قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی واشر درب سوپاپ

علائم خرابی واشر درب سوپاپ به موارد مختلفی مربوط می شود. واشر درب سوپاپ جزو مهم ترین واشر های موجود در موتور خودرو می باشد. این قطعه وظیفه دارد تا از نشت روغن سوپاپ جلوگیری به عمل بیاورد. قطعه ی فوق بین سوپاپ و سر سیلندر قرار می گیرد و کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. در صورت به وجود آمدن ایراد برای این قطعه بهتر است در صورت برخورداری از دانش و مهارت کافی اقدام به حل مشکل کنید. اگر دانش و مهارت کافی برای رفع ایراد در واشر درب سوپاپ را ندارید بهتر است اقدامی برای رفع مشکل انجام ندهید.

اویل پمپ برای بهینه کردن کارایی سوپاپ روغن را به این قطعه می رساند و مکانیزم حرکت آن را فراهم می کند. با رسیدن روغن به سوپاپ در صورتی که در واشر درب سوپاپ سوراخ و یا روزنه ای وجود داشته باشد روغن از سوپاپ خارج می شود. علت این امر هم چسبیدن روغن به سطح درپوش سوپاپ است. اگر روغن از سوپاپ بیرون بریزد به معنی وجود ایراد در واشر درب سوپاپ است و باید به این قطعه رسیدگی لازم به عمل بیاید.

گفتنی است که اگر واشر درب سوپاپ وجود نداشته باشد شاهد ریزش روغن بسیار زیادی از سوپاپ خودرو خواهید بود. در واقع واشر درب سوپاپ برای جلوگیری از روغن ریزی سوپاپ در داخل این قطعه تعبیه شده است. واشر در خودرو های مدرن امروزی فارغ از محل قرار گیری آن به عنوان قطعه ای برای آب بندی و جلوگیری از نشت روغن و آب شناخته می شود. بدون واشر ها خودرو های امروزی قادر به کارکرد بهینه نخواهند بود.

 

علائم خرابی واشر درب سوپاپ

یکی از مهم ترین علائم خرابی واشر درب سوپاپ مربوط به بوی روغن سوزی در خودرو است. در صورتی که واشر درب سوپاپ فرسوده شود و یا ترک بخورد روغن سوپاپ و سر سیلندر بر روی قطعات مختلف خودرو چکه می کند. زمانی که موتور خودرو و اجزای دیگر آن در هنگام کارکرد داغ می شوند روغن ریخته شده بر روی آن ها می سوزد. پس از این پروسه راننده به کامل ترین شکل ممکن بوی روغن سوخته را در خودروی خود حس خواهد کرد. در صورتی که متوجه هر نوع بویی مبنی بر روغن سوزی را حس کردید حتما اقدام به بررسی واشر درب سوپاپ ماشین خود نمایید.

مورد دیگری که می بایست در ارتباط با علائم خرابی واشر درب سوپاپ ذکر گردد مربوط به کارکرد نامناسب موتور خودرو است. در برخی از خودرو های مدرن امروز از واشر سر سوپاپ به عنوان درزگیر استفاده می شود. این نوع واشر درب سوپاپ از ورود روغن به لوله های شمع خودرو جلوگیری می کند. در صورتی که این واشر گرم شود منقبض شده و اجازه ی ورود روغن به شمع ها را خواهد داد. با این اتفاق شاهد عدم کارکرد مناسب موتور خواهیم بود.

سومین موردی که می بایست در ارتباط با علائم خرابی واشر درب سوپاپ ذکر گردد مربوط به کثیف شدن واشر درب سوپاپ است. زمانی که اقدام به تعویض روغن ماشین شود معمولا تکنسین های مربوطه نشتی واشر درب سوپاپ را بررسی می کنند. کثیف بودن واشر درب سوپاپ به علت خروج روغن از سوپاپ می باشد. زمانی ک قصد تعویض روغن و یا تعمیرات دیگر را دارید می توانید با نور بالا به سر سیلندر نگاه کنید متوجه روغن و گریس در نزدیکی سر سیلندر خواهید بود.

 

علت خراب شدن واشر درب سوپاپ

علت هایی که شاهد خراب شدن واشر درب سوپاپ می شود به یک یا دو مورد ختم نمی شود. اولین موردی که می بایست به آن اشاره کرد مربوط به فرسوده شدن مواد به کار رفته در ساخت واشر درب سوپاپ است. در صورتی که این مواد خشک شوند و یا دچار فرسودگی شوند شاهد خراب شدن واشر درب سوپاپ خواهید بود.

مورد دیگری که سبب به وجود آمدن ایراد در واشر درب سوپاپ می گردد مربوط به افزایش دمای موتور خودرو است. اگر دمای موتور خودرو بنا به هر دلیلی افزایش یابد شاهد خراب شدن واشر درب سوپاپ خواهیم بود.

همچنین قابل ذکر است که این قطعه نباید در کنار مواد شیمیایی و اسید قرار بگیرد. علت این امر هم رسیدن آسیب به قطعه ی فوق است.

خراب شدن واشر درب سوپاپ

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد مربوط به نصب غیر اصولی واشر درب سوپاپ است. در صورتی که این قطعه به صورت غیر اصولی نصب شود به احتمال بسیار بالا دچار ایراد خواهد شد.

از جمله دیگر مواردی که می بایست در ارتباط با علت خراب شدن واشر درب سوپاپ به آن اشاره کرد مربوط به رانندگی در ترافیک های طولانی است، رانندگی کردن در این شرایط باعث داغ شدن موتور خودرو و همچنین تحت فشار افتادن واشر درب سوپاپ می گردد.

نقص فنی در ترموستات و پیچ خوردگی شلنگ ورودی یا خروجی رادیاتور ماشین نیز می تواند باعث خراب شدن واشر درب سوپاپ شود.

واشر درب سوپاپ

چه زمانی می بایست برای تعویض واشر درب سوپاپ اقدام کرد؟

افراد می بایست پس از مدت زمان معینی اقدام به تعویض واشر درب سوپاپ کنند. زمانی که یکی از علائم خرابی واشر درب سوپاپ را مشاهده کردید حتما اقدام به تعویض آن کنید. در صورتی که اقدام به انجام این کار نکنید ممکن است با مشکلات زیادی رو به رو شود.

هنگامی که آب رادیاتور ماشین کم می شود می بایست اقدام به تعویض واشر درب خودرو شود. علاوه بر آن نشت آب از قسمت های مختلف ماشین می تواند حاکی از خراب شدن واشر درب سوپاپ باشد. برای تشخیص خراب یا درست بودن واشر درب سوپاپ در این مورد بهتر است به تکنسین های دارای تخصص مراجعه شود.

مورد بسیار ساده ای که در صورت مشاهده ی آن می بایست اقدام به تعویض واشر درب سوپاپ کرد مربوط به تغییر رنگ شمع ها می باشد. در صورتی که رنگ شمع های خودرو عوض شود به احتمال بسیار زیاد نشتی روغن در ماشین اتفاق افتاده است. نشتی روغن هم حکایت از خراب بودن واشر درب سوپاپ دارد و بهتر است اقدامات لازم در جهت رفع ایراد به وجود آمده شود.

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا