قطعات برقی و الکتریکی

باتری خودرو چیست ؟

معرفی، اجزاء ، انواع و علائم خرابی باتری خودرو

باتری خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کار کردن همه بخش های خودرو مستلزم وجود یک نیروی اولیه است. الکتریسیته در حال حاضر اصلی ترین منبع نیرو  در تمام تکنولوژی های روز دنیا است. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.  در گذشته از انرژی برق تنها برای آتش زدن سوخت درون موتور استفاده می شد اما به مروز تجهیزاتی چون استارت، چراغ  ها، بوق و بخش های دیگر نیز به سیستم الکتریکی خودرو اضافه شد. همه این لوازم و تجهیزات به جریان برق نیاز دارند که نیروی آن توسط باتری خودرو تأمین می‌شود. در این مقاله از سایت اینفویدک به بررسی باتری خودرو می پردازیم .

 

باتری خودرو

باتری خودرو چیست؟

خودروهای امروز بسیار پیشرفته هستند و مدارهای الکتریکی پیچیده ای دارند. این مدارهای الکتریکی انرژی مورد نیاز بخش های مختلف خودرو را تأمین، ذخیره و تقسیم بندی می کنند. باتری خودرو محل تأمین و ذخیره نیروی برق مورد نیاز خودرو است و زندگی و حیات همه سیستم های برقی خودرو به این محصول وابسته است.

باتری خودرو از گونه باتری های قابل شارژ است و در انواع مختلفی از ولتاژ ( بسته به نیاز خودروها) تولید می شود. باتری خودرو دارای طول عمر مفید است و اغلب باتری ها در نهایت بعد از 4 سال استفاده از رده خارج و خراب می شوند. باید این نکته را در نظر داشت که طول عمر مفید باتری ها متفاوت است و به مواردی چون نحوه استفاده، کیفیت و … خواهد داشت.

خرید باتری خودروهای سنگین >>> لوازم یدکی ماشین سنگین

انواع باتری خودرو

انواع باتری خودرو

همانطور که گفتیم باتری خودرو انواع مختلفی دارد. با این حال اکثر خودروها تنها دو نوع از این باتری ها را استفاده می کنند که به این شرح است:

 

همچنین بخوانید : شمع خودرو چیست ؟

باتری های اسیدی یا غیر سیلد

به این باتری ها باتری LM نیز گفته می شود و بسیار حساس هستند. این باتری ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند و استفاده از آنها برای شرایط آب و هوایی گرم مناسب است. باتری اسیدی دارای صفحه ای ساخته شده از آلیاژ کلسیم، آنتیموان و سرب است. باتری های اسیدی مدل قدیمی محسوب می شوند به همین دلیل است که از قیمت پایین تری برخوردار است و  همچنان طرفداران خود را دارا است.

باتری های اتمی یا سیلد

به این باتری ها به اختصار FM می گویند. این نوع باتری نیاز به مراقبت زیادی ندارد و مقاومت بالایی در برابر  حالت اورشارژ یا شارژ بیش از حد دارند. باتری های سیلد بسیار سریعتر شارژ می شوند و همچنین دارای طول عمر بیشتری در مقایسه با انواع دیگر دارند. صفحات باتری سیلد از جنس سرب و آلیاژ کلسیم است. شاید بتوان گفت که تنها نقطه ضعف  این باتری ها دشارژ شدن کامل است. در صورت بروز این اتفاق باتری به طور کامل از کار افتاده و باید تعویض شود.

اجزای باتری خودرو

 

اجزاء باتری خودرو

باتری خودرو از جزای متفاوتی تشکیل می شود. هریک از این اجزا دارای وظایفی مشخص است که در نتیجه عملکرد باتری را در پی دارد. مهمترین اجزای باتری عبارتند از:

جعبه باتری

جعبه باتری محفظه اصلی باتری است که همه اعضا را در خود جای می دهد. این جعبه از جنس پلی پروپن یا پلاستیک ساخته می شود و داخل آن خانه های مجزایی قرار گرفته است. این جعبه ضربات ناشی  از ارتعاش را به حداقل رسانده و از آسیب صفحات و الکترولیت ها جلوگیری می کند.

درپوش

این بخش از باتری از جنس جعبه بوده و باتری را اصطلاحا مهر و موم می کند. درپوش 6 دریچه کوچک دارد که محل تزریق الکترولیت  و خروج گازهای ناشی از واکنش های شیمیایی است.

ترمینال باتری

به این بخش باتری بوشینگ نیز گفته می شود و اتصال بین باتری و سیستم برقی خودرو بوده که یکی به کابل مثبت و دیگری به کابل منفی وصل می شود.

صفحات باتری

صفحه های باتری روی پل های درون جعبه قرار می گیرد و در خانه های مخصوص خود جاسازی می شود. صفحه ها به سه دسته صفحه منفی، مثبت و عایق تقسیم می شوند.

الکترولیت

محلول موجود در جعبه باتری الکترولیت یا اسید نامیده می شود. این ماده اسید سرب است که و شامل درصد معینی اسید سولفوریک و آب مقطر است.

نشانگر

این قطعه وضعیت شارژ باتری را در سه حالت شارژ، نیمه شارژ و خالی نشان می دهد.

قطب باتری

باتری دارای دو قطب است که از جنس سرب بوده و یک قسمت آن بیرو از درپوش باتری و سمت دیگر آن داخل مایع الکترویک قرار دارد.

تعمیرگاه برق و باطریسازی اتوبوس >>> تعمیرگاه اتوبوس

نحوه کارکرد باتری خودرو

هم زمان با استارت زدن خودرو، باتری به مدار برق وصل شده و فرآیند دشارژ شدن آن شروع می شود. الکترولیت به عنوان رابط بین قطب های مثبت و منفی قرار دارد و عملیات تبدیل نیروی شیمیایی به الکتریسته را انجام می دهد. انرژی آزاد شده از این واکنش شیمیایی  ماده فعال روی صفحه را به سولفات سرب تبدیل کرده و مولکول های اکسیژن و هیدروژن آزاد می کند. این ملکول‌ها تبدیل به آب می شوند که نتیجه‌ آن آزاد شدن الکترون توسط صفحات مثبت است. الکترون‌ها نیاز متقابل صفحات منفی به الکترون را تأمین می‌کنند. این تبادل الکترون ولتاژ یا پتانسیل الکتریکی را در دو سر باتری ایجاد می‌کند.

علائم خرابی باتری خودرو

علائم خرابی باتری خودرو

مهمترین علائمی که می توان آن را مرتبط با خرابی باتری خودرو در نظر گرفت به این شرح است:

  • موتور استارت می زند اما روشن نمی شود.
  • موتور استارت نمی زند و چراغ پشت کیلومتر نیز روشن نمی شود.
  • باتری یک روز خوب کار می کند اما روز دیگر استارت نمی زند.
  • در هوای سرد استارت نمی زند.
  • مداام باید از اتصال باتری به باتری استفاده شود.
  • کم رنگ شدن چراغ ها در زمان استارت زدن
  • نشانگر سلامت باتری دچار تغییر رنگ می شود.
  • ظاهر باتری تغییر می کند.
  • در صورت خاموش بودن طولانی مدت خودرو، استارت نمی زند.

 

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، باتری در واقع قلب تپنده خودروی شما است و بیشترین نقش را در آغاز به کار همه بخش های خودرو بر عهده دارد. همه باتری ها دارای عمر مفید هستند که بعد از پایان عمر باتری باید حتما باتری را تعویض کرد.

استفاده صحیح و رعایت نکات مرتبط با سلامت باتری کمک می کند تا طول عمر باتری افزایش یابد. شناخت دقیق باتری و کارایی آن می تواند نقش مهمی در انتخاب صحیح باتری داشته باشد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا