روغن و فیلتر

آشنایی با انواع فیلتر در خودرو

بررسی فیلتر هوا، کابین، روغن و بنزین در خودرو

آشنایی با انواع فیلتر و صافی در خودرو

 

زیر کاپوت اتومبیل شما چیزهای زیادی وجود دارد که هر جزء و قسمت نیاز به توجه و نگهداری به موقع شما دارد. موتور نیاز به تمیزکاری مناسب داشته و این کار توسط فیلترها به صورت کامل انجام می‌شود. انواع مختلفی از فیلترهای خودرو وجود دارد که آلودگی‌ها را بیرون نگه داشته و اجازه می‌دهد هوا و مایعات تمیز از آن عبور کنند. فیلترهای کثیف صرفاً یک مزاحم نیستند، بلکه نشانه ای از خطر مشکلات مکانیکی جدی تر در طول زمان هستند که به راحتی می‌توان از آنها جلوگیری کرد.

فیلترها برای وسایل نقلیه بسیار ضروری هستند زیرا از ریز ذرات و آلاینده‌ها در برابر ورود به موتور محافظت می‌کرده و در نتیجه عملکرد خودرو را در بهترین شرایط حفظ می‌کنند. به طور مثال فیلترهای هوا، هوا را تصفیه می‌کنند تا نسبت هوا به سوخت مناسب برای عملکرد بهتر موتور ایجاد شود. با این حال انواع مختلفی از فیلترها برای خودروها وجود دارد که هنگام تعویض آنها باید در نظر گرفت.

اما باید بدانید که چهار نوع فیلتر مختلف در خودروها وجود دارد که این موارد شامل فیلترهای زیر است:

  • فیلتر هوا
  • فیلتر کابین
  • فیلتر روغن
  • فیلتر بنزین

بیایید در این مطلب از سایت اینفویدک کمی‌‌بیشتر در مورد انواع فیلترها در خودروها بیاموزیم، از جمله اینکه چه زمانی باید آنها را تعویض کنید و چگونه کار می‌کنند.

خرید انواع فیلتر خودروهای سنگین >>> قطعات یدکی ماشین سنگین

فیلتر هوا

فیلتر هوا؛ برای تمیز کردن هوا در موتور

فیلترهای هوای خودرو به تمیز نگه داشتن هوای موتور و عاری از آلودگی کمک می‌کند. راز تشخیص فیلتر هوای بد هر وسیله نقلیه، تماشای هوای خارج شده از لوله اگزوز آن است. خروج دود سیاه از موتور نشانه کثیف شدن فیلتر هوا است. البته در گاهی موارد قبل از خارج شدن دود سیاه، چراغ چک موتور روشن می‌شود تا آن را نشان دهد.

همانطور که می‌توانید حدس بزنید فیلتر هوای خودرو، یک جزء بسیار ساده است که هوا را از آلودگی‌هایی که وارد موتور می‌شوند، تمیز نگه می‌دارد. این آلودگی‌ها ممکن است شامل حشرات، ذرات آب، کثیفی خیابان، گرده، خاک و هر چیز دیگری باشد که بتوانید تصور کنید.

مانند عملکرد ساده آنها، تمیز کردن یا تعویض فیلترهای هوا به همان اندازه بدون دردسر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شلنگ ورودی متصل به فیلتر هوا را بردارید و فیلتر را خارج کنید. در مرحله بعد، آن را در نور نگه دارید، اگر نور از آن عبور نکرد باید آن را تمیز یا تعویض کنید.

همانطور که گفته شد فیلترهای هوا یکی از انواع رایج فیلتر خودرو هستند. وظیفه اصلی فیلتر هوای موتور، تمیز کردن کثیفی‌ها و زباله‌ها از هوا است. صاحبان خودرو باید با توجه به شرایط رانندگی و وسایل نقلیه، نوع مناسب فیلتر هوا را انتخاب کنند. انواع مختلف فیلتر هوا برای موتور عبارتند از:

  • فیلتر هوای روغنی: منیفولدهای ورودی دارای فیلترهای هوای روغنی هستند زیرا اجازه جریان هوای بیشتری را می‌دهند و حدود ۹۸ درصد هوا را از آلودگی پاک می‌کنند. فیلترهای هوای روغنی از پنبه ساخته شده‌اند و به راحتی تمیز می‌شوند. روغن روی فیلترها جریان ریز آلاینده‌ها را محدود کرده و به سوراخ‌های میکرونی بزرگ اجازه می‌دهند هوا راحت‌تر به داخل موتور جریان یابد. دوام فیلترهای روغنی بیشتر از فیلترهای هوای خشک است. آنها قابل شستشو و استفاده مجدد هستند، بنابراین لازم نیست هر بار که فیلتر شما کثیف می‌شود یک فیلتر جدید بخرید، تنها چیزی که نیاز دارد تمیز کردن است.
  • فیلتر هوای خشک: بسیاری از سازندگان خودرو خود شرکت‌هایی دارند که فیلترهای خشک را طراحی می‌کنند. فیلترهای هوای خشک از کاغذ یا فوم تشکیل شده اند. آنها جریان هوای بیشتری را محدود می‌کنند اما ۹۹٪ هوای تمیز را به موتور می‌رسانند. این یکی از انواع فیلترهای هوا در خودروها است که به طور کلی برای مسافت ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر خوب است. فیلترهای هوای خشک نیاز به نگهداری کمتری دارند. آنها بیشتر برای شرایط خشک و گرد و غبار مناسب هستند، به این معنی که اگر در صحرا به یک تور آفرود می‌روید، این فیلترها بهترین گزینه هستند زیرا فیلترهای روغن به تمیز کردن مداوم نیاز دارند. گفتنی است فیلترهای خشک قابل استفاده مجدد نیستند. علاوه بر این جریان هوا را محدود می‌کنند و به دلیل موادی که از آن ساخته شده‌اند، قابل شستشو نیستند. تجمع کثیفی به دلیل کاهش جریان هوا باعث آسیب به عملکرد موتور و مصرف سوخت می‌شود.

فیلترهای هوا از نظر شکل به دو دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها با توجه به نوع خودرو مصرف می‌شود:

  • فیلتر هوای پنلی: این شکل از فیلترهای هوا مانند یک مستطیل صاف است. فیلترهای هوا سطح بزرگی دارند که اجازه عبور هوای بیشتری را می‌دهد. اکثر فیلترهای هوای خشک دارای این شکل یعنی پنلی هستند.
  • فیلتر هوای مخروطی: شکل مخروطی به دلیل سطح بزرگتر، هوای بیشتری را از طریق آن عبور می‌دهد. فیلترهای هوای روغنی بیشتر از شکل مخروطی استفاده می‌کنند. شکل مخروطی اجازه می‌دهد تا هوا با سرعت یکنواخت جریان یابد. برای افزایش بیشتر سطح فیلتر، برخی از تولیدکنندگان از شکل فیلتر مخروطی معکوس برای افزایش جریان هوا استفاده می‌کنند.

فیلتر کابین

فیلتر کابین؛ برای تمیز کردن هوای داخل خودرو

فیلتر کابین خودرو به گونه ای طراحی شده است که هنگام رانندگی گرد و غبار، گرده و سایر آلاینده‌ها را از هوای داخل خودرو دور نگه دارد. این فیلتر یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم تهویه را تشکیل داده و دود اگزوز، خاک، گرد و غبار، گرده، حشرات و برگ‌ها را از هوای داخل وسیله نقلیه شما خارج می‌کند.

فیلتر کابین با دور نگه داشتن همه این آلاینده‌ها، از گرفتگی سیستم کولر خودرو اطمینان حاصل می‌کند. این فیلتر معمولاً در زیر کاپوت، یا زیر داشبورد قرار دارد. بسته به محل آن درجه تعویض یا تمیز کردن فیلتر کابین در سختی متفاوت است. آسیب به فیلتر کابین در نهایت می‌تواند منجر به ضعیف شدن تهویه هوا در خودروها شود.

تعویض انواع فیلتر خودروهای سنگین >>> تعمیرگاه خودروهای سنگین

فیلتر روغن

فیلتر روغن؛ برای روانکاری تمیز

فیلتر روغن در خودرو روغن موتور را تمیز و بدون آلودگی نگه می‌دارد. روغن یک جزء ضروری برای راه اندازی هر ماشینی است. بدون روغن کاری لازم، موتور به سرعت بیش از حد گرم شده و منجر به فرسودگی زودرس قطعات خودرو می‌شود. با این حال مانند هوا، روغن نیز با گردش در موتور آلوده می‌شود.

فیلتر روغن خودرو، در میان انواع عمده فیلترهای خودرو، اساساً زباله‌ها و کثیفی‌ها را از روغن در حین کارکرد موتور پاک می‌کند. اگر به درستی کار کند، موتور با مسافت پیموده شده مصرف سوخت بهینه‌ای دارد. تعویض روغن موتور همچنین به شما یاد می‌دهد که در صورت لزوم فیلتر روغن را تعویض کنید. در واقع توصیه می‌شود هر بار که روغن موتور خودرو را تعویض می‌کنید فیلتر روغن را تعویض کنید، در حالت ایده آل هر ۵۰۰۰ کیلومتر گزینه مناسبی برای خودرو شما خواهد بود. خودروهای جدیدتر و مدل‌های ارتقا یافته می‌توانند تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر بدون نیاز به تعویض کار کنند.

فیلترهای روغن نصب شده روی هر خودرو بسته به نوع ساخت آن متفاوت است. در ادامه چند مورد از انواع فیلتر روغن را برای شما معرفی می‌کنیم:

  • فیلتر روغن کامل: برای حذف ناخالصی‌ها از تمام روغن‌های مورد استفاده در موتور طراحی شده است.
  • فیلتر روغن ثانویه: فیلترهای ثانویه آلاینده‌هایی را که توسط فیلتر اولیه جمع آوری نشده اند حذف می‌کنند.
  • فیلتر روغن کارتریج: فیلتر روغن کارتریج نوعی فیلتر روغن است که استفاده از آن آسان بوده و می‌توان آن را به صورت عمودی برای بازرسی بدون نیاز به خالی کردن روغن نصب کرد.
  • فیلتر روغن چرخشی: دارای یک قوطی فولادی با یک کاغذ است. این نوع فیلتر روغن برای افرادی که خودتان آن را انجام می‌دهند ساخته شده است زیرا نصب به حداقل ابزار نیاز دارد و نسبتاً آسان است.
  • فیلتر روغن اسپینر: فیلترهای روغن اسپینر نوع دیگری از سیستم فیلتراسیون ثانویه هستند که از نیروی گریز از مرکز برای به دام انداختن آلاینده‌ها در داخل روغن استفاده می‌کنند.
  • فیلتر روغن مغناطیسی: برخلاف سایر انواع فیلتر روغن، فیلتر مغناطیسی هرگز نیاز به تعویض ندارد زیرا از آهنرباهای دائمی‌برای تمیز کردن روغن استفاده می‌کند.

فیلتر بنزین

فیلتر بنزین؛ برای تمیز کردن گاز

فیلتر بنزین در زیر کاپوت تعبیه شده است تا بنزین را بدون آلودگی حفظ کند. فیلتر سوخت یا همان فیلتر بنزین، همانطور که از نام آن پیداست سوختی که وسیله نقلیه شما را راه اندازی می‌کند تمیز می‌کند. در حالت عادی سوخت خروجی از پالایشگاه همیشه تمیز و عاری از مواد اضافی است اما وقتی به مخازن پمپ بنزین می‌رود، با مقداری آلاینده مخلوط می‌شود و پس از آن وارد باک بنزین شما می‌شود.

بنابراین یک فیلتر بنزین کثیفی، خاک و آب را از موتور دور نگه می‌دارد. این فیلتر در مسیر سوخت‌رسانی قرار داشته و دارای صفحه‌ای است که قبل از عبور به انژکتور کثیفی، زنگ زدگی و سایر اضافات را می‌گیرد.

ممکن است متوجه شوید که وسیله نقلیه شما کندتر از حد معمول شده است و بدون هیچ دلیل مشخصی بد کار می‌کند. این نشان می‌دهد که زمان تعویض فیلترهای بنزین فرا رسیده است. در حالت ایده آل سازندگان، تعویض را هر دو سال یا حدود ۵۰۰۰۰ کیلومتر توصیه می‌کنند. برای یادگیری روش تعویض و مکان آن در صورت نیاز می‌توانید دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

 

نتیجه‌گیری

 

اکنون می‌دانید که چند نوع فیلتر در یک ماشین وجود دارد. هر چهار نوع فیلتر خودرو باعث می‌شود خودروی شما روان و آسان کار کند بدون اینکه به دردسرهای مکانیکی مکرر منجر شود. به خاطر داشته باشید که وقتی می‌خواهید فیلترها را تعویض یا تمیز کنید، همیشه به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید زیرا در آن همه چیز با اقدامات تعمیر و نگهداری برای ایمنی بیشتر توضیح داده شده است.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا