رپورتاژ

صافکاری بدون رنگ برای جلوگیری از افت قیمت

صافکاری بدون رنگ برای جلوگیری از افت قیمت

زمانی که بدنه خودرو با تصادف اسیب میبیند و دچار فرو رفتگی میشود اولین موردی که فکر صاحب انرا به خود مشغول میکند افت قیمت آن می­باشد .

اما به راستی چقدر دردناک است ! که در کشورهایی مثل کشور ما که خودرو صرفا یک وسیله مصرفی نیست و افراد به چشم سرمایه به ان نگاه می­کنند یک حادثه انقدر از ارزش این سرمایه می کاهد .

صافکاری بدون رنگ بدون افت قیمت

در سال های اخیر روش نوین برای صافکاری و اصلاح بدنه خودرو به وجود امده است که به صافکاری  PDR  یا صافکاری بدون رنگ مشهور است .

در واقع بدنه خودرو در این روش طوری ترمیم می­شود که رنگ بدنه آسیب نبیند و نیاز به رنگ آمیزی خودرو نباشد .در نتیجه در روش  pdr  در صورتی که صافکار ماهر باشد و بتواند بدنه خودرو را بدون باقی گذاشتن اعوجاج ترمیم کند چیزی از ارزش خودرو کاسته نمی­شود.

در عکس زیر به نمومنه خودرو ترمیم شده در یکی از مراکز با صافکاری  pdr  در غرب تهران دقت کنید. خودرو باید به همین خوبی ترمیم شده باشد تا دچار افت قیمت نشود.

صافکاری  pdr  چگونه انجام میشود ؟

برای انجام صافکاری بدون رنگ طبق مکان اسیب دیده و نوع اسیب از روش های مختلفی استفاده می­شود:

میله های  pdr : در این روش از میله های مخصوصی استفاده میشود ، این میله ها در پشت قسمت اسیب دیده قرار میگیرد و با ورد کردن نیرویی خلاف جهت فرو رفتگی فلز به حالت اولیه خود برمیگردد .

در صورتی که قسمتی مانند درب خودرو فرو رفته باشد از پشت  ، لایه پلاستیک دوم باید برش بخورد تا دسترسی به پنل اصلی ایجاد گردد.

چسب های  pdr : برای صافکاری قسمت های دوبل و یا سوبل ماشین که امکان دسترسی به قطعه از پشت پنل نیست از چسب های  pdr  استفاده میشود. به این صورت که چسب های مخصوص را به سطح بدنه می چسبانند و میله های تگرگ کش را به چسب ها متصل می­کنند ، با بیرون کشیدن چسب ها قطعه ی اسیب دیده نیز بیرون می­آید.

دستگاه های مکش : در این روش دمای قسمت فرور فته را با اب داغ یا اعمال حرارت بالا برده سپس با ایجاد خلاء بوسیله دستگاه های کاپ شکل بیرون می­کشند.

دستگاه های  PDR  : زمانی که تصادفی رخ میدهد و سطح فلز کش میاید از دستگاه های بادگیر بیرنگ استفاده می­شود . این دستگاه با وارد کردن انرژی الکتریکی فلز را به شکل اولیه در می­آورد .

چه قسمت هایی با صافکاری  PDR  قابل ترمیم است؟

می­توان گفت تمامی قسمت های خودرو با  PDR  امکان ترمیم را دارند  به شرط انکه اسیب به گونه ایی باشد که رنگ خودرو دچار ریزش نشده باشد.البته بسته به مکان اسیب و نوع ان ممکن است از روش های مختلف  PDR   استفاده کرد .

به عنوان مثال در صافکاری سپر های فایبر گلاس برای قسمت فرور فته از میله های PDR  استفاده می­شود  با این روش نقطه های فرو رفته را بیرون می­کشند.

البته  قابل ذکر است به دلیل اینکه تعمیر، رنگ آمیزی و یا حتی تعویض سپر  با افیت قیمت خودرو همراه نیست در انتخاب  روش تعمیر آن میتوان ازادانه  عمل کرد .برای خواندن بیشتر در مورد روش های باز سازی سپر می­توانید به صفحه تعمیر سپر فایبر گلاس در مرکز تخصصی  PDR  و لیسه گیری مهدی مراجعه کنید.

 

لیسه گیری خودرو

اما گاهی اوقات به همراه فرو رفتگی ها خط و خش های کوچکی هم روی خودرو ایجاد میشود که با پولیش کاری از بین نخواهد رفت . برای از بین بردن این خطوط که معمولا رنگ را عمیقا دچار خراش کرده و به فلز خودرو رسیده است می بایست به مرکز تخصصی رفع  خط و خش خودرو مراجعه کنید . این مراکز معمولا از روش لیسه گیری خودرو استفاده می کنند .

در این روش معمولا به دلیل اینکه وسعت بسیار کمی مورد ترمیم قرار می­گیرد صافکار با دقت بالا رنگی مشابه رنگ خودرو انتخاب کرده و بدون بتونه کاری و با ایجاد فاصله برای خشک شدن رنگ ، سطح آسیب دیده را ترمیم می­کند که اگر کار با دقت و تمیز انجام شود یا افتی قیمتی وجود ندارد و یا بسیار ناچیز خواهد بود.

 

 

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا