قطعات برقی و الکتریکی

علت سوختن رله دوبل

علت سوختن رله دوبل

 

علت سوختن رله دوبل و یا عامل خرابی‌های اين قطعه یکی از مهم‌ترین پرسش‌های دارندگان خودروهای انژکتوری است. همان‌طور که می‌دانید تمامی اتومبیل‌ها، خودروهای کارکرده و یا حتی خودروهای نو، در بسیاری از مواقع با مشکل عدم روشن شدن و یا عملکرد ناصحیح مواجه می‌شوند. روشن نشدن یک اتومبیل پس‌ از استارت خوردن حادثه‌ای بسیار ناگوار بوده و تجربه‌ای بسیار ناخوشایند است. اما با این‌ حال نشان می‌دهد که مشکل و یا اختلالی در عملکرد اتومبیل شما و یا برخی از بخش‌های آن وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر نسبت‌ به برطرف کردن آن اقدام کنید.

 

دلایل مختلف و متفاوتی وجود دارند که باعث می‌شوند خودروی شما روشن نشود. از جمله این دلایل می‌توان به بروز اشکال در باطری و یا باطری خالی، خراب بودن اتصالات باطری، خراب بودن دینام، تمام شدن بنزین، مسدود شدن فیلتر بنزین و یا خراب بودن استارت اشاره‌ کرد و یا خرابی شمع و کویل، پمپ سوخت خراب، گرفتگی انژکتورها، خراب شدن و یا سوختن رله دوبل و… را نام برد.

 

بنابراین اگر خودروی شما پس‌ از استارت خوردن روشن نمی‌شود بهتر است به بررسی هر کدام از این اجزا و قطعات دست زده و آن‌ها را به‌ دقت چک و بازرسی کنید. اما یکی از رایج‌ترین دلایل روشن نشدن خودرو پس‌ از استارت خوردن و یا عملکرد ناصحیح آن، مربوط به قطعه‌ای به نام رله دوبل است.

 

چراکه امکان خرابی رله دوبل و یا سوختن آن وجود دارد. سوختگی رله دوبل در یک خودرو دلایل و علت‌های مختلفی دارد. در این مقاله از سایت اینفویدک قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه آسیب‌دیدگی این قطعه بسیار مهم و پرکاربرد در خودروها پرداخته و علت سوختن رله دوبل را بیان نماییم.

خرید رله ها و قطعات الکتریکی انواع کامیونت >>> لوازم یدکی کامیونت

رله دوبل چیست و چه عملکردی در یک خودرو دارد؟

علت سوختن رله دوبل در یک خودرو موضوع بسیار حائز اهمیتی است. چرا که این قطعه یکی از مهم‌ترین قطعات به‌ کار رفته در ساختار خودروها به شمار می‌رود. این تجهیزات در سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری وظیفه و نقش بسیار مهمی را برعهده دارند که آن نقش هم، تأمین برق مورد نیاز تمامی قطعات و تجهیزاتی است که می‌توانند با ۱۲ ولت کار کنند.

 

از جمله این بخش‌ها و تجهیزات می‌توان به سنسورهایی از قبیل سنسور موقعیت میل سوپاپ، سنسور سرعت خودرو و ایسیو اشاره کرد. این قطعه قادر به تأمین برق مورد نیاز عملگرهای یک خودرو، پمپ بنزین، کویل دوبل، انژکتورها و… نیز است.

 

رله دوبل در واقع قطعه‌ای متشکل از ۴ پایه بوده که می‌تواند عملیات برق‌رسانی به بخش‌های گفته شده را طی ۳ مرحله انجام دهد که عبارتند از: مرحله سوئیچ بسته، مرحله سوئیچ باز و حالت موتور روشن. این قطعه از دو رله به‌ وجود آمده است. هر یک از این رله‌ها دارای یک سیم پیچ بوده و با یک هسته مغناطیسی همراه شده‌اند و یک کنتاکت نیز دارند.

 

وقتی سوئیچ اتومبیل چرخانده می‌شود، جریان‌های بسیار زیادی به قسمت‌های مختلف آن وارد خواهند شد. یکی از مهم‌ترین این جریان‌ها پمپ بنزین است. در واقع در این شرایط ECM خودرو می‌تواند سیگنال‌هایی را به پمپ بنزین ارسال کند تا سوخت کافی وارد سیلندرها شود. این عملیات از طریق رله دوبل انجام خواهد پذیرفت.

 

در شرایطی که جریان برق ضعیف بوده و یا دچار نوسان شده و قطع و وصل شود و سپس به رله انتقال پیدا کند، کنتاکت‌های به‌ کار رفته در ساختار این قطعه نیز به دلیل برخورداری از خاصیت مغناطیسی، قطع و یا وصل خواهند شد.

 

به‌ همین ترتیب فرمان اتصال برق قوی و یا ضعیف به رله‌ها صادر می‌گردد. در صورتی‌ که در این سیستم از رله استفاده نشده باشد و سیم‌کشی‌ها در این بخش به‌ صورت کاملاً مستقیم انجام گرفته باشند، چند عیب و یا اشکال عمده به وجود خواهد آمد.

 

یکی از مهم‌ترین این ایرادات طول بسیار زیاد و وزن بالای دسته سیم‌ها خواهد بود. از سوی دیگر عدم استفاده از رله در این ساختار به داغ شدن سیم‌های حاوی جریان بالای آمپر برق منجر خواهد شد. پس وجود رله دوبل در این سیستم و عملکرد آن بسیار مهم و مؤثر است.

 

دلایل خرابی و علت سوختن رله دوبل

رفع ایرادات برقی خودروهای سنگین >>> تعمیرگاه ماشین سنگین

دلایل خرابی و علت سوختن رله دوبل

خرابی و یا سوختن رله دوبل خودرو برای شما مشکلات بسیار زیادی را به وجود خواهد آورد. چراکه رله دوبل در یک خودرو می‌تواند در حالت‌های سوئیچ باز و بسته و خودرو روشن برق قطعات مختلفی را تأمین کند. این امکان وجود دارد که یکی از این قطعات به‌ صورت نیم سوخته و یا نیم‌سوز باشند.

 

در برخی از موارد نیز ممکن است مسیر سیم کشی تا قطعه‌ مورد نظر دچار اشکال و یا اختلالی باشد. در این شرایط جریان و یا آمپر بسیار بالایی از رله عبور خواهد کرد و حرارت زیادی به این قطعه تحمیل خواهد شد و در نهایت به سوختگی آن کمک خواهد کرد.

 

پس اگر می‌خواهید نشانه سوختگی در رله دوبل خودروی خود را مشاهده کنید بهتر است به پایه‌های این قطعه توجه داشته باشید. در این شرایط در یکی از پایه‌های موجود در این قطعه علایم سوختگی را مشاهده خواهید کرد.

 

این امکان وجود دارد که علت خرابی و یا سوختن رله دوبل درست عمل نکردن و یا عمل نکردن یکی از بوبین‌ها باشد. این رویداد در اثر عمر بالا و یا استهلاک اتفاق خواهد افتاد. اگر این قطعه دچار هر گونه خرابی شود، برق این سیستم‌های خودرو به‌ طور کامل قطع خواهند شد.

 

به‌ همین دلیل هم یکی از نشانه‌ها و علائمی که می‌توانید با مشاهده آن با سرعت بسیار بالایی به خرابی این قطعه و یا سوخته شدن آن پی ببرید روشن نشدن چراغ چک آن‌ هم پس ‌از سوئیچ باز است. علاوه‌ بر استارت خوردن خودرو و روشن شدن آن، امکان دارد با سوختن رله دوبل، با علایم دیگری نیز مواجه شوید.

 

برای نمونه در بسیاری از مواقع در این شرایط، وقتی سوئیچ خودرو باز می‌شود، صدای پمپ بنزین به گوش راننده نخواهد رسید و یا در مواقعی که استارت زده می‌شود جرقه سر شمع نخواهد آمد. از سوی دیگر علت سوختن رله دوبل می‌تواند ناشی از آب خوردگی و یا شکستگی این قطعه باشد.

 

شکستگی رله دوبل، بیشتر به دلیل یک ضربه شدید و یا بروز تصادف اتفاق می‌افتد. در صورتی‌ که رله‌های موجود در ساختار رله دوبل، دچار استهلاک شده باشند نیز امکان سوختگی این و قطعه وجود خواهد داشت.

 

قطع شدن اتصالات داخلی نیز علت سوختن رله دوبل در خودروها به شمار می‌رود. در برخی از مواقع نیز آب کردن پلاتین‌های رله و یا پایه‌های آن می‌توانند دلیل اصلی سوختن این قطعه مهم و پرکاربرد باشند.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا