قطعات موتور و اگزوز

با مهمترین علائم خرابی کارتل روغن آشنا شوید

علائم خرابی کارتل روغن می تواند شامل چند مورد باشد، خراب شدن کارتل روغن می تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. موتور خودرو به عنوان اصلی ترین جزء تشکیل دهنده ی ماشین شناخته می شود. موتور خودرو از اجزایی مختلفی تشکیل شده که یکی از آن ها کارتل روغن است. کارتل روغن یک محفظه است که داخل موتور خودرو قرار دارد. این قطعه وظایف مخصوص به خود را دارد و در صورت خراب شدن مشکلات مخصوص به خود را برای مالک خودرو به وجود می آورد.

میل لنگ ماشین برای این که بتواند فعالیت کند نیاز به فضای کافی و محافظت دارد. برای کارکرد بهینه ی میل لنگ و محافظت از آن کارتل نقش مهمی را ایفا می کند. کارتل از میل لنگ در برابر فشار و ضربات محافظت به عمل می آورد.

در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود توصیه می گردد که از انجام هر گونه اقدام خودسرانه دوری کنید. در صورتی که برای رفع مشکل به وجود برای کارتل ماشین بدون این که علم و دانشی داشته باشید اقدام کنید ممکن است خسارات زیادی به بار بیاورید. بهتر است برای از بین بردن مشکل به وجود آمده از طریق یک تکنسین یا مکانیک دارای مهارت و تجربه اقدامات لازم را انجام دهید. با این کار از خود در برابر مشکلات به وجود آمده محافظت کرده و مشکل به وجود آمده را به بهترین شکل ممکن رفع خواهید کرد.

 

وظیفه ی کارتل ماشین

کارتل ماشین به عنوان یک محفظه برای روغن موتور به حساب می آید. این قطعه همانند یک لگن یا کاسه در قسمت پایین و زیر بدنه خودرو قرار گرفته است. این قطعه از هدر رفتن روغن جلوگیری کرده و روغن موتور را در خود جای می دهد. کارتل ماشین به عنوان بزرگ ترین محفظه ی موتور خودرو نیز شناخته می شود. این قطعه با استفاده از واشر هایی که جنس آن ها چوب پنبه می باشد به بلوک سیلندر متصل شده است.

کارتل ماشین دارای وظایف متعددی می باشد، از جمله وظایفی که این قطعه بر عهده دارد نگهداری از روغن موتور در هنگام خاموش بودن ماشین است. علاوه بر آن باید گفت که محافظت از شاتون در برابر نفوذ آب و همچنین محافظت از میل لنگ در مقابل نفوذ آب و مایعات بر عهده ی کارتل ماشین است. از جمله علائم خرابی کارتل روغن می تواند مربوط به همین موضوع باشد. در صورت نفوذ آب به میل لنگ یا شاتون می توان به این نتیجه رسید که کارتل ماشین دارای ایراداتی است که باید رفع شود.

مورد دیگری که می بایست در ارتباط با وظایف کارتل ماشین ذکر گردد مربوط به جمع آوری روغن داغ است. کارتل ماشین می بایست روغن داغی را که از موتور خودرو برگشت داده شده را جمع آوری و آن را خنک کند. این مورد جزو مهم ترین وظایف کارتل ماشین است.

کارتل روغن

علائم خرابی کارتل روغن

علائم خرابی کارتل روغن به چند مورد ختم می شود که افراد می بایست به آن دقت کنند. اولین موردی که باید در ارتباط با علائم خرابی کارتل روغن به آن اشاره کرد مربوط به ورود آب به میل لنگ می باشد. در صورتی که آب وارد میل لنگ شود به احتمال بسیار زیاد شاد خراب شدن کارتل روغن خواهید بود.

از دیگر علائم خرابی کارتل روغن می توان به ورود آب به شاتون اشاره کرد. اگر آب وارد شاتون شود به احتمال بسیار بالا کارتل روغن دچار مشکل شده است.

مورد دیگری که باید در مورد علائم خرابی کارتل روغن اشاره کرد مربوط به هدر رفتن روغن موتور در زمان خاموش بودن موتور خودرو می باشد. در صورتی که ماشین خاموش باشد و شاهد هدر رفتن روغن موتور باشید به احتمال بسیار بالا کارتل روغن دچار ایراد شده است.

همچنین از دیگر علائم خرابی کارتل روغن می توان به عدم جمع آوری روغن داغ و خنک نشدن آن اشاره کرد. در صورتی که این مشکل برای ماشین شما به وجود بیاید به احتمال بسیار بالا کارتل روغن دچار مشکل شده است.

موارد فوق جزو شایع ترین علائم خرابی کارتل روغن می باشند. در صورتی که به کارکرد کارتل روغن شک دارید می توانید این موارد را بررسی کنید.

 

انواع کارتل ماشین

کارتل ماشین دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های مختلفی می باشند. کارتل ها به طور کلی در دو نوع ساخته می شوند، کارتل تر و کارتل خشک که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

کارتل تر امروزه در خودرو ها بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد، محل قرار گرفتن کارتل تر زیر بدنه ی خودرو می باشد. این نوع کارتل روغن برگشت داده شده از طریق موتور را در خود جای می دهد. روغن فوق از درجه حرارت بسیار بالایی برخوردار است، این روغن از سیستم خنک کننده موتور حرکت می کند. وظیفه ی کارتل در این قسمت به چشم می آید، به این ترتیب که کارتل تر با انجام تبادلات گرمایی روغن داغ را آهسته خنک می کند و آن را برای بازگرداندن به موتور خودرو آماده می کند.

پس از این که روغن موتور از طریق کارتل تر خنک شده به سمت پیستون، میل لنگ، شاتون و سوپاپ به حرکت در می آید.

کارتل خشک از جمله دیگر کارتل های تولید شده توسط شرکت های مربوطه می باشد. این کارتل به عنوان یک گذرگاه برای روغن موتور به حساب می آید. این نوع کارتل ها معمولا دارای اندازه ی کوچک تری هستند. در این نوع کارتل ها روغن کم تری در مقایسه با کارتل تر جریان پیدا می کند.

در سیستم ساخت این نوع کارتل ها یک محافظ برای روغنی که خارج از موتور خودرو قرار دارد طراحی شده است. این محافظ روغن رو به سوی کارتل و اویل پمپ موتور که داخل کارتل قرار دارد ارسال می کند. در ادامه ی این حرکت روغن موتور به داخل محفظه ی روغن از طریق جاذبه ی زمین بر می گردد. در نتیجه ی حرکت مجدد روغن به سوی محفظه ی فوق شاهد خنک شدن روغن موتور خواهیم بود. گفتنی است که کارتل خشک بیش تر در ماشین های مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر هم محدودیت ارتفاع این کارتل ها می باشد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا