قطعات انتقال قدرت

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

5 علامت مهم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

 

همان‌طور که می‌دانید توربین از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده گیربکس در خودروهای دنده اتومات به شمار می‌رود و نقش این قطعه در این گونه از خودروها، در حقیقت همانند نقش کلاچ در خودروهای معمولی است. لازم به ذکر است که این قطعه، قطعه‌ای است که موجب می‌شود موتور خودرو و گیربکس آن به یکدیگر متصل شوند.

وظیفه مهم این قطعه نیز این است که به انتقال قدرت و توان میان موتور و گیربکس خودروهای اتوماتیک کمک کند. بنابراین هر گونه خرابی و نقص عملکرد در این قطعه باعث می‌شود تا انتقال نیرو و قدرت از موتور به جعبه دنده، با اختلال و اشکالاتی مواجه شود و هم‌چنین در میزان شتاب خودرو و حرکت آن مشکلاتی به وجود آید.

با توجه به اهمیت این قطعه، بررسی علائم خرابی آن و هم‌چنین تست توربین گیربکس اتومات، برای شناسایی ایرادات و برطرف نمودن آن ضرورت دارد.

به طور کلی لازم است بدانید که وجود چند علامت و نشانه مشخص می‌کند که توربین گیربکس خودرو دچار اختلال در عملکرد شده است که از طریق بررسی این علائم و برطرف نمودن آن‌ها می‌توان نسبت به رفع ایراد توربین اقدام کرد.

از جمله این علائم می‌توان به صدای شنیده شدن ضربه از این قطعه و هم‌چنین عدم توازن خودرو حین حرکت، روغن ریزی پشت پمپ، خوردگی دهانه جایگاه پمپ روغن، روشن شدن چراغ اسنوبرف و تقه زدن آن و افزایش نیافتن دور موتور خودرو در هنگام تست را نام برد. در ادامه به شرح هر یک از این علائم خواهیم پرداخت.

 

شنیده شدن صدای ضربه از توربین گیربکس

در بعضی از مواقع در هنگامی که می‌خواهید خودروی خود را روشن کنید و در هنگام استارت زدن آن و شروع به حرکت خودرو و گاز دادن آن، صداهایی را از سمت توربین اتومبیل می‌شنوید. از جمله این صداها می‌توان صدای تق تق را نام برد و یا در هنگام استارت زدن خودرو، ضربه‌ای را از سمت توربین احساس می‌کنید. در حقیقت می‌توان گفت این علامت یکی از مهم‌ترین علائم خرابی در قطعه توربین اتومبیل شما است.

به طور کلی لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که توجه به صداهایی که در هنگام استارت زدن خودرو می‌شنوید و یا در هنگام گاز دادن با آن مواجه می‌گردید برای تشخیص دادن به موقع عیوب و رفع ایراد توربین ضرورت بسیاری دارد.

خرید گیربکس خودروهای سنگین >>> فروش لوازم یدکی ماشین سنگین

عدم توازن خودرو در هنگام حرکت

یکی دیگر از علائمی که نشان می‌دهد توربین گیربکس خودروی شما با نوعی اختلال در عملکرد مواجه شده است و یا نیاز به تعمیر دارد ضعف حرکت آن و کندی آن در حین حرکت کردن است. لازم به ذکر است که عدم حرکت مناسب خودرو و یا کشیده شدن آن به سمت راست و یا چپ در هنگام حرکت و یا حتی در مواردی استارت نخوردن خودرو و حرکت نکردن آن از نشانه‌های خرابی توربین به شمار می‌روند.

بنابراین در شرایطی که خودروی شما برای راه افتادن کند و یا ضعیف عمل می‌کند لازم است حتما توربین آن را بررسی کنید.

دلایل خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

روغن ریزی از پشت پمپ

از دیگر مواردی که نشان دهنده بروز یک عیب و یا اختلال در توربین خودروی اتومات شما است روغن ریزی از پشت پمپ خودرو است. در حقیقت می‌توان این طور گفت که این علامت از دیگر نشانه‌های خراب شدن توربین گیربکس اتوماتیک، به مراتب خطرناک‌تر است و نیاز به بررسی و مراقبت بیشتری نیز دارد.

بنابراین و در صورتی که با این نشانه، آشنایی نداشته باشید و به موقع نسبت به رفع عیب آن اقدام نکنید بسیاری از قطعات خودروی خود را با نابودی مواجه خواهید کرد.

لذا تشخیص به موقع این عیب، و برطرف نمودن آن حائز اهمیت اساسی است چراکه این امکان وجود دارد که باعث سوختن گیربکس خودروی شما شود. به طور کلی و در صورتی که به موقع، متوجه روغن ریزی پشت پمپ اتومبیل خود نشوید بسیاری از تجهیزات و لوازم درون جعبه دنده دچار حادثه می‌شوند و امکان سوختن آن‌ها وجود دارد.

از جمله این امکان وجود دارد که صفحه، باند، پیستون‌های داخل گیربکس و …. در این صورت با آسیب شدید مواجه شوند و در اثر نرسیدن روغن به این قطعات، این لوزام بسوزند.

تعمیر گیربکس کامیونت و خاور >>> تعمیرگاه کامیونت

خوردگی دهانه جایگاه پمپ روغن

دهانه جایگاه پمپ روغن، بخشی است که به طور مستقیم به توربین گیربکس متصل شده است. خورده شدن این قطعه باعث می‌شود تا توربین خودروی شما، لق شود. پس از لق شدن توربین، کاسه نمد خودرو نیز خراب می‌شود و مجموعه این عوامل باعث می‌شوند تا توربین گیربکس شما بسوزد.

بنابراین و در صورت مشاهده هر گونه خوردگی در این دهانه، لازم است آن را پیگیری کنید تا از بروز دیگر رخدادها در اتومبیل خود پیشگیری به عمل آورید.

 

روشن شدن چراغ اسنو برف خودرو به همراه تقه زدن

در بعضی از مواقع و بلافاصله پس از این که خودروی خود را استارت می‌زنید چراغ اسنو برف خودرو به صورت کاملا ناگهانی و خودکار، روشن می‌شود. از طرف دیگر، روشن شدن این علامت هشدار، با تقه زدن نیز همراه است. این علامت نیز نشان می‌دهد که توربین شما دچار اشکالی شده است.

بنابراین در چنین مواقعی لازم است شیرهای برقی خودروی خود را بررسی کنید و در صورت لزوم، باید نسبت به تعویض این قطعات اقدام نمایید. اما قبل از انجام این کارها از سلامتی توربین خود مطمئن شوید.

افزایش نیافتن دور موتور خودرو در هنگام تست

یکی دیگر از علائمی که نشان می‌دهد توربین گیربکس خودروی شما با اختلالی مواجه شده است این است که در هنگام تست کردن این قطعه، دور موتور خودروی شما نمی‌تواند در حدود 2000 دور، افزایش پیدا کند. بنابراین در چنین شرایطی لازم است حتما این قطعه را باز کنید و به بررسی آن اقدام نمایید. در این صورت این امکان وجود دارد که نیاز داشته باشید توربین را تعویض کنید.

لازم به ذکر است که در هنگام تست توربین خودروهای اتوماتیک از سه روش استفاده می‌شود. در ابتدا می‌توانید اتومبیل خود را بر روی دنده قرار دهید. پس از انجام این کار، لازم است پای چپ خود را بر روی ترمز اتومبیل فشار دهید و در همین حال نیز باید پدال گاز خودرو را هم تا آخرین حد ممکن، بفشارید. در چنین شرایطی و در صورت سلامت قطعه توربین، باید دور موتور خودروی شما به 2000 افزایش یابد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا