قطعات موتور و اگزوز

شمع خودرو چیست ؟

نحوه کارکرد، اجزاء و علائم خرابی شمع خودرو

هر آنچه که باید در مورد شمع خودرو بدانید

 

شمع خودرو ممکن است اندازه کوچکی داشته باشند، اما نقش بزرگی را در ماشین دارند. اغلب اوقات، شمع بد دلیل اصلی راحت استارت نخوردن خودروی شما است و این زمانی است که باید آنها را تعویض کنید. امروز نگاهی خواهیم داشت به نحوه عملکرد شمع‌ها، نحوه عوض کردن آنها و مهم‌تر از همه اینکه چه زمانی نیاز به تعویض دارند. شمع‌ها قلب سیستم جرقه زنی خودرو شما هستند. اگر شمع خودرو شما فرسوده شده است، شمع جدید می‌تواند عملکرد شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

در این نوشته از اینفویدک شمع خودرو را بررسی می کنیم و پاسخ چند سوال مهم در رابطه با شمع را میدهیم پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

نحوه کارکرد شمع ماشین

 

به عبارت ساده‌تر، شمع‌های خودرو مسئول راه اندازی موتور هستند. همانطور که از نام آن پیداست، این دوشاخه‌ها جرقه‌ای از الکتریسیته را در یک شکاف کوچک وارد می‌کنند و احتراق مورد نیاز برای راه اندازی وسیله نقلیه شما را ایجاد می‌کنند. موتور زمانی روشن می‌شود که پیستون‌های موتور به دلیل گرمای انتقال یافته توسط شمع‌ها به حرکت در می‌آیند.

شمع‌ها در بالای سر سیلندر موتور قرار دارند. هنگامی‌که جرقه می‌زنند، موتور شما روشن می‌شود و یک سوختگی نرم از مخلوط هوا و سوخت فشرده ایجاد می‌کند. شمع‌ها همچنین مسئول سوزاندن رسوبات تولید شده توسط افزودنی‌های سوخت هستند. اگرچه شمع‌ها کوچک به نظر می‌رسند، اما شمع‌های جرقه‌زن در خودرو برای تحمل گرما و فشار شدید ساخته شده‌اند. آنها کاملاً انعطاف پذیر هستند، اما پس از مدتی باید آنها را تعویض کرد.

خرید شمع کامیون و کشنده و اتوبوس و … >>>خرید لوازم یدکی ماشین سنگین

شمع‌ها در موتور من چگونه کار می‌کنند؟

شمع‌ها معمولا در بالای سر سیلندر قرار دارند. پیستون به سمت پایین سیلندر حرکت می‌کند و در آنجا ترکیبی از هوا و سوخت را می‌گیرد. در مرحله بعد، پیستون به سمت شمع حرکت می‌کند و این مخلوط را فشرده می‌کند.

هنگامی‌که پیستون در نقطه بالایی قرار دارد، سیم پیچ احتراق ولتاژ را به شمع می‌فرستد و جرقه ایجاد می‌کند و مخلوط هوا/سوخت را بیرون می‌زند. سپس پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند و برای وسیله نقلیه نیرو تولید می‌کند. در این مرحله، کل فرآیند دوباره شروع می‌شود. به لطف این رویداد احتراق، وسیله نقلیه شما نیروی لازم برای حرکت را دارد.

 

ماشین من به چند شمع نیاز دارد؟

این بستگی به اندازه موتور ماشین شما دارد. یک خودروی چهار سیلندر به طور کلی دارای چهار شمع است. یک خودروی شش سیلندر معمولاً دارای شش شمع، یک موتور هشت سیلندر دارای هشت شمع و غیره است. البته در برخی موارد تعداد دوشاخه‌ها دو برابر می‌شود.

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو

به طور کلی، شمع‌ها می‌توانند کیلومترها را طی کنند و نیازی به تعویض زیادی ندارند. با این حال، مهم است که بدانید چه زمانی باید شمع را تعویض کنید، زیرا ممکن است به دلیل خرابی شمع با مشکلات زیر مواجه شوید:

  • ماشین شما به راحتی راه نمی‌افتد. این می‌تواند به دلیل شمع‌های معیوب باشد که موتور را به درستی تغذیه نمی‌کند.
  • مصرف سوخت خودروی شما زیاد شده است و باک باید بیشتر پر شود. شمع‌های قدیمی‌‌یا فرسوده سوخت وارد شده به موتور را به طور موثر نمی‌سوزانند.
  • موتور شما به دلیل بد بودن شمع‌ها، صدای تق تق زیادی تولید می‌کند.
  • خودرو به آرامی‌شتاب نخواهد گرفت. اگر هنگام شتاب گیری و تعویض دنده، دوشاخه جرقه آتش صد درصدی ندهد، عملکرد خودرو به خطر می‌افتد.

جدای از این دلایل، بهتر است فاصله زمانی سرویس شمع را رعایت کنید. اکثر سازندگان شمع‌ها طول عمر شمع‌ها را مشخص می‌کنند. با این حال، شما باید خودتان بر روی شمع‌های ماشین‌تان نظارت داشته باشید. آنها را از موتور خارج کرده و به طور کامل بررسی کنید. اگر شمع‌های اتومبیل شما سوخته، شکسته یا خورده به نظر می‌رسد، زمان تعویض آنها فرا رسیده است.

گفتنی است که اگر شمع خودرو فقط کمی‌کثیف باشد، جای نگرانی نیست. شمع بعد از حدود ۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر کمی‌‌زبر و کثیف می‌شود. اگر شمع براق به نظر می‌رسد، دلیل آن ممکن است داغ شدن بیش از حد باشد. اگر دوشاخه بیش از حد گرم شده و رنگ آن تغییر کرده است، باید آن را تعویض کنید.

تعویض شمع و وایر شمع خودروهای سنگین >>> تعمیرات ماشین سنگین

آیا همه خودروها به شمع نیاز دارند؟

شمع برای خودروهای بنزینی ضروری است. موتورهای دیزلی از فشرده سازی و گرما برای القای احتراق استفاده می‌کنند و نیازی به شمع ندارند. وسایل نقلیه الکتریکی همچنین به شمع نیاز ندارند زیرا با باتری کار می‌کنند ولی ماشین‌های بنزینی به طور قطع به این قطعه نیاز دارند.

اجزای شمع خودرو

اجزای شمع چیست؟

طراحی شمع از زمان شروع به کار موتور احتراقی در اواخر دهه ۱۸۰۰ تغییر چندانی نکرده است. یک الکترود مرکزی که جریان را حمل کرده و تمام طول شمع را می‌گذراند. سیم‌های شمع یا سیم پیچ جرقه زنی به بالای الکترود شمع متصل می‌شود و یک عایق سرامیکی الکترود را از بقیه شمع جدا می‌کند.

شمع به سر سیلندر پیچ می‌شود و با یک بخش فلزی رزوه‌ای به داخل محفظه احتراق می‌رود. در پایین شمع یک قطعه فلزی کوچک وجود دارد که به نظر می‌رسد یک “J” در یک طرف نشسته است؛ این الکترود جانبی است. بین الکترود مرکزی و الکترود جانبی یک شکاف وجود دارد، جایی که جرقه از شکاف بیرون می‌پرد.

 

چه چیزی باعث اهمیت شمع‌ها می‌شود؟

شمع‌های خودرو به اندازه هر جزء دیگر موتور مهم هستند و باید گفت هیچ قطعه غیر ضروری برای موتور شما وجود ندارد. شمع جرقه ای را تامین می‌کند که مخلوط هوا/سوخت را مشتعل می‌کند و در نتیجه باعث جرقه‌ای می‌شود که موتور شما را روشن می‌کند. اهمیت شمع در خودرو عبارتند از:

  • احتراق: شمع‌های خودرو وظیفه تامین جرقه مورد نیاز برای احتراق مخلوط هوا/سوخت مورد نیاز برای تامین انرژی موتور خودروی شما را بر عهده دارند. اگرچه شمع‌ها نسبتاً کوچک هستند، اما کار فوق العاده‌ای در موتور خودرو انجام می‌دهند. شمع‌ها جزء ضروری سیستم احتراق شما هستند و بدون آنها احتراق نمی‌تواند اتفاق بیفتد.
  • افزایش مصرف سوخت: شمع‌ها به حداکثر مصرف سوخت کمک می‌کنند، مخصوصاً وقتی نو هستند. شمع‌های جدید می‌توانند میزان احتراق شما را تا ۳۰ درصد بهبود بخشند. شمع‌ها بخش اساسی موتور خودرو هستند و احتراق مناسب را تضمین می‌کنند تا موتور ایمن کار ‌کند. وقتی شمع‌ها همیشه نو نگه ‌شوند، به شما کمک می‌کنند پولی را که برای خرید بنزین خرج می‌کردید، صرفه‌جویی کنید.
  • راه‌اندازی نرم خودرو: شمع‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که موتور به‌آرامی ‌روشن می‌شود و احتمال استارت‌های نامناسب را از بین می‌برند. هنگامی‌که شمع‌ها در حالت مناسب نگهداری می‌شوند، راه اندازی موتور شما نرم، پویا و فاقد هر نوع مقاومتی است.
  • کاهش اثرات زیست محیطی: یک شمع مناسب و کاربردی آلایندگی خودرو را کاهش می‌دهد و محیط را ایمن‌تر می‌کند. شمع‌ها بر فرآیند احتراق خودرو تأثیر می‌گذارند و در نتیجه اطمینان حاصل می‌کنند که دود خروجی از خودرو کاهش یافته و ضرر کمتری دارند.

 

آیا شمع‌ها می‌توانند باعث روشن نشدن خودرو شوند؟

خوب کار نکردن شمع‌های شما با بقیه اجزای سیستم جرقه زنی باعث می‌شود وسیله نقلیه شما روشن نشود! تنها چیزی که برای ساعت‌ها منتظر ماند شما در خیابان لازم است (و پارک کردن خودرویتان در خیابان) شمع‌هایی است که فرسوده شده یا از کار افتاده‌اند.

 

آیا شمع‌های بد می‌توانند باعث لنگ زدن خودرو شوند؟

شمع‌های بد می‌توانند باعث شوند که وسیله نقلیه شما “لنگ” بزند و حتی روشن نشود، اگرچه ممکن است شما با چند مشکل مختلف دست و پنجه نرم کنید که به این مشکل کمک می‌کنند. اگر متوجه شده‌اید که وسیله نقلیه خود دچار مشکلاتی می‌شود، در شتاب گیری مشکل دارید، یا دچار کم آوردن در شتاب ماشین می‌شوید، شک نکنید که شمع‌ها مقصر هستند. پس از بیرون کشیدن شمع‌ها و یک بازرسی سریع نیز می‌توانید آنها را به راحتی تعویض کنید. همچنین، اگر مشکلی در خود کویل‌های احتراق مشاهده کردید، زمان تعویض آن هم فرا رسیده است.

سایر مشکلات دیگر که می‌توانند نمایان شوند شامل موارد زیر است:

  • مشکل در جریان سوخت در وسیله نقلیه شما
  • مشکلات میل لنگ (این یک تعمیر گران تر است)
  • مشکل با باتری و سیستم الکتریکی شما

خیس بودن شمع خودرو

آیا شمع‌های خیس می‌توانند باعث روشن نشدن خودرو شوند؟

خراب شدن شمع‌های خودرو (یا خیس شدن) می‌تواند باعث شود وسیله نقلیه شما برای روشن شدن نیز مردد باشد. اگر رفته اید تا وسیله نقلیه خود را روشن کنید و بارها و بارها بدون تلاشی استارت نمی‌خورد، احتمال این هست که با یک ” آب گرفتگی” روبرو شوید و شمع‌هایتان خیس شده باشند.

یک موتور پر آب به این معنی است که شمع‌های شما در محیطی سرشار از سوخت خیس شده‌اند و در این زمان خاص اکسیژن کافی برای احتراق لازم برای راه اندازی موتور وجود ندارد. شما باید حداقل چند دقیقه (شاید 30 دقیقه، شاید حتی کمی ‌بیشتر) صبر کنید تا مقداری از سوخت اضافی تبخیر شود. پس از تبخیر سوخت و ورود اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق، باید بتوانید وسیله نقلیه را روشن کنید.

با این حال اگر این کار به شما جواب نداد، ممکن است مجبور شوید شمع‌های خود را با یک سری شمع تازه تعویض کنید. در این صورت، مطمئن شوید که به محفظه شمع زمان زیادی داده‌اید تا قبل از اینکه شمع‌های جدید را قرار دهید به خوبی محفظه را خشک کنید.

 

آیا سیم‌های بد شمع می‌تواند باعث روشن نشدن خودرو شود؟

بهتر است باور داشته باشید که سیم کشی معیوب شمع باعث می‌شود وسیله نقلیه شما اصلاً روشن نشود. هر گونه مشکل در سیم کشی الکتریکی که مسئول سیستم جرقه زنی شماست می‌تواند منجر به روشن نشدن خودروی شما شود. پس همیشه از سیم‌کشی خودرو خود کاملا مطمئن باشید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا