قطعات موتور و اگزوز

آشنایی با منجید اگزوز و علائم خرابی آن

آیا شما می‌دانید منجید اگزوز چیست؟ نشانه های خرابی آن را می‌دانید؟ در اثر احتراق سوخت در محفظه موتور خودرو گازهای آلاینده تولید می‌شوند. این گازهای خروجی حاوی آلاینده و مواد سمی هستند که برای محیط زیست و انسان خطرناک هستند. اگزوز سیستمی است که در خودرو وظیفه انتقال این مواد آلاینده را به خارج از موتور بر عهده دارد. اتصال اگزوز به بدنه خودرو توسط منجید انجام می‌شود. منجید از نوعی لاستیک مخصوص ساخته می‌شود و وظیفه آن ثابت نگه داشتن اگزوز خودرو است. بسته به نوع خودرو و شکل اگزوز از منجید مخصوص استفاده می‌شود. از ویژگی‌های اصلی منجید اگزوز عدم پارگی و تحمل وزن می‌باشد.

 

دلایل خرابی اگزوز

در ادامه قصد داریم به سوال منجید اگزوز چیست؟ نشانه های خرابی آن را می‌دانید؟ پاسخ دهیم. اما قبل آن بهتر است با خرابی‌های قطعه اگزوز بیشتر آشنا شویم. اگزوز ممکن است دچار شکستگی، پوسیدگی یا سوراخ شود. هنگامی که در مسیرهای طولانی و ناهموار با خودرو تردد می‌کنید، به دلیل تماس اگزوز با زمین احتمال آسیب رسیدن به آن بالا می‌رود. در آب و هوای شرجی و مرطوب احتمال زنگ زدگی و پوسیدگی اگزوز خودروها بالاتر است. وقتی اگزوز خراب می‌شود صدای ناهنجار و نسبتاً بلندی از خودرو تولید می‌شود. مصرف سوخت بالا می‌رود و قدرت خودرو روند نزولی پیدا می‌کند. گازهای خروجی از خودرو دارای غلظت زیادی هستند و به شکل دود سیاه خارج می‌شوند.

 

آشنایی با منجید اگزوز خودرو

منجید اگزوز چیست؟ نشانه های خرابی آن را می‌دانید؟ منجید اگزوز یکی از قطعات مهم ماشین است که در اثر خرابی آن، آسیب‌های زیادی به خودرو وارد می‌شود. منجید اگزوز چیست؟ نشانه‌های خرابی آن چیست؟ با رسیدن به پاسخ این دو سوال می‌توانید در هزینه‌های سرسام آور خودرو صرفه‌جویی نمایید. سیستم اگزوز خودرو کاملاً ثابت و در یک مکان فیکس نشده است. اینکه اگزوز ساختار ثابت ندارد و با فاصله از بدنه قرار گرفته است، دلایل خاصی دارد.

در زمان شتاب‌گیری خودرو پیشرانه حرکات دائمی زیادی دارد. همچنین هنگام معکوس دادن و عبور از روی دست انداز پیشرانه حرکات دائمی دارد و کمی لق است. این امر کمک می‌کند اگزوز کمتر آسیب ببیند. در صورتی که اگزوز ثابت باشد واشر منیفولد خیلی سریع خراب می‌شود و این امر برای سرنشینان بسیار خطرناک است. گفتیم که واشر منیفولد قطعه مهمی است که وظیفه انتقال گازهای سمی و آلاینده‌های ناشی از احتراق را به بیرون از خودرو بر عهده دارد. سیستم اگزوز به کمک پایه‌هایی به صورت معلق زیر خودرو قرار می‌گیرد. پایه‌ها از ۳ قسمت دسته موتور، دسته گیربکس و منجید یا آویز اگزوز مهار می‌شوند.

منجید اگزوز

منجید اگزوز چیست؟

منجید از پلاستیکی با مقاومت بالا ساخته شده و در محل اتصال اگزوز به بدنه خودرو قرار می‌گیرد. به کمک منجید، وزن سیستم اگزوز مهار شده و لرزه‌های سیستم اگزوز بر روی اتاق خودرو تاثیر نمی‌گذارد. وظیفه مهم دیگر منجید جلوگیری از لقی بیش از حد اگزوز است. قطعه منجید نیز مانند سایر قطعات دارای طول عمر مفید ثابتی است و در صورتی که بیش از اندازه به کار رود احتمال پاره شدن و فرسوده شدن آن وجود دارد.

در صورتی که یک منجید پاره شود، به سایر منجیدهای اگزوز نیز فشار وارد آمده و آنها نیز به مرور زمان فرسوده یا پاره می‌شوند. با پاره شدن هر یک از منجید‌ها از زیر خودرو سر و صدا تولید می‌شود و سیستم فنی ماشین و بدنه اگزوز به شدت آسیب می‌بیند.

 

چگونه منجید اگزوز را تعویض کنیم؟

اولین نکته رعایت موارد ایمنی هنگام تعویض قطعه منجید است. اگزوز باید حتما سرد باشد و منجیدها باید به صورت تک به تک باز شوند. زیرا در اثر یک باره باز کردن منجیدها اگزوز می افتد و به علت سنگین بودن نصب دوباره آن سخت است. برای تعویض منجید اگزوز، ابتدا منجیدی را که دچار پارگی یا ترک خوردگی است به وسیله تیغ برش دهید و با کمک انبردست آن را بردارید. در این حالت به بدنه اگزوز آسیبی وارد نمی‌شود.

بسته به نوع خودرو منجید مخصوص آن باید به کار رود. قبل از باز کردن منجید دقت کنید که پیچ‌های قلاب‌های به کار رفته چگونه قلاب شده‌اند تا هنگام نصب مجدد به مشکل نخورید. بسته به وزن اگزوز ممکن است مقداری کشش در سیستم منجید وجود داشته باشد که این امر طبیعی می‌باشد.

 

نشانه های خرابی منجید اگزوز

منجید اگزوز و کاربرد آن

اگزوز قطعه بسیار مهمی است. سلامت سایر قطعات در گرو سلامت این قطعه است. منجید اگزوز یک قطعه مهم است که تحمل وزن اگزوز را بر عهده دارد. بنابراین باید به صورت دوره‌ای سلامت آن چک شود. معلق بودن اگزوز باعث شده آسیب کمتری ببیند ولی در عین حال منجید را به عنوان یک قطعه موثر درآورده است. لرزش‌های اگزوز توسط منجید مهار شده و به کابین منتقل نمی‌شود. اگر منجید که از پلاستیک ساخته شده شل شود یا دچار فرسودگی شده باشد، لازم است در اسرع وقت برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر تعویض گردد.

 

جمع بندی نهایی

منجید اگزوز چیست؟ نشانه های خرابی آن چیست؟ این قطعه پلاستیکی وظیفه تحمل وزن اگزوز را بر عهده دارد و به علت خاصیت کشسانی قادر است با حرکات اگزوز جا به جا شود. این قطعه دارای عمر مفید مشخصی است و باید به صورت دوره ای چک شود. در صورت پاره شدن یا فرسودگی باید تعویض گردد. در صورتی که منجید پاره شود و اگزوز جدا شود احتمال نفوذ گازهای حاصل از احتراق به درون کابین بالا می رود.

اگزوز یکی از قطعات مهم است و باید به صورت دوره ای اجزای آن شامل منیفولد، صدا خفه کن، واشر منیفولد، منجید و … بررسی شوند. برخی با تصور اینکه نقش اگزوز حفظ محیط زیست است و تاثیری بر عملکرد خودرو ندارد به آن اهمیت نمی دهند. اگزوز با خارج ساختن صحیح آلاینده ها و کم خطر ساختن آنها برای محیط زیست از هزینه های درمان می کاهد. جانوران و درختان و سایر موجودات زنده در صورتی که در معرض مونوکسید کربن خروجی از موتور خودرو قرار بگیرند از بین می روند.

سیستم اگزوز این آلاینده خطرناک را خنثی کرده و به نوع کم خطر آن یعنی دی اکسید تبدیل می کند. منجید نیز به عنوان نگهدارنده و ثابت نگهدارنده اگزوز نقش اساسی در خودرو دارد و باید به صورت دوره ای چک شود. خاصیت کشسانی منجید یک مزیت مهم برای اگزوز است.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا