قطعات انتقال قدرت

نشانه های خرابی گیربکس تویوتا

آیا خودروی تویوتای شما نیاز به تعمیر گیربکس دارد؟

 

گیربکس خودروی تویوتا شما بیشتر از هر قطعه دیگری در وسیله نقلیه شما کار می‌کند. این قطعه پیچیده، جهت تقویت قدرت اولیه موتور شما طراحی شده است. تبدیل قدرت کنترل نشده به کنترل شده توسط سیستم دنده‌های داخل جعبه دنده انجام می شود. کار مداوم و تعداد زیاد قطعات موجود در گیربکس خودروی تویوتا، ممکن است آسیب ببیند. در این نوشته کوتاه به بررسی 3 عامل خرابی گیربکس تویوتا می پردازیم. همچنین اگر به دنبال قطعه ای از سیستم گیربکس خود می گردید، می توانید فروشندگان لوازم و قطعات یدکی تویوتا را در اینفویدک پیدا نمایید.

 

نشانه هایی مبنی بر اینکه نیاز به تعمیر گیربکس دارید

 

1.صداهای عجیب از گیربکس

 

هنگامی که گیربکس تویوتای شما به درستی کار می‌کند، هیچ صدایی نمی شنوید. صدای وزوز، ناله یا صدای تلق از محفظه موتور به این معنی است که چیزی درست کار نمی‌کند. این صداها ممکن است لزوماً به گیربکس شما مربوط نباشند، اما باید بررسی شوند. با این حال، اگر رفتار عجیب و غریب از گیربکس میبینید، اینجا اولین نقطه است که باید به آن نگاه کنید.

اگر گیربکس اتوماتیک شما مشکل دارد، یکی از اولین نشانه ها صدای وزوز است. این صدا به تدریج بدتر می شود و به صدای ناله آزار دهنده تبدیل می شود. علت معمول این صدا کمبود روغن گیربکس است، اما ممکن است مشکل عمیق تری وجود داشته باشد که تعمیرکار گیربکس باید آن را بررسی کنند. صداهای کوبنده معادل صداهایی هستند که توسط گیربکس دستی ایجاد می شود. گیربکس های دستی همیشه صداهای تندتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک تولید می‌کنند.

 

2.لرزش و کوبش گیربکس

 

یکی دیگر از نشانه های اولیه مشکل گیربکس تویوتا احساس لرزش با تغییر دنده گیربکس است. ممکن است متوجه تاخیر جزئی هنگام تعویض دنده گیربکس شوید. اگر این مشکل اصلاح نشود بدتر و دردسرسازتر خواهد شد. برخی از دلایل آن ممکن است کمبود روغن گیربکس یا مشکل در ایسیو گیربکس شما باشد.

گیربکس های دستی این روزها بسیار نادر هستند. اگر گیربکس دستی دارید و هنگام تعویض دنده صدای ساییدگی را تجربه می کنید، مشکلی در گیربکس وجود دارد. دندانه های فرسوده دنده، کمبود روغن گیربکس، یا شل بودن گیربکس یا پایه موتور می‌تواند باعث ایجاد صدا شود.

 

3.نشتی گیربکس

 

صدها قطعه که در حال حرکت در موتور شما کار می‌کنند باید از آسیب رساندن به یکدیگر محافظت شوند. هدف از روغن‌کاری گیربکس، روانکاری قسمت‌های مختلف و ایجاد مانعی برای اصطکاک بین آن‌ها جهت کاهش سایش و فرسودگی است. این مایع همچنین به کاهش دما در گیربکس و تأمین نیروی هیدرولیک کمک می‌کند تا دنده‌های شما به‌راحتی جابجا شوند.

روغن گیربکس، برخلاف روغن‌موتور، با کارکرد گیربکس تمام نمی‌شود. این مایع قرمز روشن یا تیره است و جمع شدن این مایع روی زمین در زیر ماشین شما به معنای نشتی گیربکس است. نشت می‌تواند ناشی از واشری آسیب‌دیده یا کفه فرسوده گیربکس باشد.

عیوب گیربکس اگر در مراحل اولیه مشکل تعمیر شوند، نسبتاً ارزان تمام می‌شوند. اگر در مورد سلامت گیربکس خود شک دارید، حتما با تعمیرکار معتمد خود و یا نمایندگی های تعمیرات تویوتا در تماس باشید.

 

منبع : www.rochestertoyota.com

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا