قطعات انتقال قدرت

پلوس خودرو چیست ؟

تعریف، عملکرد، اجزاء، دلایل و علائم خرابی، راهنمای خرید پلوس خودرو

پلوس خودرو چیست؟

 

پلوس خودرو : خودرو از قطعات مختلف و پیچیده‌ای تشکیل‌شده که هرکدام از این قطعات وظیفه متفاوتی را بر عهده دارند؛ اما درمجموع برای حرکت کردن خودرو تلاش می‌کنند. اگر هر یک از این قطعات خراب شوند، در عملکرد صحیح خودرو اختلال وارد می‌شود. یکی از مهم‌ترین مجموعه و سیستم‌های به‌کاررفته در خودرو سیستم انتقال قدرت است که بخش مهمی از قسمت‌های فنی خودرو را تشکیل می‌دهد.

پلوس یکی از قطعات مهم در خودرو است که با انتقال نیرو در اتومبیل باعث به حرکت درآمدن چرخ‌های خودرو می‌شود. درصورتی‌که برای هر یک از اجزا پلوس مشکلی پیش آید، این قطعه ازکارافتاده و مانع از حرکت کردن خودرو می‌شود. در این مطلب از اینفویدک قصد داریم شما را با پلوس خودرو، علائم و علت خرابی آن آشنا کنیم، پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

 

آشنایی با پلوس خودرو و نقش آن

همان‌گونه که ذکر کردیم یکی از سیستم‌های مهمی که در داخل خودرو قرار دارد، سیستم منتقل‌کننده نیرو و قدرت خودرو است. در این بخش قطعه‌ای به نام دیفرانسیل قرار دارد که پلوس (Axle Shaft) بخشی از آن است. پلوس یکی از قطعات جلوبندی در خودرو بوده و به شکل یک میله ساخته‌شده است.

این قطعه از داخل دیفرانسیل به چرخ‌های خودرو اتصال دارد. در برخی خودروها پلوس را با توجه به نوع دیفرانسیل آن جای‌گذاری می‌کنند. این قطعه ممکن است بر روی چرخ‌های جلو، عقب و در برخی موارد بر روی هر دوچرخ همزمان قرار بگیرد.

خرید پلوس انواع خودروهای سنگین >>> لوازم یدکی ماشین سنگین

وظیفه پلوس خودرو

 

وظیفه پلوس در خودرو چیست؟

پلوس وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های اتومبیل را بر عهده دارد. نیرویی که توسط موتور خودرو به وجود می‌آید به بخش‌ها و قطعات مختلف خودرو وارد می‌شود و درنهایت به چرخ‌های خودرو رسیده و سبب حرکت آن‌ها می‌شود. این نیرو در ابتدا بعد از تولید در موتور به کلاچ، گیربکس، میل‌ گاردان، دیفرانسیل و درنهایت به پلوس می‌رسد.

اجزاء پلوس خودرو

 

پلوس از چه اجزایی تشکیل‌شده است؟

پلوس قرارگرفته در خودروهای قدیمی با اتومبیل‌های جدید ازنظر شکل ظاهری و اجزا سازنده فرق دارند. پلوس در خودروهای قدیمی از تعداد زیادی ساچمه تشکیل می‌شد، اما امروزه از اجزا و قطعات مختلفی مانند سرپلوس، مشعلی پلوس، گردگیر، سه‌شاخه و میل پلوس ساخته‌شده است. هرکدام از این قطعات وظایف و نقش‌های مهمی را بر عهده دارند که در ادامه هریک را به‌صورت ‌خلاصه بیان خواهیم کرد.

 

سرپلوس

سرپلوس یکی از مهم‌ترین قطعات قرارگرفته در پلوس است که برای اتصال پلوس به چرخ‌ها کاربرد دارد. زمانی که خودرو در داخل پیچ حرکت می‌کند، باید قطعه‌ای آن را به چرخ‌ها متصل کند که نرم بوده و قابلیت حرکت کردن داشته باشد؛ به همین دلیل از سرپلوس استفاده می‌شود. حالت نرمی و چرخنده بودن این قطعه سبب شده که از آن در مرحله پایانی انتقال نیرو استفاده کنند.

نکته : در اینفویدک خرید پلوس و سرپلوس را می توانید برای انواع خودروهای سبک و سنگین نظیر کامیون، کشنده، کامیونت و … تهیه کنید.

مشعلی پلوس

مشعلی پلوس به یکی دیگر از قطعات مهم در پلوس گفته می‌شود. محل قرارگیری مشعلی پلوس در بخش انتهای گیربکس بوده و در نقطه‌ای به نام سه شاخ که داخل جعبه‌دنده قرارگرفته به پلوس متصل می‌شود. به‌این‌ترتیب پلوس را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می‌کند.

رفع مشکلات پلوس و سرپلوس خودروهای سنگین >>> تعمیرات ماشین سنگین

 

گردگیر پلوس

نحوه عملکرد این قطعه را می‌توان از نام آن حدس زد. گردگیر پلوس نیز جز دیگر تشکیل‌دهنده پلوس بوده که شکل ظاهری آن به‌صورت مخروطی است. پلوس ازآنجایی‌که در نزدیکی چرخ‌های خودرو قرار دارد؛ بنابراین به محلی برای تجمع گردوخاک تبدیل می‌شود. گردگیر پلوس به‌عنوان مانعی از نفوذ آلودگی به سرپلوس است. گردوخاک از کارکرد صحیح پلوس جلوگیری می‌کند؛ بنابراین گردگیر پلوس نقش بسیار مهمی را در خودرو دارد.

اگر دقت کرده باشید در سرویس دوره‌ای خودرو، گردگیر پلوس ازجمله قطعاتی است که از سلامت آن اطمینان کسب می‌کنند. گردگیر برای پوشاندن بخش‌هایی از پلوس مانند سرپلوس که روغن‌کاری می‌شود، استفاده می‌کنند. با این کار از نفوذ گردوخاک به این قسمت‌ها جلوگیری می‌شود.

 

سه شاخ پلوس

سه شاخ پلوس نیز ازجمله قطعاتی است که در داخل سرپلوس خودرو قرارگرفته است. در صورت آسیب به این قطعه خودرو از عملکرد صحیح خود بازمانده و زمانی که درحرکت است، لرز‌ش‌هایی را ایجاد می‌کند. وظیفه این قطعه ایجاد حرکت طولی در پلوس بوده و این‌گونه سبب می‌شود که خودرو در بخش‌های ناهموار جاده مانند عبور از سرعت‌گیرها راحت‌تر و نرم‌تر حرکت می‌کند.

 

میل پلوس

میل پلوس که به نام میل پلوس شافت نیز شناخته می‌شود، میله‌ای با قطر زیاد بوده که از آلیاژهای بسیار مقاوم و محکم ساخته می‌شود. این میل باعث اتصال دوسر پلوس به یکدیگر می‌شود و اینگونه انعطاف‌پذیری این قطعه را در خودرو به وجود می‌آورد. زمانی که خودرو شروع به حرکت می‌کند، فشار بسیار زیادی به این میل وارد می‌شود.

دلایل خرابی پلوس خودرو

علت خرابی پلوس خودرو چیست؟

 

پلوس جز قطعات مهم در داخل خودرو شناخته می‌شود که عوامل زیادی سبب خرابی آن می‌شوند. با دانستن این عوامل و رعایت آن‌ها در زمان رانندگی، می‌توانید طول عمر پلوس خودرو را افزایش دهید. در ادامه چند موردی از این علل را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • زمانی که خودرو روشن بوده و در حال حرکت است، بدون در نظر گرفتن دور موتور دنده آن را اشتباه جابه‌جا کنید.
  • زمان تعمیر پلوس پیچ‌های آن را شل یا محکم ببندید.
  • زمانی که خودرو روشن بوده، استارت بزنید اینگونه آسیب زیادی به پلوس خودرو وارد می‌شود.
  • وسایل سنگین با خودرو جابه‌جا کرده، یا خودروهای دیگر را بکسل کنید.
  • کلاچ خودرو را زودتر از موعد آن رها کنید.
  • خراب و آلوده بودن گردگیر پلوس
  • ترمز گرفتن‌ پشت سر هم در هنگام رانندگی
  • کافی نبودن واسکازین در خودرو

 

علائم خرابی پلوس خودرو چیست؟

 

درصورتی‌که به پلوس خودرو صدمه‌ای وارد شود، این آسیب با علائم مختلفی بروز می‌کند. شما با توجه به این علائم می‌توانید از خرابی این قطعه اطلاع پیداکرده و در اسرع وقت نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید. ازجمله نشانه‌های خرابی پلوس خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درصورتی‌که فرمان خود را به یک سمت بچرخانید، صداهای مختلفی را ایجاد کند. این علامت را می‌توان جز مهم‌ترین علت دانست. اگر فرمان را به هر سمتی بچرخانید و صدایی شبیه به تق‌تق را بشنوید، قطعا پلوس آن سمت مشکل پیداکرده است.
  • هنگامی‌که خودرو در حال حرکت است لرزش داشته باشد یا دسته‌دنده آن به‌طرف جلو و عقب کشیده شود. این حالت که یکی از رایج‌ترین علائم خرابی پلوس خودرو است، معمولا زمانی که خودرو به سمت بالا حرکت می‌کند یا سرعت آن در حال افزایش باشد، بیشتر نشان داده می‌شود.
  • در برخی موارد نیز لکه‌هایی از روغن بر روی چرخ‌ها نمایان می‌شود. در این صورت گردگیر پلوس خودرو آسیب‌دیده و باید سریعا تعویض شود.
  • همچنین با خرابی این قطعه، خودرو به شما اجازه تعویض دنده را نداده، همچنین با چرخاندن فرمان چرخ‌های خودرو به هیچ سمتی حرکت نمی‌کند.

خرابی پلوس چه آسیب‌هایی به خودرو شما وارد می‌کند؟

 

اگر شما علائمی که در بخش بالایی گفته شد را در خودرو خود مشاهده کنید اما به آن توجهی نداشته باشید، ممکن است آسیب‌های جدی به خودرو وارد شود. یکی از این آسیب‌ها خرد شدن و شکستن محفظه ساچمه است که سبب قفل شدن چرخ‌ها و ثابت ماندن فرمان خودرو می‌شود. همچنین درصورتی‌که با سرعت زیادی درحرکت باشید و پلوس شما شکسته شود، آسیب زیادی به گیربکس خودرو وارد می‌شود؛ اما خطرناک‌ترین آسیبی که ممکن است خرابی پلوس به بار آورد، این است که راننده کنترل خودرو را از دست دهد و اینگونه خودرو چپ کند و جان سرنشینان آن نیز به خطر خواهد افتاد.

 

به چه نکاتی هنگام خرید پلوس باید دقت کرد:

 

پلوس یکی از قطعات مهم خودرو بوده که در صورت آسیب به آن باید سریعا تعویض شود. اهمیت این قطعه سبب شده که انواع مختلفی از آن در بازار وجود داشته باشد. به همین دلیل هنگام خرید پلوس باید به نکات خاصی دقت کرد که جنس باکیفیتی را تهیه کنید. از نکات ضروری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

نوع پلوس

پلوس خودروها از جهات مختلفی مانند سایز آن با یکدیگر تفاوت دارند؛ بنابراین هنگام خرید به نوع خودرو و پلوس آن دقت کنید. پلوس هیچ خودرویی برای نوع اتومبیل دیگر قابل‌استفاده نیست.

 

تعداد خار پلوس

اگر به شکل پلوس نگاه کنید، بر روی سر آن تعدادی خار قابل‌مشاهده است. این تعداد خارها برای خودروهای مختلف با یکدیگر فرق دارد. بهتر است هنگام خرید پلوس علاوه بر اینکه مدل خودرو را بدانید، تعداد شیارهای قرارگرفته بر روی کله آن را شمارده و پولسی با همان تعداد خار را خریداری کنید.

 

برند پلوس

سعی کنید از برندهای معتبر و معروف خریداری کنید. اینگونه نسبت به‌سلامت قطعه اطمینان کافی خواهید داشت. معمولا پولس‌های تولیدشده توسط برندهای معتبر کیفیت بسیار خوبی دارند.

 

گارانتی محصول

هنگام خرید پلوس جدید، قطعا از برندهای گارانتی دار خرید کنید. اجناس گارانتی دار طول عمر بالایی دارند و این ضمانت‌نامه می‌تواند دلیل خوبی بر کیفیت این قطعه باشد. همچنین در زمان خرید حتما به وجود لیبل پلمپ کننده درب جعبه دقت داشته باشید.

 

قیمت محصول

علاوه بر موارد گفته‌شده قیمت پلوس عامل مهم دیگری بوده که بر انتخاب نوع پلوس خودرو تاثیرگذار است. شما با توجه به بودجه موردنظر خود، می‌توانید میان انواع مختلفی از پلوس یکی را خریداری کنید.

 

کلام آخر

خودرو از قطعات و سیستم‌های مختلفی تشکیل‌شده که مهم‌ترین آن سیستم انتقال قدرت است. اگر در سلامت هرکدام از قطعات این سیستم مشکلی پیش بیاید، مانع از عملکرد صحیح تمام اجزا دیگر خودرو خواهد شد. یکی از اجزا مهم سیستم انتقال قدرت در خودرو، پلوس است.

پلوس خود از بخش‌های دیگری تشکیل می‌شود که خرابی هر قطعه بر سلامت پولس تاثیرگذار بوده و آسیب‌های مختلفی به خودرو شما وارد می‌کند به همین دلیل توجه به‌سلامت پولس خودرو امر بسیار مهمی است. در این مطلب شما را با پلوس خودرو آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با مطالعه آن کسب کرده باشید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا