قطعات برقی و الکتریکی

آشنایی با علائم خرابی سیم کشی خودرو

با دانستن علائم خرابی سیم کشی خودرو می‌توانید در هزینه‌های سرسام آور تعمیر صرفه‌جویی نمایید. سیستم الکتریکی خودرو را می توان یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ماشین نام برد که نقش تامین انرژی برای سایر اجزای الکتریکی خودرو را بر عهده دارد.

 

آشنایی با سیم کشی خودرو

قبل از بررسی علائم خرابی سیم کشی خودرو بهتر است با سیم کشی به کار رفته در ماشین بیشتر آشنا شوید. شبکه‌ای از اتصالات الکتریکی در خودروها به کمک سیم پیاده سازی شده است. سیم ها وظیفه انتقال سیگنال‌ها و جریانات را بر عهده دارند. در واقع سیم کشی به کار رفته در خودرو مانند رگ‌های بدن عمل می‌کند. سیم‌کشی سیگنال و انرژی الکتریکی را از دینام به سایر قطعات برقی می‌رساند. در صورتی که این سیم کشی خراب باشد انرژی هدر رفته و به سایر قطعات خودرو نمی‌رسد.

 

اجزای کلیدی در سیم کشی ماشین

علائم خرابی سیم کشی خودرو در سه عنصر کلیدی سیم کشی شامل سیم‌ها، فیوزها و اتصالات نمایان می‌شود. سیم‌ها وظیفه توزیع انرژی برق از باتری به سایر قطعات را بر عهده دارند. سیم ها سیگنال‌های دریافتی از کامپیوتر و سنسورها را منتقل می‌کنند. بنابراین ما با سیم‌های مختلفی در خودرو روبرو هستیم.

سیم‌های انتقال دهنده سیگنال فاقد جریان برق هستند و شدت مقاومت آنها نسبت به سیم‌های انتقال دهنده جریان کمتر است. با توجه به شدت جریانی که یک سیم انتقال می‌دهد، مقاومت آن سنجیده می‌شود. سیم‌های مقاوم در برابر گرم شدن ذوب نمی‌شوند. جنس، طول و قطر سیم با جریان عبوری مرتبط است.

به طور کلی طول سیم هر چقدر بیشتر باشد، مقاومت آن بیشتر است زیرا تبادل گرمایی در سیم‌های با طول بلند بیشتر است. جنس سیم نیز مهم است. هر چقدر سیم از رشته‌های مس ریزتری تشکیل شده باشد مقاومت آن کمتر و جریان بیشتری را منتقل می‌کند. قطر سیم نیز با مقاومت رابطه معکوس دارد؛ یعنی مقاومت کمتر قطر سیم بیشتر.

 

علائم خرابی سیم کشی خودرو

فیوزها وظیفه حفاظت از سیم‌ها را بر عهده دارند. در صورتی که در مسیر جریان بیش از حد وجود داشته باشد فیوز جریان را قطع می‌کند و از آسیب رسیدن به سیم کشی و قطعات مصرفی خودرو جلوگیری می‌کند. ساختار فیوز به صورتی است که در یک محفظه غیر رسانا یک نوار فلزی قرار گرفته است. وقتی جریان بیش از حد باشد نوار فلزی ذوب شده و مسیر جریان را  مسدود می‌کند.

در خودروها دو پنل فیوز استفاده می‌شود. فیوزهای مربوط به پمپ ترمز ضد قفل، ای سی یو، پمپ های خنک کننده و پمپ بنزین در محفظه موتور قرار گرفته‌اند. در داخل داشبورد نیز فیوزهای محفظه کابین تعبیه شده‌اند.

سه نوع فیوز مستطیلی، شیشه‌ای و فلزی در خودرو استفاده می‌شوند. فیوزهای مستطیلی یا سرامیکی دارای دو پایه هستند که به کمک یک سیم به هم متصل شده‌اند. در صورت بالا رفتن جریان این سیم رابط ذوب شده و مسیر قطع می‌شود. سومین قسمت اصلی سیم کشی خودرو اتصالات یا سوکت‌ها هستند. سوکت‌ها امکان انتقال جریان و تعویض قطعات مصرف کننده را ایجاد می‌کنند.

 

علت آسیب رسیدن به سیم کشی خودرو

قبل از بررسی علائم خرابی سیم کشی خودرو بهتر است با دلایلی که موجب آسیب رسیدن به سیم کشی می ‌شوند، آشنا شویم. هر نوع نوسان برق باعث خراب شدن سیم کشی، اتصالات و آتش سوزی می‌شود. در صورتی که باتری ماشین خراب باشد و برق به خوبی به قطعات نرسد، سیم‌ها بیش از حد داغ شده و از بین می‌روند. در صورتی که عایق‌های روی سیم به مرور زمان در اثر لرزش یا گرما از بین رفته باشند سیم دچار اتصال کوتاه شده و امکان آتش سوزی وجود دارد.

آپشن‌هایی که روی یک خودرو نصب می‌شوند مانند سیستم استریو یا اضافه کردن چراغ ممکن است با سایر ‌سیم کشی‌ها تداخل داشته باشد و مدارها را قطع نمایند. در صورت تصادف نیز ممکن است سیم کشی له شده یا قطع شود. رطوبت زیاد محیط یا در معرض آب قرار گرفتن و دمای بالا نیز باعث از بین رفتن عایق‌های روی سیم‌ها می‌شود.

خرابی سیم کشی خودرو

علائم خرابی سیم کشی خودرو

با اطلاع داشتن از علائم خرابی سیم کشی خودرو می‌توانید در هزینه‌های تعمیر صرفه‌جویی کنید. در ادامه مهم‌ترین علائم نشان دهنده آسیب رسیدن به سیم کشی را بررسی می‌کنیم. یکی از علائم اصلی خرابی سیم کشی خودرو تخلیه انگلی باتری است. در این حالت بعد از خاموش شدن ماشین، همچنان از باتری جریان کشیده می‌شود. در صورت وجود این مشکل باتری زود به زود تخلیه می‌شود.

در واقع سنسور یا چراغی در مسیر سیم کشی وجود دارد که بعد از خاموش شدن خودرو همچنان از جریان باتری استفاده می‌کند. وقتی سیم کشی ماشین مشکل داشته باشد هنگام روشن کردن موتور با مشکل روبرو شده و ماشین دیر استارت می‌خورد. ریپ زدن قبل از استارت، سخت استارت خوردن و روشن نشدن از علائم اصلی مشکل در سیم کشی است.

اگر چراغ‌های خودرو سو سو می‌زنند و نورشان کم است یا اصلاً روشن نمی‌شوند این یکی از علائم خرابی سیم کشی خودرو است. هرگونه نقص در عملکرد قطعات برقی مانند شیشه‌ها، سیستم استریو و غیره می‌تواند نشانه آسیب رسیدن به سیم کشی باشد. در مواردی که سیم‌های خودرو در اثر گرمای زیاد ذوب شده باشند بوی سوختگی شدیدی به مشام می‌رسد.

 

چگونه عیب سیم کشی ماشین را پیدا کنیم؟

با توجه به علائم خرابی سیم کشی خودرو می‌توان گفت که عیب یابی سیم کشی کاری پیچیده است و فقط افراد متخصص می‌توانند این کار را انجام دهند. به طور کلی برای رفع عیب سیم کشی خودرو ابتدا باید نوع مشکل را شناسایی کرد. سپس با مطالعه دفترچه راهنما یا نمودار سیم کشی خودرو می‌توان اطلاعات جمع آوری کرد. به کمک بررسی ظاهری سیم‌ها، فیوزها و اتصالات می‌توان علائم آسیب دیدگی یا شل شدن را مشاهده نمود. در صورتی که یکی از فیوزها سوخته باشد می‌توان آن را تعویض کرد.

به کمک مولتی متر می توان برقراری اتصالات سیم‌ها را چک کرد و اگر مولتی متر جریان را در سیم تشخیص دهد، این اتصالات مشکلی ندارد. با پیدا کردن سیم‌ها یا فیوزها و سوکت‌هایی که مشکل دارند و تعویض آنها، می‌توانید موقتا ماشین را راه‌اندازی نمایید. سپس به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. با تسلط بر مدارات و سیم کشی های داخل خودرو می توانید مشکلات خودرو و قطعات برقی را رفع نمایید.

 

سوکت ها در سیم کشی خودرو

 

حرف آخر

در این مطلب مهمترین نشانه ها و علائم خرابی سیم کشی خودرو را بررسی کردیم. با توجه به اهمیت بسیار زیاد سیم کشی حتما به علائمی که نشان دهنده خرابی سیم کشی خودرو است توجه کنید تا با مشکلات بیشتر در این زمینه برخورد نکنید.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا