قطعات موتور و اگزوز

اسبک خودرو یا انگشتی چیست؟

اسبک خودرو یا انگشتی چیست؟

 

اسبک خودرو یا انگشتی : همان طور که در جریان هستید، قطعات فراوانی در خودروها مشاهده می‌شود. افرادی که صاحب خودرو هستند، هر چند وقت یک بار باید تمام این قطعات را مورد بررسی قرار دهند تا از صحت و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند. ما نیز تا به حال در وب سایت اینفویدک در مورد این قطعات به وفور صحبت داشته‌ایم.

 

حال به دلیل استقبال خوب شما عزیزان، قصد داریم تا این مسیر را ادامه داده و در آینده نیز از قطعات دیگر خودرو، مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. امروز نیز سر وقت یکی دیگر از این قطعات یعنی اسبک خودرو یا انگشتی رفته‌ایم تا ببینیم چیست و چه ویژگی‌های در خود دارد. همچنین اطلاعات دیگری پیرامون علائم خرابی و نقش آن را هم به دست شما خواهیم رساند. بنابراین در صورتی که می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، این مطلب را از دست ندهید.

همچنین ببینید : قطعات ماشین سنگین

اسبک خودرو چیست؟

کار اصلی اسبک خودرو این است که بادامک‌های میل بادامک را به وسیله خود به انتهای ساق سوپاپ وصل کند. این در واقع برجسته‌ترین نقشی است که یک اسبک خودرو یا انگشتی می‌تواند انجام دهد که البته نقش‌های دیگری هم برای آن تعریف شده است. هر حرکتی که بادامک‌ها و میل‌های آن‌ها داشته باشند، با این قطعه به سوپاپ خودروی شما منتقل خواهد شد.

نام دیگر این قطعه انگشتی است که البته آن را با چکشی نیز می‌شناسند. این قطعه در واقع شبیه به یک اهرم است تا بتواند این اتصال را به بهترین شکل ممکن برقرار سازد. در صورتی که نگاهی به آن داشته باشید، به خوبی به این موضوع پی خواهید برد. هر چرخشی که میل بادامک داشته باشد، یک طرف از اسبک را درگیر خود خواهد کرد.

این کار باعث می‌شود که قطعه نام برده شده به سمت بالا در حرکت باشد. در همین راستا، سمت دیگر این قطعه به سمت پایین در حرکت خواهد بود. همین کار، به انتهای سوپاپ خودروی شما نیرویی وارد می‌کند. این چرخه در ادامه تکرار خواهد شد؛ بدان معنا که سمتی که در بالا مشاهده می‌شد، این بار به بخش پایینی خواهد رفت و عکس این موضوع برای دیگر سمت رخ می‌دهد.

خود اسبک نیز از قطعات ریزتری تشکیل شده‌اند که بد نیست توجهی نیز به آن‌ها داشته باشیم. برای نمونه باید به پین مفصلی و شافت اسبکی اشاره داشت که با میل اسبک در این قطعه در تماس است. همه این قطععات ریز و درشت دست به دست هم داده‌اند تا این وسیله بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

فنرهایی در بخش میل اسبک در این قطعه مشاهده می‌شود که کاربردهای زیادی هم در خود دارند. مثلا می‌توان گفت که این فنرها، از لق بودن و حرکت قطعات به صورت افقی جلوگیری به عمل خواهند آورد. همچنین اینباعث می‌شود که میل اسبک به خوبی هر چه تمام‌تر بر روی اتصالات خود محکم بماند و مشکلی از این بابت مشاهده نشود.

خوب است بدانید که اسبک خودرو می‌تواند به چند دسته تقسیم شود. حال سوال بسیاری از افراد این است که نسبت به خرید کدام نوع از آن‌ها اقدام نمایند. در واقع این قضیه به مدل خودرو و قطعات دیگری که در موتور آن به کار رفته است، بستگی خواهد داشت. با این حال، هنگامی که شما خودروی خود را به یک مکانیکی می‌برید تا مشکلات آن را برطرف سازید، فرد مکانیک می‌تواند بهترین راهنمایی را در این زمینه به شما بکند؛ به خصوص اگر در کار خود خبره باشد. هر چند خودتان هم می‌توانید با پرس و جو از افراد متخصص، در این زمینه به خواسته‌های خود برسید.

البته اسبک‌ها یا همان انگشتی‌های خودرو را از نظر جنس نیز می‌توان در دسته بندی دیگری قرار داد. برای نمونه باید گفت که اسبک‌ها از جنس آهن، آلومینیوم یا چدن ساخته می‌شوند و هر یک هم خواص خود را دارند. البته آن‌ها را می‌توان از جنس‌های دیگری نیز در بازار دید، اما موارد گفته شده در نوع خود محبوب‌ترین هستند.

 

تاپت چیست؟

تاپت نیز یکی دیگر از قطعات موثر در یک خودرو است که کاربردی نسبتا مشابه با مورد گفته شده در خود دارد. از این قطعه می‌توان در آرایش و قرارگیری میل سوپاپ و یا حتی میل بادامک به خوبی استفاده کرد. تاپت باعث می‌شود تا نیروی بادامک در کمترین زمان ممکن به سوپاپ خودروی شما منتقل شود.

البته باید بدانید که به دو شکل می‌توان از تاپت استفاده نمود. مورد اول، انتقال نیروی بادامک به ساق سوپاپ به وسیله تاپت است. مورد دوم را هم می‌توان انتقال نیروی بادامک به تاپت و بعد از آن انگشتی و در مرحله آخر، ساق سوپاپ به شمار آورد.

 

همچنین بخوانید : تایپیت چیست ؟

 

علائم خرابی اسبک خودرو

خرابی اسبک خودرو می‌تواند عوامل و علائم مختلفی داشته باشد که در این بخش از مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. در واقع شما با شناسایی این علائم می‌توانید در هر زمانی که اتفاقی ناگوار برای اسبک خودرویتان مشاهده شود، نسبت به شناسایی آن نیز اقدام نمایید.

 

  1.  ترک خودردن اسبک یا همان انگشتی خودرو را باید مورد اول به شمار آورد. چنان چه هر گونه ترک خوردگی‌ای را در این قطعه دیدید، نشانه این است که دیگر کاربرد گذشته خود را نخواهد داشت.
  2.  همچنین باید به کچل شدن سر اسبک اشاره داشت. در سر ایین قطعه، قطعات ریزتری به کار رفته است که اگر دیگر آن‌ها را مشاهده نکردید، می‌تواند علامتی برای خرابی آن باشد.
  3.  هر اسبک از یک بوش اسبک تشکیل شده است که آن نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارد. حال چنان چه بوش اسبک دچار ساییدگی یا مشکلات این چنینی شود، شاید دیگر نتوان از آن قطعه استفاده نمود.

 

نقش اسبک خودرو

همان گونه که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، مهم‌ترین کاری که اسبک خودرو انجام می‌دهد، این است که میان بادامک‌ها، میل بادامک‌ها و ساق سوپاپ اتصال ایجاد می‌کند. خود این قطعه نیز از جزییات ریز و درشتی ساخته شده است که نباید از آن‌ها غافل شد.

 

سخن پایانی

هدف از نوشتن این مقاله، یادگیری مباحثی در مورد اسبک خودرو و یا همان انگشتی بوده است که امیدواریم از آن لذت برده باشید. همان گونه که در بخش‌های گوناگون این مقاله مشاهده کردید، این قطعه می‌تواند نقش بسیار پر رنگی در خودروی شما داشته باشید. بنابراین هر چند وقت یک بار باید به خوبی بررسی گردد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا