قطعات انتقال قدرت

انواع دیفرانسیل ماشین سنگین + علائم خرابی

دیفرانسیل ماشین سنگین یک قطعه حیاتی در بسیاری از وسایل نقلیه سنگین‌ به شمار می‌آيد. کوچک‌ترین خرابی و مشکلی در این بخش می‌تواند منجر به عدم کارکرد صحیح ماشین سنگین شود. به همین دلیل است که دارندگان ماشین سنگین باید دانش خود را در مورد این بخش افزایش دهند. با ما در ادامه متن همراه باشید تا در کنار هم به انواع دیفرانسیل ماشین سنگین و همچنین علائم یا نشانه‌های خرابی آن‌ها اشاره کنیم.

 

مدل‌های مختلف دیفرانسیل در ماشین سنگین

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، دیفرانسیل موجود در ماشین سنگین نیز تغییر یافت. امروزه مدل‌های مختلفی از دیفرانسیل در ماشین‌ سنگین به کار می‌رود که از بین آن‌ها باید به مواردی همچون دیفرانسیل باز، دیفرانسیل قفل شونده، دیفرانسیل ال اس دی و دیفرانسیل الکترونیکی یاد کنیم. در هنگام خرید لوازم یدکی ماشین سنگین دانستن اینکه وسیله شما کدامیک از انواع این دیفرانسیل ها را دارد، ضروری است.

 

1.دیفرانسیل باز

اولین مورد از انواع دیفرانسیل ماشین سنگین که باید به آن پرداخت، دیفرانسیل باز نام دارد. در دیفرانسیل باز یک بخش مهم که چرخ دنده را حمل می‌کند، رانویر را در محل مشخصی ثابت نگه خواهد داشت. در دیفرانسیل‌هایی که به آن‌‌ها دیفرانسیل باز گفته می‌شود می‌توان چندین چرخ دنده هرزگرد را مشاهده کرد. این هرزگردها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم دوره‌ها گوناگونی را در یک پیچ پشت سر بگذاریم.

دیفرانسیل باز در برخی از کامیون‌های محبوب موجود در بازار استفاده می‌شود و اگرچه مزایای متعددی دارد، اما در صورت خرابی می‌تواند به شدت مشکل آفرین باشد. به عنوان مثال، خرابی بخش کوچکی از این دیفرانسیل عملکرد آن را به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به کاهش توان کشش ماشین سنگین می شود.

این امر آنقدر ادامه پیدا می‌کند که چرخ‌ها عملاً با هیچ نوع مقاومتی روبه‌رو نشوند و در نتیجه شاهد اصطکاک کم هرز آن‌ها باشیم. بنابراین، دیفرانسیل باز یک دیفرانسیل کاربردی و محبوب است، اما خراب شدن آن مشکلات خاصی را به همراه خواهد داشت.

انواع دیفرانسیل ماشین سنگین

2.دیفرانسیل قفل شونده

مورد دیگری از انواع دیفرانسیل ماشین سنگین که باید به آن اشاره کنیم، دیفرانسیل قفل شونده نام دارد. در دیفرانسیل‌ها عملکرد اصلی بر روی کاهش سرعت چرخش شفت‌ها است به نحوی که چرخ چپ و چرخ سمت راست دور برابر داشت باشند.

دیفرانسیل‌های قفل شونده خود به دو شکل در بازار موجود هستند. در برخی از مدل‌ها قفل شدن به شکل دستی صورت می‌گیرند. این بدان معناست که راننده باید به صورت دستی نسبت به قفل کردن دیفرانسیل اقدام کند. دیفرانسیل‌های قفل شونده اتومات به شکل خودکار این امر را انجام می‌دهند و نیازی به دخالت نیروی انسانی وجود ندارد. جالب است بدانید که هزینه نصب سیستم‌های دستی نسبت به سیستم‌های خودکار بیشتر است.

 

3.دیفرانسیل ال اس دی

شاید نام این دیفرانسیل را کمتر شنیده باشید، اما دیفرانسیل ال اسی دی نیز از محصولات پرکاربرد موجود در دنیای ماشین‌های سنگین به شمار می‌رود. دیفرانسیل ال اس دی در واقع یک نوع دیفرانسیل با میزان لغزش محدود است.

دیفرانسیل ال اس دی به منظور قفل کردن محورها به وسیله یک رمپ طراحی شده است. این رمپ فشار بالایی به کلاچ وارد می‌کند و در نتیجه محورها به طور کامل lock یا قفل خواهند شد. دیفرانسیل ال اس دی توان شخصی‌سازی بالایی دارد به نحوی که راننده عملاً کنترل آن را در دست خواهد گرفت.

دیفرانسیل ال اس دی برای مواردی که خوردرو عموماً در جاده‌های آفرود رفت و آمد می‌کند بسیار کاربردی خواهد بود. ساختار این نوع دیفرانسیل آن را برای چنین محیط‌هایی به یک گزینه عالی تبدیل کرده است. البته باید به نقطه ضعف اصلی دیفراسنیل ال اس دی نیز اشاره کنیم که به عدم ارسال کامل قدرت ارتباط دارد. در واقع دیفرانسیل ال اس دی از انتقال قدرت کامل به چرخ‌ها معذور است و همین امر ممکن است در حرکت ماشین سنگین مشکلاتی را ایجاد کند.

 

4.دیفرانسیل‌های الکترونیکی

پیش از این بیان کردیم که با پیشرفت تکنولوژي، دیفرانسیل‌ها نیز در حال تغییر هستند. دیفرانسیل الکترونیکی را می‌توان از جدیدترین انواع دیفرانسیل‌های ماشین سنگین دانست. دیفرانسیل‌های الکترونیکی نه تنها در ماشین سنگین، بلکه در خودروهای عادی نیز کاربرد دارند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با دیفرانسیل‌های الکترونیکی باید در نظر گرفت، دقت آن‌ها به عوامل گوناگون است. برخلاف سایر دیفرانسیل‌های خاصی که به آن‌ها اشاره کردیم، در دیفرانسیل الکترونیکی پارامترهای گوناگونی همچون موقعیت دریچه گاز و میزان چرخش فرمان نیز در تعیین نوع حرکت محورها موثر خواهد بود. این موارد استفاده از ماشین سنگین در موقعیت‌های مختلف را تسهیل می‌کند و در نتیجه آن فشار کمتری به راننده وارد خواهد شد.

علائم خرابی دیفرانسیل ماشین سنگین

نشانه‌های خرابی دیفرانسیل

تفاوتی ندارد که در ماشین سنگین شما از چه دیفرانسیل خاصی استفاده شده است، زیرا در هر صورت این قطعه نیز ممکن است ایراد پیدا کند. مهم‌ترین نکته آن است که با علائم مربوط به خرابی دیفرانسیل آشنا باشیم تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این نوع خرابی را تشخیص دهیم.

همان‌طور که مدل‌های مختلفی از دیفرانسیل وجود دارد، علائم گوناگونی نیز در زمینه خرابی دیفرانسیل قابل بررسی هستند. حس کردن بوی سوختگی از سمت دیفرانسیل یکی از شایع‌ترین علامت‌های مربوط به خراب شدن این بخش از ماشین سنگین است. در برخی از موارد این بو همراه با لرزش شدید ماشین سنگین است. سایر علائم خراب شدن دیفرانسیل عبارت‌اند از:

  • ساییده شدن لاستیک‌های عقب
  • شنیدن یک صدای نامناسب در زمان گاز دادن
  • پریدن پلوس
  • صدای شدید در زمان دور زدن
  • خارج شدن واسکازین
  • عدم کارکرد صحیح کاسه نمد
  • حرارت بالای دیفرانسیل

لازم است که به محض مشاهده هر یک از این موارد، به تعمیرکاران مجرب و حرفه‌ای مراجعه کنید. توجه داشته باشید که استفاده از یک ماشین سنگین با دیفرانسیل خراب می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات خطرناکی برای سایر بخش‌های دستگاه شود.

 

سخن پایانی

در این متن به بررسی انواع دیفرانسیل ماشین سنگین پرداختیم و از مهم‌ترین علائم خرابی آن سخن گفتیم. امروزه کاملاً مشخص شده است که دیفرانسیل‌ها نقشی حیاتی در ماشین‌های سنگین دارند و به همین دلیل نمی‌توان به هیچ عنوان نادیده گرفت.

وجود انواع مختلف دیفرانسیل ماشین سنگین خود گواهی بر این موضوع است. بررسی دوره‌ای قطعات مرتبط با دیفرانسیل و مراجعه به تعمیرکاران حرفه‌ای در زمان مشاهده علائمی که به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند منجر به کاهش احتمال خرابی کامل دیفرانسیل ماشین سنگین شود. به یاد داشته باشید که داشتن دیفرانسیل سالم مهم‌ترین گزینه برای تجربه یک سفر بی‌خطر و بدون مشکل محسوب می‌شود.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا