قطعات موتور و اگزوز

آشنایی با علائم خرابی اگزوز

بررسی 6 نشانه مهم خرابی اگزوز خودرو

در این مقاله به بررسی علائم خرابی اگزوز خودرو می پردازیم. اگزوز یکی از قطعاتی در خودرو است که مسئولیت انجام وظایف مهم و حیاتی برای عملکرد صحیح خودرو را بر عهده دارد. مهم‌ترین مسئولیت‌ این قطعه در اتومبیل خارج ساختن گازهای حاصل از احتراق در موتور خودرو به بیرون است. این قطعه نقش مهمی در بی‌ صدا کار کردن خودرو دارد. به طور کلی مهم‌ترین وظایف اگزوز کاهش صدا، کاهش آلایندگی، کاهش دما است. با شناخت کامل اجزای تشکیل دهنده اگزوز می توان عملکرد آن را بهتر درک کرد و طول عمر مفید آن را بالا برد.

 

ضرورت آشنایی با علائم خرابی اگزوز

یک راننده باید حتماً با علائم خرابی اگزوز آشنا باشد. زیرا این قطعه نقش بسیار مهمی را در سلامت محیط زیست و افراد بر عهده دارد. عملکرد خودرو به ترکیب سوخت و هوا بستگی دارد. فرایند احتراق در موتور خودرو باعث ایجاد دود می‌شود و این دود حتماً باید از خودرو خارج شود تا به اجزای دیگر آسیب نرساند. دود ناشی از احتراق، حاوی آلاینده‌های و ترکیبات سمی است که انتشار آن در هوای آزاد باعث تخریب محیط زیست می‌گردد.

سیستم اگزوز با هدف تصفیه این دود و کم کردن اثرات سمی مواد آن در خودرو تعبیه شده است. در صورتی که اگزوز خراب شده باشد دود ناشی از احتراق از محفظه خارج نشده و ممکن است وارد کابین ماشین شود. استنشاق این دود سمی برای راننده و سرنشینان بسیار خطرناک است.

 

آشنایی با قطعه اگزوز

اگزوز از قطعه‌های مختلفی تشکیل شده است. خراب شدن هر کدام از این اجزا عملکرد اگزوز را مختل می‌سازد. در ادامه مهمترین نشانه‌هایی که بر اساس آنها می‌توان خرابی اگزوز را تشخیص داد بیان می‌گردد.

وجود لرزش غیر عادی هنگام درجا کار کردن خودرو یا در زمان رانندگی می‌تواند نشانه خرابی اگزوز باشد. وقتی در قسمت فرمان یا پدال‌ها احساس لرزش غیر عادی می‌کنید، باید قسمت اگزوز را از نظر سلامتی بررسی نمایید. اگر گیره‌هایی که اگزوز را به بدنه خودرو متصل کرده‌اند شل شده باشد یا لوله اگزوز شکسته شده باشد از زیر ماشین صدای کوبیدن یا تق تق به گوش می‌رسد. در اثر افتادن لوله اگزوز بر روی زمین ممکن است صداگیر در حین حرکت روی زمین کشیده شده و بشکند.

کنده شدن لوله اگزوز

در صورتی که صدایی مانند صدای حرکت تکه سنگ در اگزوز  شنیده می‌شود، باید کاتالیزور که بین منیفولد و صدا خفه کن قرار دارد، مورد بررسی قرار گیرد. هر نوع صدایی که از لوله اگزوز به گوش می‌رسد و حالت غیر عادی دارد ممکن است در اثر خراب شدن اجزا و قطعات داخلی این بخش از خودرو باشد. اگر اگزوز صدای معمولی نداشته باشد و صدای آن با شدت کم یا حالت خفه شده به گوش برسد احتمال خراب بودن آن بالا می‌رود. در این حالت اگزوز دچار گرفتگی و مسدودیت است که بسیار خطرناک می‌باشد و باید حتماً رفع شود.

 

رابطه بین افزایش مصرف سوخت و سلامت اگزوز

خرابی اگزوز در افزایش مصرف سوخت تاثیر دارد. در صورتی که مصرف سوخت افزایش یافته، باید علاوه بر سایر قطعات سلامت اگزوز نیز بررسی گردد. اگر اگزوز خودرو خراب باشد فشار زیادی به موتور وارد می شود و ماشین به سختی کار می‌کند، در نتیجه مصرف سوخت بالا می‌رود.

عدم شتاب‌گیری مناسب نیز از علائم خرابی اگزوز خودرو است. اگر بخش اگزوز دچار نشتی باشد هر چقدر پای خود را روی پدال فشار دهید، شتاب خودرو تغییری نمی‌کند. در صورتی که اگزوز دچار نشتی باشد باید سریعاً برطرف شود زیرا به سایر قطعات فشار وارد می‌شود. اگر هنگام رانندگی بوی دود در محفظه کابین سرنشینان احساس می‌شود، باید سریعاً قطعه اگزوز بررسی گردد. زیرا وظیفه اصلی اگزوز خارج ساختن دودهای حاصل از احتراق است و اگر این قطعه خراب باشد دودها به محفظه کابین منتقل می‌شوند.

گاز آلاینده حاصل از احتراق حاوی مونوکسید کربن است که باعث خفگی انسان می‌شو.د در صورتی که بخش کاتالیزور در لوله اگزوز به درستی عمل نکند گازهای حاوی آلاینده مونوکسید کربن وارد محیط می‌شوند.

زنگ زدگی لوله اگزوز

مهمترین علائم خرابی اگزوز

چراغ چک بر اثر عوامل مختلفی ممکن است روشن شود. این چراغ هشدار دهنده در صورتی که اگزوز خراب باشد نیز روشن می‌شود. در صورتی که واشر منیفولد که در اگزوز به کار می‌رود و اتصال بین اگزوز و موتور را انجام می‌دهد خراب شده باشد این چراغ به راننده هشدار می دهد. نشتی یا پارگی در واشر منیفولد باعث می‌شود گرمای حاصل از احتراق موتور خودرو به جای خروج از اگزوز به اطراف منتشر شود و سیم‌کشی‌ها و قطعات پلاستیکی موجود در خودرو آتش بگیرند و بوی بدی به مشام راننده برسد.

اگزوز از طریق سرسیلندر محفظه سوپاپ به موتور متصل شده است. در صورتی که دچار گرفتگی یا انسداد باشد بخارها و دودها درون سرسیلندر محبوس شده و موتور دچار سوء عملکرد می‌شود. اگر حجم دود خروجی از اگزوز بسیار بالا باشد، نشان دهنده عدم تصفیه صحیح آلاینده‌ها توسط کاتالیزور و خراب شدن اگزوز است. از آنجایی که لوله اگزوز بعد از خاموش شدن ماشین  خنک می‌شود و رطوبت را جذب می‌کند، احتمال زنگ زدگی آن به مرور زمان بالا می‌رود.

باید بعد از مدتی حتماً لوله اگزوز چک شود. در صورت زنگ زدگی قسمت‌های انتهای لوله و صداگیر تعویض شوند. خودروهایی که مسافت‌های کوتاه را طی می‌کنند بیشتر دچار زنگ زدگی لوله اگزوز می‌شوند. زیرا لوله اگزوز چندان داغ نمی‌شود و تجمع رطوبت باعث زنگ زدگی می‌گردد.

 

جلوگیری از بروز علائم خرابی اگزوز

اگر قصد دارید اگزوز خودروی شما طول عمر مفید بیشتری داشته باشد، باید نکات زیر را رعایت کنید. اولین نکته مهم سرویس کردن اگزوز هر ۶ ماه یا هر یک سال یک بار است. اگزوز خودرو هر چند وقت یک بار نیاز است که تمیز شود و رسوبات جمع شده در آن پاک شود. ارتفاع ماشین باید در حد استاندارد باشد و در مسیرهای نامناسب حاوی سنگ و چاله نباید زیاد تردد کرد. خودرو را نباید بلافاصله پس از روشن کردن خاموش کرد و باید از سوخت‌های مناسب استفاده نمود.

در صورت مشاهده زنگ زدگی باید هر چه زودتر اقدامات تعویض قطعات را انجام داد. اگزوز علاوه بر حفظ محیط زیست و سلامت انسان ها بر سلامت و طول عمر مفید سایر قطعات خودرو تاثیر می گذارد.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا