قطعات موتور و اگزوز

نشانه هایی که خبر از سوختن واشر سرسیلندر خودروی شما می دهد

علائم سوختن واشر سرسیلندر موارد بسیار مختلف و منحصر به فردی را شامل می شود. سوختن واشر سر سیلندر جزو رایج ترین مشکلاتی است که می تواند برای افراد به وجود بیاید. واشر سر سیلندر وظیفه ی آب بندی کردن دو قسمت بالا و پایین موتور را بر عهده دارد. در صورتی که برای قطعه ی فوق مشکلی به وجود بیاید قطعا در کارکرد موتور خودرو تاثیر منفی گذاشته خواهد شد. در ادامه علائم سوختن واشر سرسیلندر و همچنین علت سوختن و نتایجی که ممکن است در پی این امر گریبان افراد را بگیرد ذکر خواهد شد.

موتور خودرو دارای نیم تنه ی بالا و نیم تنه ی پایین است، نیم تنه ی بالا ارتفاع کم تری دارد. نیم تنه ی بالا سوپاپ ها و میل سوپاپ را در خود جای داده و به عنوان سر سیلندر ماشین شناخته می شود. علاوه بر آن گفتنی است که نیم تنه ی پایین به بدنه ی موتور معروف است. بدنه ی پایین شاتون، میل لنگ و پیستون را در خود جای داده است. برای این که موتور خودرو بتواند به صورت درست و بهینه کار کند این دو قسمت باید بر روی هم تثبیت شوند.

پس از قرار گرفتن این دو نیم تنه بر روی هم و تثبیت یافتن آن ها نیاز است تا درز بین آن ها پوشش داده شود. پوشش دادن درز بین این دو نیم تنه از طریق واشر سر سیلندر انجام می شود.

بهترین قطعه برای آب بندی، پوشش شکاف بین دو نیم تنه و همچنین عایق بندی این دو قسمت از موتور خودرو واشر سر سیلندر است.

این قطعه از جنس فلز بوده و از مواد نسوز که در برابر دمای بالا بتواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد ساخته می شود. قطعه ی فوق دارای ضخامت زیادی نمی باشد و منطبق با حفره های موجود بر روی موتور خودرو می باشد. با وجود این قطعه روغن موجود داخل موتور خودرو می تواند بدون این که وارد سر سیلندر شود عملیات روان کاری را انجام دهد.

همچنین مایع داخل رادیاتور خودرو نیز می تواند بدون ورود به داخل سیلندر عملیات خنک سازی را انجام دهد.

 

علائم سوختن واشر سر سیلندر

علائم سوختن واشر سرسیلندر موارد مختلفی را شامل می شود که ساده ترین آن ها مربوط به روشن شدن نامناسب خودرو است. در صورتی که شاهد خراب شدن واشر سر سیلندر باشید، شب ها پس از خاموش کردن خودرو متوجه نشت مایع خنک کننده از قسمت های مختلف سیلندر شوید. بخارات این نشتی بر روی الکترود شمع خودرو قابل مشاهده خواهد بود. افراد می توانند با بررسی این موضوع متوجه خراب شدن واشر سر سیلندر خودرو شوند.

مورد دیگری که می بایست در ارتباط با علائم سوختن واشر سرسیلندر ذکر کرد مربوط به خارج شدن دود سفید رنگ از اگزوز خودرو است. در صورتی که هوای محیط بیش از حد سرد نباشد گاز خارج شده از اگزوز بی رنگ خواهد بود. در صورتی که واشر سر سیلندر سوخته باشد گاز خارج شده از اگزوز به رنگ سفید می باشد. به علت نشت آب رادیاتور به داخل سیلندر نفوذ کرده و با مخلوط سوخت و هوا ترکیب می شود و گاز خروجی از اگزوز به علت احتراق نامناسب به رنگ سفید مایل می گردد.

ایراد پیدا کردن واشر سر سیلندر

از جمله علائم سوختن واشر سرسیلندر مربوط به کاهش آب موجود در رادیاتور می باشد. سطح آب موجود در قسمت رادیاتور می بایست ثابت باشد و با گذشت مدت زمان کم پایین نرود. در صورتی که در شلنگ ها و لوله های مربوط به آب موتور مشکلی وجود نداشته باشد می توان به این نتیجه رسید که واشر سر یلندر مشکل پیدا کرده است. خراب شدن واشر سر سیلندر موجب کاهش آب موجود در داخل رادیاتور خودرو می شود.

از علائم سوختن واشر سرسیلندر می توان به صدا های مانند شر شر آب که از سمت موتور خودرو می آید اشاره کرد. در صورتی که صدا هایی شبیه به صدای شر شر آب پشت داشبورد ماشین به گوش می رسد به احتمال بسیار بالا واشر سر سیلندر خودروی شما دچار ایراد شده است.

 

دیگر مواردی که مربوط به نشانه های خراب شدن واشر سر سیلندر است

از جمله دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر مربوط به وارد شدن روغن به محفظه ی آب رادیاتور، بالا رفتن بی رویه ی دمای موتور، ترکیب شدن آب و روغن و ایجاد حباب داخل محفظه ی رادیاتور می باشد.

 

علت خراب شدن واشر سر سیلندر

علت خراب شدن واشر سر سیلندر نیز بسیار زیادی است. از جمله رایج ترین علت هایی که سبب سوختن واشر سر سیلندر می شود مربوط به کهنه شدن آن می باشد. این قطعه به دلیل این که می تواند در برابر گرمای بیش از حد و فشار زیاد مقاومت کند برای مدت طولانی وظایف خود را انجام می دهد. اما در صورتی که سال های بسیار زیادی از کارکرد این قطعه گذشته باشد شاهد از بین رفتن آن خواهید بود.

بالا رفتن دمای بیش از حد موتور نیز می تواند باعث آسیب زدن به واشر سر سیلندر شود. افزایش دمای بسیار زیاد موتور سبب تاثیرگذاری منفی بر روی این قطعه خواهد شد.

خراب شدن واشر سر سیلندر

علاوه بر موارد فوق خراب شدن فن رادیاتور می تواند جزو علت های خراب شدن واشر سر سیلندر باشد. این قطعه برای خنک کردن موتور به کار می رود و اکر وظایف خود را به خوبی انجام ندهد به احتمال بسیار بالا به واشر سر سیلندر آسیب می رسد.

خراب شدن ترموستات، گرفتگی و یا مسدود شدن رادیاتور، نشت کردن آب موتور و فشار بیش از حد بر روی ماشین نیز از جمله دیگر علت های شایع سوختن واشر سر سیلندر می باشد.

 

خراب شدن واشر سر سیلندر چه عواقبی در پی دارد؟

خراب شدن واشر سر سیلندر یا سوختن آن عواقب بسیار زیادی دارد. افراد بهتر است در صورت مشاهده ی کوچیک ترین نشانه مبنی بر سوختن واشر سر سیلندر اقدام به بررسی آن کنند.

زنگ زدن قطعات حیاتی موتور خودرو و همچنین کاهش توان موتور از جمله مهم ترین عواقب سوختن واشر سر سیلندر است.

علاوه بر آن قابل ذکر است که سوختن واشر سر سیلندر باعث بروز اختلال در سیستم روغن کاری ماشین می گردد. وجود ایراد در سیستم روغن کاری سبب خراب شدن شدن سیستم خنک سازی موتور و وارد شدن خسارت به آن می شود.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا