قطعات موتور و اگزوز

شیر برقی کنیستر چیست ؟ + بررسی 4 علائم خرابی شیر برقی کنیستر

نحوه کارکرد، چیستی، علائم خرابی و ... شیر برقی کنیستر

شیر برقی کنیستر: بیش از ۱۵۰ ماده شیمیایی در بنزینی که ما برای سوخت به وسیله نقلیه خود پمپ می‌زنیم وجود دارد. هنگامی‌که این مواد شیمیایی استنشاق می‌شوند، فرد می‌تواند علائمی مانند سرگیجه، سردرد و مشکل در تنفس را تجربه کند. اگر در نهایت دود این مواد شیمیایی را برای مدت طولانی استنشاق کنید، حتی ممکن است شما را به راحتی مریض کرده و در نهایت منجر به مرگ شود.

همچنین آلودگی هوا و دود نیز توسط گازهای تبخیر شده ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که الزامات قانونی جدید خودروسازان را ملزم به به‌کار گیری فناوری ویژه در خودروهای خود می‌کند که باعث کاهش بخارات بنزین می‌شود. شیر برقی کنیستر یکی از مهم‌ترین کنترل کننده‌های این آلاینده‌ها در خودروها است که امروزه در اکثر خودروهای تولید شده به کار گرفته می‌شود تا هوای پاک‌تری را تجربه کنیم.

کارکرد این قطعه به گونه‌ای است که اگر از کار بیفتد، بخار سوخت اضافی و گازهای مضر به جای بازگشت به موتور، در جو آزاد می‌شود. خوشبختانه چند علامت وجود دارد که می‌توانید به آنها توجه کنید که نشان دهنده بد کار کردن شیر برقی کنیستر است که در ادامه از سایت اینفویدک به آنها اشاره خواهیم کرد.

همچنین ببنید : قطعات یدکی ماشین سنگین

شیر برقی کنیستر چیست؟

سیستم شیر برقی کنیستر امروزه بر روی بیشتر خودروهای تولید نصب می‌شود که وظیفه آن تصفیه سوخت تولید شده است و معمولاً بین منیفولد ورودی و قوطی محفظه که بخار سوخت را در خود جای می‌دهد، یافت می‌شود.

به طور خاص شیر برقی کنیستر یک قطعه برای کنترل آلایندگی است که به ورودی موتور اجازه می‌دهد تا مقدار دقیق بخارات سوخت را از شیر برقی به منیفولد ورودی موتور ببرد در نتیجه وقتی موتور شما خاموش است شیر برقی کنیستر هم بسته است.

همچنین ببینید : کنیستر چیست

شیر برقی کنیستر چگونه کار می‌کند

شیر برقی کنیستر چگونه کار می‌کند؟

این روزها اکثر خودروها یک کامپیوتر در موتور خود دارند که شیر برقی را کنترل می‌کند. این شیر برقی هر زمان که موتور را خاموش کنید بسته می‌شود. هنگامی‌که موتور را روشن می‌کنید و اجازه می‌دهید برای چند دقیقه کار کند، کامپیوتر موتور به صورت الکترونیکی با شیر برقی ارتباط برقرار کرده و به آن دستور می‌دهد که به تدریج باز شود. همانطور که این اتفاق می‌افتد، بخار سوختی که در قوطی ذخیره می‌شود به موتور منتقل می‌شود و در طی فرآیند احتراق می‌سوزد.

حسگرهای زیادی در داخل موتور وجود دارد که جریان تصفیه را مدیریت می‌کنند و به موتور اجازه می‌دهند تا تعیین کند که شیر برقی کنیستر باید چه زمانی باز شود. اگر در شرایط خاصی جریان پاکسازی شیر برقی کنیستر خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، چراغ  چک پشت آمپر خودرو روشن می‌شود تا به شما اطلاع دهد که مشکلی وجود دارد.

 

علائم خرابی شیر برقی کنیستر

در ادامه چهار مورد از رایج ترین علائمی‌ که در صورت معیوب بودن شیر برقی کنیستر با آن مواجه خواهید شد، آورده شده است.

 

۱- دور نگرفتن موتور

هنگامی‌که در شیر برقی کنیستر مشکلی وجود دارد، متوجه خواهید شد که خودروی شما با دور در دقیقه کمتر از حالت عادی در حال حرکت می‌رود. این شرایط اگر به اندازه کافی کم باشد باعث لرزش خودرو و یا خفه کردن موتور می‌شود. اگر شیر برقی کنیستر به طور کلی از کار بیفتد این امر بر کیفیت و سرعت دور موتور تأثیر بسزایی خواهد داشت. همچنین اگر به شیر برقی یا هر یک از شیلنگ‌های متصل به آن آسیب وارد شود، نشت نیز ایجاد می‌شود.

 

۲- حرکت نکردن خودرو

اگر در راه انداختن ماشین خود مشکل دارید، این می‌تواند نشانه دیگری باشد که دریچه شیر برقی کنیستر خراب است. درست مانند قبل، ممکن است نشتی ایجاد شود و این کار راه اندازی وسیله نقلیه شما را دشوارتر می‌کند. این موضوع در نهایت باعث ایجاد مشکل در نسبت هوا به سوخت می‌شود. سپس عملکرد وسیله نقلیه شما به خطر می‌افتد.

 

۳- مصرف سوخت ضعیف

از آنجایی که بخارهای سوختی که وسیله نقلیه شما به طور معمول طی فرآیند احتراق استفاده می‌کند، سوخت به همان اندازه استفاده نخواهد شد. این باعث می‌شود مسافت پیموده شده با بنزین بدتر از آنچه که به طور معمول به آن عادت کرده‌اید، باشد که این خود نشانه‌ای مهم از خرابی شیر برقی کنیستر شما است. پس به مصرف سوخت خودروی خود همواره دقت کنید تا خرابی این قطعه را به راحتی تشخیص دهید.

 

۴- روشن شدن چراغ موتور پشت آمپر

در نهایت در صورت آسیب دیدن شیر برقی کنیستر چراغ چک موتور پشت آمپر روشن می‌شود. کامپیوتر موتور می‌تواند تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی آسیب دیده است، زیرا سنسورهای آن نمی‌توانند سیگنالی را که معمولاً دریافت می‌کنند از این قطعه دریافت کنند.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، کامپیوتر چراغ چک موتور را روشن می‌کند تا متوجه شوید مشکلی در جایی از موتور و عملکرد آن وجود دارد. البته دلایل زیادی برای روشن شدن چراغ چک موتور وجود دارد اما یکی از احتمالات آن همین مورد است که به صورت معمول در بعضی از خودروها زیاد اتفاق می‌افتد.

تا زمانی که دیاگ زده نشود، دلیل واقعی روشن شدن آن را نمی‌دانید. کدهای خطا به شناسایی مشکل واقعی کمک می‌کند، خواه مربوط به شیر تصفیه باشد یا چیزی کاملاً متفاوت با آن که به هر صورت ایرادی در موتور است.

همچنین ببینید : تعمیرگاه اتوبوس

وقتی شیر تصفیه قوطی خراب می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

در دور پایین موتور اگر شیر برقی از کار بیفتد و باز بماند، نشتی ایجاد می‌کند که می‌تواند بر سرعت و کیفیت عمکرد موتور تأثیر بگذارد. همچنین در صورت شکستن یا آسیب دیدن شیر برقی کنیستر یا هر یک از شیلنگ‌هایی که ممکن است به آن متصل شده باشد، نشت خلاء ایجاد می‌شود.

 

هزینه تعویض شیر برقی کنیستر چقدر است؟

برای تعویض شیر برقی کنیستر قوطی،هزینه‌های مختلفی باید پرداخت کنید و این بستگی به نوع برند و فروانی قطعات خودرو شما در بازار دارد. اما در خصوص اجرت نصب این قطعه باید گفت از اجرت بسیار بالایی برخوردار نیست زیرا کار پیچیده‌ای نداشته و تعویض قطعه در شرایط خرابی اتفاق می‌افتد که تعویض آن هم بسیار کار پیچیده‌ای نیست و از این رو دستمزد زیادی هم از بابت تعویض آن دریافت نمی‌شود.

 

آیا می‌توانید شیر برقی کنیستر را تعمیر کنید؟

تعویض شیر برقی کنیستر و هزینه اجرت تعویض شیر تصفیه معمولاً خیلی زیاد نبوده و یک روش ساده و آسان است. با این حال ممکن است مجبور شوید هزینه تعمیرات اضافی و قطعات مربوط به تعویض شیر تصفیه را بپردازید که این می‌تواند برای شما هزینه‌بر تر باشد. یا در شرایطی ممکن است خرابی طولانی مدت این قطعه باعث از بین رفتن قطعات دیگر از جمله قطعات موتور شود که این می‌تواند برای شما دردسرساز و هزینه‌بر باشد.

 

آیا می‌توانم با شیر برقی کنیستر خراب رانندگی کنم؟

شما می‌توانید ماشین خود را با یک شیر برقی کنیستر خراب راه ببرید، فقط آن را در معرض آسیب‌های بیشتر نه تنها به سیستم خود قطعه، بلکه به سایر قسمت‌های خودرو قرار خواهید داد. هرچه بیشتر با شیر برقی کنیستر خراب رانندگی کنید، بیشتر به سایر قطعات آسیب خواهید رساند، در نتیجه لازم است در نهایت مشکل برطرف شود زیرا خرابی بلند مدت این قطعه باعث آسیب جدی به موتور خودرو می‌شود.

 

چگونه بفهمم که شیر برقی کنیستر من گیر کرده است؟

رایج ترین مشکل شیر برقی زمانی است که می‌چسبد یا به طور کامل بسته نمی‌شود. این ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. در برخی خودروها، شیر برقی گیر کرده می‌تواند درست پس از سوخت‌گیری در پمپ بنزین شروع به کار کند و در چند ثانیه اول، موتور ممکن است خشن کار کند و در نهایت خودرو حرکت نکند که این نشانه خرابی شیر برقی کنیستر است.

 

علت خراب شدن شیر تصفیه چیست؟

در اکثر موارد شکستگی این قطعه سبب نشت در سیستم آلایندگی و نشانه ای از خرابی شیر برقی است. شیر برقی کنیستر با باز و بسته شدن به خلاء بخار درون قوطی واکنش نشان می‌دهد. علاوه بر این، بخش الکتریکی شیر برقی ممکن است از کار بیفتد و در نتیجه شیر بسته بماند.

 

صدای شیر برقی کنیستر خراب چگونه است؟

صدای تیک تاک شیر برقی کنیستر طبیعی است و وقتی شیشه‌ها بالا هستند نباید در داخل کابین متوجه آن شوید. اگر صداهای عجیب و غیر معمول داخل کابین خیلی بلند است، نشان‌دهنده آن است که شیر را باید تعویض کنید.

اگر فشار خلاء کاهش یابد به این معنی است که دریچه شیر برقی به درستی آب بندی نشده و باید تعویض شود. همچنین ممکن است چراغ چک موتور پشت آمپر خودرو روشن باشد و شما باید از یک ابزار دیاگ برای بررسی کدهای ایجاد شده مشکل استفاده کنید.

 

اگر شیر برقی کنیستر بسته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی‌که یک شیر برقی کنیستر در حالت بسته گیر می‌کند، سیستم از سوخت تبخیر شده برای رسیدن به موتور جلوگیری می‌کند. این به مرور زمان باعث ایجاد خرابی علل خصوص در موتور و قطعات آن می‌شود و این اتفاق اصلا برای خودرو خوب نیست.

 

شیرهای برقی کنیستر چقدر دوام می‌آورند؟

به طور معمول شیر برقی کنیستر به اندازه عمر وسیله نقلیه دوام می‌آورد، اما ممکن است هر از گاهی فرسوده شود یا به علت استفاده از قطعات نامرغوب در مدت زمان کوتاه‌تری از بین برود. اگر شیر برقی از کار بیافتد، چراغ چک موتور روشن می‌شود و خودروی شما تست آلایندگی را پشت سر نمی‌گذارد و همچنین نمی‌توانید معاینه فنی خودرو را دریافت کنید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من کنیفولد ماشینم(پراید)تو حالت روشن شلنگش رو می کشم مکش داره ولی شلنگ قبل شیر برقی که وصل به کنیستر رو می کشم مکش نداره یا شلنگ قبل کنیستر به باک رو می کشم اونم مکش نداره،باد زیاد جمع می شه تو باکم،الان شیر برقی مشکل داره یا نه؟کنیستر رو تکون می دم شن داخلش تکون می ده می شه راهنماییم کنید ممنون می شم

  2. با درود
    ی مدت ست که بوی بنزین در اتاق شنیده میشود و درب باک بنزین از داخل بخار جمع میکنه کنیستر عوض کردم و مشکل حل نشده
    ایا باید شیر برقی رو هم عوض کنم
    ماشین پژو 405 مدل 1388
    و در ضمن طی 60 یا 70 روز دو بار مغزی پمپ بنزین و عوض کردم در اخر که 10 روز پیش , پمپ بنزین کامل عوض کردم
    درب باک باز میکنم صدای باز شدن درنوشابه نمیده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا