قطعات برقی و الکتریکی

ایموبلایزر چیست ؟

آشنایی، نحوه کارکرد، علائم خرابی و رفع مشکلات ایموبلایزر

ایموبلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ایموبلایزر یک بازدارنده سرقت است که در قسمت کامپیوتر موتور (ECU) تعبیه شده است. روشن کردن موتور خودرو را غیر ممکن یا بهتر است بگوییم سخت می‌کند، مگر اینکه از کلید تعریف شده برای خودرو استفاده شود. در واقع این سیستم از یک کلید منحصر به فرد مخصوص خودرو استفاده می‌کند و سازنده یک چیپست ترانسپوندر را در کلید ماشین تعبیه می‌کند که وظیفه ذخیره کد دیجیتالی موتور را بر عهده دارد. تا زمانی که کد تراشه ترانسپوندر با ایموبلایزر مطابقت نداشته باشد ماشین روشن نمی‌شود.

سیستم ضد سرقت خودروهای جدید با ایموبلایزر کار می‌کند تا این امنیت درجه یک را ایجاد کند. سیستم موتور در لحظه ای که رمز عبور را از کلید دیجیتال تشخیص می‌دهد، با سیستم کنترل کامپیوتری تعامل دارد. اگر سیستم امنیتی به درستی کار کند، احتمال سرقت خودروی شما بسیار کمتر می‌شود. در این نوشته به بررسی این سیستم می پردازیم.

 

سیستم ایموبلایزر چگونه کار می‌کند؟

مکانیزم ایموبلایزر موتور که در خودروهای اخیر برندهای معتبر مانند لکسوس، مرسدس بنز و BMW تعبیه شده است، از کدهای امنیتی ثابت و متغیر استفاده می‌کند. سیستم امنیتی دو لایه BMW در تمام خودروهای اخیر آنها به صورت استاندارد قرار داده شده است. آنها معمولا با یک کد خصوصی که هرگز تغییر نکرده و یک کد ثانویه که متفاوت است ارائه می‌شوند.

هر بار که موتور را روشن می‌کنید یا با سوئیچ وارد وسیله نقلیه خود می‌شوید، کد ثانویه را به روز کرده و نسخه کد جدید را در کلید ثبت می‌کند. یعنی اگر کسی مدار را قطع کند و بخواهد موتور را روشن کند، بدون کد امنیتی دوم کار نخواهد کرد.

این کلید یک رمز دیجیتال را به ایموبلایزر ارسال می‌کند تا هر زمان که ماشین را روشن می‌کنید، احتراق خودرو را باز کند. همچنین یک کد امنیتی جدید ایجاد می‌کند و فقط کلید شما می‌تواند توکن مناسب ماشین شما را بدهد. اگر کلید اصلی نباشد، ماشین شما روشن نمی‌شود. این بدان معناست که اگر کلید را اشتباه قرار داده باشید، نمی‌توانید از خودروی خود استفاده کنید.

سیستم‌های ایموبلایزر موتور عموماً افراد را از سرقت اتومبیل باز می‌دارند زیرا این یک سیستم بسیار قدرتمند است. با این حال برخی از کارشناسان امنیتی اخیراً برخی از نقاط ضعف را در سیستم ایموبلایزر ثبت کرده‌اند.

خرید ایموبلایزر انواع کامیونت >>> لوازم یدکی کامیونت

ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت خودرو

آیا ایموبلایزر خودرو برای امنیت آن کافی است؟

ایموبلایزرهای موتور تاثیر مطلوبی بر کاهش نرخ سرقت خودرو داشته‌اند . با این حال دزدان زمان بیشتری از دیگران برای دور زدن این وسایل می‌گذارند. بسیاری از مجرمان با به روز رسانی‌های مربوط به ایموبلایزرها همراه هستند و روش‌های جدیدی را برای هک کردن کدهای ترانسپوندر و راه اندازی خودروها کشف می‌کنند. اما همه مجرمان با فناوری آشنا نیستند. برای تقویت بیشتر محافظت از خودروی خود، نصب قفل فرمان، دزدگیر یا سوئیچ کی‌لس را پیشنهاد می‌کنیم.

 

علائم ایموبلایزر بد موتور

در ادامه به بررسی سیستم ایموبلایزر بد پرداخته‌ایم که می‌تواند برای خودرو شما خطر آفرین باشد:

 

1. مشکلات باز کردن قفل درب

وقتی بخواهید درهای وسیله نقلیه خود را از راه دور با استفاده از کلید باز کنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این امر دسترسی به فضای داخلی وسیله نقلیه شما را تقریبا غیرممکن می‌کند. از آنجایی که درب بسیاری از خودروهای جدید دارای سوراخ کلید در خارج نیستند، در بسیاری از موارد نمی‌توانید قفل آنها را با کلید باز کنید.

ممکن است مجبور شوید یک قفل ساز بیاورید یا یک کامیون یدک کش برای بردن ماشین به نمایندگی لازم است. با این حال قبل از انجام هر اقدامی، اطمینان حاصل کنید که همیشه باتری‌های سوئیچ خود بررسی کرده‌اید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند.

اگر بازرسی موفقیت آمیز بود و درب به سختی باز و بسته می‌شود، حتما از یک کلیدساز کمک بگیرید. همچنین برخی از مشکلات در باز کردن قفل و راه اندازی یک وسیله نقلیه می‌تواند ناشی از خرابی کل سیستم کلید خودرو باشد.

رفع مشکلات ایموبلایزر خودروهای سنگین >>> تعمیرگاه ماشین سنگین

2. مشکلات قفل درب

این احتمال وجود دارد که اگر نتوانید با استفاده از سوئیچ درب خود را باز کنید، نمی‌توانید در را نیز قفل کنید. فقط زمانی که بتوانید وارد شوید می‌توانید ماشین خود را از داخل قفل کنید. اگر نتوانید مشکل را برطرف کنید، وسیله نقلیه خود را در معرض خطر سارقان و خرابکاران قرار خواهید داد.

با این حال حتی اگر توانستید آن را از داخل قفل کنید، اگر سوئیچ یا ترانسپوندر خود را تعمیر نکنید، نمی‌توانید دوباره به ماشین خود دسترسی پیدا کنید. سوئیچ بد مانع از دریافت سیگنال توسط ایموبلایزر می‌شود و خودرو را از کار می‌اندازد. به دنبال یک قفل ساز باشید یا آن را به یک تعمیرگاه ببرید تا آن را به حالت عادی بازگردانند.

چراغ ایموبلایزر خاموش نمی‌شود

3. چراغ ایموبلایزر خاموش نمی‌شود

یک چراغ اختصاصی در اکثر خودروها برای سیستم ایموبلایزر موتور وجود دارد. اگر چراغ بعد از چند ثانیه خاموش نشود، کلید شما کار نمی‌کند. برای اینکه بدانید چراغ ایموبلایزر شما چگونه کار می‌کند به کتابچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

همچنین، بسیاری از خودروهای جدیدتر دارای داشبورد دیجیتالی هستند که به سیستم جرقه زنی متصل است. داشبورد در صورت قفل شدن توسط ایموبلایزر خراب کار نمی‌کند. اگر اینطور است، ایموبلایزر موتور خودروی شما یا خراب است یا سیگنال‌های تراشه ترانسپوندر را دریافت نمی‌کند.

 

4. موتور روشن نمی‌شود

یکی از نشانه‌های مشکل ایموبلایزر موتور این است که ماشین شما از ابتدا روشن نمی‌شود. مشکل ممکن است مربوط به فرستنده کلید یا ایموبلایزر موتور باشد. قبل از تصمیم گیری در مورد علت احتمالی، مطمئن شوید که از سوئیچ مناسب برای خودرو استفاده می‌کنید. استفاده سوئیچ اشتباه یک برند خودروی مشابه تضمین نمی‌کند که با شما مطابقت داشته باشد.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است موتور شما را از روشن شدن باز دارد، می‌تواند ورود آب یا رطوبت به مدار باشد. این موضوع آسیب قابل توجهی به ایموبلایزر وارد می‌کند و منجر به خرابی سیستم می‌شود. اگر با مشکلات موتور مواجه هستید که هیچ توضیح منطقی یا فنی دیگری ندارد، سیم کشی ایموبلایزر ممکن است خراب باشد.

اگر ماشین شما دارای استارت دکمه‌ای است، آن را با فشار دادن دکمه روی سوئیچ که به استارت متصل است، روشن کنید. اگر کار کند، خوب است. اگر اینطور نباشد باز هم یک وضعیت برد برد است، زیرا شما علت اصلی مشکل خود را مشخص کرده‌اید و باید برای تعمیر با متخصصین تماس بگیرید.

 

5. مشکلات دزدگیر خودرو

بین سیستم دزدگیر خودروی شما و ایموبلایزر همیشه ارتباطی وجود دارد. آنها هر دو به هم متصل هستند و با هم کار می‌کنند تا حداکثر محافظت را برای وسیله نقلیه شما فراهم کنند. اگر ایموبلایزر به درستی کار نکند، دزدگیر به درستی کار نخواهد کرد. این بدان معناست که در صورت برخورد جنایتکاران یا شکستن شیشه‌های ماشین شما، سیستم دزدگیر خودرو شما هم فعال نمی‌شود.

 

رفع احتمالی مشکلات ایموبلایزر موتور

بیشتر دلایل مشکلات ایموبلایزر ناشی از نقص یا بد کارکردن سوئیچ است. سیستم ایموبلایزر موتور به سختی از کار می‌افتد ولی احتمال دارد یک سری مشکلات ساده داشته باشد که با رفع آنها می‌توانید مجددا سیستم ایموبلایزر را راه‌اندازی کنید. این موارد در ادامه بیان شده‌اند:

 

1. باتری تمام شده سوئیچ را تعویض کنید

سوئیچ شما از باتری ۳ ولتی استفاده می‌کند. معمولاً زمانی که قدرت باتری شروع به کاهش می‌کند، کارکرد آن هم شروع به کاهش می‌کند. اگر باتری تعویض نشود، تراشه فرستنده کلید سیگنال را به سیستم ایموبلایزر موتور ارسال نمی‌کند.

 

2. سوئیچ آسیب دیده برای ایموبلایزر را تعمیر کنید

سوئیچ شما در صورت افتادن در آب یا ضربه‌ای که به تراشه ترانسپوندر آسیب می‌زند، احتمالا آسیب می‌بیند. وقتی این اتفاق بیافتد، کلید شما کد دیجیتال را برای پردازش به سیستم ایموبلایزر موتور منتقل نمی‌کند. این احتمالاً منجر به برخی از علائم ذکر شده در بالا می‌شود. برای تعویض سوئیچ باید به نمایندگی خود مراجعه کرده یا کار خود را به دست یک کلیدساز حرفه‌ای بسپارید.

 

3. مشکلات خود ایموبلایزر را بررسی کنید

اگر سعی کرده‌اید باتری سوئیچ را تعویض کنید یا آن را عوض کرده‌اید و مشکل همچنان ادامه دارد، ممکن است مشکل از سیستم ایموبلایزر خودرو باشد. در درجه اول سیم کشی آن را بررسی کنید، در صورت مشاهده زنگ زدگی، آسیب یا سایر علائم ساییدگی روی سیم، سیستم ایموبلایزر ممکن است دچار نقص شود یا به زودی از کار بیافتد. برای رفع این مشکل سیم کشی را در نمایندگی عوض کنید.

 

4. ایموبلایزر را تعویض کنید

اگر همچنان مشکل در ایموبلایزر خودرو شما وجود دارد ممکن است که خود ایموبلایزر ماشین شما خراب باشد. اگر بلد هستید خودتان آن را تعویض کنید، زیرا این کار باعث صرفه جویی در هزینه‌های اضافی تعویض می‌شود. قبل از شروع دفترچه راهنمای سرویس وسیله نقلیه خود را مرور کنید تا مشخصات داخلی خودرو خود را بدانید.

ابزار کار مانند آچار، پیچ گوشتی و سیم‌چین را آماده کنید. متأسفانه هیچ راه دیگری برای جایگزینی ایموبلایزرها برای همه خودروها وجود ندارد، زیرا این روش بسته به مدل خودرو متفاوت است. برای تعمیر یا تعویض ایموبلایزر از دستورالعمل سازنده پیروی کنید.

 

قبل از شروع پایه‌های باتری را جدا کنید، برخی از ایموبلایزرها شامل برداشتن یک پیچ هستند. در همین حال، مطمئن شوید که ایموبلایزر اصلی و توصیه شده را برای ماشین خود نصب کرده‌اید. پس از انجام این کار، برد کامپیوتر وسیله نقلیه خود را مجددا برنامه ریزی کنید تا دستگاه جدید را بپذیرد. مواردی وجود دارد که مجبور می‌شوید چندین دکمه را پشت سر هم فشار دهید تا کامپیوتر قطعه جدید را تشخیص دهد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا