قطعات موتور و اگزوز

آشنایی با علائم خرابی واشر گلویی اگزوز

در این مقاله قصد داریم علائم خرابی واشر گلویی اگزوز را بررسی نماییم. اگزوز به عنوان سیستمی برای خروج دود و هوای داغ بر سلامت خودرو بسیار تاثیرگذار است. وجود ایراد در هر کدام از اجزای این قطعه بر عملکرد موتور خودرو تاثیر مستقیم می‌گذارد. این قطعه کوچک و نه چندان گران برای اتصال دو بخش اصلی در سیستم اگزوز یعنی کاتالیست و منیفولد به کار می‌رود. این قطعه کوچک به علت تحمل گرمای بالا بین دو بخش داغ اگزوز قرار می گیرد و آنها را به هم متصل می کند.

این واشر به علت ساختار خاص خود بسیار نرم است و نباید در معرض ضربه فیزیکی قرار بگیرد. بافت درونی واشر گلویی اگزوز و درون حفره های سیم ها از گرافیت و سرب پر شده است. تحمل دمای بالا واشر به علت این مواد به کار رفته در آن است. در ادامه راهکارهایی برای بالا بردن طول عمر مفید این قطعه بیان می کنیم و بیشتر با این واشر و علائم خرابی آن آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

 

آشنایی با واشر گلویی اگزوز

قبل از بررسی علائم خرابی واشر گلویی اگزوز بهتر است ابتدا با این قطعه آشنا شویم. وقتی موتور خودرو را باز کنید با تعداد زیادی از واشرهای پلاستیکی روبرو می‌شوید. جزء معدود واشرهایی که به صورت فلزی در موتور خودرو به کار می‌روند، واشر گلویی اگزوز است. این واشر وظیفه دارد دو قطعه منیفولد و کاتالیست را به یکدیگر مهر و موم کند و مانند پلی برای اتصال این دو بخش از سیستم اگزوز به کار می‌رود. این واشر حالت دایره شکل دارد و دو سوراخ برای اتصال قطعات بر روی آن تعبیه شده است. علاوه بر کاربرد آن به عنوان اتصال دهنده کاتالیست و منیفولد، این واشر نقش مهمی در کم صدا کار کردن خودرو دارد. با توجه به مواردی که گفته شد مشخص می‌شود، این واشر فلزی کوچک برای عملکرد صحیح سیستم اگزوز بسیار مهم است.

علت ساخته شدن واشر گلویی اگزوز از جنس فلز برخلاف سایر واشرهای به کار رفته در موتور چیست؟ گازهای خروجی از موتور خودرو بسیار داغ هستند و این واشر در مسیر کاتالیست قرار گرفته است. در صورتی که این واشر از جنس پلاستیک بود سریع در معرض گرما ذوب می‌شد. از آنجایی که واشر گلویی اگزوز بین دو قطعه گرم کاتالیست و منیفولد قرار گرفته است؛ بنابراین باید از جنس فلز باشد. کاتالیست وقتی موتور روشن است بسیار داغ است و گازهای حاصل از احتراق نیز گرمای آن را دوچندان می کنند. واشرهای فلزی در برابر این دمای بالا آسیب نمی‌بینند.

علائم خرابی واشر گلوئی اگزوز

آشنایی با علائم خرابی واشر گلویی اگزوز

علائم خرابی واشر گلویی اگزوز مختص خودروهای انژکتوری است. در خودروهای کاربراتوری این قطعه به کار نمی‌رود. در صورتی که این قطعه خراب شود موتور دچار سوء عملکرد شده و سر و صدای زیادی تولید می‌کند. اولین نشانه خرابی واشر گلویی اگزوز ایجاد صدای نویز مانند از زیر خودرو است. با افزایش دور موتور صدای نویز بیشتر شده و صدایی مانند ویز ویز حشرات به گوش می‌رسد. واشر گلویی با وجود فلزی بودن ممکن است دچار فرسودگی یا خوردگی شود. در صورت تردد در مسیرهایی که زیاد دست انداز دارند ممکن است واشر کج یا له شود.

 

آشنایی با ساختار واشر گلویی اگزوز

ساختار واشر گلویی اگزوز از یک شبکه فلزی تشکیل شده است. سیم‌های فولادی با هم ترکیب شده و حفره‌های بین آنها نیز با گرافیت یا سرب پر شده است. این ویژگی ها باعث شده این قطعه بسیار نرم و در عین حال مقاوم در برابر گرما باشد. نرمی واشر گلویی به حدی است که با کوچک‌ترین ضربه‌ فیزیکی آسیب می‌بیند. اگر واشر گلویی دچار گرمای مکرر شود بافت درونی آن از بین می‌رود. با از بین رفتن بافت درونی واشر بسیار شکننده و سست می‌شود. اگر واشر گلویی اگزوز دچار شکستگی شود، گازهای خروجی به جای رفتن به کاتالیست وارد مسیر دیگری می‌شوند و از ناحیه‌های دیگر خارج می‌شوند. با خارج شدن این گازهای آلاینده داغ، بوی بدی فضا را پر می‌کند و سایر قطعات ممکن است دچار سوختگی و داغ شدگی شوند.

واشر گلویی اگزوز سالم

در صورتی که علائم خرابی واشر گلویی اگزوز را مشاهده کردید و این قطعه آسیب دید باید حتماً تعویض شود و امکان تعمیر آن وجود ندارد. تعویض این قطعه کار آسانی است و می‌توان به راحتی آن را با سایر قطعات اگزوز هماهنگ کرد. برای آزاد کردن دو پیچ فنری واشر گلویی فقط لازم است آنها را فشار دهید و پس از رها کردن مجدد به وضعیت اولیه خود بر می گردند. عملیات تعویض واشر باید وقتی ماشین خاموش و سرد است، انجام شود.

 

بررسی صداهای ناشی از خرابی واشر گلویی اگزوز

به علائم خرابی واشر گلویی اگزوز در قسمت قبل اشاره شد. در این بخش قصد داریم صداهای تولید شده از ماشین را که ناشی از خرابی این قطعه است، بررسی کنیم. اگر واشر خراب باشد در هوای سرد موقع روشن کردن ماشین صدای ویزویز به گوش می‌رسد. هنگام حرکت خودرو با بالا رفتن دور موتور، در صورتی که واشر گلویی خراب باشد صدای تاپ تاپ به وضوح به گوش می‌رسد. پس در صورتی که هنگام روشن شدن صدای ویز ویز به گوشتان رسید یا هنگام سرعت صدای تاپ تاپ از زیر ماشین به گوش می‌رسد، باید واشر گلویی اگزوز تعویض شود.

 

جمع بندی نهایی

علائم خرابی واشر گلویی اگزوز شامل شنیدن صدای ویز ویز یا تاپ تاپ از زیر خودرو، خروج گرما و بوی نامطبوع از سایر بخش های کاپوت خودرو، آسیب رسیدن به سایر قطعات داخل کاپوت در اثر سوختگی و … است. برای مراقبت و بالا بردن طول عمر مفید این قطعه بهتر است از تردد در مسیرهای پر دست انداز خودداری نمایید. همچنین نباید این بخش در معرض سرما و گرمای مکرر قرار بگیرد زیرا بافت حساس درون آن از بین می رود. با از بین رفتن بافت درون واشر گلویی که از گرافیت و سرب است، واشر شکننده شده و قابلیت مهر و موم خود را از دست می دهد. خرابی این قطعه و عدم اتصال منیفولد و کاتالیست باعث خرابی سایر قطعات می شود. بنابراین باید به صداهای تولید شده هنگام روشن کردن و حرکت خودرو دقت کنید تا از صحت این قطعه مطلع شوید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام. من چند خطی از محتوای سایت شما با تغییر دادن جملات استفاده کردم. اشکالی نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا