رپورتاژ

رادیاتور چیست و چه کاربردی دارد

یکی از مهم ترین قطعات فنی خودرو رادیاتور است که هر گونه مشکلی در خودرو به وجود بیاید آسیب بسیار جدی به موتور وارد می کند.

رادیاتور ها یک نوع مبدل حرکتی هستند که ماده سیال داغ با عبور از داخل آن دمای خودش را به طور که نیاز به کاهش دما دارد برمی گرد.

رادیاتور خودرو معمولا یک مجموعه مشبک دارای لوله های عبور آب، پره های خنک کننده ، مخزن آب ورودی ، مخزن هواگیری و مخزن خروج آب است.

 

رادیاتور خودرو چگونه کار می کند؟

رادیاتور با کمک دو لوله ورودی و خروجی به موتور وصل می شوند و بعد داخل آن از مایع خنک کننده حاوی آب و ضد یخ پر می شود. با روشن شدن موتور خودرو  واترپمپ با مکش مایع خنک کننده به داخل موتور، سیال را از مخزن خروجی رادیاتور خودرو به مجاری تعبیه شده داخل بدنه موتور می کشد.

مایع خنک کننده اول پشت ترموستات جمع می شود تا دما به حد استاندارد حدود (83تا 90 درجه برسد بعد از آن شیر ترموستات به صورت خودکار مسیر خروج آب به سمت رادیاتور را باز می کند و آب بر اثر مکش و فشار ایجاد شده از طرف واترپمپ، با فشار مناسب از طریق شلنگ ها و لوله های مربوط به سمت مخزن ورودی رادیتور راه پیدا می کند.

داخل بخش مشبک رادیاتور که از جنس مس یا آلمینیوم ساخته شده است مجاری و لوله های جهت گذر آب تعبیه شده می باشد. این لوله ها به صورت باریک و تخت ساخته می شود تا رادیاتور فضای کمتری را اشغال کند و عملیات انتقال حرارت آن به پره های وصل شده به این لوله ها با راندن بالاتری صورت می گیرد. اب داغ به داخل مجاری رادیاتور راه پیدا می کند و پره بسیار باریک آلمینیومی که به صورت زیگزاگی مجاری عبور آب را به یکدیگر وصل کرده است ، گرمای آب را به نحو چشم گیری به خودش جذب می کند. پره های داغ شده به دلیل برخورد با هوای ورودی از قسمت جلوی خودرو کم کم خنک می شود.

به دلیل خنک شدن سریع آب رادیاتور، مهندس ها از فن برقی یا پروانه های وصل شده به موتور در جهت دمش بیشتر هوا به رادیاتور استفاده می کنند تا هوای داغ هر چه تند تر از بخش فنی خودرو خارج شود و آب سرد شده دوباره وارد مدار خنک کننده موتور شود به این ترتیب دمای موتور خودرو همواره در یک حد استاندارد باقی می ماند و خطر هایی مانند داغ شدن بیش از اندازه رینگ ها، خرابی پیستون ها و خرابی یاتاقان ها می توان گفت آسیب دیدن به صورت جدی قیمت موتور هیوندا سانتافه و قفل شدن آن کاملا از بین می رود.

از آنجایی که مایع خنک کننده داغ شده معمولا فاشار بالایی دارد جهت تنظیم فشار از درهای سوپاپ دار برای رادیاتور ها استفاده می شود تا در صورت وجودفشار بخار بیش از اندازه در درون سیستم خطر خراب شدن رادیاتور از بین برود و بخار های اضافه بتوانند راحت تر از درون سیستم خنک کننده خارج شوند.

2

استفاده کردن از مخازن هواگیری در کنار پیچ هواگیری در رادیاتور خودرو

همچنین جهت جلوگیری از گرفتن هوا مایع خنک کننده درون موتور که اثر های خنک کنندگی سیستم را به میزان چشمگیری کاهش می دهد ،علاوه بر پیچ هواگیری از مخازن هواگیری در کنار رادیاتور خودرو استفاده می شود تا هوای داخل سیستم بتواند راهی برای خارج شدن داشته باشد. اما بعضی از خودرو ها مانند  206 پراید این مخزن را به صورت جداگانه در گوشه ای موتور خودرو نصب شده است.

 

اگر نیاز به امداد هیوندا داشتید می توانید با پشتیبانان ما ارتباط بگیرید و تا راهنمایی شوید.

 

انواع رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو ها از جنس فلز مس یا آلمینیوم ساخته می شود ، د این بین مسیر لوله ها و راستای پره ها می توانند موازی و یا عمود هم باشند. بیشتر خودرو های موجود در باطار عموما از رادیاتور هایی استفاده می کنند که در آن لوله ها و پره ها عمود بر هم باشند .

حرکت آب در رادیاتور های افقی ، به صورت افقی می باشد و پره ها یی که به شکل زیگزاگی هستند را به هم وصل می کند چون در راستای افقی هستند. در این رادیاتورها مخزن های ورودی و خروجی آب در سمت راست و چپ در رادیاتور خودرو شما وصل می شوند.

 

3

چه زمانی باید رادیاتور خودرو را چک کنیم؟

  • یکی از نکات خیلی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید و آن را چک کنید سطح آب مخزن رادیاتور می باشد. سطح آب مخزن رادیاتور را ویژه اگر مالک خودرو هستید به صورت هفتگی بررسی کنید . کاهش یافتن آب رادیاتور مشکلاتی مانند سوراخ بودن و یا پوسیدگی لوله های گردش آب ، خراب شدن واتر پمپ ، خراب شدن واشر سر سیلندر خودرو و..
  • سعی کنید بر اساس یک برنامه منظم و بر اساس نو خودروتان ، آب درون رادیاتور را عوض کنید و به طور صحیح هواگیری کنید . در زمان تعویض آب رادیاتور بهتر است رسوبات ته نشین شده در لوله های رادیاتور را هم تمیز کنید.
  • هر 3 ماه یکبار قطعات سیستم رادیاتور خودرو خودتان را پک کنید . اجزایی مثل شلنگ ها ، لوله ها و اجزایی که مربوط به رادیاتور خودرو می باشد که از بیرون قابل مشاهده هستند را بررسی کنید.
  • به درب رادیاتور توجه داشته باشید هر نمونه پوسیدگی یا خرابی وتشر ها ئر قسمت بسته شدن درب رادیاتور باعث بیرون ریختن آب رادیات از مخزن می شود و مشکلاتی مثل جوش آوردن را به بار می آورد.
  • همواره به درجه آمپر خودرو توجه داشته باشید. افزایش دمای آب رادیات و کارکردن فن خودرو در دور تند به طور متناوب می تواند از خراب بودن ترموستات خودرو شما باشد . بسته و باز شدن ترموستات ضامن عملکرد درست گردش آب در سیتم رادیاتور بوده و قفل کردن آن می تواند سبب جوش آوردن و سوختن واشر سر سیلندر باشد.

 

در صورتی که خودرو شما نیاز به خرید گیربکس هیوندا داشت می توانید ما را دنبال کنید

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا