قطعات برقی و الکتریکی

استارت خودرو چیست ؟ + علائم خرابی استارت خودرو

استارت خودرو چیست؟

 

برای راه‌اندازی و روشن شدن یک خودرو باید اجزای مختلفی با یکدیگر به‌صورت هماهنگ عمل کنند. استارت خودرو را می‌توان اولین جز در راه‌اندازی خودرو به‌حساب آورد. در زمان قدیم به‌جای استارت در خودرو از هندل استفاده می‌کردند که به کمک آن موتور اتومبیل شروع به کار می‌کرد؛ اما باگذشت زمان هندل جای خود را به استارت خودرو داد. وظیفه استارت خودرو تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در اتومبیل است. در این مقاله از اینفویدک قصد داریم شما را با استارت خودرو و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم، پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

خرید استارت و قطعات استارت انواع اتوبوس >>> لوازم یدکی اتوبوس

استارت خودرو و هر آنچه که درمورد آن باید بدانید!

استارت خودرو که به آن استارتر نیز گفته می‌شود، یک موتور الکتریکی در خودرو است. این قطعه مهم در خودرو توسط کلاید جی کلمن یک شهروند آمریکایی اختراع شد. این بخش از خودرو وظیفه دارد که نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کند. استارت برای روشن شدن خودرو نیرویی را به سمت موتور آن ارسال می‌کند و از این طریق سبب روشن شدن خودرو می‌شود.

نیروی الکتریکی خودرو از طریق باتری اتومبیل شما تامین می‌شود. خودرو برای استارت خوردن به نیروی الکتریکی زیادی در حدود 50 الی 150 آمپر نیاز دارد. استارت خودرو دارای انواع مختلفی است که از آن می‌توان به استارت دنده مارپیچی، استارت دنده مارپیچی کشویی و استارت گیربکسی اشاره کرد.

اجزا استارت خودرو

آشنایی با اجزای استارت

اجزا استارت خودرو در یک دسته‌بندی کلی از آهنربا و سیم‌پیچ تشکیل‌شده است. از بخش‌های مختلف استارت می‌توان به اتوماتیک استارت، ذغال، درپوش، کلگی، آرمیچر، دنده استارت، سیم‌پیچ، بالشتک و پوسته اصلی اشاره کرد. در ادامه هرکدام از این موارد را به‌صورت خلاصه برای شما ذکر خواهیم کرد.

 

1.اتوماتیک استارت

این قطعه از استارت به شکل استوانه کوچکی است که در آن دو سیم‌پیچ یکی کشنده و دیگری نگه‌دارنده قرارگرفته است. اتوماتیک یکی از قطعاتی بوده که محل قرارگیری آن بر روی پوسته اصلی است. اتوماتیک استارت خود از اجزای مختلفی تشکیل‌شده که از آن می‌توان به دوپیچ، فیش اتوماتیک، پلانچر، سیم‌پیچ کشنده، سیم‌پیچ نگهدارنده، پولکی مسی و اهرم دوشاخه اشاره کرد. وظیفه‌ای که این قطعه در استارت بر عهده دارد شامل منتقل کردن نیروی الکتریسیته دریافتی از باتری خودرو به سمت سیم‌پیچ‌ها است.

درواقع یکی از نقش‌های اتوماتیک استارت خودرو را می‌توان به‌عنوان واسطه‌ای بین باتری و موتور استارت دانست؛ اما نقش دیگر استارت خودرو این است که زمانی شما شروع به استارت زدن می‌کنید با هدایت دنده استارت به سمت جلو باعث می‌شود که دنده با چرخ طیار (فلایول) برخورد کند و با این کار باعث به حرکت درآمدن فلایول خواهد شد.

 

2.ذغال استارت

ذغال در استارت وظیفه دارد که نیروی الکتریکی باتری را به بخش بالایی کالکتور آرمیچر منتقل کند. این بخش استارت از فنر و پایه‌ای نگهدارنده از جنس پلاستیک ساخته می‌شود. ذغال‌ها در استارت ازلحاظ بار الکتریکی به‌صورت یکی در میان قرار می‌گیرند. به این صورت که یک ذغال با بار الکتریکی منفی عایق‌بندی نشده در کنار ذغالی با بار مثبت و بدنه عایق‌بندی شده قرار داده می‌شود.

 

3.درپوش استارت

درپوش استارت را می‌توان مکانی مناسب برای قرارگیری ذغال‌ها و نگه‌دارنده شفت آرمیچر دانست.

 

4.کلگی استارت

جنس این قطعه از آلومینیوم خشک بوده که وظیفه آن نگهداری شفت آرمیچر است. کلگی استارت بر سر این شفت قرار می‌گیرد.

 

5.آرمیچر استارت

در مرکز شفت آرمیچر تعداد زیادی پره قرارگرفته که باعث می‌شود سیم‌پیچ را در هسته نگه دارد. بر بخش بالایی این شفت یک کالکتور قرار دارد که دو سر سیم‌پیچ به آن متصل شده است. این قطعه وظیفه دارد که یک حوزه در جهت عکس حوزه بالشتک ایجاد کند. با ایجاد این حوزه بین قطب‌های همنام نیروی دافعه ایجاد می‌شود و این نیرو باعث به حرکت درآمدن آرمیچر می‌شود.

 

6.دنده استارت

محل قرارگیری دنده استارت بر روی شفت و مارپیچ آن است. این قطعه در داخل استارت وظیفه دارد، نیروی مکانیکی را از آرمیچر به دنده فلایویل منتقل کرده و از این طریق سبب چرخش آن شود.

 

7.سیم‌پیچ

سیم‌پیچ‌ به‌صورت یک حلقه است که به دور بالشتک قرا می‌گیرند. معمولا در یک استارت 4 حلقه سیم‌پیچ قرار می‌گیرد. این سیم‌پیچ‌ها با کمک گرفتن از بالشتک‌ها وظیفه دارند، حوزه مغناطیسی به وجود بیاورند.

 

8.بالشتک

در یک استارت 4 عدد بالشتک قرار دارد، این بالشتک‌ها سبب ایجاد حوزه مغناطیسی می‌شوند. در ساخت استارت‌هایی که از اتصال بالشتک استفاده می‌شود، این قطعات به‌صورت سری و موازی طراحی می‌شوند.

 

9.پوسته اصلی

پوسته اصلی که به ‌نام پوسته استارت نیز شناخته می‌شود، معمولا از جنس فولاد تولید می‌شوند.

 

نحوه کارکرد استارت و آشنایی با نکات مهم آن

استارت برای روشن شدن اتومبیل باید از طریق باتری، برق موردنیاز خود را دریافت کند. این نیروی الکتریکی دریافتی از باتری بعد عبور از سیم‌پیچ‌ها باعث می‌شود که چرخ دهنده‌های استارت شروع به چرخیدن کنند. با شروع این چرخش، چرخ‌دنده‌های موتور نیز درگیر شده و به حرکت درمی‌آیند. استارت با این کار باعث می‌شود دور موتور به یک‌میزان حداقلی برای روشن شدن خودرو برسد و بعد از طی شدن تمام این مراحل خودرو روشن‌شده و آماده‌به‌کار خواهد شد.

علائم خرابی استارت خودرو

علائم خرابی استارت شامل چه مواردی می‌شود؟

استارت خودرو را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو دانست. درصورتی‌که این قطعه دچار خرابی شود، خودروی شما قادر به حرکت کردن نخواهد بود. استارت نخوردن خودرو زمانی که سوئیچ آن را می‌چرخانید، از اولین دلایلی است که شما با مشاهده آن می‌توانید بگویید که استارت خودرو دچار مشکل شده است.

خرابی استارت یکی از دلایل استارت نخوردن خودرو است. این امر ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که از آن می‌توان به سوختن فیوز، شل شدن بست‌ها، شل شدن اتصالات باتری و موارد دیگری دانست. شما فقط با دیدن مواردی که در ادامه گفته می‌شود، می‌توانید از خرابی استارت خودرو مطمئن شوید.

  • سوئیچ را بازکرده‌اید، برق به پشت آمپر رسیده اما هیچ صدایی از موتور خودرو به گوش شما نرسد.
  • سوئیچ را بازکرده برق به پشت آمپر می‌رسد، اما از موتور خودرو صدای تیک مانندی را می‌شنوید.
  • بعد از چند بار استارت نخوردن خودرو، موتور به‌سختی روشن شود.
  • بعد از روشن شدن خودرو، استارت با فلایول درگیر باشد.

 

کلام آخر

استارت خودرو یکی از مهم‌ترین اجزا در روشن کردن اتومبیل است. این قطعه از اجزا مختلفی تشکیل‌شده که هرکدام وظیفه خاصی را در استارت بر عهده‌ دارند؛ اما درمجموع تمام اجزای آن برای تبدیل انرژی الکتریکی دریافتی از باتری و تبدیل آن به انرژی مکانیکی عمل می‌کنند.

در صورت خراب شدن این قطعه خودرو شما در همان مرحله اولیه از شروع به حرکت بازمی‌ماند. خرابی این قطعه علائم مختلفی دارد که در این مطلب به آن اشاره شد. در این مقاله سعی داشتیم شما را با استارت خودرو و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا