قطعات موتور و اگزوز

استکان تایپیت چیست ؟

تعریف، نحوه کارکرد، اجزاء و علائم خرابی استکان تایپیت

استکان تایپیت چیست؟

 

یک خودرو از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است و اگر بخواهیم در این زمینه به موفقیت برسیم و اطلاعات کافی را داشته باشیم، باید نسبت به دانستن تمام تجهیزات مربوط به آن نیز اقدام نماییم. برخی از اجزای موجود در خودروها هستند که به دلیل اهمیت کمتر، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند و افراد نیز اطلاعات دقیقی در موردشان ندارند.

این در حالی است که با دانستن چنین اطلاعات می‌توانید اتفاقات بهتری را برای خودروی خود رقم بزنید. یکی از این تجهیزات را باید استکان تایپیت به شمار آورد که کاربرد خاص خود را هم دارد. به همین منظور، در این نوشته قصد داریم تا در مورد این قطعه و کاری که انجام می‌دهد، با هم صحبت داشته باشیم.

 

 

[فیلم محل نصب و کارکرد استکان تایپیت]

کار استکان تایپیت چیست؟

تایپیت قطعه‌ای در موتور سوپاپ یا سوپاپ بالابر است که می‌تواند کارهای مختلفی را برای خودرو انجام دهد. البته اصلی‌ترین وظیفه این قطعه را باید انتقال حرکات مربوط به برجستگی بادامک به میله‌ای با همین نام یعنی تایپیت به شمار آورد. بنابراین در صورتی که این قطعه در خودرو وجود نداشته باشد، شاهد چنین حرکتی نخواهیم بود.

به طور کلی تایپیت‌ها را می‌توان به دو مدل در بازارها و فروشگاه‌های معتبر مشاهده کرد که تایپیت مکانیکی و تایپیت روغنی هستند. تایپیت‌های مکانیکی به صورت توپر و یا تو خالی روانه بازار شده‌اند و هر کدام هم کاربردهای خاص خود را دارند. این که کدام مدل از این تایپیت‌ها با خودروی شما سازگاری دارد، در نهایت بعد از انجام تحقیقات به وسیله خودتان دانسته خواهد شد.

اگر بخواهیم در ممورد تاریخچه این قطعه با هم صحبت داشته باشیم، باید بگوییم که همه چیز از سال 1930 میلادی آغاز شد. شرکت کادیلاک در آن زمان برای یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه خود از این قطعه استفاده کرد و با نتایج بسیار خوبی نیز رو به رو شد. تایپیت‌های هیدرولیکی در سال‌های بعد از 1980 به اوج خود رسیدند و تغییرات و پیشرفت‌های به سزایی در آن‌ها به چشم خورد.

شاید شما بتوانید راهکارهای مختلفی را استفاده کنید که صدای موتور را به حداقل رسانده و عمر آن را افزایش دهید. با این حال، تایپیت از همه آن‌ها می‌تواند بهتر باشد و دلایل زیادی هم برای آن وجود دارد. یکی از این دلایل را باید مقرون به صرفه بودن این قطعه به حساب آورد؛ به این صورت که با بودجه‌های اندک نیز می‌توان نسبت به خرید آن اقدام نمود. به جز آن، این قطعه می‌تواند کیفیت را در کار شما تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

برای خرید تایپیت و استکان تایپیت ماشین سنگین روی لینک روبرو کلیک کنید >>> لوازم یدکی ماشین سنگین

انواع استکان تایپیت

 

در خودروها به طور معمول دو نوع استکان تایپیت دیده می شود: استکان تایپیت مکانیکی و استکان تایپیت روغنی

در نوع مکانیکی نیرو از طریق یک میل انگشتی ( با ظاهری استوانه ای و میله ای شکل ) به سوپاپ ها منتقل می شود.

در نوع روغنی همانطور که از نامش پیداست، واسطه انتقال قدرت از طریق انگشتی، روغن می باشد. نوع روغنی نسبت به نوع مکانیکی پیچیدگی کمتری داشته و تنظیم آن نیز راحت تر می باشد و در کل کارایی و کیفیت در نوع روغنی بهتر از نوع مکانیکی می باشد.

 

اجزاء استکان تایپیت

اجزاء استکان تایپیت

با توجه به مطالب ذکر شده، مطلع شدیم که تایپیت در یک خودرو می‌تواند از بخش‌ها و اجزا مختلفی تشکیل شده باشد. با این حال، استکان تایپیت و میل تایپیت را باید از مهم‌ترین آن‌ها به شمار آورد که هر یک می‌توانند وظایف خاصی را در خودرو  و بخش موتور آن داشته باشند.

 

نحوه کارکرد

این که تایپیت خودرو به چه صورت کار می‌کند نیز در نوع خود می‌تواند موضوع مهمی باشد. تنظیم دوره‌ای، نخستین اتفاقی است که باید در این قطعات رخ دهد تا شاهد کارکردش باشیم. این تنظیم با فاصله‌ای بسیار کم میان سوپاپ و انگشتی خودروی شما انجام می‌گیرد. در صورتی که این اتفاق به خوبی صورت نگیرد، سر و صدای زیادی از بخش موتور خودروی شما شنیده خواهد شد.

البته اگر تایپیت نیز نباشد، این سر و صدا به اوج خود خواهد رسید. بنابراین آن را به وجود آورده‌اند تا خودرو دچار چنین مشکلاتی نشود. در همین راستا، از مزایای استفاده از تایپیت خودرو باید به صدای کمتر، دوام بیشتر خودرو و همچنین عدم نیاز به تنظیم دوره‌ای خلاصی سوپاپ اشاره داشت.

هیدرولیک سوپاپ میان میل بادامک و هر کدام از سوپاپ‌ها قرار گرفته است. در واقع آن را باید سیلندری فولادی به حساب آورد که پیستونی درون آن قرار داده شده است. این حرکت در پیستون از بیرون به وسیله یک فنر قدرتمند محدود می‌شود که کارایی بالاتر را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که قطعات قدیمی چنین خصوصیات ویژه‌ای را در خود نداشتند.

در نهایت هم بخش بیضی شکل میل بادامک به هیدرولیک سوپاپ نیرو وارد کرده و آن نیز این نیرو را به دو شیوه به بخش سوپاپ می‌رساند. یکی از این روش‎‌ها، تماس مستقیم با انتهای سوپاپ به وسیله میل سوپاپ بالاسری است. در دیگر روش، از یک میل تایپیت استفاده می‌شود که سوپاپ را هم با مکانیزم انگشتی به فعالیت می‌اندازد.

تعمیر و تعویض تایپیت خودروهای سنگین >>> تعمیرگاه خودروهای سنگین

علائم خرابی استکان تایپیت

علائم خرابی استکان تایپیت

 

نشانه‌هایی وجود دارد که شما به وسیله آن‌ها متوجه می‌شوید که تایپیت شما خراب است و باید به فکر تعمیر و یا تعویض آن باشید. البته باید توجه داشته باشید که تایپیت خودرو معمولا خیلی کم به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. این بدان معنا است که اگر مشکلی برای آن به وجود آید، به احتمال زیاد باید آن را تعویض کنید. دانستن این نشانه‌ها اهمیت فراوانی دارد و به همین دلیل، در این بخش از مقاله به مهمترین علائم و نشانه های خرابی استکان تایپیت اشاره خواهیم داشت.

1- نخستین عاملی که می‌تواند خراب شدن تایپیت خودروی شما را نشان دهد، تغییر دما، آن هم به صورت نامنظور و عجیب است. چنان چه موتور خودروی شما با این مشکل مواجه شد، می‌توانید تشخیص دهید که شاید ایراد از این قطعه باشد.

 

2- چنان چه دمای موتور خودروی شما خیلی بالا باشد و به اصطلاح جوش بیاورد، می‌توانید این برداشت را داشته باشید که استکان تایپیت آن با مشکل رو به رو شده است.

3- در هوزینگ ترموستات یا بخش زیرین خودروی شما و برای راحتی کار، مایع خنک کننده‌ای وجود دارد. حال این مایع گاهی اوقات ممکن است نشت داشته باشد که عوامل مختلفی در این خصوص دخیل هستند. یکی از این عوامل را هم باید خرابی استکان تایپیت خودرویتان دانست. البته علائم خرابی دیگری نیز برای این قطعه وجود دارد که شاید نیاز باشد تا نگاهی بر آن‌ها هم داشته باشید.

شاید بتوان مهمترین نشانه خرابی استکان تایپیت را شنیده شدن صدای چق چق زیاد در زیر قالپاق سوپاپ دانست. این صدای چیزی شبیه به شل یا خراب شدن فیلر سوپاپ می باشد.

 

جنس استکان تایپیت از چدن می باشد و دلیل این امر نیز این است که بتواند اصطکاک ناشی از تماس زیاد با میل بادامک را تحمل کند. هنگام تعویض این قطعه معمولا میل بادامک را نیز تعویض می کنند.

 

سخن پایانی

این مقاله در راستای آشنایی با قطعه استکان تایپیت در خودرو و عوارض خرابی استکان تایپیت نوشته شده است که امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. همان گونه که در بخش‌های مختلف این مقاله شاهد بودید، این قطعه در کل می‌تواند اهمیت فراوانی در استفاده شما از خودرو داشته باشد. همچنین ما مطالب دیگری را پیرامون اجزای خودرو در سایتمان در دسترس قرار داده‌ایم که خواندن آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من برلیانس اچ۳۳۰دارم استکان تایپیتش گشاد شده و بردم تعمیرگاه میگه باید کل سرسیلندر تعویض بشه که هزینش خیلی زیاده آیا نمیشه استکان تایپیت برلیانس رو تعویض کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا