قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی سوپاپ خودرو

4 نشانه خرابی سوپاپ خودرو

آگاهی از نشانه‌ها و یا علائم خرابی سوپاپ خودرو اهمیت بسیار زیادی برای دارندگان انواع مختلف وسائل نقلیه دارد. چراکه این قطعه را می‌توان یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین قطعات به کار رفته در ساختار یک خودرو به شمار آورد که باید عملکرد دقیق و منظمی داشته باشد. در غیر این صورت عملکرد خودرو را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

این قطعه را می‌توانید از روی ظاهر قارچ مانند آن مورد شناسایی قرار دهید که به شکل یک دریچه عمل می‌کند. در واقع این قطعه وظیفه دارد هوا، سوخت و دود را به خودرو وارد ساخته و یا از آن خارج کند. سوپاپ‌ها شامل اجزایی هم هستند که هر کدام وظیفه و عملکرد خاصی را بر عهده می‌گیرند. ممکن است بنا به دلایل مختلف سوپاپ خودروی شما با آسیب و یا خرابی مواجه شود. در هنگام ایجاد این آسیب‌ها علائمی هم به وجود می‌آیند که با مشاهده آن‌ها می‌توانید پی به خرابی این قطعه برده و بلافاصله آن عیب را برطرف کنید و یا به تعویض قطعه سوپاپ دست بزنید.

در این مقاله به ارائه مطالبی درباره علائم خرابی سوپاپ خودرو خواهیم پرداخت و برخی از مهمترین این نشانه‌ها را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

دلایل و علائم خرابی سوپاپ خودرو

از مهمترین دلایل خرابی سوپاپ خودرو می­توان به گرم شدن بیش از حد موتور اشاره کرد و یا استفاده از سوخت و یا روغن موتور نامرغوب و بی کیفیت را نام برد. استفاده از قطعات و لوازم یدکی غیر استاندارد و…. نیز می‌تواند دلیل ایجاد این آسیب باشد.

در بیشتر موارد در چنین شرایطی مشکلاتی از قبیل افت توان خودرو و یا لرزش در موتور بروز کرده و می‌تواند علامت اصلی خرابی سوپاپ محسوب شود. ممکن است پس از روشن شدن موتور به این نکته پی ببرید و یا حتی روغن سوزی از آن را مشاهده کنید.

با وجود خرابی در سوپاپ، موتور خودرو به صورت تک کار کرده و ممکن است صدایی چلق چلق مانند از آن به گوش برسد. در برخی از مواقع نیز موتور خودرو نمی‌تواند کار کند و در جا می‌زند. افزایش مصرف سوخت نیز می‌تواند یکی از مهمترین علائم خرابی سوپاپ خودروی شما باشد.

در صورتی که مشاهده کردید گازهای تولید شده از صدا خفه کن کف زده می‌شوند نیز باید به سلامت سوپاپ‌ها شک کرده و آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی دقیق خود قرار دهید. خرابی دینامیک خودرو نیز از دیگر علائم خرابی سوپاپ‌ها به شمار می‌رود.

به این نکته هم دقت داشته باشید که ممکن است برخی از علائم خرابی سوپاپ خودرو با یکدیگر مشابهت داشته باشند. به همین دلیل باید به تعمیرگاه‌های مطمئن و تعمیرکاران با تجربه مراجعه کنید تا تست‌های مختلفی را انجام داده و به مشکل اصلی خودروی شما پی ببرند. در ادامه برخی از مهمترین علائم خرابی سوپاپ خودرو آمده است.

 

1.عدم آب بندی

یکی از مهمترین علائم خرابی سوپاپ خودرو عدم آب بندی آن در بخش نشیمنگاه سرسیلندر است. در چنین شرایطی سوپاپ به صورت کامل در محلی که باید قرار بگیرد، واقع نشده و یا به عبارت دیگر نمی‌نشیند. این اتفاق نیز بنا به دلایل مختلفی روی می‌دهد. برای نمونه ممکن است احتراق ناقص سوخت باعث ایجاد این وضعیت شود و یا عدم آب بندی به دلیل خرابی‌های گیت سوپاپ و یا فنر آن روی دهد.

در برخی از موارد نیز ساییدگی‌های نامناسب در سوپاپ دلیل اصلی این مشکل هستند. وجود این عوامل باعث می‌شود توان موتوری خودرو افت پیدا کند و یا دمای سوپاپ‌ها بیش از اندازه افزایش پیدا کند و یا نشتی کمپرس موتور از محفظه احتراق صورت بگیرد.

اگر تمایل دارید این مشکل را برطرف کنید باید در ابتدا سرسیلندر را باز کرده و سوپاپ‌ها را از محل اصلی خود خارج سازید تا بتوانید دلیل اصلی عدم آب بندی را مورد بررسی قرار دهید. بعد از مشخص شدن دلیل اصلی می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

علائم و نشانه های خرابی سوپاپ خودرو

2.ترک خوردگی بشقابک

در برخی از موارد ترک خوردگی بشقابک نشان دهنده خرابی سوپاپ در یک خودرو است. در این شرایط نیز احتمال دارد از لبه ترک خورده، نشتی مشاهده شود. در صورتی که ترک خوردگی بشقابک را برطرف نکنید با آسیب مهم دیگری با عنوان سوختن سوپاپ مواجه خواهید شد.

پس حواستان باشد به محض مشاهده این علامت فرصت را از دست نداده و بلافاصله به تعویض سوپاپ‌ها دست بزنید تا جلوی خسارت‌ها و آسیب‌های مادی و مالی دیگر را بگیرید.

 

3.سوختگی سوپاپ

سوختگی سوپاپ در شرایطی به وجود می‌آید که به ترک‌های موجود بر روی بشقابک توجه نشده باشد. در این صورت موتور مدت زمان زیادی را با وجود این عیب کار خواهد کرد و لذا ترک را گسترش خواهد داد. این موضوع نیز سبب می‌شود تا این بخش شکسته شده و یا حتی بخشی از آن از جایگاه اصلی خود خارج و یا کنده شود.

از مهمترین عواملی که باعث سوختن سوپاپ خودرو می‌شوند می‌توان به خرابی لاستیک ساق اشاره کرد که کمک می‌کند تا نشتی روغن از ناحیه بالایی سرسیلندر اتفاق بیفتد و به محفظه احتراق و سوپاپ‌ها راه پیدا کند. خرابی فنر سوپاپ‌ها دلیل دیگر ایجاد این رویداد است.

لازم است بدانید که فنر سوپاپ‌ها وظیفه بستن این قطعات را بر عهده دارند. پس اگر خراب شده و یا بشکنند در زمان احتراق به صورت کامل بسته نخواهند شد و در اثر عدم انتقال حرارت، سوپاپ با سوختگی مواجه می‌شود.

ممکن است این اتفاق به دلیل تنظیم نبودن فیلرها هم روی دهد. اگر این بخش‌ها سفت باشند دما در بخش‌ها و لبه‌های بیرونی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر سوختن سوپاپ در اثر تنظیم نبودن فیلرها ممکن است این اتفاق به دلیل درست نبودن نسبت هوا و سوخت هم روی دهد.

 

4.کجی سوپاپ

در برخی از مواقع سوپاپ‌های یک خودرو از محل اتصال بشقابک و یا ساق سوپاپ کج شده و یا به شکستگی مبتلا می‌گردند. این اتفاق به دلیل برخورد با سر پیستون روی می‌دهد. در بیشتر موارد دلیل اصلی برخورد سوپاپ با پیستون، عدم هماهنگی تایمینگ موتوری و یا پاره شدن تسمه و یا زنجیر تایم است.

اگر با این علائم خرابی سوپاپ خودرو مواجه شدید باید به تعویض آن دست بزنید و علاوه بر این قطعه پیستون، میل لنگ و یاتاقان‌ها را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهید. ممکن است پس از بررسی‌های کافی مشخص شود که باید این قطعات را نیز تعویض کنید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا