رپورتاژ

همه چیز درباره معاینه فنی خودرو (شرایط، هزینه و مراحل آن در سال جدید)

این سال ‌ها یکی از مدارک بسیار مهم و ضروری برای رانندگان، گرفتن معاینه فنی خودرو است. همه خودروهای سواری ساخت داخل یا خارج که دارای سن بیشتر از ۴ سال باشند، ملزم به گرفتن معاینه فنی هستند. این مورد بر اساس حساسیت ‌های پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود. لذا، چنانچه راننده ‌ای این کار را نکند، از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد.  از این رو، موارد از جمله تشخیص صدای ناک، تعمیر قطعات فرسوده و .. باید قبل از مراجعه برای معاینه فنی بررسی شود‌.

اگر به هر دلیل خودروی شما معاینه فنی ندارد و در حین رانندگی دچار مشکل شد، امداد خودرو تهران برای شهروندان عزیز تهرانی راهی مناسب و آسان برای دریافت خدمات امداد، از باتری به باتری سیار تا تعمیر در محل، به حساب می‌آید.

 

معاینه فنی خودرو چیست؟

کارشناس معاینه فنی موظف است تا ریز جزییات موجود در خودرو را بررسی نماید. پس از آن، یک گزارش در مورد سلامت کامل خودرو و اطمینان از عملکرد بدون اختلال آن تهیه نموده و به راننده می ‌دهد. اهمیت معاینه فنی، به دلیل حفظ سلامت جانی و مالی راننده و سرنشینان است. در غیر این صورت، ممکن است خودروی شما در راه خاموش شود که می توانید از خدمات مکانیک سیار (تعمیر در محل) بهره مند شوید.

 

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی خودرو در سال جدید

شما عزیزان برای گرفتن معاینه فنی، لازم است تا چندین مدرک را ارائه دهید. اصل کارت خودرو که در واقع همان سند خودرو است و کارت شناسایی اتومبیل به حساب می ‌آید از جمله موارد ضروری خواهد بود. علاوه بر این، به همراه داشتن برگ سبز هم به عنوان سند مالکیت خصوصی خودرو قابل قبول است. همچنین، مدارک شناسایی مالک هم از دیگر مدارک مورد نیاز برای گرفتن معاینه فنی محسوب می ‌شود. علاوه بر این، فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو که در آن ایرادات ظاهری خودرو وارد شده است هم باید پر کرده و تحویل داده شود. در مرکز معاینه هم باید روند زیر به ترتیب سپری شود:

  • تسلیم مدارک لازم
  • ثبت کردن اطلاعات در سیستم مرکزی
  • گرفتن بارکد پس از ثبت اطلاعات
  • در نهایت، پرداخت هزینه

 

 اعتبار معاینه فنی چقدر خواهد بود؟

شما باید پس از سپری شدن مدت زمان مشخصی، دوباره به مرکز معاینه فنی مراجعه نمایید. در این زمینه، موتور سیکلت، خودروی سواری شخصی و دولتی سبک باید ۱ سال بعد از دریافت معاینه فنی دوباره در خصوص اقدام کنند. علاوه بر این، خودروهای عمومی سبک و سنگین با که کمتر از ۱۰ سال دارند، هر ۶ ماه باید بدین منظور اقدام نمایند.

همچنین، خودروهای سبک و سنگین که ۱۰ سال از تولید آن ‌ها می‌گذرد، ۳ ماه بعد از دریافت معاینه فنی باید مجددا در این رابطه اقدام کنند.

 

چه مواردی برای اخذ معاینه فنی بررسی می‌ گردد؟

در زمان ورود، پلاک خودرو شما ثبت می‌ گردد و پس از تایید، خودرو مورد پذیرش واقع می ‌شود. در گام بعدی، معاینه فنی خودرو آغاز خواهد شد که چندین مرحله کلی را شامل خواهد شد:

 

گام نخست؛ بازرسی چشمی خودرو

گام اول به منظور معاینه فنی، بازرسی چشمی آن است که ظاهر خودرو به صورت کلی مورد توجه قرار می‌گیرد. این موارد در بازرسی چشمی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

  • آینه ‌های جانبی و مرکزی
  • شیشه‌ ها
  • درجه پوسیدگی بدنه
  • چراغ های نور‌پایین و نوربالا
  • چراغ راهنما
  • چراغ عقب (ترمز/ خطر/دنده عقب/ چراغ پلاک)
  • برف ‌پاک‌کن
  • سالم بودن بوق اتومبیل
  • داشتن کمربند ایمنی
  • لوازم جانبی و اضافی بدنه
  • صدای اگزوز
  • بدنه سالم و عاری از تغییر
  • وضعیت لاستیک ‌ها
  • دود خروجی از اگزوز

 

گام دوم؛ بررسی میزان آلایندگی ماشین

مقدار آلایندگی گازهای خارج شده از اگزوز خودرو نباید از مقدار مجاز تعیین شده افزایش پیدا کند. خودرو دارای آلاینده‌ های محیطی، موفق به اخذ معاینه فنی نمی‌ شود. چرا که، گازهای مونو اکسید کربن، دی اکسید کربن و … به میزان زیادی از آن‌ها به محیط تراوش شده و محیط زیست را آلوده می ‌کنند.

 

گام سوم؛ آزمون کمک فنرها

در مرحله بعدی، با استفاده از یک دستگاه خاص، کمک فنرها برای آزمون و بررسی قرار می‌گیرند. این دستگاه نتایج آزمون را به صورت عددی و گرافیکی ذخیره می‌ کند. همه کمک فنرهای جلو و عقب مورد بررسی قرار می گیرند. اگر هر یک از کمک فنرها مشکلی داشته باشند، احتمال واژگونی ماشین در پیچ‌های جاده‌ ای مطرح می ‌شود. لذا، این آزمون خیلی  مهم طلقی می‌ شود.

 

گام چهارم؛ تست ترمزها

شتاب ترمزگیری در جهت سلامت این سیستم ارزیابی می‌شود. همچنین، ترمز دستی هم در این فرایند مورد بررسی قرار گرفته می‌ شود. لنت ها باید به طور کامل نو باشد و داشتن روغن موتور مناسب در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

گام پنجم؛ ارزیابی سیستم تعلیق خودرو

اتصالات و شیرآلات سیستم تعلیق و پیشرانه باید در سلامت کامل قرار داشته باشد تا خودرو مورد تایید واقع شود.

 

گام ششم؛ ارزیابی سلامت چراغ‌ های ماشین

بررسی زاویه انتشار مناسب نور در این مرحله مهم است. علاوه بر این، برد مسافتی نور بالا و پایین هم از دیگر موارد مهم در این بررسی هستند. اگر در صورت روشن نشدن چراغ ها می پرسید از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام، باید به مراکز معتبر کارشناسی خودرو مراجعه کنید تا در فرایند بررسی معاینه فنی مردود نشوید.

 

گام هفتم؛ هم‌ راستایی چرخ‌ های خودرو

در این مرحله، چکاپ مقدار انحراف جانبی خودرو در هر هزار متر انجام می‌شود. اگر این مقدار در هر هزار متر، از هفت متر فراتر برود، معاینه فنی تایید نمیشود. به زبانی شیواتر، اگر هنگام رانندگی فرمان را رها کنید و جلوبندی سالم نباشد، خودرو از هفت متر بیشتر منحرف می‌گردد که باعث مردودی خودرو است. در این بخش، مقدار باز یا بسته بودن دهانه چرخ ‌ها هم مورد ارزیابی قرار داده می ‌شود.

 

هزینه معاینه فنی چقدر خواهد شد؟

هزینه معاینه فنی انواع وسیله نقلیه در سال جدید در دسترس نیست ولی در سال جدید به‌ شرح زیر است:

  • معاینه فنی خودروهای سبک ۳۷ هزار تومان است. چنانچه خودرو مردود شود ۸ هزار تومان هزینه دارد.
  • خودروهای سبک دوگانه سوز ۵۹ هزار تومان برای و اگر رد شوند ۸ هزار تومان
  • معاینه فنی خودروهای سنگین گازوییل سوز ۵۷ هزار تومان، اگر خودرو رد شود ۱۲ هزار تومان هزینه دارد.
  • این روند برای خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین گازسوز۷۰ هزار تومان است که اگر رد شوند ۱۲هزار تومان باید پرداخت گردد.
  • در نهایت، معاینه فنی موتورسیکلت۱۰ هزار تومان است و درصورت مردودی ۲هزار تومان خواهد بود.

در مورد خودروهای دوگانه‌ سوز، کل هزینه‌ معادل هزینه معاینه به اضافه هزینه ارزیابی چشمی قطعات گازسوز می‌شود. علاوه بر این، هزینه چکاپ مخزن، بی آن که باز شود برای خودروهای سبک این مبلغ ۳۷ هزار تومان است که مبلغ ۱۰ هزار تومان برای چکاپ چشمی گرفته می‌شود. همچنین، ۱۲ هزار تومان هم برای چک کردن مخزن باید پرداخته شود که جمعا ۵۹ هزار تومان خواهد شد.

همچنین برخی دیگر هم ۵۷ هزار تومان و ۱۰هزار تومان به منظور چکاپ چشمی اخذ می ‌شود. همچنین، ۱۲ هزار تومان هم به منظور برای بازرسی مخزن باید پرداخته شود که کلا ۷۹ هزار تومان می ‌شود. البته اگر خودرو مردود شود، نهایتا ۱۵ روز برای برطرف کردن ایراد فرصت دارید و باید دوباره به مرکز معاینه بروید‌.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا