن است باعث ایجاد چند مشکل مختلف در خودرو شود.

 

اول اینکه کامپیوتر موتور نمی‌تواند نسبت هوا به سوخت را به درستی تنظیم کند، به این معنی که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی بیشتری خواهید داشت. این کار به سایر قطعات مانند کاتالیزور هم آسیب می‌رساند.

دود تیره اگزوز به همراه گرمای بیش از حد همراه با بوی بدی همراه خواهد بود. تصور کنید همه این اتفاقات فقط به این دلیل است که شما نتوانستید یک سنسور اکسیژن ساده را تعویض کنید.

 

آیا رانندگی با سنسور اکسیژن خراب می‌تواند به خودرو آسیب برساند؟

با گذشت زمان، رانندگی با سنسور اکسیژن معیوب به ماشین شما آسیب می‌رساند. سنسورهای اکسیژن تعیین می‌کنند که آیا نسبت هوا به سوخت موتور شما سازگار است یا خیر، همچنین امکان تزریق سوخت و کنترل آلاینده‌ها را فراهم می‌کند. زمانی که این عوامل با هم مطابقت نداشته باشند، خودرو آنطور که انتظار می‌رود عمل نکرده و گاهی در این فرآیند به سایر قسمت‌های خودرو آسیب می‌رساند. قبل از تعویض کامل هرچه بیشتر با ماشین خود رانندگی کنید، باید برای آسیب‌های بیشتری آماده باشید.

 

آیا می‌توانید ماشینی را سوار شوید که سنسور اکسیژن ندارد؟

اگر موتور شما روشن شده، کار می‌کند و می‌تواند به کار خود ادامه دهد، می‌توانید بدون سنسور اکسیژن رانندگی کنید. خودروهای مدرن با سیستم‌های دیجیتال دارای فرمان توقف با ایرادات خاص برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور یا سایر قسمت‌های خودرو هستند. به عنوان مثال اگر گیربکس شما سنسور ضعیفی داشته باشد، ماشین کار نمی‌کند. این به این دلیل است که بدون سنسور می‌توانید واقعاً به وسیله نقلیه آسیب بزنید.

 

نتیجه‌گیری

اگر به سرعت هر یک از علائم ذکر شده مربوط به سنسور اکسیژن خراب را شناسایی کردید، هر چه سریع‌تر به متخصصین خودروی خود مراجعه کرده و عیب را برطرف کنید.

خبر خوب این است که با مراجعه سریع به مکانیک محل خود، می‌توانید تشخیص مناسبی از مشکل خودرو و هزینه تعمیر آن دریافت کنید. خوشبختانه تعویض و خرید سنسور اکسیژن یک تعمیر نسبتاً ارزان است که می‌تواند در عرض چند دقیقه انجام شود.

 

اگر این مشکل به حال خود رها شود، می‌تواند برای خودرو مضر باشد. نه تنها به دلیل سوختن مقدار بیشتر سوخت هزینه بیشتری می‌کنید، بلکه می‌توانید متحمل هزینه‌های جانبی فراتری شوید که خیلی هزینه بیشتری خواهد داشت.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا