قطعات انتقال قدرت

آشنایی با پلوس خودرو: قطعه‌ای که رانندگی شما را پایدار می‌کند

تعریف، عملکرد، اجزاء، دلایل و علائم خرابی، راهنمای خرید پلوس خودرو

پلوس خودرو یکی از اجزای کلیدی و ضروری در سیستم انتقال قدرت هر خودرو است که به طور مستقیم بر عملکرد و تجربه رانندگی تاثیر می‌گذارد. تصور کنید که در جاده‌ای صاف و طولانی در حال رانندگی هستید، و ناگهان احساس می‌کنید که خودرویتان دچار لرزش‌های غیرعادی و صداهای تق تق شده است. این علائم ممکن است نشانه‌ای از خرابی پلوس خودرو باشند. پلوس خودرو، این قطعه حیاتی که معمولاً از دید راننده پنهان است، نقش مهمی در انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها دارد و بدون آن، حرکت نرم و پایدار خودرو به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در این مقاله، قصد داریم تا با نگاهی جامع و دقیق، به بررسی پلوس خودرو بپردازیم. از تاریخچه و توسعه این قطعه مهم، اجزای تشکیل‌دهنده و عملکرد آن، تا مشکلات و خرابی‌های رایج و راهکارهای پیشگیری و تعمیر آن، همه و همه موضوعاتی هستند که در اینجا مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین، نگاهی خواهیم داشت به تکنولوژی‌های نوین و پیشرفت‌های اخیر در طراحی و ساخت پلوس‌های خودروهای مدرن. با ما همراه باشید تا با یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو که نقش کلیدی در راحتی و ایمنی رانندگی دارد، بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه پلوس خودرو

پلوس‌ها از اوایل ظهور خودروها به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت معرفی شدند. اولین نمونه‌های پلوس به شکل ساده و ابتدایی بودند، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، پلوس‌ها نیز تکامل یافتند.

با گذر زمان، مهندسان و طراحان خودرو به دنبال بهبود کارایی و دوام پلوس‌ها بودند. این تلاش‌ها منجر به توسعه پلوس‌های جدیدتر با استفاده از مواد مقاوم‌تر و طراحی‌های پیشرفته‌تر شد که قابلیت تحمل فشار و نیروی بیشتر را دارند.

 

آشنایی با پلوس خودرو و نقش آن

همان‌گونه که ذکر کردیم یکی از سیستم‌های مهمی که در داخل خودرو قرار دارد، سیستم منتقل‌کننده نیرو و قدرت خودرو است. در این بخش قطعه‌ای به نام دیفرانسیل قرار دارد که پلوس (Axle Shaft) بخشی از آن است. پلوس یکی از قطعات جلوبندی در خودرو بوده و به شکل یک میله ساخته‌شده است.

این قطعه از داخل دیفرانسیل به چرخ‌های خودرو اتصال دارد. در برخی خودروها پلوس را با توجه به نوع دیفرانسیل آن جای‌گذاری می‌کنند. این قطعه ممکن است بر روی چرخ‌های جلو، عقب و در برخی موارد بر روی هر دوچرخ همزمان قرار بگیرد.

 

وظیفه پلوس خودرو

 

وظیفه پلوس در خودرو چیست؟

پلوس وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های اتومبیل را بر عهده دارد. نیرویی که توسط موتور خودرو به وجود می‌آید به بخش‌ها و قطعات مختلف خودرو وارد می‌شود و درنهایت به چرخ‌های خودرو رسیده و سبب حرکت آن‌ها می‌شود. این نیرو در ابتدا بعد از تولید در موتور به کلاچ، گیربکس، میل‌ گاردان، دیفرانسیل و درنهایت به پلوس می‌رسد.

اجزاء پلوس خودرو

انواع پلوس خودرو

پلوس‌های جلو و عقب: در خودروهای دیفرانسیل جلو، پلوس‌ها نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. در خودروهای دیفرانسیل عقب، پلوس‌ها به چرخ‌های عقب متصل هستند.

پلوس‌های ثابت و متحرک: پلوس‌های ثابت دارای طراحی ساده‌تری هستند و معمولاً در خودروهای ارزان‌تر استفاده می‌شوند. پلوس‌های متحرک قابلیت انعطاف بیشتری دارند و در خودروهای پیشرفته‌تر کاربرد دارند.

تفاوت پلوس‌های خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب: پلوس‌های خودروهای دیفرانسیل جلو معمولاً شامل مفصل‌های CV هستند، در حالی که پلوس‌های خودروهای دیفرانسیل عقب ممکن است از مفصل‌های U-joint استفاده کنند.

 

پلوس از چه اجزایی تشکیل‌شده است؟

پلوس قرارگرفته در خودروهای قدیمی با اتومبیل‌های جدید ازنظر شکل ظاهری و اجزا سازنده فرق دارند. پلوس در خودروهای قدیمی از تعداد زیادی ساچمه تشکیل می‌شد، اما امروزه از اجزا و قطعات مختلفی مانند سرپلوس، مشعلی پلوس، گردگیر، سه‌شاخه و میل پلوس ساخته‌شده است. هرکدام از این قطعات وظایف و نقش‌های مهمی را بر عهده دارند که در ادامه هریک را به‌صورت ‌خلاصه بیان خواهیم کرد.

 

1.سرپلوس

سرپلوس یکی از مهم‌ترین قطعات قرارگرفته در پلوس است که برای اتصال پلوس به چرخ‌ها کاربرد دارد. زمانی که خودرو در داخل پیچ حرکت می‌کند، باید قطعه‌ای آن را به چرخ‌ها متصل کند که نرم بوده و قابلیت حرکت کردن داشته باشد؛ به همین دلیل از سرپلوس استفاده می‌شود. حالت نرمی و چرخنده بودن این قطعه سبب شده که از آن در مرحله پایانی انتقال نیرو استفاده کنند.

 

2.مشعلی پلوس

مشعلی پلوس به یکی دیگر از قطعات مهم در پلوس گفته می‌شود. محل قرارگیری مشعلی پلوس در بخش انتهای گیربکس بوده و در نقطه‌ای به نام سه شاخ که داخل جعبه‌دنده قرارگرفته به پلوس متصل می‌شود. به‌این‌ترتیب پلوس را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می‌کند.

 

3.گردگیر پلوس

نحوه عملکرد این قطعه را می‌توان از نام آن حدس زد. گردگیر پلوس نیز جز دیگر تشکیل‌دهنده پلوس بوده که شکل ظاهری آن به‌صورت مخروطی است. پلوس ازآنجایی‌که در نزدیکی چرخ‌های خودرو قرار دارد؛ بنابراین به محلی برای تجمع گردوخاک تبدیل می‌شود. گردگیر پلوس به‌عنوان مانعی از نفوذ آلودگی به سرپلوس است. گردوخاک از کارکرد صحیح پلوس جلوگیری می‌کند؛ بنابراین گردگیر پلوس نقش بسیار مهمی را در خودرو دارد.

اگر دقت کرده باشید در سرویس دوره‌ای خودرو، گردگیر پلوس ازجمله قطعاتی است که از سلامت آن اطمینان کسب می‌کنند. گردگیر برای پوشاندن بخش‌هایی از پلوس مانند سرپلوس که روغن‌کاری می‌شود، استفاده می‌کنند. با این کار از نفوذ گردوخاک به این قسمت‌ها جلوگیری می‌شود.

 

4.سه شاخ پلوس

سه شاخ پلوس نیز ازجمله قطعاتی است که در داخل سرپلوس خودرو قرارگرفته است. در صورت آسیب به این قطعه خودرو از عملکرد صحیح خود بازمانده و زمانی که درحرکت است، لرز‌ش‌هایی را ایجاد می‌کند. وظیفه این قطعه ایجاد حرکت طولی در پلوس بوده و این‌گونه سبب می‌شود که خودرو در بخش‌های ناهموار جاده مانند عبور از سرعت‌گیرها راحت‌تر و نرم‌تر حرکت می‌کند.

 

5.میل پلوس

میل پلوس که به نام میل پلوس شافت نیز شناخته می‌شود، میله‌ای با قطر زیاد بوده که از آلیاژهای بسیار مقاوم و محکم ساخته می‌شود. این میل باعث اتصال دوسر پلوس به یکدیگر می‌شود و اینگونه انعطاف‌پذیری این قطعه را در خودرو به وجود می‌آورد. زمانی که خودرو شروع به حرکت می‌کند، فشار بسیار زیادی به این میل وارد می‌شود.

دلایل خرابی پلوس خودرو

علت خرابی پلوس خودرو چیست؟

پلوس جز قطعات مهم در داخل خودرو شناخته می‌شود که عوامل زیادی سبب خرابی آن می‌شوند. با دانستن این عوامل و رعایت آن‌ها در زمان رانندگی، می‌توانید طول عمر پلوس خودرو را افزایش دهید. در ادامه چند موردی از این علل را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • زمانی که خودرو روشن بوده و در حال حرکت است، بدون در نظر گرفتن دور موتور دنده آن را اشتباه جابه‌جا کنید.
  • زمان تعمیر پلوس پیچ‌های آن را شل یا محکم ببندید.
  • زمانی که خودرو روشن بوده، استارت بزنید اینگونه آسیب زیادی به پلوس خودرو وارد می‌شود.
  • وسایل سنگین با خودرو جابه‌جا کرده، یا خودروهای دیگر را بکسل کنید.
  • کلاچ خودرو را زودتر از موعد آن رها کنید.
  • خراب و آلوده بودن گردگیر پلوس
  • ترمز گرفتن‌ پشت سر هم در هنگام رانندگی
  • کافی نبودن واسکازین در خودرو

 

علائم خرابی پلوس خودرو چیست؟

خرابی پلوس خودرو می‌تواند تاثیر جدی بر عملکرد و ایمنی خودرو داشته باشد. شناخت علائم خرابی پلوس می‌تواند به شما کمک کند تا به موقع اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. در اینجا پنج نشانه خرابی پلوس خودرو را با جزئیات کامل بررسی می‌کنیم:

  1. صدای تق تق هنگام چرخش
    • توضیح: یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی پلوس، صدای تق تق هنگام چرخش خودرو، به ویژه در سرعت‌های پایین و در هنگام دور زدن است.
    • دلیل: این صدا معمولاً ناشی از خرابی یا سایش مفصل‌های پلوس (مفصل CV) است. وقتی مفصل‌های پلوس فرسوده یا آسیب دیده باشند، نمی‌توانند به درستی نیرو را منتقل کنند، که منجر به تولید این صدا می‌شود.
  2. لرزش‌های غیرعادی در حین رانندگی
    • توضیح: اگر در هنگام رانندگی، به ویژه در سرعت‌های بالا، احساس لرزش‌های غیرعادی در فرمان یا بدنه خودرو داشته باشید، ممکن است پلوس خودرو مشکل داشته باشد.
    • دلیل: این لرزش‌ها معمولاً به دلیل ناهماهنگی یا عدم تعادل در پلوس یا مفصل‌های آن رخ می‌دهد. خرابی در یکی از مفصل‌های پلوس می‌تواند منجر به لرزش و ناپایداری در خودرو شود.
  3. نشت گریس از پلوس
    • توضیح: مشاهده نشت گریس از قسمت‌های نزدیک به چرخ‌ها و پلوس‌ها می‌تواند نشان‌دهنده خرابی پلوس باشد.
    • دلیل: پلوس‌ها دارای کاورهایی هستند که وظیفه نگهداری گریس و محافظت از مفصل‌ها را بر عهده دارند. اگر این کاورها ترک خورده یا آسیب دیده باشند، گریس به بیرون نشت می‌کند و مفصل‌ها بدون روانکاری مناسب باقی می‌مانند، که منجر به سایش و خرابی آن‌ها می‌شود.
  4. سختی در کنترل خودرو
    • توضیح: اگر در هنگام رانندگی احساس کنید که کنترل خودرو سخت‌تر شده و واکنش‌های فرمان‌دهی به خوبی گذشته نیست، ممکن است پلوس دچار مشکل شده باشد.
    • دلیل: خرابی پلوس می‌تواند باعث عدم انتقال صحیح نیرو به چرخ‌ها شود، که نتیجه آن سختی در کنترل خودرو و کاهش دقت فرمان‌دهی است.
  5. صداهای ضربه‌ای هنگام شتاب‌گیری یا ترمزگیری
    • توضیح: شنیدن صداهای ضربه‌ای یا کوبشی هنگام شتاب‌گیری سریع یا ترمزگیری شدید می‌تواند نشانه‌ای از خرابی پلوس باشد.
    • دلیل: این صداها معمولاً به دلیل خرابی یا سایش شدید در مفصل‌های پلوس رخ می‌دهند. هنگام تغییرات ناگهانی در سرعت، مفصل‌های آسیب دیده نمی‌توانند به درستی نیرو را منتقل کنند و این صداها تولید می‌شود.

شناخت این علائم و اقدام به موقع برای بررسی و تعمیر پلوس می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر و هزینه‌های بالاتر جلوگیری کند. اگر هر یک از این علائم را در خودرو خود مشاهده کردید، توصیه می‌شود که خودرو را به یک مکانیک متخصص نشان دهید تا مشکل را تشخیص و رفع کند.

 

خرابی پلوس چه آسیب‌هایی به خودرو شما وارد می‌کند؟

اگر شما علائمی که در بخش بالایی گفته شد را در خودرو خود مشاهده کنید اما به آن توجهی نداشته باشید، ممکن است آسیب‌های جدی به خودرو وارد شود. یکی از این آسیب‌ها خرد شدن و شکستن محفظه ساچمه است که سبب قفل شدن چرخ‌ها و ثابت ماندن فرمان خودرو می‌شود. همچنین درصورتی‌که با سرعت زیادی درحرکت باشید و پلوس شما شکسته شود، آسیب زیادی به گیربکس خودرو وارد می‌شود؛ اما خطرناک‌ترین آسیبی که ممکن است خرابی پلوس به بار آورد، این است که راننده کنترل خودرو را از دست دهد و اینگونه خودرو چپ کند و جان سرنشینان آن نیز به خطر خواهد افتاد.

 

به چه نکاتی هنگام خرید پلوس باید دقت کرد ؟

پلوس یکی از قطعات مهم خودرو بوده که در صورت آسیب به آن باید سریعا تعویض شود. اهمیت این قطعه سبب شده که انواع مختلفی از آن در بازار وجود داشته باشد. به همین دلیل هنگام خرید پلوس باید به نکات خاصی دقت کرد که جنس باکیفیتی را تهیه کنید. از نکات ضروری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوع پلوس: پلوس خودروها از جهات مختلفی مانند سایز آن با یکدیگر تفاوت دارند؛ بنابراین هنگام خرید به نوع خودرو و پلوس آن دقت کنید. پلوس هیچ خودرویی برای نوع اتومبیل دیگر قابل‌استفاده نیست.
  • تعداد خار پلوس : اگر به شکل پلوس نگاه کنید، بر روی سر آن تعدادی خار قابل‌مشاهده است. این تعداد خارها برای خودروهای مختلف با یکدیگر فرق دارد. بهتر است هنگام خرید پلوس علاوه بر اینکه مدل خودرو را بدانید، تعداد شیارهای قرارگرفته بر روی کله آن را شمارده و پولسی با همان تعداد خار را خریداری کنید.
  • برند پلوس :سعی کنید از برندهای معتبر و معروف خریداری کنید. اینگونه نسبت به‌سلامت قطعه اطمینان کافی خواهید داشت. معمولا پولس‌های تولیدشده توسط برندهای معتبر کیفیت بسیار خوبی دارند.
  • گارانتی محصول :هنگام خرید پلوس جدید، قطعا از برندهای گارانتی دار خرید کنید. اجناس گارانتی دار طول عمر بالایی دارند و این ضمانت‌نامه می‌تواند دلیل خوبی بر کیفیت این قطعه باشد. همچنین در زمان خرید حتما به وجود لیبل پلمپ کننده درب جعبه دقت داشته باشید.
  • قیمت محصول : علاوه بر موارد گفته‌شده قیمت پلوس عامل مهم دیگری بوده که بر انتخاب نوع پلوس خودرو تاثیرگذار است. شما با توجه به بودجه موردنظر خود، می‌توانید میان انواع مختلفی از پلوس یکی را خریداری کنید.

 

سخن پایانی

خودرو از قطعات و سیستم‌های مختلفی تشکیل‌شده که مهم‌ترین آن سیستم انتقال قدرت است. اگر در سلامت هرکدام از قطعات این سیستم مشکلی پیش بیاید، مانع از عملکرد صحیح تمام اجزا دیگر خودرو خواهد شد. یکی از اجزا مهم سیستم انتقال قدرت در خودرو، پلوس است.

پلوس خود از بخش‌های دیگری تشکیل می‌شود که خرابی هر قطعه بر سلامت پولس تاثیرگذار بوده و آسیب‌های مختلفی به خودرو شما وارد می‌کند به همین دلیل توجه به‌سلامت پولس خودرو امر بسیار مهمی است. در این مطلب شما را با پلوس خودرو آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با مطالعه آن کسب کرده باشید.

 

سوالات متداول در مورد پلوس

علت درآمدن پلوس پراید/206/405 و ... چیست ؟

درآمدن پلوس خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله نصب نادرست یا استفاده از قطعات غیراستاندارد، خرابی قطعات جانبی مانند بلبرینگ‌ها و بوش‌ها، برخورد شدید یا تصادف، فرسودگی و کهنگی ناشی از استفاده طولانی‌مدت، و مشکلات در سیستم تعلیق رخ دهد. نصب نادرست یا غیراستاندارد، به دلیل عدم قرارگیری صحیح پلوس در جای خود، و خرابی قطعات جانبی که به نگهداری پلوس کمک می‌کنند، می‌توانند منجر به لق شدگی و درآمدن پلوس شوند. همچنین، برخوردهای شدید و تصادفات می‌توانند به جابجایی یا آسیب دیدن پلوس منجر شوند. استفاده طولانی‌مدت و عدم نگهداری مناسب نیز باعث سایش و فرسودگی قطعات پلوس شده و نهایتاً باعث خروج آن از محل خود می‌شود.

محل اتصال پلوس به گیربکس کجاست ؟

محل اتصال پلوس به گیربکس در خودرو یکی از نقاط حیاتی سیستم انتقال قدرت است که وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌ها را بر عهده دارد. پلوس از طریق یک مفصل (معمولاً مفصل CV یا U-joint) به دیفرانسیل داخل گیربکس متصل می‌شود. این اتصال به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند نیرو را در زوایای مختلف و هنگام حرکت چرخ‌ها به طور یکنواخت منتقل کند. محل اتصال معمولاً شامل یک محور داخلی است که به گیربکس متصل می‌شود و یک محور خارجی که به چرخ‌ها متصل است. برای محافظت از این اتصال و کاهش اصطکاک، از کاورهای مخصوص و گریس استفاده می‌شود. این طراحی باعث می‌شود که حتی در شرایط سخت رانندگی، انتقال نیرو بدون لرزش و به صورت روان انجام شود.

علائم خرابی مشعلی پلوس چیست ؟

علائم خرابی مشعلی پلوس شامل چندین نشانه بارز است که رانندگان می‌توانند به راحتی تشخیص دهند. یکی از اصلی‌ترین علائم، شنیدن صدای تق تق یا ضربه هنگام چرخش و به ویژه هنگام پیچیدن خودرو است. این صدا معمولاً به دلیل سایش یا آسیب دیدن مفصل‌های مشعلی پلوس ایجاد می‌شود. دیگر نشانه‌ها شامل لرزش غیرعادی در فرمان یا بدنه خودرو هنگام رانندگی، به خصوص در سرعت‌های بالا، و احساس ناپایداری یا سختی در کنترل خودرو است. همچنین، نشت گریس از کاور مشعلی پلوس می‌تواند نشانه‌ای از خرابی باشد که به دلیل ترک خوردن یا پارگی کاور و خروج گریس محافظ رخ می‌دهد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، توصیه می‌شود که خودرو به سرعت توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود.

علت درآمدن سه شاخه پلوس چیست ؟

درآمدن سه شاخه پلوس به دلایل متعددی می‌تواند رخ دهد که مهم‌ترین آن‌ها شامل نصب نادرست، سایش و خرابی اجزای داخلی، و نقص در قطعات جانبی است. نصب نادرست یا استفاده از قطعات نامناسب می‌تواند باعث لق شدن و جابجایی سه شاخه پلوس شود. سایش و خرابی در اجزای داخلی پلوس، مانند بلبرینگ‌ها و بوش‌ها، نیز می‌تواند منجر به کاهش استحکام اتصال و در نتیجه درآمدن سه شاخه شود. علاوه بر این، مشکلات در سیستم تعلیق یا برخوردهای شدید و تصادفات نیز می‌توانند به جابجایی یا آسیب دیدن سه شاخه پلوس منجر شوند. این عوامل همگی باعث می‌شوند که سه شاخه پلوس از جای خود خارج شده و کارایی سیستم انتقال قدرت را مختل کند.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا