قطعات موتور و اگزوز

کنیستر چیست و مهمترین علائم خرابی آن چیست ؟

کنیستر چیست؟

 

علائم خرابی کنیستر و داشتن اطلاعات لازم و کافی در مورد آن می تواند رانندگان را از بروز خسارات بسیار بزرگ در امان نگه دارد. امروزه توسط ماشین های مختلف فارغ از برند و مدلی که دارند آلاینده های مضر بسیار زیادی تولید می شود. مهندسان و کمپانی ها برای این که بتوانند جلوی این آلودگی را بگیرند قطعه ای به نام کنیستر را تولید کردند. کنیستر می تواند با کارکرد درست خود جلوی آلودگی های بیش از حد را بگیرد.

خراب شدن کنیستر می تواند باعث تولید آلودگی و آلاینده ی بسیار زیادی توسط ماشین شود. این قطعه می تواند بخار های سمی که توسط سوختن بنزین در ماشین ایجاد می شود را در خود جای دهد. علاوه بر آن گفتنی است که کنیستر از خارج شدن و منتشر شدن این بخار های مضر جلوگیری به عمل می آورد. با توجه موارد کمی که در ارتباط با هدف تولید قطعه ی فوق ذکر شد می توان به این نتیجه رسید که وجود این قطعه در ماشین و سالم بودن آن یک امر حیاتی است.

کنیستر

کنیستر به معنی مخزن و یا محفظه می باشد و محل قرار گیری آن در خودرو در قسمت خروجی باک بنزین ماشین می باشد. کنیستر با ذغال فعال پر می شود و بخار بنزین سوخته شده را بدون معطلی به خود جذب می کند. ذغال های فعالی که در داخل کنیستر قرار می گیرد خاصیت مکانیکی و الکتریکی ندارد. در زمانی که موتور خودرو شروع به کار کردن می کند قطعه ی فوق بخار بنزین را برای سوختن در قسمت سیلندر به سوی موتور هدایت می کند، در واقع این قطعه مانند یک اسفنج می باشد و بخار بنزین را به خودش جذب کرده و از مصرف بیش از حد سوخت توسط خودرو جلوگیری می کند.

بنابراین در یک حالت کلی و مختصر باید گفت که کنیستر یک قطعه برای جلوگیری از آلودگی هوا در ماشین های بنزینی است. این قطعه بخار بنزین را به بهترین شکل ممکن به خودش جذب می کند.

 

نحوه ی کار کنیستر به چه صورتی است؟

کنیستر خودرو به شکل یک استوانه بوده و دارای 3 لوله می باشد. در داخل این قطعه پر از زغال های فعال است. دو عدد از لوله های کنیستر به باک بنزین متصل بوده و یکی از آن ها با اگزوز خودرو در ارتباط می باشد. لوله ای که با اگزوز در ارتباط است گاز های داغ تولید شده توسط ماشین را به سمت اگزوز هدایت می کند.

هنگامی که خودرو در حال کارکردن می باشد، کنیستر بخار هایی که به دلیل سوختن بنزین ایجاد شده اند را به خودش جذب می کند. همچنین گفتنی است که هنگام خاموش بودن موتور خودرو زغال های فعالی که در کنیستر وجود دارند بخار های سمی را به خود جذب می کنند. زمانی که موتور خودرو روشن می شود کنیستر برای احتراق مجدد بخار های درون خودرو را به سوی موتور خودرو می فرستد.

 

علائم خرابی کنیستر

علائم خرابی کنیستر موارد مختلفی را شامل می شود، افراد بهتر است در مورد این نشانه ها اطلاعات کافی داشته باشند. برخورداری از اطلاعات کافی در مورد علائم خرابی کنیستر باعث پیشگیری از بروز بحران برای ماشین خواهد شد.

اولین موردی که می بایست در مورد علائم خرابی کنیستر ذکر گردد مربوط به بررسی کردن چراغ چک خودرو است. تمامی ماشین هایی که امروز تولید می شوند دارای چراغ چک می باشند. این چراغ چک در مواقعی که در عملکرد خودرو مشکلی به وجود بیاید روشن می شود. در صورتی که شاهد خراب شدن کنیستر یک خودرو باشید، شاهد روشن شدن چراغ چک خودرو نیز خواهید بود.

خراب شدن کنیستر

مورد دیگری که می بایست در ارتباط با علائم خرابی کنیستر ذکر گردد مربوط به پیچیدن بوی بنزین در ماشین است. بوی بنزین به هیچ عنوان در یک خودرو بدون ایراد احساس نمی شود. زمانی که در ماشین خود می نشینید و بوی بنزین را حس می کند باید به این موضوع توجه کنید که احتمالا کنیستر خودرو خراب شده است. ممکن است خراب شدن شیلنگ های کنیستر خودرو نیز باعث این مشکل نیز شود.

مورد بسیار ساده ای که در میان علائم خرابی کنیستر قرار دارد مربوط به شنیدن صدا های ناهنجار است. در صورتی که افراد از ماشین خود صدا هایی مانند تق تق می شنوند ممکن است این موضوع به علت خراب شدن کنیستر باشد. در صورتی که مخزن کنیستر شکسته شود و یا شیلنگ های آن دچار مشکل شود این مشکل بروز کند.

وظیفه ی کنیستر جذب بخار بنزین می باشد، در صورتی که از باک خود شاهد بیرون آمدن بخار بنزین باشید می بایست به سالم بودن کنیستر خودرو شک کنید. این مورد جزو ساده ترین و شایع ترین علائم خرابی کنیستر است. زمانی که درب باک را باز می کنید و شاهد خروج پرفشار بخار بنزین هستید باید بدانید که کنیستر خودرو خراب است.

موارد فوق جزو رایج ترین علائم خرابی کنیستر هستند و در صورت مشاهده ی آن ها بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید. نکته ای که باید به آن اشاره کرد مربوط به تعمیر و یا تعویض این قطعه است. در صورتی که این قطعه خراب شود بهتر است برای تعمیر و یا تعویض آن با یک مکانیک یا تکنسین دارای مهارت در ارتباط باشید.

مورد بسیار مهمی که باید ذکر شود مربوط به تعویض کنیستر خودرو است. تمامی قطعات یک ماشین پس از گذشت مدت زمان طولانی دچار نقص و فرسودگی می شوند. بسته به برند خودرو و برند کنیستر می بایست اقدام به تعویض آن کنید. در حالت عادی بهتر است پس از 30 هزار کیلومتر استفاده از ماشین اقدام به تعویض کنیستر خودرو نمایید.

کنیستر خودرو

جمع بندی علائم خرابی کنیستر و کاربرد آن

علائم خرابی کنیستر با تمامی جزئیات ذکر شد و افراد باید نسبت به موارد فوق آگاه شوند. هنگامی که برای قطعه ی فوق مشکلی به وجود بیاید یکی از موارد ذکر شده برایتان نمایان خواهد شد. پس از این که علائم خرابی کنیستر را مشاهده کردید بهتر است بدون تلف کردن وقت به یک مرکز تعمیرگاهی مراجعه کنید.

در صورتی که اقدام به رفع مشکل به وجود آمده برای کنیستر خودرو نکنید افزایش مصرف خود و به بار آمدن خسارت فقط جزوی از عواقب این کار خواهد بود.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا