قطعات موتور و اگزوز

بررسی علائم خرابی اویل پمپ ( 5 نشانه مهم )

اویل پمپ چیست؟ و انواع پمپ روغن

 

اویل پمپ یا پمپ روغن قطعه ای است که روغن را برای موتور در حال کار پمپاژ می کند. افراد می توانند از طریق بررسی علائم خرابی اویل پمپ  نسبت به ایراداتی که برای این قطعه به وجود می آید آگاه شوند. پمپ روغن یا داخل محفظه ی روغن است که توسط میل بادامک رانده می شود و یا خارج محفظه ی روغن است که در این صورت توسط میل لنگ رانده می شود. زمانی که موتور خودرو شروع به کار می کند پمپ روغن شروع به رساندن روغن به قطعات مختلف موتور می کند.

این کار برای جلوگیری از سایش و ایجاد اصطکاک بین قطعه هایی که در حال حرکت هستند انجام می شود. هدف از این کار هم جلوگیری از توقف موتور خودرو می باشد.

در صورتی که شاهد ایراد در اویل پمپ ماشین شویم در ادامه شاهد گرم شدن بیش از حد قطعات موتور خودرو نیز خواهیم بود. کم شدن روغن به دلیل نشتی می تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود. در صورتی که متوجه ایراد در اویل پمپ ماشین خود شوید بهتر است اقدام خودسرانه ای انجام ندهید. هر گونه اقدام خودسرانه توسط افرادی که دانش و مهارتی در مورد تعمیر و یا تعویض این قطعه ندارند خسارات زیادی ایجاد خواهد کرد.

افراد بهتر است برای رفع ایراد در اویل پمپ با تکنسین های دارای مهارت و دانش همکاری کنند.

اویل پمپ به سه مدل وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی نسبت به یکدیگر می باشند. اویل پمپ سوزنی، پمپ روغن روتوری و اویل پمپ دنده ای که ویژگی هر کدام متفاوت است. پمپ روغن روتوری دارای یک چرخ دنده ی داخلی می باشد و روتور داخلی آن با روتور خارجی دارای فاصله است. همین موضوع سبب شده است تا سرعت روتور خارجی و داخلی منحصر به فرد باشد. عملکرد این نوع از پمپ روغن بسیار شبیه به پمپ روغن دنده ای می باشد.

اویل پمپ سوزنی در موتور سیکلت ها کاربرد دارد، این اویل پمپ روغن را به کمک فنر به جریان می اندازد.

اویل دنده ای نیز از دیگر مدل های موجود می باشد. این قطعه دارای دو چرخ دنده می باشد که روغن بین این دو چرخ دنده و بدنه ی پمپ روغن قرار می گیرد و جریان می یابد.

 

علائم خرابی اویل پمپ

علائم خرابی اویل پمپ به یک یا دو مورد ختم نمی شود و موارد بسیار زیادی را شامل می شود. افراد می بایست در ارتباط با علائم خرابی اویل پمپ اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند در صورت بروز مشکل اقدامات لازم را انجام دهند. در ادامه رایج ترین مواردی که مربوط به علائم خرابی اویل پمپ می باشد ذکر خواهد شد.

اولین مورد در ارتباط با علائم خرابی اویل پمپ مربوط به چراغ هشدار خودرو می باشد که کاهش فشار روغن را به راننده اطلاع می دهد. فشار روغن توسط اویل پمپ تنظیم می شود، در صورتی که قطعه ی فوق دچار ایراد شود فشار روغن در زمان روشن شدن موتور خودرو کاهش می یابد. نکته ای که باید به آن اشاره کرد مربوط به عدم سرویس شدن اویل قبل از خراب شدن آن است. افراد نباید منتظر بمانند که این قطعه خراب شود و سپس اقدام به سرویس آن کنند. در صورتی که اویل پمپ خراب شود در کم ترین زمان بیش ترین آسیب را به موتور خودرو وارد خواهد کرد.

اویل پمپ

دومین مورد در ارتباط با علائم خرابی اویل پمپ مربوط به افزایش دمای موتور می باشد. روغن به عنوان روان کننده وارد موتور شده و با جریان یافتن در میان قطعات باعث خنک شدن موتور می شود. در صورتی که روغن به اندازه ی کافی به قطعات موتور خودرو نرسد این قطعات با ایجاد اصطکاک گرما تولید می کنند. گرم شدن بیش از حد موتور خودرو باعث آسیب دیدن موتور خودرو خواهد شد. گفتنی است که ترمیم این آسیب بسیار هزینه بر می باشد.

سومین مورد از علائم خرابی اویل پمپ مربوط به صدای سوپاپ خودرو می باشد. قطعات مختلفی در سوپاپ وجود دارد که باعث می شود موتور خودرو توانایی کارکرد خود را به دست آورد. سوپاپ از میله های فشار مختلف و پیچ و مهره های زیادی تشکیل شده و هرکدام از آن ها نیاز به روغن دارند. در صورتی که روغن کافی به این اجزا نرسد کارایی درست خود را از دست خواهند داد. گفتنی است که با کاهش سطح روغن شاهد ایجاد صدای ناهنجار از سوپاپ خواهید بود.

صدای پمپ روغن از جمله دیگر علائم خرابی اویل پمپ به شمار می آید. پمپ روغن زمانی سر و صدای زیادی از خود تولید می کند که دچار ایراد شده باشد. زمانی که از پمپ روغن سر و صدا ایجاد می شود به احتمال بسیار بالا چرخ دنده های آن دچار مشکل شده است.

مورد دیگری که می بایست در ارتباط با علائم خرابی اویل پمپ به آن اشاره کرد مربوط به صدای لیفتر هیدرولیکی است. لیفتر هیدرولیکی برای حفظ سلامت سوپاپ خودرو ضروری می باشند. این قطعه زمانی می تواند به درستی انجام به کار کند که روغن کافی به آن برسد. زمانی که پمپ روغن خراب باشد به این قطعه روغن کافی نخواهد رسید و عملکرد آن دچار مشکل خواهد شد. در صورت نرسیدن روغن کافی به قطعه ی فوق شاهد سر و صدای آن خواهیم بود.

خرابی اویل پمپ

چه زمانی می بایست اقدام به تعویض پمپ روغن کرد؟

افراد می بایست در صورت بروز برخی موارد در کم ترین زمان ممکن اقدام به تعویض پمپ روغن کنند. در صورتی که شاهد نشتی روغن از موتور خودرو و دیگر قطعات باشید بهتر است اقدام به بررسی پمپ روغن نمایید. در صورتی که شاهد فرسودگی و یا مشکل اساسی در پمپ روغن باشید بهتر است اقدام به تعویض آن نمایید.

زمانی که موتور خودرو داغ کند، فشنگی روغن دچار ایراد شود و در چرخ دنده ها شکستگی و ترک باشد بهتر است اقدام به تعویض اویل پمپ کنید.

 

جمع بندی

علائم خرابی اویل پمپ به صورت کامل ذکر شد، افراد می بایست در صورت مشاهده ی موارد فوق اقدامات لازم را در کم ترین زمان ممکن انجام دهند. هر گونه سهل انگاری در سرویس و تعویض اویل پمپ باعث بروز خسارات بیش تری خواهد شد.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا