رپورتاژ

نقد و بررسی و مشخصات فنی گیربکس کیا موهاوی

موهاوی که در برخی از کشورهای جهان با نام بورگو نیز به فروش می‌رسد،‌ یک خودروی شرکت کره‌ای کیا به شمار می‌آيد که نخستین ورژن آن در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد. موهاوی اولین و مهم‌ترین SUV میدسایز است که توسط کیا به تولید رسید و طرفداران بسیار زیادی دارد. همانند سایر اتوموبیل‌های خارجی، تعمیر گیربکس کیا موهاوی نیز باید توسط کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای صورت بگیرد.

اگرچه نسخه‌های نخستین معمولاً مشکلی از نظر گیربکس یا Transmission نداشتند، اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش نارضایتی خریداران از این بخش موهاوی بوده‌ایم. البته این خودرو ایرادات فنی مهمی در حوزۀ برق و همچنین موتور دارد. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

آشنایی با گیربکس این خودرو

برای بررسی روند تعمیر گیربکس کیا موهاوی و مزایا و معایب آن، بهتر است ابتدا نگاهی به موضوعاتی که از دید متخصصین و مراجع ارائه شده است نگاهی بنیدازیم. بنابر آنچه در منبع تعمیر گیربکس کیا موهاوی در تهران گیربکس گفته شده است: “در نسخه‌های جدید موهاوی (مدل ۲۰۱۱ به بعد) از یک گیربکس ۸ سرعته با میزان تورک بالا استفاده شده است. این جعبه‌دنده می‌تواند به‌خوبی خودرو را در جاده‌های افرود به حرکت دربیاورد. توجه داشته باشید که مدل ۲۰۱۰ به قبل از یک گیربکس ۵ سرعته بهره می‌برند. این مدل به‌خصوص عموماً در کشورهای اروپایی که مصرف سوخت کم‌اهمیت بالایی دارد به فروش می‌رسد.”

مزایای این گیربکس

مهم‌‌ترین مزیت گیربکس کیا موهاوی، کمک به مصرف سوخت کمتر است. این خودرو جزء SUVهای کم‌مصرف موجود در بازار به شمار می‌آید و یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، به‌کارگیری یک گیربکس پیشرفته در آن است. کیا از گیربکس موهاوی در سایر SUVهای خود نیز استفاده می‌کند. حتی در برخی مدل‌های الکترونیکی کیا نیز از همین گیربکس کمک گرفته شده است. یکی دیگر از نقاط مثبت گیربکس موهاوی، سیستم هوشمند کنترل‌کنندۀ آن است. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا حتی در شرایط برفی و بارانی نامناسب نیز چسبندگی خوبی به جاده داشته باشید.

 

معایب گیربکس کیا موهاوی

تعمیرکار حرفه ای و تخصصی ترین تعمیرگاه گیربکس کیا در نوشته تعمیر گیربکس کیا بیان کرد است که این خودرو علاوه بر مزایای‌ خود،‌ معایب مختلفی دارد. همین معایب موجب شده‌اند تا برخی از خریداران نسبت به این خودرو دید خوبی نداشته باشند. اولین عیب مهم گیربکس موهاوی، تأخیر در تعویض دنده است. این موضوع علاوه بر اینکه از لذت رانندگی می‌کاهد، می‌تواند خطرات گوناگونی به وجود بیاورد. این موضوع معمولاً به‌دلیل کاهش شدید روغن گیربکس رخ می‌دهد که خود ما را به سمت عیب بعدی موهاوی هدایت می‌کند.

گیربکس این خودرو پس از طی کردن مسافت‌های بیش از بیست مایل یا سی هزار کیلومتر به احتمال زیاد دچار نشتی روغن می‌شود. به همین دلیل، بازه مسافتی مناسب جهت سرویس کردن این گیربکس نسبت به خودروهای دیگری همچون بی ام و بسیار کمتر است. این امکان وجود دارد که نشتی گیربکس به مواردی همچون خراب بودن سلنوید (Solenoid) گیربکس مرتبط باشد.

متخصصان تعمیر گیربکس کیا موهاوی یکی دیگر از عیوب اصلی این بخش از خودرو را نقص در اهرم دنده می‌دانند. این اهرم یا شیفتر به‌خوبی طراحی نشده است به نحوی که در پاره‌‌ای از موارد عوض کردن دنده و قرار دادن آن در حالت دلخواه را به امری غیرممکن تبدیل می‌کند. حتی گاهی مشاهده می‌شود که پس از انتخاب دنده، گیربکس برخلاف دستورات ارائه‌شده توسط شما عمل خواهد کرد و به سراغ یک دندۀ دیگر می‌رود.

 

تعمیر گیربکس این خودرو

با توجه به عیوبی که از آن‌ها سخن گفتیم، صاحبان این خودرو باید فکری به حال تعمیر گیربکس کیا موهاوی بکنند. رفع مشکلات جعبه‌دندۀ اتومبیل مذکور به‌دلیل پیچیده بودن و وجود قطعات بسیار ظریف از عهدۀ هر فردی برنمی‌آيد. حتی برای بررسی سطح روغن گیربکس موهاوی باید از یک سری ابزارهای اختصاصی بهره برد.

روند تعمیر جعبه‌دندۀ به‌کاررفته در این خودرو با انجام عیب‌یابی آغاز می‌شود. در این مرحله،‌ تعمیرکاران با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته، تلاش خواهند کرد تا کلیۀ عیوب فنی گیربکس را دریابند و سرچشمۀ اصلی آن‌ها را به‌طور کامل تعیین کنند. پس از عیب‌یابی، باید تصمیم گرفته شود که آیا امکان تعمیر قطعات آسیب‌دیده وجود دارد یا باید آن را تعویض کرد. در این گام مواردی همچون هزینۀ خرید قطعۀ جدید و یا هزینۀ تعمیر آن به اطلاع شما می‌رسد.

پس از مرحلۀ فوق، فرایند تعمیر گیربکس از سر گرفته می‌شود. مدت‌زمان موردنیاز برای به‌کارگیری مجدد این بخش از خودروی شما به مواردی همچون میزان و نوع آسیب‌دیدگی آن ارتباط دارد. این روند شاید تنها یک هفته و یا حتی چندین ماه به طول بینجامد. اگر به سراغ تعمیرکاران مجرب فعال در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک بروید، گیربکس خودروی‌تان در کوتاه‌ترین زمان ممکن سلامت خود را باز می‌يابد.

روش نگهداری صحیح از گیربکس کیا موهاوی

اگرچه امکان تعمیر گیربکس کیا موهاوی وجود دارد، اما بهتر است تا جای ممکن تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا نیازی به استفاده از چنین خدماتی نداشته باشیم. بهترین راهکاری که در این زمینه باید به آن توجه کنید،‌ انجام سرویس‌های دوره‌ای گیربکس است. پس از طی کردن مسافت‌های طولانی لازم است که یک سرویس اورهال کامل بر روی گیربکس اجرا شود.

در این حالت،‌ مواردی همچون سلامت بلبرینگ‌ها، سلامت شیفتر، میزان روغن گیربکس، میزان تأخیر تعویض دنده و… به‌خوبی بررسی می‌شوند. علاوه بر سرویس به موقع، لازم است فرایند رانندگی صحیح با خودروهای اتوماتیک را یاد بگیرید و از انجام دادن مواردی همچون لانچ سریع خودرو یا بکسل کردن اتومبیل‌های دیگر خودداری کنید.

 

معتبرترین تعمیرگاه برای تعمیر گیربکس موهای کدام است؟

کیا موهاوی همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات برند کیا در نظر گرفته می‌شود. این خودرو با ارائۀ امکانات قابل‌توجه و همچنین طراحی جذاب توانست طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند. البته مشکلات متعدد مربوط به گیربکس، موجب شده است تا از محبوبیت آن کاسته شود.

به‌منظور تعمیر گیربکس کیا موهاوی باید به تعمیرگاه‌هایی مراجعه کنید که از کارشناسان مجرب بهره می‌برند. در حال حاضر، از نظر تیم فنی ما و نظر کاربران تهران گیربکس به‌عنوان معتبرترین تعمیرگاه برای رفع ایرادات فنی گیربکس این خودرو در نظر گرفته می‌شود و بخش زیادی از مطالب این مقاله به نقل از سایت رسمی تعمیرگاه تهران گیربکس است.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا