قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی دسته موتور خودرو

بررسی مهمترین علائم و نشانه های خرابی دسته موتور

علائم خرابی دسته موتور خودرو : آرامش کابین وعدم احساس لرزش یا تکان‌های شدید مهمترین هدف کمپانی‌های خودروسازی است. مطمئنا وجود سر و صدا یا لرزش و تکان‌های کم و زیاد می‌تواند آرامش رانندگی و سرنشینان را به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. دسته موتور یا Engine Mount قطعه‌ای است که برای کاهش و مهار لرزش‌ها و تکان‌های ناشی از احتراق داخلی موتور طراحی شده است.

دسته موتور وزن موتور وسیله نقلیه را تحمل کرده و در ارتعاشات ناشی از احتراق سوخت در موتور را جذب می‌کند، ضمن این که از حرکت بیش از اندازه موتور در نتیجه نیروهای وارده از جاده نیز جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از وظایف دسته موتور کاهش حرکت موتور خودرو در زمان شتاب گیری یا ترمز زدن‌های ناگهانی است. خرابی دسته موتور می‌تواند با علائمی چون لرزش و تکان‌های محسوس داخل کابین همراه باشد، ما در این مقاله به بررسی علائم خرابی دسته موتور خودرو خواهیم پرداخت.

در ضمن اگر قصد خرید لوازم یدکی برای انواع خودروهای سبک و سنگین را داشتید می توانید از لیست فروشندگان لوازم یدکی خودرو اینفویدک یا لوازم یدکی ماشین سنگین اینفویدک استفاده نمایید.

علائم خرابی دسته موتور خودرو

علائم خرابی دسته موتور

با دسته موتور و عملکرد آن در بخش مقدمه آشنا شدید. خرابی دسته موتور می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت رانندگی داشته باشد. البته در بحث خرابی دسته موتور باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قطعه دیگری برای نگه داشتن گیربکس خودرو نزدیکی دسته موتور قرار دارد که به آن دسته گیربکس گفته می‌شود. خرابی هریک از این قطعات می‌تواند عملکرد دیگری را تحت تأثیر قرار دهد.

مهمترین علامت خرابی دسته موتور با بروز نشانه‌هایی از پارگی و ترک خوردگی در خود قطعه قابل مشاهده است. ضمن این که خرابی این قطعه می‌تواند در نوع کارکرد موتور و افزایش لرزش آن نیز تأثیرگذار باشد. دو نوع دسته موتور وجود دارد که خرابی هریک از آن‌ها ممکن است با علائم متفاوتی همراه باشد. از دیگر نشانه‌های مشترک خرابی انواع دسته موتور می‌توان به افزایش سر و صدا به ویژه در زمان عبور از ناهمواری‌های اشاره کرد.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی دسته موتور احساس صدای ضربه یا کوبش از داخل محفظه موتور است. این صدا به دلیل حرکت بیش از اندازه موتور و یا تماس موتور با سایر قطعات ایجاد می‌شود.

وجود پوسیدگی‌های قابل مشاهده، خوردگی، ترک یا تاب خوردگی در دسته موتور می‌تواند علامت دیگری برای خرابی این قطعه باشد.

 

انواع دسته موتور و علائم خرابی آن‌ها

انواع دسته موتور

دسته موتور دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

 

1- دسته موتور ارتجاعی

این نوع دسته موتورها دارای قطعه‌ای لاستیکی هستند که به دلیل خاصیت ارتجاعی خود ارتعاشات را درون خود میرا می‌کند. این دسته موتورها قیمت مناسبی دارند و از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به نگهداری و تعمیر آسان، طراحی و ساخت راحت‌تر و ساده‌تر و ابعاد مناسب اشاره کرد. از آنجایی که مکانیسم این نوع دسته موتورها فیزیکی است، عموما علائم خرابی در آن‌ها با تغییر در ساختار ظاهری (ترک خوردگی و پارگی) نمایان می‌شود.

ضمن این که لرزش و ارتعاشات ناشی از احتراق سوخت در موتور نیز به مراتب بیشتر احساس شده و تکان ها، لرزش و سر و صدای داخل کابین نیز افزایش می‌یابد. پوسته پوسته شدن یا ترک خوردگی بخش‌های لاستیکی در این نوع دسته موتور می‌تواند نشانه‌ای از خرابی دسته موتور باشد.

 

2- دسته موتور هیدرولیکی

با پیشرفت صنعت خودرو دسته موتورهای روغنی یا هیدرولیکی تولید شدند. این نوع از دسته موتورها دارای پیچیدگی‌های فنی از نظر طراحی و عملکرد است و در داخل آن مکانیزم فنر و یک سیال برای جذب ارتعاش و میرا کردن آن استفاده شده است. به همین دلیل است که در کاهش ارتعاشات عملکرد فنی بهتری دارند.

علائم خرابی دسته موتورهای هیدرولیکی ضمن افزایش سر و صدا و لرزش‌های کابین، نشتی روغن نیز می‌تواند یکی از علائم خرابی دسته موتور هیدرولیکی باشد.

 

علل خرابی دسته موتور

جدای از ویژگی استهلاکی و در نظر داشتن عمر مفید دسته موتور، دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود دسته موتور زودتر از حد معمول خراب شود. مهمترین دلایلی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

 

1- نصب نادرست

برای این که دسته موتور عملکرد خوبی داشته باشد نیاز است که در جای مناسبی نصب شود. اگر در نصب دسته موتور به استانداردها توجه نشود دوام این قطعه کمتر می‌شود چرا که در معرض برخورد مداوم با قطعات دیگر موتور قرار می‌گیرد. برای نصب این قطعه بهتر است به یک مکانیک با تجربه مراجعه کنید.

 

2- فرسودگی

یکی از مهمترین دلایل خرابی دسته موتور فرسودگی این قطعه است. گاهی اوقات عمر مفید قطعه به پایان رسیده و قطعه به طور کامل کهنه و فرسوده شده است. به ویژه در مورد دسته موتورهای ارتجاعی وجود قطعات لاستیکی که به مرور زمان ساییده یا پوسته پوسته می‌شوند خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و فشار بیشتری به آن‌ها وارد شده و در نهایت ترک‌ها و خوردگی‌ها در آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

3- رانندگی نامناسب

رانندگی بد می‌تواند باعث آسیب دیدن بخش‌های مختلف خودرو از جمله دسته موتور باشد. استفاده نادرست از کلاچ یا فشار آوردن به دنده‌ها از جمله مواردی است که مستقیما به دسته موتور آسیب می‌رساند.

 

4- تصادفات سنگین

گاهی اوقات تصادفات سنگین می‌تواند باعث آسیب دیدگی یا جابجایی دسته موتور و در نهایت خرابی آن شود.

 

5- نشت روغن موتور

نشت روغن موتور روی دسته موتورهای ارتجاعی باعث نرم شدن و آسیب دیدگی بخش‌های پلاستیکی آن و در نهایت خرابی دسته موتور می‌شود.

 

چگونگی عیب‌یابی خرابی دسته موتور

خرابی دسته موتور علائم فیزیکی بسیاری دارد که سرویس‌های دوره‌ای یا بازرسی‌های فیزیکی می‌تواند آن‌ها را عیان سازد. برای این کار کافی است که با یک چراغ قوه روشن وقتی ماشین روشن است ترمز دستی را بکشید و اجازه دهید که موتور خودرو کار کند. با چراغ قوه با دقت به دسته موتور و اجزای آن نگاه کنید. اگر احساس کردید که این قطعه حرکت می‌کند یا لرزش زیادی دارد می‌تواند علامتی از خرابی دسته موتور باشد.

سپس ماشین را خاموش کرده و اجازه دهید موتور آن خنک شود، حالا دوباره با نور چراغ قوه دسته موتور را بررسی کنید، وجود ترک، شکستگی، فرسودگی، خوردگی و یا پوسته پوسته شدن در بخش‌های مختلف آن، می‌تواند علامتی از خرابی این قطعه باشد.

بهتر است که پیچ و مهره‌ها را هم بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که شل نشده باشند.

 

تعمیر دسته موتور خراب

عموما در زمان خراب شدن دسته موتور باید آن را تعویض کنید و کمتر شرایطی پیش می‌آید که مجبور به تعمیر دسته موتور باشید. توصیه ما این است که برای تعمیر یا تعویض دسته موتور خراب حتما به مکانیک با تجربه و متخصص مراجعه کنید چرا که باز کردن و تعمیر قطعات و یا تعویض قطعه معیوب با نو، نیازمند تجهیزات و آچار و ابزارهایی است که در مکانیکی‌های مجهز وجود دارد.

 

سخن پایانی

در این نوشته به بررسی علائم خرابی دسته موتور و نشانه های آن پرداختیم. اگر هر یک از این علائم گفته شده را در خودروی خود مشاهده کردید حتما به تعمیرکار مراجعه نمایید تا اگر این قطعه مشکل داشت نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا