علائم خرابی انژکتور و سوزن انژکتور خودرو
10 نشانه که خبر از خرابی انژکتور خودروی شما می دهد!

قبل از اینکه به آموزش علائم خرابی انژکتور خودرو پرداخته شود، خلاصه ایی در مورد ساختار داخلی آن ارائه خواهد شد، تا یادگیری علائم خرابی انژکتور آسانتر گردد. به طور کلی انژکتور جایگزین کاربراتورهای قدیمی شده و وظیفه آن انتقال سوخت (بنزین یا گازوئیل) به محفظهی احتراق سیلندر میباشد. در واقع این قطعه با پاشش سوخت با زاویه مشخص به محفظه احتراق، سوخترسانی به سیلندر را انجام میدهد.
نکته مهم در پروسه سوخترسانی که یکی از علائم خرابی انژکتور خودرو نیز هست، این است که انژکتور سوخت را با زاویه مشخصی اسپری میکند. اگر زاویه ریزش سوخت بیشتر از حد مجاز باشد، علائم خرابی آن ظاهر میشوند و چنانچه کمتر باشد نیز نشانههای خرابی آن مشخص میشوند. در شکل زیر ساختار یک انژکتور از دو نمای مختلف وجود دارد که عناصر تشکیل دهنده آن را نمایش داده است.
[ساختار داخلی یک انژکتور خودرو]
مهمترین علائم خرابی انژکتور خودرو
حال که ساختار داخلی یک انژکتور را دیدیم به اصل مطلب یعنی علائم خرابی انژکتور خودرو خواهیم پرداخت. به صورت کلی خرابی انژکتور نشانههای زیادی میتواند داشته باشد، در ادامه برخی از مهمترینها را معرفی خواهیم کرد.
1- کاهش شتاب خودرو
اولین نشانه از علائم خرابی انژکتور خودرو، کاهش شتاب خودرو میباشد. اگر احساس میکنید به مرور زمان شتاب خودروی شما کم شده و دیگر شتاب اولیه را ندارد، تاریخ شستشو و سرویس انژکتورها را بررسی بفرمایید. در کاتالوگ هر ماشین زمانهای خاصی برای تعمیر و نگهداری بخشهای مختلف آن در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است یکی از دلایل اصلی آشغال گرفتن انژکتورها بنزین ناخالص میباشد.
روشی دیگر برای برطرف کردن علائم خرابی انژکتور خودرو: گاهی اوقات با ریختن مکمل در باک بنزین عمل شستشو در حین رانندگی انجامی میشود، اما این روش 100 درصد اثبات شده نمیباشد. برخی نیز پیشنهاد بنزین سوپر را میدهند، به نحوی که باید به صورت دورهایی برای مثال هر 2 تا 3 ماه یکبار به جای بنزین معمولی از بنزین سوپر استفاده کرد. البته بهترین روش مراجعه به تعمیرکاران جهت شستشوی انژکتورها میباشد. دستگاه های خاصی وجود دارند که به کمک آنها شستشوی سوزنهای انژکتور به روشی استاندارد انجام میشود.
[دستگاه انژکتور شور]
2- افزایش مصرف سوخت
از دیگر علائم خرابی انژکتور خودرو که مرور زمان آن را مشخص میکند، افزایش مصرف بنزین است. زمانی که انژکتورها به درستی کار نمیکنند، برای مثال وقتی گرفتگی دارند، مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.
گاهی اوقات این مشکل، مصرف سوخت را تا 2 برابر حالت عادی نیز افزایش میدهد. اگر مصرف سوخت برای شما مهم هست حتما تنظیم و شستشوی دوره ایی انژکتورها را مد نظر قرار دهید. معمولا هر 50 هزار کیلومتر یکبار باید سرویس شوند.
خامسوزی به عنوان یکی از علائم خرابی انژکتور خودرو
شاید اصطلاح بازاری «شره کردن بنزین» به گوش شما نیز خورده باشد، در این حالت مصرف بنزین و خامسوزی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. منظور از خامسوزی این است که یکباره بنزین زیادی وارد محفظه احتراق شده و به طور کامل نمیسوزد، اصطلاحا احتراق ناقص صورت میگیرد. خامسوزی بنزین یکی از مهمترین علائم خرابی انژکتور خودرو به شمار میرود که به عنوان یک ایراد اولیه شناخته میشود.
کاهش مصرف سوخت از علائم خرابی انژکتور خودرو
بعضی مواقع با شستشوی درست انژکتورها میتوان بین 10 تا 15 درصد مصرف سوخت را کاهش داد. البته در نظر داشته باشید شستشوی حتما باید توسط دستگاه مخصوصی که برای این کار وجود دارد، انجام گیرد.
به بیان مهمتر شستشوی سوزنها باید به روش استاندارد و با دستگاه استاندارد صورت گیرد، سایر روشهای پیشنهادی، روشهای تجربی هستند که ممکن است جوابگو نباشند.
[چند مدل انژکتور]
3- کاهش راندمان
کاهش راندمان موتور یکی دیگر از علائم خرابی انژکتور خودرو است که میتواند به دلیل گرفتگی یک یا چند تا از انژکتورها رخ دهد. گاهی اوقات سوزن انژکتور به طور کامل بسته میشود و هیچگونه سوختی را از خود عبور نخواهد داد و باعث کاهش قدرت خودرو میگردد. راندمان اتومبیل در این شرایط به طرز باورنکردنی کاهش پیدا کرده و در همه زمینهها، خودرو قدرت خود را از دست میدهد.
4- ریپ زدن
اصطلاح بازاری «ریپ زدن» نیز نشانهایی دیگر از علائم خرابی انژکتور خودرو بوده و باعث قطع و وصل شدن حرکت خودرو میگردد. معمولا در چنین شرایطی سوزن یکی از انژکتورها به طور کامل گرفته شده است. این مشکل گاهی به قدری حاد میشود که موتور خودرو در حالت نرمال کار کردن، با نظم خاصی بالا و پایین میپرد.
5- بد روشن شدن
از دیگر علائم خرابی انژکتور خودرو بد استارت خوردن است. بعضی اوقات دیده میشود خودرو، سنگین استارت میخورد، این مشکل میتواند علامتی از علائم خرابی انژکتور خودرو باشد.
6- تاخیر در شتاب گیری
تاخیر ماشین در سرعت گرفتن و راه افتادن نیز میتواند از جمله علائم خرابی انژکتور خودرو باشد. این مشکل میتواند ناشی از گرفتگی جزئی برخی از سوزنها باشد و معمولا با شستشوی آنها برطرف میگردد.
7- عملکرد نادرست سنسور اکسیژن
درست عمل نکردن سنسور اکسیژن نیز میتواند یکی دیگر از علائم خرابی سوزن انژکتور باشد. وقتی سنسور اکسیژن دائما خراب میشود و نیاز به تعمیر پیدا میکند باید دلیل آن را در جای دیگر پیدا کرد. سنسور اکسیژن یکی از مهمترین و البته گران قیمتترین قطعات موجود در خودرو به حساب میآید که اگر معیوب شود هزینههای گزافی به بار خواهد آورد. اگر به موقع درست عمل نکردن و خرابی سوزن انژکتورها برطرف نگردد، قطعا باعث خسارات زیادی از قبیل اختلال در روند کار سنسور اکسیژن میگردد.
8- مشکلات در حرکت خودرو
توقف ناگهانی یا وقفههای بلند مدت در حین حرکت خودرو نیز میتواند ریشه در خرابی سوزن انژکتورها داشته باشد. برای این منظور باید به تعمیرکار ماهر مراجعه کرد.
9- مشکلات کاتالیست
اختلال در روند کار کاتالیست و خرابیهای مکرر آن از جمله علائم خرابی سوزن انژکتور به شمار میرود. در این حالت اگر انژکتورها درست عمل نکنند باعث افزایش آلودگی خودرو میشوند. همانطور که میدانید کاتالیست قطعهایی است که درون اگزوز خودرو قرار دارد و گازهای سمی را فیلتر کرده تا خروجی آن سالم شود.
حال اگر انژکتورها درست عمل نکنند آلایندگی خروجی از اگزوز افزایش پیدا کرده، در نتیجه وظیفه کاتالیست تشدید شده و نیاز به تعویض مکرر در فواصل زمانی کوتاه دارد. بنابراین اگر کاتالیست خودروی شما در بازههای کوتاه مدت نیاز به تعویض دارد میتواند یکی از علائم خرابی انژکتور خودرو باشد.
کلام آخر
علاوه بر علائم 9گانهی فوق، افزایش میزان آلایندگی هوا، صدای غیر عادی در خودرو، احتراق ناقص و بسیاری دیگر از ایرادات فنی وجود دارند که میتوانند از علائم خرابی انژکتور خودرو باشند. در این مقاله پرداختن به کلیه آنها امکانپذیر نمیباشد، تنها علائم مهمتر و پرتکرارتر که معمولا تا 90 درصد احتمال بروز بیشتری دارند، مورد بحث قرار گرفتند. در نهایت امیدواریم دانشی به دانش شما متخصصین و کاربران عزیز افزوده باشیم.