رپورتاژ

راهنمای جامع خرید انواع باتری های ماشین جک

خودروهای چینی که توسط شرکت کرمان موتور در ایران مونتاژ می‌شوند حالا از محبوب‌ترین محصولات بازار هستند. انواع مختلف جک (جک سری S و جک سری J) از جمله این محصولات هستند. بسیاری از کسانی که حالا صاحب یکی از این خودروها هستند، در طی سال به قطعات مصرفی آن‌ها نیاز پیدا می‌کنند. یکی از این قطعات باتری است که به طور متوسط بین دو تا سه سال یا 40 هزار کیلومتر عمر می‌کند. اما برای خرید باتری جک باید نوع خارجی را بخرید؟ باتری مناسب این خودرو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در ادامه این مطلب می‌توانید راهنمای خرید این قطعه را بخوانید.

 

نوع باتری مناسب خودروهای جک

باتری انواع مختلفی دارد که می‌تواند پایه کوتاه یا پایه بلند باشد. همچنین باید به نحوه قرارگیری قطب مثبت و منفی باتری در خودرو هم اشاره کنیم که در باتری‌های مختلف با هم متفاوت است. بنابراین وقتی قصد خرید باتری جک اس 5، اس 3 و یا برای سری‌های جی را دارید، باید به این ویژگی‌ها دقت داشته باشید.

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید باتری مناسب این خودروها توجه به شدت جریان است. این ویژگی میزان قدرت باتری را مشخص می‌کند و شرکت‌های خودروساز از یک باتری با حداقل ظرفیت شدت جریان (آمپراژ) برای محصولات خود استفاده می‌کنند. اما اگر میزان استفاده شما از آپشن‌های برقی خودرو زیاد باشد یا روی آن سیستم صوتی نصب کرده باشید، می‌توانید یک باتری با حداکثر آمپراژ نیز تهیه کنید.

انواع باتری های مناسب جک سری S و سری J:

در جدول زیر برخی از ویژگی‌های یک باتری مناسب برای خودروهای جک آمده است.

نوع خودرو حداقل ظرفیت آمپراژ حداکثر ظرفیت آمپراژ نوع باتری
جک J3 60 بلند
جک J5 60 70 بلند
جک S3 55 60 کوتاه
جک S5 70 بلند راست
جک S4 60 بلند

باتری اسیدی یا اتمی؟

دو نوع باتری اسیدی و اتمی در بازار موجود است. باتری‌های اسیدی به مراقبت زیادی نیاز دارند. در حالی که باتری اتمی بدون اینکه به مراقبت نیاز داشته باشد، عملکرد خودش را دارد. باتری‌های اسیدی نسبت به نوع اتمی طول عمر کمتری هم دارد.

Close up Charging car battery with electricity trough jumper cables. Car repair concept.

باتری ایرانی بخریم یا خارجی؟

جک در ایران مونتاژ می‌شود و تمام قطعات آن چینی است و به همین دلیل باید آن را یک خودروی خارجی به حساب آورد. اما آیا باید برای این خودروی خارجی یک باتری خارجی تهیه کنیم؟

در کیفیت بالای باتری‌های کره‌ای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. اما اکنون برندهای ایرانی هم توانسته‌اند محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی را تولید کنند. به طوری که بتوانید برای خودروی جک خود یک باتری ایرانی تهیه کنید. از جمله برندهای مطرح تولید باتری برای این خودروها باید به موارد زیر اشارع کنیم:

  • صبا باتری
  • سپاهان باتری
  • وایا باتری
  • آذر باتری
  • دورنا باتری
  • برنا باتری
  • و ….

قیمت باتری برای جک

قیمت باتری جک اس یا جی در بازار یکسان نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد. قبل از هر چیز باید به تنوع محصولات در بازار اشاره کنیم که شما را برای انتخاب بهترین باتری سردرگم می‌کند. از سوی دیگر قیمت هر یک از این محصولات نیز با هم تفاوت دارد. عواملی که روی قیمت باتری جی یا اس تاثیر می‌گذارد، عبارتند از:

  • برند سازنده باتری
  • ایرانی یا خارجی بودن این محصول
  • اتمی یا اسیدی بودن باتری (باتری‌های اتمی گرانتر هستند)
  • ظرفیت شدت جریان

شما می‌توانید در فروشگاه ایران باتری برحسب ویژگی‌های باتری خودروی خود، محصولات این سایت را مشاهده کنید. در زیر هر محصول مشخصات و قیمت آن درج شده است. ضمن اینکه می‌توانید قیمت و انواع باتری را نیز با یکدیگر مقایسه کنید.

برای اینکه قیمت باتری جک کمتر شود، می‌توانید از فروشگاهی خرید کنید که داغی باتری (باتری کهنه) را از شما بخرد. در این صورت قیمت باتری جدید بین 15 تا 20 درصد ارزان‌تر خواهد بود.

در آخر

باتری انواع و اقسام زیادی دارد و از برندهای مختلفی هستند. برای خرید باتری ابتدا باید مشخص شود خودروی شما به چه محصولی نیاز دارد. در دفترچه راهنمای خودرو مشخصات کامل باتری مورد نیاز آن آمده است. همچنین نحوه قرارگرفتن قطب مثبت و منفی باتری هم با نگاه کردن به این قطعه مشخص می‌شود. ابعاد باتری یکی دیگر از نکات مهم برای خرید این قطعه مصرفی است که باید زمان تهیه به آن دقت داشته باشید.

منبع: گروه فنی و مهندس ایران باتری

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا