قطعات برقی و الکتریکی

سنسور دور موتور چیست ؟

نحوه کارکرد، انواع، علائم خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور چیست ؟

 

در موتورهای تزریق سوخت مدرن، حسگرهای زیادی وجود دارد که با هم کار می‌کنند تا وضعیت خودرو را به موتور یا کامپیوتر انتقال دهند. کامپیوتر باید بداند چرخ‌ها با چه سرعتی می‌چرخند، موتور با چه سرعتی می‌چرخد و مطمئن شود که تمام پارامترهای ثبت شده در محدوده تعیین شده باقی می‌مانند.

یک سنسور دور موتور می‌تواند به انواع مختلفی از سنسورها اشاره کند. برخی از خودروها دارای سنسورهای سرعت چرخ هستند اما اکثر خودروها دارای سنسور دور موتور و گیربکس بوده و برخی از خودروها دارای تمامی‌‌موارد هستند. به خواندن این مطلب از اینفویدک ادامه دهید تا در مورد سنسورهای مختلف سرعت، علائم خرابی و هزینه‌ها شما را مطلع سازیم.

 

سنسور دور موتور چیست و چه کاری می‌کند؟

انواع مختلفی از سنسورهای دور موتور وجود دارد، اما همه آنها برای یک هدف کار می‌کنند و آن هم چیزی نیست جز اجازه دادن به ECU برای اندازه‌گیری پارامترهای موتور در هر زمان که میل لنگ و میل بادامک به درستی کار می‌کنند.

سنسور دور موتور ممکن است به عنوان سنسور موقعیت میل لنگ، سنسور موقعیت میل بادامک ، سنسور زاویه میل لنگ/میل بادامک (CAS) یا سنسور موقعیت موتور نیز نامیده شود. زمان بندی موتور برای احتراق مناسب بسیار مهم است. ECU باید دقیقا بداند که چه زمانی باید سوخت تزریق کند، سوپاپ‌ها را باز کند و مخلوط سوخت هوا را برای احتراق بهینه مشتعل کند. اگر این فرآیند کاملاً هماهنگ نباشد، موتور کاملا ضعیف کار می‌کند.

بسته به نحوه کارکرد موتور، خودروی شما ممکن است یک سنسور جداگانه برای موقعیت میل لنگ و موقعیت میل بادامک یا فقط یک سنسور برای انجام هر دو کار داشته باشد.

خرید سنسور دور موتور و سرعت خودروهای سنگین >>>فروش لوازم یدکی ماشین سنگین

انواع سنسور موقعیت میل لنگ

انواع سنسور موقعیت میل لنگ

چندین نوع رایج از سنسورهای موقعیت میل لنگ وجود دارد. این سنسورها معمولاً از یک سنسور الکترومغناطیسی یا نوری استفاده می‌کنند که نیازی به تماس بین قطعات متحرک ندارد. بدون تماس بین قطعات متحرک، این سنسورها معمولاً عمر طولانی دارند، زیرا در معرض سایش قرار نمی‌گیرند.

 

سنسور رلوکتانس متغیر

سنسورهای رلوکتانس متغیر که به آن‌ها سنسورهای مغناطیسی نیز گفته می‌شود، از آهنربایی استفاده می‌کنند که سیم پیچی دور آن پیچیده شده است. سنسورهای رلوکتانس متغیر زمانی که یک فلز آهنی از کنار سنسور عبور می‌کند، ولتاژی را که تولید می‌کند و جریانی را که روی سیم پیچ داخل سنسور ایجاد می‌کند اندازه‌گیری می‌کند. این سنسورها با نزدیک شدن فلز به سیم پیچ، سیگنال موج سینوسی تولید می‌کنند و سپس دور می‌شوند.

 

سنسور اثر‌هال

سنسور اثر‌هال (که گاهی اوقات سنسور‌هال نامیده می‌شود) نیز مغناطیسی است. تفاوت اصلی بین سنسور اثر‌هال و سنسور رلوکتانس متغیر این است که این سنسور یک موج مربعی تولید می‌کند و می‌تواند فلز را در جلوی سنسور تشخیص دهد، حتی زمانی که آن فلز حرکت نمی‌کند.

 

سنسور نوری

یک سنسور نوری از نوری استفاده می‌کند که از طریق یک دیسک در حال چرخش می‌تابد تا سرعت را تعیین کند. همانند سنسور‌هال، یک حسگر نوری نیز شکل موج مربعی تولید می‌کند.

عیب یابی و تعمیر سنسور دور موتور و سرعت کامیونت >>> تعمیرگاه کامیونت

سنسور دور موتور گیربکس چیست؟

سنسور دور موتور گیربکس با ECU یا TCU ارتباط برقرار می‌کند تا به گیربکس اتوماتیک کمک کند بداند در کدام دنده باید باشد. دو نوع اصلی سنسور وجود دارد: سنسور سرعت شفت ورودی و سنسور سرعت شفت خروجی.

 

سنسور سرعت شفت ورودی

سنسور سرعت شفت ورودی، سرعت شفت ورودی و گشتاور را اندازه گیری می‌کند که با سرعت موتور مطابقت داشته باشد.

 

سنسور سرعت شفت خروجی

سنسور سرعت شفت خروجی سرعت را در پشت گیربکس، پس از اعمال نسبت دنده گیربکس کنترل می‌کند. این ممکن است توسط سرعت سنج یا کیلومتر شمار برای تعیین سرعت خودرو استفاده شود.

 

سنسور سرعت چرخ چیست؟

سنسورهای سرعت چرخ ممکن است چندین کار را انجام دهند، از جمله عملکرد ABS، کنترل کشش، کنترل پایداری، سرعت (سرعت سنج و کیلومترشمار شما)، و نظارت بر فشار باد لاستیک از وظایف آن است.

ECU تمام سنسورهای سرعت چرخ را به طور همزمان کنترل می‌کند. اگر ECU متوجه تفاوت در یک یا چند سنسور سرعت چرخ شود، می‌تواند از این داده‌ها برای تعیین آنچه در محیط می‌گذرد استفاده کند.

برخی از وسایل نقلیه طوری برنامه‌ریزی شده اند که به این داده‌ها واکنش نشان دهند. برای مثال، اکثر خودروهای مدرن، چرخی را که بسیار سریعتر از سایر چرخ‌ها می‌چرخد، اندازه‌گیری کرده و تشخیص می‌دهند زیرا برای کامپیوتر واضح است که چرخ چرخان سریع فاقد کشش لازم برای به جلو راندن وسیله نقلیه است.

سیستم‌های کنترل کشش مدرن بسیار شبیه دیفرانسیل‌های سنتی هستند و مقدار گشتاوری را که می‌توان به چرخ(های) دیگر در طرف دیگر دیفرانسیل باز اعمال کرد، افزایش می‌دهد.

 

علائم بد کار کردن سنسور دور موتور

 

۱- مشکل در راه افتادن ماشین

سنسورهای دور موتور اغلب جزء مهمی‌از زمان بندی حرکت خودرو هستند. اگر ECU موقعیت میل لنگ یا میل بادامک را نداند، نمی‌داند چه زمانی شمع‌ها را روشن کند. یک سنسور بد میل لنگ یا میل بادامک ممکن است از روشن شدن خودرو جلوگیری کند.

 

۲- روشن شدن چراغ چک موتور

برخی از وسایل نقلیه دارای سنسورهای زیادی هستند که به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد حتی اگر یکی از سنسورهای سرعت خراب باشد، روشن شده و کار کند. در این موارد، چراغ چک موتور با کدی را می‌بینید که به شما سرنخی می‌دهد که کدام سنسور سرعت خراب است. چراغ چک موتور را می‌توان در اکثر مکانیکی‌های دارای دیاگ بررسی کرد که بسته به آن ارور تعمیر سنسور یا موتور را انجام دهیم.

 

وقتی سنسور سرعت گیربکس شما خاموش می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی‌که هیچ سیگنال سرعتی از سنسورها دریافت نمی‌شود، تعویض دنده‌ها مشکل ساز خواهد شد زیرا قطعه کنترل پیشرانه آنها را به درستی کنترل نکرده و این باعث می‌شود که انتقال به درستی کار نکند یا سریعتر یا تقریباً بیش از حد انتظار تغییر می‌کند.

 

علائم سنسور دور موتور خراب چیست؟

یکی از رایج ترین نشانه‌های سنسور دور موتور خراب، عملکرد غیرعادی گیربکس اتوماتیک است. اگر این قطعه خراب باشد، گیربکس ممکن است علائمی‌مانند تعویض تاخیری دنده، تعویض سخت و عملکرد بد دنده را نشان دهد.

 

وقتی سنسور دور موتور خراب باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

با یک سنسور سرعت معیوب، یک واحد کنترل الکترونیکی مانند ای سی یو در خودروی شما ممکن است سیگنال سنسور سرعت انتقال را تشخیص نداده و این خطا می‌تواند چراغ چک موتور ماشین شما را فعال کند. در چنین شرایطی، بهتر است خودروی خود را برای بازدید نزد مکانیک ببرید.

 

سنسور سرعت گیربکس اتوماتیک چه کار می‌کند؟

سنسور سرعت گیربکس اتوماتیک سرعت چرخش گیربکس را اندازه گیری می‌کند. داده‌های اندازه گیری شده توسط مدیریت موتور برای تعیین دنده‌های مناسب، زمان تعویض و فشار تعویض استفاده می‌شود.

 

علت خاموش شدن سنسور دور موتور چیست؟

با گذشت زمان، سنسور دور موتور ممکن است به دلیل مشکلات سیم کشی خراب شود یا به دلیل استفاده مداوم از آن در هر بار رانندگی با وسیله نقلیه خود، از کار بیفتد. اگر سنسور مغناطیسی باشد، ممکن است در اثر چسبیدن آهن به نوک سنسور خراب شود که باعث خوانش نادرست می‌شود.

 

آیا سنسور دور موتور روی شتاب تاثیر می‌گذارد؟

اگر متوجه شدید که خودروی شما در هنگام تلاش برای شتاب گیری مکث دارد، ممکن است به دلیل نقص سنسور دور موتور باشد. این علامت همچنین می‌تواند به دلیل تعدادی از مشکلات دیگر ایجاد شود، بنابراین مهم است که ماشین خود را توسط یک مکانیک بررسی کنید.

یک سنسور دور موتور خراب سیگنال‌های اشتباهی را به سیستم‌های کامپیوتری خودرو ارسال می‌کند که بر عملکرد سایر قسمت‌های خودرو تأثیر می‌گذارد. بنابراین برای کسانی که می‌پرسند، “آیا سنسور دور موتور خراب می‌تواند باعث خرابی موتور شود؟” باید گفت، یک سنسور دور موتور نامناسب باعث بد کار کردن موتور می‌شود و حتی باعث می‌شود خودرو بیش از حد انتظار سوخت بسوزاند.

 

آیا می‌توانید سنسور دور موتور را تمیز کنید؟

با آزاد بودن سنسور، پارچه خود را بردارید و سنسور را پاک کنید تا تمیز شود. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از هیچ ماده شیمیایی روی سنسور استفاده نکنید. با این حال اگر سنسور واقعا کثیف شده است، از محلول صابونی ملایم استفاده کنید و آن را خوب بشویید تا تمیز شود ولی باز هم به صورت مستقیم به آن کف نزنید و فقط آن را تمیز کنید.

 

آیا بعد از تغییر سنسور دور موتور باید ECU را ریست کرد؟

نیازی به تنظیم مجدد نیست، اما اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، می‌توانید باتری را مثلاً یک ساعت جدا کنید. همانطور که در دفترچه راهنمای تعمیر ماشین شما ذکر شده است، سنسور را از محفظه روی جعبه دنده جدا کنید. کوپلینگ سیم سنسور را جدا کنید. با استفاده از ولت متر مولتی متر، پروب‌ها را به زمین و سیم‌ها را به کانکتور متصل کنید. در صورت عدم دریافت ولتاژ، سنسور خراب است.

 

چه چیزی می‌تواند باعث ارور کد P0500 شود؟

کد موتور P0500 به دلیل عدم ارسال داده یا داده‌های نادرست به ECM از VSS ایجاد می‌شود. یک سنسور دور موتور آسیب دیده یا خراب باعث این ارور می‌شود. همچنین اگر خودروی شما کد P0720 را نشان می‌دهد، این نشان دهنده مشکل در مدار سنسور سرعت خروجی شما است. این بدان معناست که کامپیوتر وسیله نقلیه شما مشکلی را در حسگر حس کرده است که باید به نزدیک‌ترین مکانیک خودروی خود را نشان دهید.

 

چگونه متوجه می‌شوید که سنسور برد انتقال شما خراب است؟

وقتی وسیله نقلیه شما قادر به تعویض دنده از حالت خنثی یا پارک نیست، این نشانه واضحی است که یک مشکل جدی در جایی از سیستم انتقال وجود دارد. در این حالت گیربکس به دنده اشتباه تغییر می‌کند یا خودرو در یک دنده قفل می‌شود.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا