روغن و فیلتر

آشنایی با انواع فیلتر هوای ماشین سنگین

در کامیون، کشنده، کمپرسی و ... چند نوع فیلتر هوا داریم ؟

در این مقاله قصد داریم با انواع فیلتر هوای ماشین سنگین بیشتر آشنا شویم. فیلتر هوای به کار رفته در ماشین‌های سواری از نظر کارایی با فیلتر هوای ماشین سنگین متفاوت است. کیفیت و مقاومت دو مولفه اصلی در تفاوت‌های این دو نوع فیلتر هوا است. سه وظیفه اصلی فیلتر هوا بهینه‌سازی سوخت، تصفیه هوای ورودی به موتور و هدایت هوا به سمت سیستم احتراق می‌باشد. این قطعه ارزان قیمت در صورت خرابی هزینه‌های تعمیر سرسام‌آوری را به راننده تحمیل می‌کند.

هر کدام از قطعات مصرفی خودرو دارای طول عمر مشخصی هستند و بعد از این زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. فیلتر هوا نیز در صورتی که کارایی خود را از دست بدهد موتور خودرو آسیب جدی می‌بیند. همچنین مصرف سوخت خودرو به شدت بالا می‌رود. فیلترها را می‌توان بر اساس ساختار و کارایی و بر اساس محل قرارگیری به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. فیلترهای هوا بر اساس محل تعبیه در دو مدل تهویه هوای کابین و تهویه هوای موتور طراحی می‌شوند.

خرید انواع فیلتر هوای ماشین سنگین >>> لوازم و قطعات یدکی ماشین سنگین

انواع فیلتر هوای ماشین سنگین

آشنایی با انواع فیلتر هوای ماشین سنگین

انواع فیلتر هوای ماشین سنگین وظیفه دارند خودرو را در برابر هوای آلوده محافظت کنند. همانطور که خاکستر گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا یا دوده برای ریه انسان خطرناک است، خودرو نیز در مواجهه با این مواد آلاینده به مرور زمان دچار فرسودگی می‌گردد. فیلتر هوا کمک می‌کند که موتور در برابر این آلاینده‌ها محافظت شود. ابتدا بهتر است با فیلتر هوا بیشتر آشنا شویم.

در بدن انسان ریه‌ها وظیفه دارند برای حفاظت از سایر ارگان‌ها هوای مورد استفاده را تسویه نمایند. در خودروها نیز فیلتر هوا این وظیفه را بر عهده دارد. به مرور زمان فیلتر هوا کارایی خود را از دست می‌دهد و به جای تصفیه آلاینده ها آنها را به خود جذب می‌کند و این آلاینده‌ها وارد ساختار خودرو می‌شوند.

فیلتر هوا از نظر ساختار بسته به نوع کارکرد موتور خودرو متفاوت است. فیلترهای هوای مخصوص کابین نیز بسته به نوع کابین خودرو متفاوت هستند. علاوه بر نوع موتور فیلتر هوا بر اساس محیطی که در آن رانندگی صورت می پذیرد، انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال از آنجایی که خودروهای سنگین در مسیرهای ناهموار بیشتر تردد می‌کنند و مکش موتور آنها بالاتر است بنابراین فیلتر هوای به کار رفته در این نوع خودروها ساختار مقاوم‌تری نسبت به سایرین دارد.

فیلترهای هوا به صورت لایه لایه طراحی می‌شوند و این لایه‌ها می‌تواند از جنس کاغذ، پارچه، چرم یا پلاستیک باشند.

 

کاربرد انواع فیلتر هوای ماشین سنگین

در این قسمت کاربرد انواع فیلتر هوای ماشین سنگین را بررسی می‌کنیم. گفتیم که عملکرد فیلتر هوا بر میزان مصرف سوخت تاثیر می‌گذارد. اصلی‌ترین وظیفه فیلتر هوا در ماشین‌های سنگین جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و مواد سمی به درون خودرو است. فیلتر هوا در واقع با تصفیه هوای ورودی موتور، بهینه‌سازی سوخت خودرو را به همراه دارد. هر نوع احتراقی نیاز به اکسیژن دارد.

ترکیب سوخت با اکسیژن فرایند سوختن را ایجاد می‌کند. در صورتی که هوا وارد موتور خودرو نشود احتراق آغاز نمی‌شود. فیلتر هوا میزان هوای ورودی را کنترل کرده و آن را تصفیه نموده و با ترکیب آن با سوخت و شروع احتراق موتور خودرو روشن می‌شود. فیلتر هواهای مخصوص کابین نیز هوای محوطه کابین را تسویه می‌کنند. پس مشخص شد به طور کلی وظیفه فیلتر هوا تهویه هوا است.

فیلتر هوای کامیون

نحوه کار فیلترهای هوا

فیلترها از نظر نحوه کار با هم متفاوتند. برخی از فیلترها هوای محیط را ابتدا از یک محفظه روغنی عبور می‌دهند. در این محفظه مواد آلاینده جذب روغن شده و هوا تصفیه می‌گردد. این عملکرد در اغلب فیلترهای هوا به کار می‌رود. در خودروهای سنگین نیز اغلب از ایده محفظه روغن برای تصفیه هوا استفاده می‌شود.

 

آشنایی با عملکرد انواع فیلتر هوای ماشین سنگین

فیلترهای هوای ماشین سنگین اغلب از نوع فیلتر روغنی هستند. در این نوع فیلتر هوا با عبور دادن از محفظه روغنی تصفیه می‌گردد، بنابراین به آن فیلتر روغنی می‌گویند. در صورتی که در طراحی فیلتر هوا علاوه بر محفظه روغنی از پلیمرها استفاده شود و فیلتر حالت اسفنجی داشته باشد به آن فیلتر اسفنجی می‌گویند. آخرین مدل پیشرفته فیلتر هوا فیلتر پنبه‌ای نام دارد که از چندین لایه پارچه مانند پنبه تشکیل شده است.

 

بهترین زمان تعویض فیلتر هوای ماشین سنگین

انواع فیلتر هوای ماشین سنگین بعد از پایان عمر مفید کارایی خود را از دست می‌دهند و باعث خرابی سایر قطعات خودرو می‌گردند. برای جلوگیری از این مورد لازم است فیلتر هوا دائماً چک شود. برای چک کردن وضعیت فیلتر هوا باید شفافیت آن بررسی گردد. فیلتر هوایی که دچار فرسودگی باشد، کاملاً کدر می‌شود. طبق یک قانون دیگر بعد از هر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو لازم است فیلتر هوا تعویض شود.

 

نکات مهم درباره فیلترهای هوا

فیلتر هوا در خودروهای سواری و خودروهای سنگین قطعه بسیار مهمی محسوب می‌شود و باید به صورت دوره‌ای این قطعه بررسی گردد. یکی از علائم لزوم تعویض آن بخار گرفتن شیشه‌های خودرو است. برای خرید فیلتر هوا باید با افراد متخصص مشورت کرد. در فصل‌هایی مانند فصل بهار که گرده افشانی رخ می‌دهد بهتر است فیلتر هوا تعویض شود. هنگام خرید فیلتر هوا باید حتماً استاندارد بودن آن را در نظر گرفت.

کارکرد صحیح فیلتر هوا باعث حفاظت از سایر بخش‌ها مانند تهویه میل لنگ، روغن موتور، هوای کابین، سیستم‌های خنک کننده می‌گردد. فیلتر هوا کمک می‌کند مصرف سوخت بهینه شود و از انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز جلوگیری می‌کند. از بین سه انواع فیلتر هوای ماشین سنگین شامل فیلتر هوای روغنی، اسفنجی و پنبه‌ای مدل پنبه‌ای به دلیل تشکیل شدن از چندین لایه پارچه عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری نهایی

انواع فیلتر هوای ماشین سنگین از نظر مقاومت و کارایی تفاوت دارند. وجه تشابه انواع فیلتر هوا استفاده از محفظه روغنی جهت تصفیه هوای ورودی خودرو است. اغلب شرکت‌های طراح قطعات خودرو در پی آن هستند که با کمک تمهیداتی مقاومت این قطعه را افزایش دهند. یک راننده خودرو وظیفه دارد به صورت دوره‌ای سلامت فیلتر هوا را چک نماید. این قطعه قیمت ارزانی دارد و باید تعویض شود. در صورتی که این قطعه خراب شده باشد با جذب ذرات آلاینده هوا و ورود آنها به موتور خودرو باعث خرابی این قطعه و سایر قطعات خودرو می‌گردد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا