رپورتاژ

میل گاردن اسکانیا

اگر با اسکانیا و انواع ماشین سنگین آشنایی داشته باشید ، حتما قطعات مهم آن را نیز می شناسید. یکی از قطعات مهم ماشین سنگین ، میل گاردان است. شما می توانید میل گاردان را در فروشگاه های لوازم یدکی اسکانیا و لوازم یدکی کامیون بیابید.

عده ای فکر می کنند میل گاردان قطعه چندان خاصی نیست، اما بر خلاف نظر این گروه، میل گاردان اهمیت زیادی در بین قطعات خودرو دارد. آیا می دانید وظیفه مهم میل گاردان چیست ؟ و چرا وجود آن در بین قطعات ماشین، ضروری است؟

آیا میل گاردان اسکانیا ، یک نوع است یا چند نوع دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با میل گاردان، انواع میل گاردان اسکانیا و وظایف آن آشنا شویم.

 

میل گاردن چیست؟

پیش از شروع این بخش، بگوییم که شما به عنوان یک راننده یا فردی که با ماشین های اسکانیا سر و کار دارد، باید آشنای کافی با میل گاردان و سایر قطعات مهم ماشین، داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید ، هرچه سریع تر بهترین تصمیم را بگیرید و اقدام کنید.

میل گاردان ، میله ای ضخیم و بسیار محکم از جنس فولاد است. این میله، کاملا صاف و بدون زاویه است و هیچ خمیدگی نیز ندارد. پس تا اینجا با خصوصیات ظاهری یک میل گاردان استاندارد ، آشنا شدیم.

این قطعه فولادی ، در ماشین هایی که چرخ های محرک آن در عقب است، بسیار کاربردی و مهم است.

در ماشین ها ، گیربکس و دیفرانسیل از هم فاصله دارند؛ این دو در یک سطح نیز نیستند، وقتی چرخ های عقب ماشین بالا و پایین می روند ، دیفرانسیل هم تکان می خورد و بالا و پایین می شود. در این میان ، میل گاردان، وظیفه مهمی دارد و آن انتقال نیروی گیربکس به دیفرانسیل است. در واقع میل گاردان ، نقش واسطه بین این دو – گیربکس و دیفرانسیل – دارد.

یکی از امتیازهای مهم میل گاردان برای اتوموبیل ، این است که با وجود آن ، از قدرت موتور کم نمی شود. میل گاردان ، این نیرو را به طور کامل به دیفرانسیل ، انتقال می دهد. در نتیجه قدرت ماشین نیز زیاد می شود.

 

چهار شاخه میل گاردن چیست؟

گفته شد که وقتی چرخ های ماشین در فراز و نشیب جاده ، بالا و پایین می شوند، دیفرانسیل نیز همین وضعیت را پیدا می کند و بالا و پایین می شود. برای اینکه در این شرایط به میل گاردان هیچ آسیبی نرسد ، بر دو طرف میل گاردان ، دو عدد چهار شاخه و کشویی گاردان قرار داده اند. این دو مکانیزم و یا به اصطلاح همان چهار شاخه ها به میل گاردان ، انعطاف پذیری می بخشد و موجب می شود که در برابر تحرکات، هیچ صدمه ای نبیند.

این چهارشاخه، در دست اندازها و فراز و فرود ها ، به یاری میل گاردان می آیند و مشکلات تغییر زاویه را برطرف می کنند. در نتیجه میل گاردان ، آنقدر منعطف می گردد که خود را با تکانه ها هماهنگ می کند. به این مجموعه چهارشاخه میل گاردان ، قفل میل گاردان نیز گفته می شود.

 

 اسکانیا یک برند معروف

اسکانیا برند معروف ماشین های سنگین ، نیمه سنگین و سبک است. کمپانی بزرگ اسکانیا در سوئد قرار دارد. این برند معروف، مدل های متنوع کامیون را برای وظایف متعدد، ارائه داده است. کیفیت ، کاربرد و قیمت نسبتا اقتصادی از مهمترین دلایل محبوبیت کامیون های اسکانیا است.

کمپانی اسکانیا ، کامیون های خود را در چهار نوع و کامیونت را در یک نوع ارائه داده است. چهار نوع کامیون ها  R، P، S،G  و نوع کامیونت L نام دارد.

هر نوع کامیون و کامیونت اسکانیا برای حمل و نقل ویژه ای ارائه شده و کاربرد خاصی دارد. برا مثال کامیونت، برای انجام کارهای شهرداری و وظایف درون شهری، تولید شده اند. در بخش بعد با انواع میل گاردان کامیون های این برند، آشنا می شویم.

 

انواع میل گاردان اسکانیا

به پاسخ سوال کلیدی این مطلب می رسیم. انواع میل گاردان اسکانیا، رابطه مستقیم با فاصله بین گیربکس و موتور دارد.

اگر این فاصله در کامیون ها یک متر و نیم باشد ، به میل گاردان یک تکه نیاز است و اگر این فاصله از یک و نیم متر بیشتر باشد ، از میل گاردان دو تکه استفاده خواهد شد. پس به طور کلی 2 نوع میل گاردان کامیون داریم.

زمانی که فاصله گیربکس و موتور کامیون زیاد باشد، اگر میل گاردان یک تکه باشد . در سرعت های زیاد، میل گاردان آسیب جدی خواهد دید که خطرناک است ، بنابراین به میل گاردان دو تکه ، نیاز است که وقتی کامیون سرعت می گیرد ، صدمه ای پیدا نکند. زمانی که میل گاردان دو تکه است، سطح خمش آن کم می شود و استاندارد می شود.

زمانی که میل گاردان ها 2 تکه باشند، وزن آنها زیاد می شود، به همین دلیل از آلیاژ تیتانیوم در ساخت آنها استفاده می کنند که چگالی پایینی دارد.

از جهت دیگر میل گاردان ها به 2 نوع تو پر و توخالی تقسیم می شوند. معمولا در ساخت کامیون های فوق سنگین از میل گاردان تو خالی استفاده می شود که وزن کمتری دارد. تولید میل گاردان تو پر ، به دلیل وزن زیاد و کاربرد کم ، بسیار کاهش یافته است.

میل گاردان اجزایی همچون لوله ، بلبرینگ ، محور میانی ، یوغ انتهایی و فلنج دارد. پیش از این گفتیم که میل گاردن قدرت موتور را به دیفرانسیل هدایت می کند و باعث قدرت بیشتر موتور می شود. همچنین قدرت را نیز پخش می کند و متعادل می سازد.

 

علائم خرابی میل گاردان چیست؟

اگر میل گاردان، آسیب دیده باشد، علائمی به ما نشان می دهد و ما با توجه به این علائم ، به این آسیب پی می بریم.

میل گاردان ممکن است دچار لرزش و ارتعاش شود و شما هنگام رانندگی، این لرزش را احساس خواهید کرد، یکی از علائم خرابی میل گاردن این ارتعاش ها است.

صدای ناخوشایند و آزاردهنده یکی از دیگر علائم آسیب میل گاردان است. همچنین ممکن است روغن از میل گاردان نشت کند، که این مورد نیز از علائم خرابی آن است. پس به قطره های روغن زیر کامیون به عنوان یک هشدار نگاه کنیم.

همچنین اگر برای حرکت کامیون ، دچار مشکل شدید، ممکن است میل گاردان ماشین آسیب دیده باشد. درصورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کردید، فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید یا از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

خرابی قطعه های میل گاردان نیز یکی از نشانه های آسیب آن است، سعی کنید در بازه های زمانی کوتاه به میل گاردان کامیون خود نگاهی بیاندازید و آن را معاینه کنید.

اگر نیاز به لوازم یدکی اسکانیا و لوازم یدکی کامیون دارید ، می توانید از فروشگاه معتبر و حرفه ای ولگاریس خرید نمایید. قیمت های مناسب و کیفیت عالی محصولات این فروشگاه اینترنتی ، به آن اعتباری خاص بخشیده است. همچنین تنوع زیاد لوازم یدکی آن نیز شما را از مراجعه به فروشگاه های دیگر بی نیاز می کند.

 

حرف پایانی

تبریک می گوییم با مطالعه این مطلب آشنایی نسبی با میل گاردان، تعریف و انواع میل گاردان اسکانیا پیدا کردید. همچنین با علائم خرابی میل گاردان نیز آشنا شدید. فراموش نکنید که جزئی ترین تغییرات نیز می تواند هشدار آسیب کامیون باشد و با توجه به آن ها، از خطرات احتمالی پیشگیری کنید.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا