قطعات موتور و اگزوز

علائم خرابی اویل ماژول خودرو

بررسی 3 نشانه مهم خرابی اویل ماژول

علائم خرابی اویل ماژول خودرو موضوعی است که قصد داریم در این متن به طور کامل در مورد آن سخن بگوییم. اویل ماژول یا ماژول مربوط به روغن یک قطعه حیاتی در برخی از اتومبیل های مدرن به شمار می‌آيد که اکثر رانندگان آشنایی چندانی با آن ندارند، اما خرابی همین بخش می‌تواند شما را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کند. وظیفه اصلی اویل ماژول را می‌توان خنک کردن روغنی دانست که در داخل موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اویل ماژول و کاربردهای آن

اویل ماژول ارتباطی مستقیم با روغن موتور شما دارد. در واقع دلیل انتخاب چنین نامی برای این بخش نیز همین امر محسوب می‌شود. مهم نیست که خودروی شما از چه سیستم موتوری خاصی بهره‌ می‌برد، زیرا در هر صورت لازم است که از روغن روانکار در درون آن استفاده شود.

عدم انتقال صحیح روغن به موتور و همچنین استفاده نادرست از آن با دمای بالا منجر به خراب شدن بخش‌های گوناگونی از اتوموبیل می‌شود. دمای روغن موتور در هر شرایطی اعم از محیط‌های بسیار سرد یا محیط‌های بسیار گرم باید یک میزان استاندارد باشد.

به دلیل عدم ارتباط مستقیم بین راننده و روغن موتور معمولاً به این نکته اساسی چندان توجه نمی‌شود و رانندگان بلافاصله پس از خراب شدن موتور خودرو تازه یادشان می‌افتد که چیزی به نام ماژول روغن نیز وجود داشته است! اگر قصد دارید در رده رانندگان مجرب قرار بگیرید، بهتر است با کارکرد ماژول روغن نیز آشا باشید.

البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که لزوماً همه خودروها دارای ماژول روغن نیستند. به عنوان نمونه از بین خودروهای داخلی تنها مواردی همچون سمند که از موتور ای اف سون استفاده می‌کند یک ماژول روغن جداگانه دارد. این در حالی است که در بین خودروهای خارجی دارای ماژول روغن نیز باید از خودروی هیوندای سانتافه یاد کنیم.

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، اویل ماژول به ما اجازه می‌دهد تا دمای روغن را به حد مناسبی برسانیم و به اصطلاح آن را خنک کنیم. استفاده از یک روغن با دمای مناسب در درون موتور خودرو عمر آن را افزایش می‌دهد که خود امر فوق‌العاده مهمی است.

حال که با کابرد آن آشنا شدید در ادامه مهترین علائم خرابی اویل ماژول را بررسی می کنیم.

 

مهم‌ترین نشانه‌های خراب شدن این بخش از خودرو

علائم خرابی اویل ماژول خودرو را مي‌توان به دسته‌های گوناگونی تقسیم‌بندی کرد که هر یک از آن‌ها دارای مشخصه خاص خود هستند، اما در هر صورت چند نشانه اساسی وجود دارد که باید حتماً نسبت به آن‌ها آگاهی کاملی داشته باشید. در این بخش به چنین مواردی اشاره می‌کنیم.

 

1.روشن شدن چراغ مربوط به روغن

اولین نشانه یا علائم خرابی اویل ماژول آن است که چراغ مربوط به روغن روشن می‌شود. وقتی که این مشکل مشاهده شد می‌توان تشخیص داد که روند به کارگیری روغن در درون موتور به دلایل متعددی به شکل صحیح انجام نمی‌گیرد و این امر می‌تواند آسیب‌های جدی را برای شما به ارمغان بیاورد.

در پاره‌ای از موارد مشاهده می‌شود که رانندگان به این علامت بسیار مهم توجهی نمی‌کنند و در نتیجه تنها وقتی متوجه خراب شدن اویل ماژول خواهند شد که کار از کار گذشته است. باید به یاد داشت که روشن شدن این چراغ علاوه بر خراب شدن اویل ماژول ممکن است دلایل دیگر همچون کمبود روغن داشته باشد.

 

2.گرفته بودن مسیر اویل ماژول

روغنی که در درون اویل ماژول قرار دارد باید به شکل مناسب وارد شده و از آن خارج شود. چنانچه این روند به شکل مناسبی طی نشود، می‌توان احتمال داد که بخشی از قطعات مختلف اویل ماژول آسیب دیده است. از سوی دیگر، این احتمال می‌رود که روغن مربوطه کیفیت مناسبی نداشته و در نتیجه گرفتگی روغن به وجود آمده است.

در این حالت باید هم موتور و هم اویل ماژول به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند تا در نهایت مشخص شود که چه عامل خاصی در این زمینه مقصر اصلی شناخته می‌شود. تمامی امور فوق فقط و فقط باید توسط تعمیرکاران حرفه‌ای انجام شوند.

 

3.آب و روغن قاطی کردن

مورد سوم از علائم خرابی اویل ماژول خودرو، آب و روغن قاطی کردن خودرو است که می‌توان آن را یکی از رایج‌ترین مشکلات موتورهای داخلی دانست. متأسفانه برخی از تعمیرکاران دلیل اصلی این موضوع را به شکل مناسبی تشخیص نمی‌دهند و تقصیر را به گردن واشر سرسیلندر می‌اندازند.

این امر در حالی صورت می‌گیرد که واشر سر سیلندر هیچ مشکلی ندارند و مشکل اصلی مربوط به اویل ماژول خودروی شما است. در واقع اولین قطعه‌ای که در آن آب و روغن قاطی می‌شود همین بخش اویل ماژول است که طبیعتاً باید در اصل وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

 

تعمیر کردن این بخش چقدر طول می‌کشد؟

پس از بررسی کامل علائم خرابی اویل ماژول خودرو نوبت به تعمیر این بخش مهم از اتوموبیل فرا می‌رسد. بسیاری از کاربران عزیز در مورد مدت زمان موردنیاز جهت حل مشکلات اویل ماژول از ما پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند، اما اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که هیچ بازه زمانی خاصی برای انجام این کار تعیین نشده است.

اینکه تعمیر اویل ماژول چقدر به طول می‌انجامد را نمی‌توانیم تشخیص دهیم، اما یک راهکار عالی به منظور تسریع این روند آن است که تعمیر کردن اویل ماژول اتوموبیل خود را به افراد حرفه‌ای واگذار کنید. در این شرایط حداقل از بابت تعمیر صحیح این بخش اطمینان خاطر خواهید داشت.

هزینه تعمیر اویل ماژول نیز کاملاً متغیر است، زیرا در طول فرایند تعمیر این بخش به ابزارهای متعددی نیاز داریم. از سوی دیگر مواردی همچون هزینه دستمزد و تست اویل ماژول به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.

 

سخن پایانی

از ماژول روغن یا اویل ماژول به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر موتور یاد می‌شود. اویل ماژول به ما اجازه می‌دهد تا دمای روغن را کاهش دهیم تا احتمال خراب شدن قطعات مهم موتور تا حد امکان کاهش پیدا کند. موتورهای موسوم به موتور ملی یا ای اف سون دارای این قطعه هستند.

از جمله علائم خرابی اویل ماژول خودرو می‌توان به مواردی همچون روشن شدن چراغ روغن و یا آب و روغن قاطی کردن اشاره کرد. در هر صورت لازم است که به محض مشاهده چنین مواردی با یک تعمیرگاه مناسب تماس بگیرید و از کارشناسان مربوطه کمک بخواهید. در بسیاری از موارد با تعمیر کامل اویل ماژول، خودروی شما به حالت اولیه خود دست پیدا می‌کند.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا