قطعات موتور و اگزوزلوازم جانبی و اسپرت

کیت مکش و هدرز چیست ؟

آشنایی با دو قطعه مهم برای علاقمندان به تیونینگ خودرو

کیت مکش و هدرز چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کیت مکش و هدرز از قطعات بسیار مهم خودرو هستند. به ویژه، این دو قطعه در میان افرادی که به صنعت خودرو علاقه مندند و از تیونینگ موتور خودرو لذت می‌برند اهمیت بیشتری دارند. به طور کلی می‌توان گفت دودی که از احتراق سیلندرهای خودرو ایجاد می‌شود لازم است حتما به طریقی از آن خارج گردد تا احتراقی مجدد با مکش هوای تازه برای خودروی مورد نظر، اتفاق بیفتد.

بنابراین لازم است هر چه سریع‌تر گازها و دودهای حاصل از احتراق، از خودرو خارج شوند. در بسیاری از خودروهای جدید، این کار توسط منیفولدها انجام می‌گیرد. اما صاحبان سایر خودروهای معمولی، می‌توانند برای بهبود دادن به این عملکرد، از قطعاتی به نام هدرز استفاده نمایند. در این مقاله از سایت اینفویدک قصد داریم به معرفی و توضیحی مختصر پیرامون این دو قطعه در خودروها بپردازیم.

 

کیت مکش هوا چیست

کیت مکش هوا چیست و چه کاری می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانیم هر یک از موتورهای احتراق داخلی از هر نوعی که باشند برای حرکت کردن به اکسیژن و سوخت نیاز دارند. بنابراین در میان قطعات خودروها نیز سیستم ورودی هوا نقشی بسیار مهم در نحوه عملکرد موتور آن خودرو دارد. لذا یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تنفسی خودرو، عبور جریان هوا است. در ادامه به بررسی کاربردهای کیت مکش هوا خواهیم پرداخت.

همچنین ببینید : لوازم یدکی کامیون

 

مانعی در برابر ورود ریزگردها به خودرو

همان‌طور که گفته شد ورود جریان هوای آزاد به خودرو حائز اهمیت بسیاری است. اما لازم به ذکر است که هوای وارد شده به موتور خودرو، باید هوایی بدون ریز گرد و کاملا تمیز باشد چرا که ریز گردها طول عمر موتور را کاهش می‌دهند.

یکی از راه حل‌هایی که معمولا صاحبان خودروها از آن استفاده می‌کنند این است که از فیلتر هوا برای حل این معضل استفاده نمایند. آن‌ها بدین ترتیب سعی می‌کنند هوای ورودی به خودرو را عاری از هر گونه ریز گرد، گردانند. اما استفاده از فیلتر هوا نیز خود دارای مشکلاتی است. از جمله اینکه فیلتر خود مانعی بر مسیر عبور جریان هوا به درون خودرو ایجاد می‌کند. همین عوامل موجب شده تا امروزه برای حل این معضل از کیت مکش هوا استفاده شود. در حقیقت کاربرد کیت مکش هوا در خودرو باعث می‌شود تا از این طریق بتوان عبور جریان هوا به خودرو را متعادل کرد. بنابراین می‌توان گفت کیت مکش هوا راه حلی است که برای مکش هوای بیشتر بیرون مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتواند هوای آزاد را از فیلتر هوای خودرو عبور دهد و به سیستم سوخت خودرو منتقل نماید.

 

افزایش قدرت بیشتر موتور خودرو

به طور کلی می‌توان گفت هر چه دمای هوای ورودی به پیشرانه خودرو کم‌تر باشد چگالی آن بیشتر خواهد بود بنابراین اکسیژن بیشتری نیز به همراه خواهد داشت این عامل نیز باعث می‌شود تا افزایش سوخت در خودرو اتفاق بیفتد و احتراق بیشتری صورت بگیرد. مجموعه این عوامل موجب می‌شود تا قدرت بیشتری در موتور خودرو ایجاد شود. لازم به ذکر است که کیت‌های مکش هوا به دلیل قرار گرفتن در مسیر جریان هوای آزاد و فضایی دورتر از موتور خودرو، می‌توانند حجم هوای ورودی به خودرو را افزایش دهند و علاوه بر این، هم‌چنین موجب می‌شوند تا هوایی خنک‌تر از قبل به خودرو منتقل گردد.

بنابراین کیت مکش هوا خود به خود خودرو را خنک نمی‌کند، بلکه به دلیل واقع شدن در محل قرار گیری هوا، هوایی با دمای پایین‌تر و مناسب‌تر را برای خودرو فراهم می‌کند. از طرف دیگر لوله‌هایی که در ساخت کیت مکش هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور معمول، لوله‌هایی با قطر زیاد و نرم هستند تا از این طریق مانعی برای افت فشار هوایی که جریان دارد، نشوند.

هدرز چیست

هدرز چیست و کاربرد آن چگونه است؟

پس از اینکه در یک خودرو، احتراق ایجاد شد، لازم است به منظور تکمیل سیکل احتراق، عملیات دیگری نیز انجام شود. در طی این عملیات باید دودی که از احتراق، حاصل شده است بتواند از طریقی و به طور کامل، از سیلندر خودرو خارج شود تا پس از خروج این جریان هوا و با ورود جریان هوای تازه، عمل احتراق به طور مجدد انجام گیرد. لازم به ذکر است که این مکش و خروج دود حاصل از احتراق از سیلندرهای خودروها، باید به سرعت انجام شود تا مانع از رسیدن هوای تازه برای احتراق بهتر، نشود. بسیاری از افراد برای افزایش عملکرد این سیستم از هدرز استفاده می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت هدرز، قطعه‌ای است که برای تقویت کردن پیشرانه خودرو و بخشی از سیستم اگروز آن، مورد استفاده می‌گیرد.

این قطعات از فلزاتی مانند فولاد، استیل و یا بعضی از آلیاژهای گران قیمت ساخته شده‌اند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای چند راهه و یا مینفولد چدنی خودرو باشند.

همچنین ببینید : تعمیرگاه کامیون

افزایش توان و قدرت موتور خودرو

در حقیقت می‌توان گفت وظیفه هدرز، بهبود بخشی عملکرد قدرت موتور خودرو است و از این طریق می‌تواند به کاهش مصرف سوخت در خودرو نیز کمک کند. از طرف دیگر کارکرد مطلوب پیشرانه خودرو، علاوه بر هوارسانی مناسب، به خروج هر چه سریع‌تر گازهای حاصل شده از احتراق از سیلندر نیز بستگی دارد. بنابراین هر چه تخلیه دود اگزوز خودرو، سریع‌تر باشد و به صورت کامل‌تری اتفاق بیفتد، تنفس خودرو نیز بهتر و کامل‌تر خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت اگر هدرز خودو به درستی نصب شود می‌تواند به میزان 5 تا 10 درصد به قدرت گشتاور تولیدی اضافه کند و به میزان 10 تا 20 اسب بخار نیز توان و قدرت موتور خودرو را افزایش دهد.

 

انواع هدرز را بشناسید

هدرزها انواع مختلفی دارند. در واقع می‌توان گفت به تعداد و تنوع موتورهای خودرویی ساخته شده در سراسر نقاط جهان، هدرز نیز وجود دارد و تنوع این قطعه نیز به میزان تنوع موتورها است. اما می‌توان هدرزها را بسته به جنس مواد به کار رفته در تولید آن‌ها به انواع سرامیکی، فولادی، کرومی، فولاد ضد زنگ و… تقسیم نمود.

لازم به ذکر است که جنس هدرز می‌تواند به میزان زیادی بر بازدهی آن اثرگذار باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که انواع هدرزهایی که از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند از سایر جنس‌ها بهترند. از طرف دیگر به طور معمول برای انجام بعضی از کارها از جمله گرم نگه داشتن گازهای خروجی، جهت سرعت بخشی به خروج آن از خودرو، یا برای جلوگیری کردن از آسیب دیدگی قطعات داخل موتور به دلیل گرمای زیاد، هدرز را با نوار، عایق بندی می‌کنند.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا