قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی بلوک سیلندر خودرو

 

علائم خرابی بلوک سیلندر : موتور خودرو یک سیستم پیچیده است که از اجزای مختلفی تشکیل شده و همه این اجزا چه کوچک و چه بزرگ نقش بسیار مهمی در عملکرد موتور دارند. موتور خودرو در واقع قلب خودرو است و مهمترین وظیفه آن ایجاد انرژی و توان حرکت در خودرو است. برای به حرکت درآمدن خودرو موتور باید احتراق ایجاد کند و این احتراق در محفظه‌ای خاص به نام سیلندر صورت می‌گیرد. سیلندر یکی از اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌های موتور محصوب می‌شود. سیلندرها داخل بلوک سیلندر خودرو کنار هم قرار می‌گیرند. ما در این مقاله به بلوک موتور و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه به بررسی نشانه های خرابی بلوک سیلندر بپردازیم به این نکته اشاره کنیم که برای خرید لوازم یدکی خودرو و یا قطعات یدکی ماشین سنگین می توانید از اینفویدک استفاده نمایید. در اینفویدک اطلاعات فروشندگان قطعات انواع خودروهای سبک و سنگین قرار گرفته است و شما به راحتی می توانید لوازم و قطعات مورد نیاز وسیله نقلیه خود را از این فروشندگان تهیه نمایید. برای این امر به آدرس infoyadak.ir مراجعه نمایید.

 

بلوک موتور و اهمیت آن در خودرو

بلوک سیلندر یا بلوک موتور یک قطعه فلزی است که عموما از جنس آلومینیوم تهیه می‌شود و در آن چندین سوراخ وجود دارد. بلوک خودرو نقش پایه و نگهدارنده را برای قطعاتی از جمله سر سیلندر، میل سوپاپ، میل لنگ، پیستون ها، کارتل روغن و برخی اجزای کوچک دیگر ایفا می‌کند. به هریک از سوراخ‌های موجود در بلوک خودرو بوش سیلندر گفته می‌شود.

برای این که توان لازم حرکتی در موتور خودرو ایجاد شود، چندین سیلندر به صورت همزمان کار می‌کنند. این سیلندرها در محفظه‌ای به نام بلوک سیلندر یا همان بلوک خودرو جای می‌گیرند. در بلوک خودرو شیارها و برجستگی‌های زیادی دیده می‌شود که هرکدام محل اتصال یا تکیه گاه قطعات مختلفی در موتور خودرو هستند.

نشانه های خرابی بلوک سیلندر و وجود ترک در بلوک سیلندر موتور

علائم خرابی بلوک موتور

رایج‌ترین خرابی بلوک سیلندر ترک خوردگی آن است. این ترک خوردگی عموما سر سیلندر اتفاق می‌افتاد چرا که این قطعه بسیار حساس بوده و به صورت مداوم در حرارت بالا قرار می‌گیرد. ترک خودرن بلوک خودرو علائمی دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

 

1- خروج دود سفید از اگزوز

ماده خنک کننده درون مسیرهایی داخل بلوک موتور جاری می‌شود. ترک خوردن بدنه بلوک خودرو باعث می‌شود که این ماده به داخل سیلندرها نشت کرده و در جریان احتراق گازها بسوزد. در نتیجه این سوختن، دود سفیدی از لوله اگزوز خارج می‌شود که بویی شیرین و عطر مانند دارد.

 

2- نشت روغن یا ماده خنک‌کننده

در بررسی‌های فیزیکی مشاهده روغن بیرون از محفظه بلوک موتور یا درون آن می‌تواند نشانی از نشت ماده خنک کننده و در نتیجه ترک خوردن بدنه بلوک خودرو باشد.

 

3- دمای زیاد موتور

وقتی خنک کننده در اثر ترک خوردن بدنه بلوک موتور به بیرون نشت پیدا می‌کند دیگر نمی‌تواند وظیفه اصلی خود که خنک نگهداشتن موتور است را به خوبی انجام دهد و در نتیجه دمای موتور افزایش پیدا می‌کند.

 

4- احتراق ناقص

ترک خوردن بلوک موتور باعث می‌شود که فشار لازم برای ایجاد احتراق در محفظه وجود نداشته باشد و در نهایت احتراق ناقص صورت می‌گیرد.

 

5- احتراق گازها در سیستم خنک‌کننده

وجود ترک در بلوک موتور باعث می‌شود که گازها به سیستم خنک کننده وارد شوند و در نهایت مقدار زیادی حباب در سیستم خنک کننده ایجاد می‌کنند.

 

6- روشن شدن چراغ‌های هشدار

خرابی بلوک سیلندر خودرو باعث می‌شود که چراغ‌های هشدار مختلف از جمله چراغ موتور، چراغ نشان‌گر کمبود خنک کننده، چراغ دمای موتور و… روشن شوند. حتی ممکن است همزمان با روشن شدن چراغ‌های هشدار افزایش دما در موتور را نیز شاهد باشید.

 

دلایل خرابی بلوک سیلندر خودرو

دلایل مختلفی می‌تواند به عنوان عوامل خرابی بلوک سیلندر خودرو معرفی شوند. رایج‌ترین دلیل، دمای خیلی زیاد موتور است. در واقع در اثر فشار حرارتی که موتور ایجاد می‌کند، بدنه بلوک سیلندر خودرو ترک بر می‌دارد.

دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، ترک خوردن بلوک سیلندر در اثرعدم وجود ضد یخ کافی در سیستم خنک کننده است.

 

چگونه می‌توان از خرابی بلوک سیلندر خودرو اطمینان یافت؟

برای عیب‌یابی بلوک سیلندر خودرو نیز روش‌های مختلفی وجود دارد. در کنار علائم ظاهری که به آن‌ها اشاره کردیم موارد دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

عیب‌یابی به صورت چشمی: بهتر است به صورت مداوم محوطه موتور را بازرسی کنید. با یک بازبینی چشمی دقیق می‌توانید ترک ایجاد شده در بدنه بلوک سیلندر را به واسطه نشتی روغن و خنک کننده مشاهده کنید.

تست فشار سیستم خنک کننده: به کمک تست فشار سیستم خنک کننده می‌توان متوجه نشتی خارجی خنک کننده و در نتیجه ترک خوردگی بدنه بلوک سیلندر خودرو شد.

 

تعمیر بلوک سیلندر معیوب

ترک خوردگی در بدنه سیلندر معیوب را می‌توان به کمک چسب کاری برطرف کرد و در گذشته این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های تعمیر بلوک سیلندر ترک خورده محسوب می‌شد، اما امروزه اکثر تعمیرکاران توصیه می‌کنند که بلوک سیلندر معیوب را تعویض کنید. عموما هزینه تعمیر و نگهداری بلوک‌های سیلندر ترک خورده و یا معیوب بیشتر از تعویض آن‌ها است، ضمن این که امکان خرابی مجدد و ترک خوردن از جای قبلی نیز وجود دارد.

 

هزینه تعمیر و خرید بلوک سیلندر خودرو

هزینه تعمیر و خرید بلوک سیلندر خودرو با توجه به مدل خودرو مشخص می‌شود. ضمن این که در بازار لوازم یدکی ثبات قیمتی وجود ندارد و قیمت اکثر قطعات از جمله بلوک سیلندر خودرو تحت تأثیر عواملی چون کیفیت محصولات، برندهای سازنده، قیمت ارز و… متغیر است. توصیه می‌شود برای خرید بلوک سیلندر خودرو با تعمیرکاران خودرو مشورت کرده و همچنین اقدام به خرید این قطعه از فروشگاه‌های مجاز لوازم یدکی نمایید.

خرید محصول با کیفیت و اورجینال عموما در فروشگاه‌های مجاز لوازم یدکی به صورت حضوری یا آنلاین امکان‌پذیر است. خرید قطعات بی‌کیفیت با قیمت پایین می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های مربوط به تعمیر و تعویض و نگهداری قطعاتی چون بلوک سیلندر خودرو باشد.

 

جمع‌بندی

بلوک سیلندر خودرو یکی از مهمترین قطعات موتور خودرو محسوب می‌شود. این قطعه، بخش‌های زیادی را در خود جای می‌دهد و اهمیت بسیاری در عملکرد خوب و قوی موتور ایفا می‌کند. رایج‌ترین دلیل خرابی بلوک سیلندر خودرو ترک برداشتن بدنه آن است.

ضمن این که نشانه‌های خرابی بلوک سیلندر و مشکلات مربوط به سر سیلندر بسیار شبیه همه است و برای تشخیص دقیق و اقدام به عیب‌یابی و تعمیر باید از نیروی متخصص، ماهر و با تجربه کمک بگیرید. بازرسی‌های مداوم و عیب‌یابی‌های چشمی منظم می‌تواند بهترین راه برای پیشگیری از خرابی بلوک سیلندر خودرو باشد. ما در این مقاله به نکات مهمی پیرامون خرابی بلوک سیلندر خودرو و علائم آن پرداختیم.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا