آشنایی با قطعات و خرابی آنهافرمان جلوبندی و ترمز

بوستر ترمز چیست ؟ + علائم خرابی

به جرئت می‌توان بیان کرد که بوستر ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات خودروی شما محسوب می‌شود. بوسترها به طور معمول دارای کارکرد مناسبی هستند و کمتر دچار مشکل می‌شوند، اما در هر صورت امکان خراب شدن آ‌ن‌ها نیز وجود دارد. شناخت ساختار بوستر و همچنین علائم و علت‌های اصلی خراب شدن آن از جمله مواردی است که قصد داریم در ادامه متن به آن‌ها اشاره کنیم.

 

بوستر چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که بوستر ترمز دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد. به طور کلی باید بیان کرد که بوستر ترمز به منظور تقویت کارکرد ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بوستر وظیفه دارد تا با افزایش میزان فشار هوا در این بخش، ترمز خودروی شما را به شکل قابل توجهی قابل اعتماد کند.

بوسترها به صور مستقیم از طریق انرژي وسیله نقلیه فعالیت می‌کند و به همین دلیل باید آن‌ها را محصولاتی ویژه دانست. با کمک بوستر دیگر لازم نیز راننده در زمان ترمز کردن فشار بسیار بالایی را به صورت شخصی اعمال کند، زیرا بوستر چنین امری را برای او آسان خواهد کرد. مجموع این موارد موجب می‌شود تا وسیله نقلیه ترمز قوی‌تر و ایمن‌تری داشته باشد.

جالب است بدانید که بوسترها مدت زمان موردنیاز جهت ترمز کردن را نیز کاهش می‌دهند که خود امری پسندیده است. این موضوع نیز به ساختار بوستر ارتباط دارد که موجب افزایش میزان فشار بر روی ترمز خودرو می‌شود. محل نصب بوستر در خودروهای مختلف متفاوت است. برخی از شرکت‌های سازنده بوستر را بر روی محفظه موتور قرار می‌دهند در حالی که بعضی آن را در میان پدال ترمز و سیلندر جایگذاری می‌کنند.

تفاوتی ندارد که بوستر در چه بخش خاصی نصب شود، زیرا در هر صورت می‌توان اطمینان داشت که نتیجه نهایی از به کارگیری آن مناسب خواهد بود. قرار گرفتن صحیح بوستر در محل تعبیه شده برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نصب نادرست می‌تواند بر روی عملکرد این قطعه مهم تأثیر بگذارد. بنابراین، باید بیان کرد که بوستر یک بخش مهم از سیستم ترمز خودرو است که وظیفه دارد تا فشار بر روی پدال را افزایش دهد و در نتیجه ترمز گرفتن را برای رانندگان تسهیل کند.

همچنین بخوانید : ترمز EBD چیست ؟

علائم خرابی بوستر ترمز

علامت‌های خراب شدن بوستر ترمز

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، اگرچه بوسترها دارای کیفیت خوبی هستند و نقش مهمی بر روی ترمز گرفتن ما دارند، اما ممکن است دچار مشکل شوند. شناخت علائم خراب شدن بوستر خودرو به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر آسیب‌های مربوط به این قطعه را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه قصد داریم به همین علامت‌ها بپردازیم. با ما همراه بمانید.

1.بالا آمدن پدال ترمز

در برخی از موارد، پدال ترمز از حالت استاندارد خود کمی بالاتر می‌آيد. این بدان معناست که راننده برای ترمز گرفتن با مشکل روبه‌رو می‌شود و نمی‌تواند مثل قبل به راحتی پای خود را بر روی پدال ترمز قررار دهد. این یکی از عمومی‌ترین نشانه‌های مربوط به خراب شدن بوستر است که باید به آن توجه داشته باشید. بالا آمدن پدال ترمز ارتباطی به مدل یا برند خودرو ندارد و در اتوموبیل‌های گوناگونی قابل مشاهده است.

 

2.سفت بودن پدال ترمز

گاهی پدال ترمز آنقدر سفت است که عملاً باید کل توان خود را بر روی پایین آوردن آن بگذارید! این امری عادی نیست و باید حتماً به خراب بودن بوستر ترمز شک کرد. آسیب دیدگی این بخش از سیستم ترمز می‌تواند چنین علامت نامناسبی را از خود به جای بگذارد.

سفت بودن پدال ترمز حتی از نظر ایمنی نیز کاملاً‌ نامناسب است. تصور کنید که در یک شرایط خطرناک قصد داشته باشید ترمز بگیرید، اما پدال ترمز به شدت سفت باشد، طبیعتاً همین موضوع ترمز گرفتن را برایتان دشوار می‌کند و می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد.

 

3.عدم توقف صحیح

یکی دیگر از نشانه‌های مربوط به خراب شدن بوستر خودرو را می‌توان عدم توقف صحیح خودرو حتی پس از ترمز گرفتن دانست. در واقع ممکن است پدال ترمز را انتها فشار دهید، اما خودرو حتی برای چند ثانیه باز هم به حرکت خود ادامه دهد و در آخر بایستد. این مورد نیز به خرابی بوستر ترمز ارتباط دارد و به همین دلیل باید بوستر را در صورت عدم توقف صحیح به صورت کامل مورد بررسی قرار داد.

 

4.ایجاد صدای نامناسب در زمان ترمز گرفتن

اگر وقتی که ترمز می‌گیرید صدای نامناسبی به گوشتان می‌رسد، شاید بوستر خودروی شما خراب شده باشد. این صدا معمولاً به صورت خش خش است و می‌تواند تا چند ثانیه نیز ادامه پیدا کند. اگر شیلنگ بوستر خراب باشد با چنین صدای بلندی روبه‌رو خواهیم شد و باید هرچه زودتر اقداماتی را جهت حل آن به کار بگیریم.

 

5.ریختن روغن

بوستر نیز دارای روغن مختص به خود است. اگر زیر ماشین روغن ریزی مشاهده می‌شود، ممکن است بوستر ترمز خودروی شما خراب شده باشد. علاوه بر این، باید بگوییم که در برخی از موارد علاوه بر روغن، حتی هوا نیز از بوستر نشت می‌کند که خود یک امر کاملاً خطرناک است.

 

6.خاموش شدن در زمان ترمز گرفتن

در شرایط حاد، وقتی که کاربر پای خود را روی پدال ترمز قرار می‌دهد، خودرو خاموش می‌شود! وقتی که کاسه نمد بوستر خراب باشد، هوا به صورت مستقیم به درون موتور راه پیدا می‌کند و منجر به آن می‌شود که موتور خاموش شود. در این حالت باید سریعاً نسبت به تعمیر بوستر و کلیه قطعات مرتبط به آن اقدام کرد، زیرا ممکن است آسیب شدیدی به موتور وارد شود که تعمیر آن بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

 

7.نرم شدن ترمز

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی بوستر ترمز، نرم شدن پدال آن است. در واقع وقتی که پای خود را بر روی پدال قرار می‌دهید، هیچ نیروی مقاومی را حس نخواهید کرد. این شرایط معمولاً به سوراخ شدن شیلنگ بوستر ارتباط دارد و می‌توان رانندگی را دشوار کند.

 

سخن پایانی

بوستر ترمز خودرو یکی از اساسی‌ترین بخش‌های مربوط به سیستم ترمز شما است که ممکن است در موارد گوناگونی دچار مشکل شود. به منظور حل مشکلات این قسمت باید آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم و ایرداتش را بیابیم. تعمیر و یا تعویض قطعات این بخش امری تخصصی است که باید توسط تعمیرکاران به خصوص صورت بگیرد.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا