قطعات موتور و اگزوز

با 5 مورد از مهمترین علائم خرابی واشر منیفولد آشنا شوید

در این مقاله قصد داریم علائم خرابی واشر منیفولد را بررسی نماییم. واشرها اجزایی هستند که قبل از اتصال و مونتاژ قطعات بین آنها قرار می‌گیرند. وظیفه آنها مهر و موم کردن بین دو قطعه است. واشرها از سه جنس لاستیک، فلز و کاغذ یا ترکیب آنها تولید می‌شوند. مهم‌ترین واشر موتور، واشر منیفولد ورودی است. این قطعه نقش بسیار مهمی در سیستم احتراق و سوخت رسانی خودرو بر عهده دارد و در صورتی که خراب شود ماشین بیهوده گاز می خورد و شتاب ندارد.

واشر منیفولد یکی از اجزای سیستم اگزوز خودرو است. این قطعه دیر خراب می‌شود و مانند سایر قطعات فیلتر هوا و فیلتر روغن در هر چکاپ دوره‌ای تعویض یا روغن کاری نیاز ندارد. اما در صورت خراب شدن لازم است حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن تعویض گردد. این قطعه نقش مهمی در احتراق سوخت و تامین انرژی موتور خودرو بر عهده دارد. در ادامه با این قطعه بیشتر آشنا می‌شویم.

 

آشنایی با واشر منیفولد

برای آشنایی بیشتر با علائم خرابی واشر منیفولد ابتدا با این قطعه کوچک بیشتر آشنا می‌شویم. عملکرد صحیح خودرو به صحت این قطعه وابسته است. بنزین از طریق یک پمپ وارد محفظه احتراق می‌شود و با هوا ترکیب شده و در اثر جرقه‌ای که شمع تولید می‌کند، فرایند احتراق آغاز شده و خودرو شروع به حرکت می‌کند. دود حاصل از این احتراق باید از طریق اگزوز به خارج هدایت شود. در صورتی که این قطعه خراب باشد خودرو بیش از حد گاز می‌خورد و نرم رانندگی کردن با آن امکان ندارد.

وظیفه اصلی واشر منیفولد عایق سازی اتصال سرسیلندر است و از ورود هوا به محفظه احتراق جلوگیری می‌نماید. در صورتی که واشر منیفولد خراب باشد هوای زیادی وارد محفظه احتراق می‌شود. در نتیجه موتور خودرو دچار سوء عملکرد شده و در دراز مدت طول عمر مفید آن کوتاه می‌شود. بنابراین در صورت خرابی این قطعه به ظاهر کوچک باید سریعا آن را تعویض کرد.

واشر منیفولد

علائم خرابی واشر منیفولد

برای تشخیص خرابی واشر منیفولد موارد زیر را بررسی نمایید:

بررسی میزان قدرت موتور، میزان مصرف سوخت و چراغ‌های هشدار دهنده می‌توانند از صحت و سلامت این قطعه خبر دهند. خرابی واشر منیفولد در افزایش مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد. گفتیم که در محفظه احتراق سوخت با هوا ترکیب شده و عمل احتراق آغاز می‌شود. در صورتی که میزان هوای وارد شده کم یا زیاد باشد میزان مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در صورتی که مصرف سوخت خودروی شما بالا رفته یکی از قطعاتی که حتماً باید چک شود واشر منیفولد می‌باشد. در صورتی که با تعویض واشر منیفولد عملکرد خودرو بهتر و مصرف سوخت به حالت عادی برگشت، نیازی به بررسی سایر قطعات نیست.

از علائم اصلی علائم خرابی واشر منیفولد کاهش بازدهی خودرو است. خرابی این قطعه توازن بین میزان مصرف سوخت و هوا را از بین می برد و بازدهی خودرو و شتاب آن کاهش پیدا می‌کند. مصرف سوخت افزایش یافته اما کارایی خودرو روند کاهشی نشان می دهد. در سرعت‌های بالا خودرو شتاب لازم را ندارد و زور لازم را برای حرکت ندارد. برای داشتن یک خودروی پر انرژی با شتاب لازم باید قطعه واشر منیفولد بررسی گردد. در صورتی که منیفولد خراب شده باشد لازم است فرد متخصص آن را  تعویض نماید.

نشانه های خرابی واشر منیفولد

نشتی آب رادیاتور و علائم خرابی واشر منیفولد

واشر منیفولد در بخش اگزوز قرار گرفته و رادیاتور در کاپوت خودرو قرار دارد. بنابراین شاید تعجب کنید که خرابی این قطعه چگونه می‌تواند باعث نشتی آب رادیاتور شود!!! در برخی از خودروهای امروزی از واشر منیفولد به عنوان عایق درپوش رادیاتور نیز استفاده می‌کنند. در صورتی که این واشر خراب شده باشد بوی خاصی ایجاد شده و بخار از کاپوت بیرون می زند. هرگونه افزایش دمای موتور که با علائمی مثل چراغ چک، بخار و آمپر دما بروز می‌کند نشانه عملکرد نادرست واشر منیفولد است.

در صورتی که رادیاتور نشتی پیدا کرده باشد سیستم خنک کننده به خوبی عمل نمی‌کند و دمای قطعات کاهش نمی‌یابد. با افزایش دما احتمال خراب شدن قطعات بالا می‌رود و هزینه تعمیر به شدت افزایش می‌یابد. بنابراین سلامت قطعه واشر منیفولد به کار رفته در بخش رادیاتور باید به صورت دوره‌ای بررسی گردد.

 

نشانه های خرابی واشر منیفولد

چند راهی منیفولد دو نوع است. یک نوع آن برای خروج دود و یک نوع آن برای ورود هوا به کار می‌رود. منیفولدهای خروجی وظیفه دارند دود تولید شده توسط موتور را به خارج هدایت کنند. منیفولدهای ورودی هوای لازم را برای ترکیب با سوخت در محفظه احتراق تهیه می کنند. در واقع منیفولد مانند ریه انسان عمل می‌کند و دارای مجراهایی است. برای عملکرد صحیح این قطعه باید از واشر درست استفاده نمود.

وقتی منیفولد در حال کار است نباید هوا وارد آن شود. واشر از ورود هوا به داخل منیفولد جلوگیری می‌کند. در صورت خرابی واشر هوا نشت پیدا می‌کند و عملکرد موتور خودرو به مخاطره می‌افتد. باید هنگام قرار دادن واشر محل اتصال سرسیلندر به منیفولد آب بندی شود تا از نشت هوا جلوگیری شود.

علامت اصلی خراب شدن واشر منیفولد بدین شرح است؛ اگر پدال گاز را فشار می‌دهید و ماشین گاز نمی‌خورد احتمال نشت هوا از این قطعه وجود دارد. برای اطمینان از این موضوع به صدای تولید شده از ماشین دقت کنید. اگر صدایی مانند زوزه، سوت زدن یا مکش هوا به گوش می‌رسد، نشانه خرابی این واشر است. یک نشانه دیگر خاموش شدن با وقفه موتور اتومبیل بعد از بسته شدن سوئیچ است. بهترین راه تشخیص مشکلات و خرابی‌های ماشین توجه کردن به صداهای تولید شده توسط موتور آن است.

 

جمع‌بندی نهایی

علائم خرابی واشر منیفولد شامل افزایش مصرف سوخت، کاهش توان و شتاب خودرو، نشت آب از رادیاتور و غیره است. واشر منیفولد در دو نوع ورودی و خروجی وظیفه مهمی را در خودرو بر عهده دارد. نوع ورودی آن وظیفه تامین هوای لازم برای ترکیب با سوخت در محفظه احتراق را بر عهده دارد. نوع خروجی آن نیز وظیفه هدایت گازهای آلاینده ناشی از احتراق به بیرون از خودرو را بر عهده دارد. اگر مصرف سوخت خودروی شما بالا رفته ولی در عین حال توان و شتاب آن کاهش یافته و هر چقدر پدال گاز را فشار می‌دهید، تغییری در شتاب خودرو احساس نمی‌کنید لازم است حتماً قطعه واشر منیفولد را بررسی نمایید.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا