قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی سرسیلندر خودرو

6 نشانه مهم که خبر از خرابی سرسیلندر خودروی شما می دهد!

علائم خرابی سرسیلندر: سرسیلندر را می‌توان یکی از مهم‌ترین قطعات موتوری یک خودرو به شمار آورد که در موتورهای درون سوز یافت می‌شود. این قطعه قادر است زمینه ترکیب سوخت و هوا و احتراق را در یک خودرو فراهم کند. پس وجود آن در انواع مختلف خودروها و عملکرد صحیح آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل توجه به علائم خرابی سرسیلندر خودرو ضرورت دارد تا بلافاصله پس از مشاهده این علائم نسبت به برطرف ساختن عیوب آن اقدام گردد.

به طور کلی می‌توان دلایل اصلی مشکلات این قطعه را کربن گرفتگی، تاب برداشتن، ترک خوردگی و… محسوب کرد. هر کدام از این آسیب‌ها با برخی از علائم خاص همراهی می‌کنند. در این مقاله به برخی از مهم‌ترین علائم خرابی سرسیلندر خودرو اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره این قطعه هستید با ما همراه باشید.

 

مهمترین علائم خرابی سرسیلندر خودرو

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد مهمترین دلایل خرابی قطعه سرسیلندر در یک خودرو تاب برداشتن، کربن گرفتن، ترک خوردگی و…. است. هر کدام از این مشکلات با علائم مخصوص به خود همراهند. برای نمونه پس از تاب برداشتن قطعه سرسیلندر با علائمی از قبیل مخلوط شدن آب و روغن و یا دیر روشن شدن موتور و ریپ زدن آن روبرو خواهید شد.

همچنین ممکن است در این شرایط واشر سرسیلندر خودرو به طور مداوم بسوزد و یا موتور بیش از اندازه گرم شود. خروج بخار آب از اگزوز از دیگر علائم خرابی سرسیلندر خودرو در مواقع تاب برداشتن آن است.

برخی از علائم نشان دهنده کربن گرفتن این قطعه هستند. از مهمترین این علائم خرابی سرسیلندر خودرو می‌توان به بد کار کردن خودرو و یا دیر شتاب گرفتن آن پس از حرکت اشاره کرد و یا شنیدن صداهای غیر طبیعی از ناحیه موتور را نام برد.

در این شرایط ممکن است جداره داخلی اگزوز از دودهای غیر طبیعی پر شود و یا دودهایی سیاه از اگزوز خارج گردند.

مهمترین علائم خرابی سرسیلندر خودرو در مواقع ترک خوردگی آن هم عبارتند از: مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، ریپ زدن موتور، سوختن مداوم واشر سرسیلندر، گرم شدن بیش از اندازه موتور و خروج بخار آب از اگزوز.

در ادامه برخی از علائم خرابی سرسیلندر خودرو را مرور و بررسی خواهیم کرد.

نشانه های خرابی سرسیلندر خودرو

1- عملکرد ضعیف موتور

یکی از مهمترین علائم خرابی سرسیلندر خودرو عملکرد نامناسب و ضعیف موتور است. همان‌طور که می‌دانید این قطعه نقش بسیار موثری در موتور خودرو داشته و هرگونه عیب و نقص و یا خرابی در آن، عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در حقیقت با خراب شدن قطعه سرسیلندر در چرخه احتراق اشکال و اختلالاتی به وجود خواهد آمد. در این شرایط ممکن است هوای فشرده شده خارج گردد.

 

2- نشتی مایع خنک کننده

در بسیاری از مواقع تعمیرکاران با مشاهده علامت نشتی مایع خنک کننده پی به ایراد و عملکرد ناقص و نامطلوب سرسیلندر می‌برند. لازم به ذکر است که سیستم و مایع خنک کننده در یک اتومبیل وظیفه دارند موتور خودرو و اجزا و بخش‌های مختلف آن را خنک کنند که یکی از مهمترین این بخش‌ها قطعه سرسیلندر است.

به همین ترتیب و با وجود خرابی قطعه سرسیلندر این مایع خنک کننده دچار نشتی خواهد شد. تعمیرکاران خبره از چند طریق متوجه این نشتی شده و آن را تشخیص می‌دهند. نخستین راه برای این بررسی، مشاهده مایع خنک کننده و خروج آن است. در واقع مایع خنک کننده تنها از سرسیلندر خراب نشت می‌کند.

 

3- نشتی روغن

قطعه سرسیلندر روغن موتور را نیز در بر گرفته است. روغنی که از آن به منظور از بین بردن اصطکاک و یا کاهش دما استفاده می‌شود. پس اگر با بررسی اتومبیل خود متوجه نشتی روغن از آن شدید می‌توانید به وجود یک ایراد و عیب فنی پی ببرید که از سرسیلندر نشأت گرفته است.

اگر می‌خواهید تشخیص دهید که خودروی شما با نشتی روغن روبرو شده یا نه می‌توانید آن را برای مدت زمانی مشخص در یک نقطه پارک کنید. در صورت خرابی قطعه سرسیلندر و نشتی روغن از آن، در چنین شرایطی، در زیر خودرو روغن زیادی را مشاهده خواهید کرد‌.

 

4-عدم احتراق کامل

یکی از مهمترین علائم خرابی سرسیلندر خودرو عدم احتراق کامل و یا احتراق ناقص است. لازم است بدانید که قطعه سرسیلندر وظیفه دارد فضای بالای سیلندر را ببندد. در این صورت مخلوط هوا و سوخت به طور کامل فشرده شده و احتراق نیز به بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد.

در حالی که با خراب شدن سرسیلندر، سیلندر نیز تحت فشار مناسبی واقع نخواهد شد. پس فشرده سازی هوا و سوخت هم به طور کافی و کامل انجام نمی‌گیرد. به همین ترتیب احترام ناقص انجام شده و عملکرد موتور نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در برخی از موارد حادتر این امکان وجود دارد که به طور کامل احتراق انجام نشود و لذا ممکن است حتی سوخت باقیمانده در خودرو نیز آسیب‌هایی را به موتور وارد کند.

پس با مشاهده عدم احتراق کامل باید هرچه سریعتر دست به کار شده و این ایراد را برطرف سازید. در غیر این صورت باید هزینه‌های بسیار بالایی را صرف تعمیرات خودروی خود نمایید.

 

5- خارج شدن دود از موتور

خارج شدن دود از موتور یکی دیگر از علائم خرابی سرسیلندر خودرو است. در مواقعی که این قطعه با آسیب مواجه می‌شود گازهای اگزوز امکان ورود به فضای موتور را به دست می‌آورند. در چنین شرایطی دود زیادی را مشاهده خواهید کرد که از زیر کاپوت و محفظه موتور خارج می‌شود.

اگر با چنین علامتی مواجه شدید باید با سرعت بالا آن را برطرف سازید تا این قطعه تعمیر و یا تعویض شده و به آسیب‌های جدی دیگر منجر نگردد.

 

6- گذشت زمان

برخی از قطعات خودرو باید پس از گذشت یک مدت زمان خاص تعویض شده و با قطعه‌ای تازه جایگزین گردند. چراکه گذشت زمان سبب می‌شود تا این قطعات عملکرد و کارایی مناسب خود را از دست بدهند و یکی از مهمترین این قطعات قطعه سرسیلندر است.

با وجود اینکه این نشانه از اصلی‌ترین علائم خرابی سرسیلندر محسوب نمی‌شود، اما با این حال توجه به آن ضرورت دارد. در حالت معمول در خودروهای صفر کیلومتر و یا حتی اتومبیل‌هایی که دو تا سه سال از تاریخ تولیدشان گذشته است، قطعه سرسیلندر بدون عیب و نقص به عملکرد مطلوب خود ادامه می‌دهد.

با این وجود بهتر است به دیگر علائم خرابی سرسیلندر خودرو نیز توجه کرده و با مشاهده آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

 

سخن پایانی

در این نوشته به بررسی مهمترین علائم خرابی سرسیلندر و همچنین بررسی 6 نشانه مهم آن پرداختیم. اگر شما هم تجربه ای مشابه ای از وجود مشکل در سرسیلندر خودرو  دارید حتما در قسمت کامنتها با ما در میان بگذارید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا