قطعات برقی و الکتریکی

سنسور دمای آب چیست ؟

عملکرد، عیب یابی، علائم خرابی و ... سنسور دمای آب

سنسور دمای آب چیست؟

 

سنسور دمای آب ( سنسور دمای مایع خنک کننده ) به ایسیو در مورد دمای کارکرد موتور اطلاع می‌دهد، به طوری که می‌توان مقدار سوخت و نقطه احتراق را متناسب با آن تنظیم کرد. در این مطلب، اصل عملکردی سنسور دمای مایع خنک‌کننده را برای شما توضیح می‌دهیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه سنسور خود را عیب‌یابی کرده و سنسور خراب شده را شناسایی کنید.

وسایل نقلیه امروزی از شبکه پیچیده‌ای از سنسورها، قطعات و سیم‌ها برای کمک به موتور در دستیابی به بالاترین درجه بازده عملیاتی استفاده می‌کنند. سنسورهای موجود برای این کار تعدادی از مقادیر مربوط به عملکرد حیاتی موتور را کنترل کرده و داده‌ها را برای بررسی به ای سی یو ارسال می‌کنند. در این مقاله از اینفویدک به بررسی این سنسور می پردازیم.

 

عملکرد سنسور دمای آب چگونه است؟

سنسورهای دمای آب توسط سیستم مدیریت سوخت برای تشخیص دمای کارکرد موتور استفاده می‌شود. بسته به اطلاعات سنسور، ایسیو زمان تزریق و زاویه شلیک را با شرایط استاندارد تعریف شده برای خود تطبیق می‌دهد. با افزایش دما مقاومت داخلی سنسور دمای آب کاهش می‌یابد.

مقاومت سنسور دما بسته به دمای مایع خنک کننده تغییر می‌کند. با افزایش دما، مقاومت کاهش می‌یابد که باعث کاهش ولتاژ در سنسور می‌شود. ای سی یو این مقادیر ولتاژ را ارزیابی می‌کند، زیرا آنها به طور مستقیم با دمای مایع خنک کننده مرتبط هستند. دمای پایین منجر به مقادیر ولتاژ بالا در سنسور و دماهای بالا منجر به مقادیر ولتاژ پایین می‌شود.

خرید انواع سنسور خودروهای سنگین >>> لوازم یدکی ماشین سنگین

عیب یابی سنسور دمای آب

عیب یابی سنسور دمای آب

برای رفع مشکلات موجود در سنسور دمای آب می‌توانید آن را عیب‌یابی کنید که این مورد با توجه به طی کردن مراحل زیر امکان‌پذیر است:

  • با دیاگ نوع خطا را شناسایی کنید.
  • اتصالات الکتریکی سیم کشی سنسور، دوشاخه و سنسور را از نظر اتصال صحیح، شکستگی و خوردگی بررسی کنید.
  • با استفاده از مولتی متر مقاومت داخلی سنسور را اندازه‌گیری کنید، مقاومت بستگی به دما دارد. وقتی موتور سرد است دارای امپدانس بالا و وقتی موتور گرم است دارای امپدانس کم است.
  • بسته به نوع سازنده عدد مورد نظر باید در حدود ۲۵ درجه سانتی گراد تا ۸۰ درجه سانتی گراد باشد که این موضوع در کاتالوگ خودروی شما بیان شده است.
  • سیم کشی ای سی یو را بررسی کنید.
  • اهم متر را بین دوشاخه سنسور دما و فیش ای سی یو را وصل کنید.
  • پین مربوطه در دوشاخه سنسور را با استفاده از اهم متر و با جدا کردن دوشاخه ای سی یو بررسی کنید و با مشخصات کاتالوگ تطبیق دهید.
  • ولتاژ تغذیه را در دوشاخه سنسور با استفاده از ولت متر بررسی کنید. این کار با وصل شدن ای سی یو و روشن بودن احتراق انجام می‌شود.
  • در صورت عدم رسیدن به مقدار ولتاژ معقول سنسور دمای آب شما معیوب است.

 

سنسور دمای آب موتور چگونه کار می‌کند؟

موتورهای احتراق داخلی به استفاده از نوعی مایع خنک کننده برای تنظیم دمای عملیاتی موتور متکی هستند. مایع خنک‌کننده در سرسیلندرها و بلوک‌های موتور می‌چرخد، جایی که گرمای فرآیند احتراق جذب می‌شود.

سپس مایع خنک‌کننده به سمت رادیاتور هدایت می‌شود، جایی که جریان هوای ورودی گرمای ذخیره شده در مایع خنک‌کننده را دفع می‌کند. همانطور که از نام آن پیداست، سنسور دمای مایع خنک‌کننده خودرو، دمای آب در سرتاسر موتور را کنترل می‌کند.

سپس این اطلاعات به ECU خودرو منتقل می‌شود، جایی که از آن به عنوان ورودی هنگام تعیین بهترین روش برای تنظیم عملکردهای مختلف موتور استفاده می‌شود. در اکثر خودروها، سنسور دمای آب را می‌توان در نزدیکی ترموستات موتور پیدا کرد. در بسیاری از خودروهای جدیدتر، این سنسور اغلب در بدنه ترموستات قرار می‌گیرد.

همچنین ببینید : تعمیر ماشین سنگین

نشانه‌های خرابی سنسور دمای آب

نشانه‌های خرابی سنسور دمای آب

با گذشت زمان، سنسورهای آب در بسیاری از خودروها تمایل به خراب شدن دارند. در بیشتر موارد این در نتیجه از دست دادن تداوم در عملکرد خود سنسور است. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، یک مقدار دمای کاذب به ECU  خودرو ارسال می‌شود که منجر به پاسخ نامناسب سیستم می‌شود. در نتیجه علائم متعددی اغلب خود را در کوتاه مدت نشان می‌دهند.

در ادامه ۷ مورد از رایج ترین علائم مرتبط با خرابی سنسور دمای آب موتور آورده شده است.

همانطور که برای هر قطعه الکترونیکی اتفاق می‌افتد، سنسورها گاهی اوقات از کار می‌افتند. هنگامی‌که یکی از سنسورهای موتور از کار می‌افتد، احتمال بروز علائم متعددی وجود دارد که اغلب از نظر شدت متفاوت هستند.

یکی از این سنسورها که مستعد خرابی است، سنسور دمای آب موتور است. برای اطلاع از علائم نقص سنسور دمای آب موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 

۱- چراغ چک موتور را بررسی کنید

یکی از رایج ترین علائم مرتبط با خرابی سنسور دمای آب موتور، روشن شدن ناگهانی چراغ چک موتور است. سیستم عیب یاب خودرو کدهای مشکل‌ساز مرتبط با بسیاری از خرابی‌های قطعات و مشکلات مربوط به مدار الکتریکی را ذخیره می‌کند. اگر ECU خودرو داده‌های رسیده را غیرمنطقی بداند چراغ چک موتور روشن می‌شود، این چراغ تا زمانی که کد متخلف پاک نشود یا نقص مربوطه برطرف شود روشن می‌ماند.

 

۲- مصرف سوخت بد

یکی دیگر از علائمی‌که معمولاً با خرابی سنسور دمای آب همراه است، مصرف سوخت بد است. این از این واقعیت ناشی می‌شود که بازخورد سنسور دمای خنک کننده نقشی حیاتی در محاسبه تحویل سوخت و زمان بندی دارد. اغلب اوقات یک سنسور دمای آب معیوب به اشتباه نشان دهنده دمای آب اقدام می‌کند.

هنگامی‌که یک سیگنال اشتباه ‌توسط یک سنسور دمای آب ارسال می‌شود، ECU  خودرو تلاش می‌کند تا این وضعیت را با دوز بیش از حد نیاز سوخت جبران کند. در پایان این با پیمایش‌های مکرر خودرو منجر به خرابی پمپ بنزین خودرو می‌شود.

 

۳- خروجی دود سیاه از اگزوز

همانطور که قبلا ذکر شد، یک سنسور دمای آب معیوب که به طور پیش‌فرض اشتباه کار کند معمولاً باعث سوخت بیش از حد بنزین می‌شود، در نتیجه سوخت نسوخته اضافی به سیستم اگزوز وارد می‌شود.

هنگامی‌که این سوخت اضافی در سیستم اگزوز خودرو می‌سوزد، دود خاکستری تیره یا سیاه رنگ به عنوان محصول آن تولید می‌شود. در موارد شدید، این دود می‌تواند بسیار متراکم شود و برای هر کسی که در نزدیکی است کاملاً قابل توجه باشد.

 

۴- داغ شدن بیش از حد موتور

یکی از شدیدترین علائم خرابی سنسور دمای آب گرم شدن بیش از حد موتور است. در حالی که برخی از خودروها از یک سنسور درجه حرارت کمکی برای تنظیم عملکرد فن رادیاتور استفاده می‌کنند، اکثریت قریب به اتفاق تولیدات و مدل‌ها برای حفظ این عملکرد به سنسور دمای آب موتور متکی هستند.

فن رادیاتور که در پشت رادیاتور قرار دارد گرما را از مایع خنک کننده موتور خارج می‌کند. این فن به صورت الکتریکی کنترل می شود و به سیگنال کامپیوتر متکی است. اگر فن سیگنال اشتباه دریافت کند، ممکن است روشن نشود و باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود. برخی از خودروها دارای سنسور جداگانه دمای آب برای فن هستند، اما بسیاری از خودروها از همان سنسور استفاده می‌کنند.

اگر سنسور دمای آب موتور خراب شود، معمولاً فن رادیاتور خودرو غیرفعال می‌شود. در نتیجه دمای موتور شروع به افزایش می‌کند و خطر آسیب به سایر اجزا را به همراه دارد.

 

۵- شروع حرکت سخت خودرو در دماهای خاص

اگرچه به اندازه علائم دیگر رایج نیست اما شرایط شروع سخت گاهی اوقات توسط سنسور دمای آب معیوب انجام می‌شود. در بیشتر موارد این وضعیت تنها زمانی خود را نشان می‌دهد که موتور وسیله نقلیه در یک دمای خاص، خواه سرد یا گرم باشد. در بیشتر موارد این نتیجه سنسوری است که به طور مداوم گرما را می‌خواند، حتی زمانی که موتور واقعا خنک است.

 

۶- فن رادیاتور روشن نمی‌شود

برخی از خودروها از سنسور دمای آب برای کنترل فن‌های خنک کننده استفاده می کنند. در اکثر خودروها، شما دو سنسور دمای جداگانه برای فن ها، گیج داشبورد و مدیریت موتور دارید. با این حال اگر خودروی شما یک سنسور دارد، سنسور دمای آب خراب ممکن است باعث روشن نشدن فن های شما شود.

 

۷- عملکرد ضعیف موتور

سنسور دمای مایع خنک کننده موتور می تواند تأثیر بدی روی مخلوط هوا و سوخت داشته باشد. مخلوط بد هوا و سوخت نیز می تواند باعث کاهش شدید عملکرد موتور شود. اگر احساس می‌کنید که عملکرد موتور مانند قبل نیست، ممکن است به دلیل معیوب بودن سنسور دمای آب موتور باشد که برای خودروی شما به صورت ناگهانی به وجود آمده است.

 

هزینه تعویض سنسور دمای آب

هزینه مربوط به تعویض سنسور دمای خنک کننده می‌تواند از یک مدل خودرو به مدل دیگر به طور قابل توجهی متفاوت باشد. در حالی که سنسورهای دمای آب موجود در بسیاری از خودروها نسبتاً ساده هستند، دسترسی به بعضی از مدل‌های چینی در ایران بسیار دشوار است. هزینه واقعی مربوط به خرید سنسور دمای آب نیز می‌تواند بسته به وسیله نقلیه متفاوت باشد.

تعویض این قطعه اغلب نیز کاملاً ساده است، با این تفاوت که ممکن است مجبور شوید تمام مایع خنک‌کننده را از موتور بیرون ریخته و دوباره آن را پر کنید. به این معنی که باید تمام هوا را از سیستم خنک‌کننده خارج کنید، که ممکن است این موضوع برای شما دشوار باشد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا