قطعات موتور و اگزوز

پمپ بنزین خودرو چیست ؟

نحوه کارکرد، تشخیص خرابی، نکات تست پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو چیست؟

 

سیستم تزریق سوخت، برای تامین سوخت انژکتورها به یک پمپ فشار بالا ( پمپ بنزین خودرو ) نیاز دارد. برای اینکه موتور به طور عادی روشن و کار کند، سوخت باید با فشار مشخصی ایجاد شود و در حجم کافی برای تامین نیاز موتور در تمام سرعت‌ها موجود باشد. یک پمپ بنزین ضعیف که نمی‌تواند فشار عادی ایجاد کند یا سوخت کافی را تحویل ندهد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رانندگی و عملکرد کلی ماشین شود. پمپ بنزین ناکارآمد از روشن شدن یا کارکردن موتور جلوگیری می‌کند. در این مقاله از سایت اینفویدک به بررسی پمپ بنزین و علائم خرابی آن می پردازیم.

 

تشخیص خرابی پمپ بنزین

هنگامی‌که یک پمپ بنزین از کار می‌افتد، اغلب این کار را با نشانه‌های کم یا بدون نشانه انجام می‌دهد. یک دقیقه خودرو به خوبی کار می‌کند، یک دقیقه بعد موتور خاموش شده و از روشن شدن امتناع می‌کند. برخی از پمپ‌ها در پایان عمر مفید خود پر سر و صدا می‌شوند، اما بسیاری از آنها بدون هیچ نشانه‌ای یکباره خاموش می‌شوند. تمام شدن و کم شدن مداوم سوخت در باک می‌تواند باعث از کار افتادن پمپ بنزین شود زیرا پمپ برای خنک سازی و روانکاری به جریان سوخت متکی است. زنگ زدگی یا آشغال‌های داخل باک نیز می‌تواند به این پمپ آسیب برساند.

تشخیص مشکل عدم استارت مربوط به سوخت نیاز به دانش فنی دارد زیرا ایرادات سیم کشی، رله خراب پمپ سوخت یا حتی مشکل در سیستم ضد سرقت ممکن است مانع استارت ماشین و شروع کارکرد پمپ بنزین شود. فیلتر بنزین نصب شده، نوع سوخت، رگولاتور فشار سوخت خراب یا گیج کنترل پمپ بنزین نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در راه اندازی و تحویل سوخت شود. تشخیص اشتباه مکانیک یا شما اغلب منجر به تعویض غیر ضروری پمپ بنزین می‌شود.

خرید پمپ گازوئیل خودروهای سنگین >>> لوازم یدکی سنگین

نشانه‌های خرابی پمپ بنزین

نشانه‌های خرابی پمپ بنزین چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، یک پمپ بنزین، بنزین را به محفظه احتراق موتور شما رسانده یا پمپ می‌کند. این یک قطعه تقریباً بدون دردسر است اما گاهی اوقات هم بدون هیچ دلیلی خراب می‌شوند، آن وقت است که تعویض پمپ بنزین ضروری می‌شود. در ادامه بعضی از علائم هشدار دهنده خرابی پمپ بنزین بیان شده است:

  • موتور “خفه می‌کند” یا برای حفظ سرعت تلاش می‌کند.
  • موتور صداهای عجیب و غریب می‌دهد.
  • مکس کردن ماشین در شروع حرکت
  • پمپ بنزین بد می‌تواند بیش از حد گرم شود و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.
  • روشن شدن چراغ چک خودرو

اگر این علائم را برای مدت طولانی نادیده بگیرید موتور شما در نهایت روشن نمی‌شود، بنابراین بهتر است در اسرع وقت به مکانیک خود مراجعه کنید.

 

 

درباره تعویض پمپ بنزین

پمپ بنزینی که در داخل مخزن سوخت شما قرار دارد، دارای یک موتور الکتریکی کوچک است تا مطمئن شود که بنزین تحت فشار به سمت موتور جریان می‌یابد و سوخت مورد نیاز خودرو را تامین کند. در طول مسیر، سوخت از داخل مخزن سوخت و از یک فیلتر عبور می‌کند. بیشتر پمپ‌های سوخت تا پایان عمر خودرو دوام می‌آورند اما گاهی اوقات ممکن است از کار بیافتند. نشانه‌های چنین خرابی خودرویی است که روشن نمی‌شود یا پس از استارت زدن متوقف می‌شود.

در مواقع دیگر، پمپ بنزین ممکن است اصطلاک پیدا کرده و آرام آرام از کار بیافتد که این موضوع باعث روشن شدن چراغ چک موتور می‌شود. اگر صدای چرخشی از باک بنزین خود می‌شنوید، پمپ بنزین ممکن است در حال از کار افتادن باشد، زیرا پمپ‌های بنزین معمولاً صدا تولید نمی‌کنند. یک مکانیک باید با خارج کردن باک از خودرو، از طریق بالای مخزن سوخت به پمپ خراب شده برسد.

تعمیر و تعویض پمپ گازوئیل خودروهای سنگین >>> تعمیرگاه ماشین سنگین

هزینه تعویض پمپ بنزین

هزینه تعویض پمپ بنزین خودروی شما می‌تواند قابل توجه باشد. بستگی به برند، مدل ماشین و سن آن دارد، اما اگر می‌خواهید آن را عوض کنید باید گفت چند میلیونی را برای آن باید در نظر بگیرید. نرخ اجرت می‌تواند در مکان‌های مختلف متفاوت باشد، اما بهتر است مکانیک منصفی را پیدا کنید که این کار را با اجرت معقولی انجام دهد. البته تا زمانی که یک تعمیرگاه نگاهی به آن نکند، نمی‌توان تخمین دقیقی برای خودروی شما ارائه داد.

پمپ بنزین خودرو کجاست

پمپ بنزین کجاست؟

در گذشته پمپ‌های بنزین مکانیکی رایج بود که گاهی اوقات خارج از مخزن سوخت بود. با ظهور تزریق سوخت الکترونیکی (که در اکثر وسایل نقلیه مدرن یافت می‌شود)، چنین دستگاه‌های مکانیکی به یادگار مانده‌اند. آنها با پمپ بنزین‌های الکتریکی جایگزین شده‌اند که معمولاً در داخل مخزن سوخت نصب می‌شوند. چرا داخل؟ زیرا پمپی که در باک بنزین قرار دارد، غوطه ور در مایع خنک و در دورترین نقطه از موتور داغ است که احتمال آتش سوزی کمتری دارد.

 

خرابی پمپ سوخت چه فرآیندی دارد؟

پمپ بنزین قلب سیستم سوخت رسانی است. اکثر خودروهای جدید دارای یک پمپ الکتریکی هستند که در داخل باک بنزین نصب شده است. اگر پمپ بنزین به هر دلیلی از کار بیفتد، جریان سوخت به موتور قطع شده و موتور دیگر کار نمی‌کند. خرابی پمپ بنزین ناگهانی و غیرقابل پیش بینی است و علائم کمی ‌دارد که به راننده هشدار دهد مشکلی در راه است و هر چه مسافت پیموده شده روی وسیله نقلیه بیشتر باشد، احتمال خرابی آن افزایش پیدا می‌کند.

متأسفانه باید گفت تعویض پمپ بنزین همیشه مشکل را برطرف نمی‌کند چون خیلی وقت‌ها مشکل از پمپ بنزین نیست و مشکل چیز دیگری است. تقریباً ۱۰ تا ۲۰ درصد از تمام پمپ‌های بنزینی که توسط فروشگاه‌های قطعات خودرو فروخته می‌شوند، به دلیل کار نکردن پمپ هنگام نصب یا روشن نشدن خودرو برگردانده می‌شوند.

تا ۸۰ درصد یا بیشتر از پمپ‌های بنزینی که به دلیل “معیوب بودن” بازگردانده می‌شوند، هنگام آزمایش توسط سازنده به طور معمول کار می‌کنند و مشکل پمپ بنزین نبوده و عدم تشخیص دقیق وضعیت استارت بوده است.

موارد زیر می‌توانند مانع از دریافت سوخت کافی موتور برای راه اندازی شوند:

  • فیلتر بنزین یا ورودی داخل باک بنزین ممکن است با کثیفی یا زنگ زدگی همراه شده باشد.
  • فیلتر بنزین ممکن است درست وصل نشده باشد.
  • مسیر بنزین ممکن است گیر کرده یا مسدود شده باشد.
  • تنظیم کننده فشار سوخت ممکن است نشتی داشته باشد.
  • سیم پمپ بنزین ممکن است شل یا خورده باشد.
  • رله پمپ بنزین ممکن است خراب باشد.
  • فیوز پمپ بنزین ممکن است خراب شده باشد.
  • یا باک بنزین ممکن است خالی، حاوی آب، سوخت دیزل یا سایر آلاینده‌ها باشد.

 

تشخیص مشکل دقیق استارت خودرو

تشخیص دقیق مهم است زیرا پیدا کردن علت خرابی خرید غیر ضروری پمپ‌های جدید را حذف می‌کند. در حال حاضر تنها راه ممکن، تست پمپ بنزین روی خودرو است. این امر مستلزم سطح مشخصی از دانش و برخی ابزارهای خاص است. اگر به نظر می‌رسد موتوری سوخت نمی‌گیرد (لنگ زده یا جرقه دارد، اما روشن نمی‌شود)، یکی از ساده‌ترین بررسی‌ها این است که وقتی برای اولین بار استارت می‌زنید، چند ثانیه به کارکرد پمپ گوش دهید. صدای بدون وزوز از پمپ به این معنی است که پمپ بنزین کار نمی‌کند. ممکن است پمپ خراب بوده یا مشکل الکتریکی باشد.

 

اگر فشار پمپ بنزین کافی نباشد چه می‌شود؟

اگر موتوری روشن شود، اما ضعیف کار کند، ممکن است فشار سوخت کافی نداشته باشد. این مورد را مکانیک شما باید چک کرده و دقت کند که حتما مشکل از فشار پمپ باشد که با دستگاه‌های مختلف می‌توان این فشار را اندازه‌گیری کرد. اگر فشار سوخت کمتر از مشخصات فنی باشد، گام بعدی بررسی رگولاتور فشار سوخت، مسیر سوخت و فیلتر بنزین برای مشکلات احتمالی است.

بررسی پمپ بنزین همچنین باید شامل آزمایش میزان سوخت پمپ نیز باشد. یک پمپ ضعیف ممکن است فشار کافی را در دور آرام ایجاد کند، اما نمی‌تواند با سوخت مورد نیاز موتور در سرعت‌های بالاتر سازگاری داشته باشد و باعث از دست دادن نیرو می‌شود. حجم سوخت را می‌توان با یک دبی سنج بررسی کرده تا ببیند پمپ در ۳۰ ثانیه چقدر بنزین را انتقال می‌دهد. یک پمپ خوب معمولاً حدود یک لیتر سوخت تحویل می‌دهد.

اگر پمپ بنزین از کار افتاده باشد، چندین مرحله اضافی برای جلوگیری از خرابی مجدد لازم است. اگر پمپ قدیمی‌ با کثیفی یا زنگ زدگی از داخل باک سوخت آلوده شده بود، مخزن سوخت باید تمیز یا تعویض شود. هنگام تعویض پمپ، باید به صافی ورودی پمپ بنزین به همراه فیلتر بنزین جدید نصب شود. تمام شیلنگ‌های لاستیکی بنزین در سیستم سوخت‌رسانی نیز باید به دقت از نظر ترک، نشتی یا آسیب بررسی شوند و احتمالاً شیلنگ‌هایی که بیش از ۱۰ سال عمر دارند باید تعویض شوند.

 

نکات تست فشار پمپ بنزین

در ادامه نکاتی وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز به آنها توجه کنید:

  • مشکل راه اندازی پمپ ممکن است به دلیل از دست دادن فشار باقیمانده سوخت در سیستم باشد. زیرا پمپ بنزین دارای شیر برگشتی خراب است یا تنظیم کننده فشار سوخت نشتی دارد. سیستم سوخت باید تا چند ساعت پس از خاموش شدن موتور فشار را حفظ کند.
  • بررسی دیگری که باید انجام شود حداکثر فشار خروجی پمپ بنزین است. اگر درجه فشار با مسدود شدن مسیر بالا نرود، پمپ ممکن است نتواند سوخت کافی را در دورهای موتور بالاتر تحویل دهد.
  • تست دیگری که می‌تواند به شناسایی مشکلات سیستم پمپ بنزین کمک کند، تست افت فشار سوخت است. این آزمایش افت فشار بنزین را هنگام روشن شدن هر انژکتور اندازه‌گیری می‌کند. سپس می‌توان میزان افت فشار را برای هر انژکتور مقایسه کرد تا ببیند آیا انژکتورها کثیف هستند و نیاز به تمیز کردن یا تعویض دارند یا خیر، البته گفتنی است این آزمایش به دستگاه‌های حرفه‌ای دارد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا