قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی میل لنگ خودرو

علائم خرابی میل لنگ خودرو : همانطور که می‌دانید موتور خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده‌ است و خرابی یکی از آن‌ها می‌تواند تمام سیستم موتور را دچار مشکل کند‌. میل لنگ یکی از قطعاتی است که وجود آن برای موتور و حرکت خودرو حیاتی است.

میل لنگ در واقع قطعه ای است که حرکت پیستون ها را به یک حرکت دورانی تبدیل می کند و آن را به گیربکس انتقال می‌دهد. پیستون‌ها در داخل سیلندرها دارای حرکت خطی هستند. میل لنگ با اتصال به این پیستون‌ها به دلیل ساختار خاصی خود یک حرکت دورانی تولید می‌کنند‌.

خرابی این قطعه مشکلات زیادی در پی دارد که حتی مانع حرکت خودرو نیز می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی علائم خرابی میل لنگ خودرو و انواع آن بپردازیم. پس اگر در این باره سوالاتی دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

نگهداری از میل لنگ خودرو

برای اینکه میل لنگ طول عمر بیشتری داشته باشد و با علائم خرابی میل لنگ خودرو مواجه نشوید بهتر است که یک سری نکات را رعایت کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

 

  1. دمای آب رادیاتور در طول عمر و سالم ماندن میل لنگ تاثیر زیادی دارد. بنابراین باید دقت داشت که دمای آب رادیاتور از حد معینی بالاتر نرود به این دلیل که گرم شدن میل لنگ باعث خمیده شدن آن می‌شود.
  2. باید دقت داشت هنگامی که موتور خودرو جوش می‌آورد هرگز آن را خاموش نکنید‌. بهتر است با ریختن آب روی رادیاتور ماشین دمای آن را کاهش دهید و بعد درب رادیاتور را باز کرده و میزان آب آن را کنترل کنید. نکته حائز اهمیت این است که بعد از اضافه کردن آب به رادیاتور حتما آن را هواگیری کنید.
  3. برای اینکه میل لنگ سالم بماند باید از کیفیت قطعات خودرو و سیستم روغن کاری اطمینان پیدا کنید‌. زیرا در صورتی که روغن به طور مناسبی دور موتور پخش نشود. قطعات کارکردی خشک داشته و سبب خرابی این قطعه می شود.

نشانه های خرابی میل لنگ

نشانه‌ های خرابی میل لنگ

بعضی از علائم خرابی میل لنگ خودرو به شرح زیر است:

 

  1. صدای تق تق موتور در زمان سرعت گرفتن یا گاز دادن خودرو که به آن اصطلاحا یاتاقان زدن گفته می‌شود.
  2. کم شدن فشار روغن که این می‌تواند به دلیل لقی بیش از حد یاتاقان های ثابت یا متحرک باشد.
  3. قفل شدن موتور خودرو نیز از علائم خرابی میل لنگ خودرو است که در این حالت موتور روشن نخواهد شد.
  4. روغن ریزی از ابتدا و انتهای میل لنگ در زیر موتور

 

علت خرابی میل لنگ خودرو

در این قسمت از مطلب به مهمترین دلایل و علائم خرابی میل لنگ خودرو اشاره می‌کنیم:

 

  • فشار کم روغن
  • استفاده از روغن‌های غیراستاندارد یا روغن‌های نادرست
  • تنظیم نبودن موتور
  • عدم تعادل در فشار سیلندرها
  • مونتاژ نادرست و برخورد ضربات ناگهانی شاتون
  • ساییدگی قطعه به دلیل لقی غیر مجاز یاتاقان‌ها

 

 

دلایل تعویض میل لنگ خودرو

به طور معمول مهمترین دلیل خرابی میل لنگ خودرو نرسیدن روغن به این قطعه است‌. بنابراین باید سیستم روغن کاری موتور مورد بررسی قرار بگیرد. ایرادات و علائم خرابی میل لنگ خودرو که در بالا بیان شد با تعمیرات قابل درست شدن است. اما مواقعی است که بعضی ایرادات با تعمیر درست نخواهند شد‌. در نتیجه نیاز است که از قطعات جدیدی استفاده شود‌. برخی از این خرابی ها که باعث تعویض این قطعه می‌شوند عبارتند از:

 

  1. شکستگی میل لنگ خودرو
  2. خمیدگی بیش از حدی که قابل تعمیر نباشد.
  3. سوختگی لنگ‌های متحرک و ثابت میل لنگ
  4. تابیده شدن بیش از حد معمول
  5. ترک خوردگی عرضی در محور‌ها که با تراشیدن قابل رفع نباشد.
  6. ایجاد خراش‌های عمیقی روی محور‌ها که قابل رفع نباشد‌.

 

نکته قابل ذکر این است که میل لنگ‌ها به طور معمول از ترکیب کربن و فولاد یا آلیاژ فولاد با فلز‌هایی مانند کروم و نیکل ساخته می‌شوند‌. همچنین در ساخت این قطعه از وانادیوم نیز استفاده می‌کنند تا در مجاورت با هوا سریعا خنک شوند.

 

راهنمای خرید میل لنگ خودرو و نکات مهم

نکاتی وجود دارند که بهتر است در هنگام خرید میل لنگ خودرو آن‌ها را در نظر بگیرید. این نکات به شرح زیر هستند:

جنس میل لنگ خودرو

یکی از فاکتور‌های مهمی که در زمان انتخاب و خرید میل لنگ خودرو اهمیت زیادی دارد، جنس این قطعه است. میل لنگ‌هایی که از ترکیب فولاد با نیکل و کربن تولید و ساخته می‌شوند امکان شکستن بیشتری در دور موتور بالا دارند.

برند میل لنگ خودرو

یکی دیگر از نکات مهمی که در زمان خرید و انتخاب میل لنگ باید به آن توجه کنید تا با علائم خرابی میل لنگ خودرو مواجه نشوید و طول عمر بالاتری داشته باشد‌، برند این قطعه است. بهتر است در زمان خرید از برندهای مطرح که مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند استفاده کنید.

نوع میل لنگ خودرو

به طور کلی میل لنگ‌ها در ۲ نوع ضربدری و تخت ساخته می‌شوند. از نوع ضربدری این قطعه بهتر است زمانی استفاده کنید که از موتور خودرو قدرت بیشتری می‌خواهید و میل لنگ نوع تخت برای زمانی مناسب است که از موتور خودرو شتاب و سرعت بیشتری می‌خواهید‌.

همچنین میل لنگ ضربدری به دلیل داشتن وزنه‌های تعادلی لرزش کمتری را منتقل می‌کند‌. در نتیجه برای اینکه میل لنگ مناسب خود را خریداری کنید و در مدت کوتاهیی با علائم خرابی میل لنگ خودرو مواجه نشوید، بهتر است قبل از خرید این قطعه به نوع آن توجه کنید.

 

قیمت میل لنگ خودرو

همانطور که می‌دانید قیمت این قطعه به عوامل متعددی بستگی دارد. بهتر است در زمان خرید قیمت این قطعه را در بازار بررسی کنید تا بتوانید با میزان بودجه‌ای که در نظر دارید این قطعه را خریداری کنید. همچنین اگر قصد خرید این قطعه را دارید می‌توانید آن را از طریق لیست فروشندگان لوازم یدکی سایت اینفویدک تهیه نمایید.

سخن آخر

امروزه به این علت که خودرو‌ها نقش بسیار پررنگی در زندگی روزمره افراد دارند، آشنایی با قطعات آن به درک بهتر و نگهداری درست از آن‌ها کمک زیادی می‌کند‌. در این مطلب سعی کردیم تا به طور ساده شما را با میل لنگ و علائم خرابی میل لنگ خودرو آشنا کنیم. شما می‌توانید در صورت نیاز به این قطعه به لیست فروشندگان لوازم یدکی ما مراجعه کنید‌.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا