قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی موتور خودرو

10 نشانه مهم که خبر از خرابی موتور خودرو می دهد!

علائم خرابی موتور خودرو : موتور خودرو یکی از قطعات حیاتی و مهم اتومبیل است که عملکرد صحیح آن برای ایمنی و کارایی خودرو بسیار اهمیت دارد. اگر موتور خودرو به درستی کار نکند، ممکن است باعث خرابی‌های جدی و نیاز به تعمیرات پیچیده شود. خرابی های موتور خودرو همواره با نشانه هایی همراه است که در این مقاله از اینفویدک، به بررسی برخی از علائم خرابی موتور خودرو و علت آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

انواع خرابی موتور خودرو

با توجه به اینکه موتور خودروهای جدید از قسمت برقی نیز تشکیل شده اند پس خرابی موتور نیز هم می تواند علت برقی داشته باشد هم مکانیکی.

مهمترین اجزاء تشکیل دهنده موتور در خودروهای جدید شامل سر سیلندر، بلوک سیلندر، دسته موتور، بوش و پیستون، سوپاپ، میل لنگ، یاتاقان، ایسیو، سنسورها، عملگرها و … است و ایراد و خرابی در هر یک از قطعات می تواند بسته به نوع خرابی، در عملکرد طبیعی موتور اختلال ایجاد کند.

 

مهمترین علائم خرابی موتور خودرو

 

1. افت قدرت و عملکرد موتور و کاهش شتاب

یکی از نشانه‌های معمول خرابی موتور، افت قدرت و عملکرد آن است. اگر خودرو شما دچار افت قدرت و توان  در هنگام سرعت گیری و حتی در سرعت‌های ثابت شده است، این نشانه ممکن است به علت مشکلات در سیستم احتراق (مانند شمع، وایر شمع، انژکتور ها و … ) یا مشکلات در سیستم انتقال قدرت (مانند جعبه‌دنده) باشد.

معمولا اگر متوجه شدید که در صورت گاز دادن به خودرو، شتاب لازم را نمی بینید ممکن است سیستم سوخت رسانی مشکلی داشته باشد و مواردی مثل کثیفی و گرفتگی انژکتورها، کثیفی فیلتر بنزین، خرابی پمپ بنزین و … عامل آن باشد.

گاهی مواقع نیز ممکن است وقتی در حال راندن خودرو هستید متوجه شوید که نشانگر آمپر آب از خط متوسط بالا رفته باشد، بخاراتی از سمت کاپوت ببینید و خودرو به اصطلاح جوش بیاورد. این مورد نیز به دلیل مشکلات در سیستم خنک کننده موتور خودرو نظیر خرابی در واتر پمپ، ترموستات، رادیاتور و … باشد. اگر به این مورد برخورد کردید حتما خودرو را به کناری هدایت کنید و سعی کنید با آب رادیاتور خودرو را خنک کنید تا کمی نشانگر دمای آب پایین بیاید و سپس خودرو را خاموش و به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

2. افزایش مصرف سوخت

یکی دیگر از علائم خرابی موتور، افزایش مصرف سوخت است. اگر متوجه شدید که خودروی شما بیشتر از حد معمول سوخت مصرف می‌کند و کیلومتر کارکردی آن کاهش می‌یابد، می تواند به علت مشکلات در سیستم احتراق، سیستم تزریق سوخت ( انژکتور) یا حتی نشتی سوخت باشد.

نشانه های خرابی موتور ماشین

3. شنیدن صداهای غیر عادی از موتور

در حالت عادی خودرو نباید صدای اضافی و غیر معمولی بدهد اگر این صداها را شنیدید بدانید که نشانه‌ ی مشکلات در موتور خودرو می‌باشند. دلیل این صداها  ممکن است مواردی مثل به علت استفاده طولانی مدت از روغن موتور و کاهش عماکرد آن، کمبود روغن، سوخت نا مناسب، کم‌کاری یا خرابی قطعات داخلی موتور باشد.

معمولا این صداها به این صورت شنیده می شوند :

  • صدای سوت >>> مشکل در سیستم خنک کننده موتور
  • صدای تق تق >>> مشکل در یاتاقان
  • صدای تیک تاک >>> ایراد در سوپاپ ها
  • صدای غژ غژ >>> در هنگام استارت نشان از خرابی و مشکل در تسمه تایم
  • صدای جیغ پس از روشن شدن خودرو >>> ایراد در تسمه دینام
  • صدای کلیک در هنگام دور زدن >>> خرابی پلوس
  • صداهای بلند >>> عدم هماهنگی بین پیستون و سیلندر

 

4. خروج دود آبی، سیاه و سفید از اگزوز

در صورتی که از اگزوز خروج دودهای آبی، مشکی یا سفید را دیدید بدانید که این مورد هم یکی دیگر از نشانه ها و علائم خرابی موتور خودرو است و معمولا دلیل آن مشکلات در سیستم احتراق یا تزریق سوخت است.

  • دود آبی : معمولا دیدن دود آبی نشان از این است که موتور به همراه سوخت، روغن موتور را نیز می سوزاند که دلیل آن ایجاد نشتی در موتور و ورود روغن به محفظه احتراق است.
  • دود سیاه : دلیل این دود نیز عدم سوخت کامل سوخت و یا احتراق ناقص سوخت می باشد.
  • دود سفید : دود سفید نیز نشان از سوخت مایع خنک کننده به همراه بنزین است و نشان می دهد که در سیستم خنک کننده نشتی دارید و این مایع وارد محفظه احتراق شده است.

 

5. کم آوردن خودرو در سر بالایی

یکی دیگر از علائم خرابی موتور خودرو، کم آوردن خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی ها است و معمولا متهم اصلی سیستم سوخت رسانی خودرو به خصوص فیلتر بنزین می باشد. وقتی فیلتر بنزین کثیف و یا دچار گرفتگی شده باشد، پمپ بنزین باید با قدرت بیشتری کار کند تا بتواند سوخت مورد نیاز را به موتور برساند.

ولی چون این سوخت تامین نمی شود در نتیجه در چنین مواردی خودرو با کاهش عملکرد روبرو خواهد شد.

علائم خرابی موتور ماشین و نشتی از زیر آن

6. نشتی روغن یا سیالات

در مورد 5 نیز این مورد از علائم خرابی موتور خودرو را بررسی کردیم. نشتی روغن، آب یا سیالات دیگر از موتور، یکی دیگر از نشانه‌های خرابی است. این نشتی‌ها ممکن است به علت یک پکینگ خراب، یک شلنگ ترک خورده یا مشکلات در گیربکس باشد.

 

7. چراغ چک موتور (Check Engine) روشن است

روشن بودن چراغ چک نیز می تواند نشانه ای در موتور خودرو باشد اما این امر همیشگی نیست و به همین دلیل ما این مورد را به عنوان اولین عنوان بررسی نکردیم. البته بهتر است با روشن شدن چراغ چک به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید و با استفاده از دیاگ و خواندن خطا ببینید آیا واقعا موتور مشکلی دارد یا اینکه این چراغ بی دلیل روشن شده است.

روشن شدن چراغ چک موتور، نشانه‌ای از خرابی یا مشکل در سیستم‌های الکترونیکی و مکانیکی خودرو می‌باشد. این چراغ می‌تواند به خاطر مشکلات ساده ترمز، تزریق سوخت، احتراق، سیستم خنک‌کننده و … روشن شود.

 

8. لرزش موتور ماشین

هشتمین نشانه خرابی موتور، لرزش موتور خودرو یا ماشین در حال ایستاده یا کارکرد درجا می باشد. به طور طبیعی خودرو نباید در این مواقع و یا حتی در حین حرکت، لرزشی را به بدنه منتقل کند و در صورت مشاهده باید به تعمیرگاه مراجعه کنید چرا که در صورت عدم توجه مطمئنا متوجه هزینه های گزاف خواهید شد.

 

9. استشمام بوی سوختگی در خودرو

خودروهای درون سوز به دلیل اینکه از سوخت های فسیلی استفاده می کنند، طبیعتا با مقداری بوی نا مطبوع این کار را انجام میدهند. اما اگر این بوها شدید شدند ( مثل حس کردن بوی سوختگی پلاستیک مانند ) باید به ایرادی در خودرو به خصوص در موتور شک کنید.

با توجه به اینکه دلایل این بوها می توانند بسیار متفاوت باشند، بهتر است با تعمیرکار خود تماس بگیرید.

10. توقف ناگهانی خودرو

ممکن است دیده یا شنیده باشید که خودرو در برخی مواقع و در هنگام حرکت ناگهان از کار می افتد و متوقف می شود. این خرابی هم می تواند دلیل مکانیکی داشته باشد ( مثل پاره شدن تسمه تایم ) هم می تواند دلیل برقی داشته باشد ( مثل مشکلات در شمع و … ) که در این مورد نیز باید با تعمیرکار تماس بگیرید.

 

11. پایین آمدن سطح روغن موتور

همیشه توصیه شده که میزان روغن موتور را به صورت هفتگی چک کنید تا هم از نظر کیفیت هم مناسب بودن میزان آن در موتور اطمینان حاصل کنید. حال اگر متوجه شدید که این روغن در بازه های کوتاه خیلی از حالت عادی کمتر می شود، می تواند نمایان گر این موضوع باشد که موتور و سیستم روغن کاری آن دچار ایراد شده است.

 

دلایل خرابی موتور خودرو

حال که با نشانه ها و علائم خرابی موتور آشنا شدیم، بد نیست بدانیم که اصولا چرا موتور خراب می شود تا در صورت امکان از وقوع این خرابی ها جلوگیری کنیم. البته برخی از علت ها را در قسمت علائم خرابی بررسی کردیم اما موارد زیر را نیز به آن به صورت تیتر وار اضافه می کنیم.

  • خرابی فیلتر هوا
  • خرابی در سیم گاز
  • کثیفی و انسداد کاتالیست
  • خرابی انباره یا محفظه اگزوز
  •  خرابی و اختلال در انژکتورها
  • خرابی و ضعف در پمپ بنزین خودرو
  • خرابی رینگ پیستون
  • خرابی سوپاپ ها
  • مشکلات و خرابی در شمع های خودرو
  • ناک زدن موتور
  • ایراد و خرابی سنسور اکسیژن

 

سخن پایانی

در این نوشته به طور مفصل با مهمترین علائم خرابی موتور خودرو آشنا شدیم و دانستیم که چه نشانه هایی خبر از خرابی موتور به ما می دهد. حتما در هنگام مشاهده این علائم با تعمیرکار مورد اطمینان خود تماس بگیرید چرا که اگر توجه کافی را نکنید در برخی موارد می تواند تا مرحله تعویض موتور نیز به شما خسارت وارد کند.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا