قطعات برقی و الکتریکی

سنسور کیلومتر چیست ؟

نحوه کارکرد، علائم خرابی، محل نصب و ... سنسور کیلومتر

سنسور کیلومتر یا سرعت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

سنسور کیلومتر : صفحه کیلومتر‌ها از زمانی که عملکردشان کاملاً مکانیکی و با عقربه بود فاصله زیادی گرفته است. امروزه کیلومتر‌ها دیجیتالی هستند به این معنا که از فناوری دیجیتال مدرن به شکل سنسور برای اطلاع از سرعت حرکت وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید سنسور کیلومتر چگونه کار می‌کند، بیایید در این خصوص و اینکه چگونه می‌توانند سرعت حرکت خودرو را دقیقاً تشخیص دهند بیشتر بدانیم.

همچنین ببینید : لوازم یدکی کامیون

سنسور کیلومتر کجاست؟

 

فناوری مورد استفاده در خودروهای ما از روزهای اولیه خودرو بسیار پیشرفت کرده است. در گذشته، اتومبیل‌های ما از روشی مکانیکی برای تشخیص سرعت حرکت وسیله نقلیه استفاده می‌کردند. در آن زمان کیلومتر‌ها از سیم‌ها، دنده‌ها و آهن‌ربا استفاده می‌کردند که به صفحه روی کیلومتر اجازه می‌داد تا سرعت حرکت خودرو را در هر لحظه مشخص کند.

امروزه کیلومتر الکترونیکی و دیجیتال شده است به این معنا که دیگر اینطور کار نمی‌کند. در دنیای امروز کیلومتر‌ها از سنسورهایی استفاده می‌کنند که اساساً می‌توانند سرعت حرکت خودرو را ثبت کنند. با این حال ممکن است تعجب کنید که چگونه سنسورها قادر به انجام این کار هستند. در واقع سنسورها باید در کجای خودرو قرار گیرند تا بتوانند به طور دقیق تشخیص دهند که وسیله نقلیه در هر لحظه با چه سرعتی در حال حرکت است؟

در این خصوص سنسورهایی که سرعت حرکت خودرو را نشان می‌دهند، در جعبه دنده خودرو قرار دارند. دلیلش این است که سنسورها می‌توانند از طریق ثبت سرعت حرکت دنده در گیربکس، سرعت خودرو را به دقت ثبت کنند.

انواع سنسور سرعت خودرو

کدام سنسور در کیلومتر استفاده می‌شود؟

 

اکنون که در مورد اینکه کیلومتر‌های امروزی از سنسورهایی استفاده می‌کنند که در گیربکس قرار دارند بحث کردیم، اجازه دهید ببینیم این سیستم از چه نوع سنسورهایی استفاده می‌کند تا بتوانیم نحوه عملکرد کیلومتر‌ها را درک کنیم. کیلومتر‌های مختلف از انواع مختلفی سنسور استفاده می‌کنند، اما در مورد نحوه عملکرد سیستم به طور کلی اساساً به یک شکل عمل کرده و یک کار را می‌کنند و این به ماشین و سازنده خودرو بستگی دارد.

 

سنسورهای مغناطیسی

اولین نوع سنسور مورد استفاده، سنسور مغناطیسی است که از مکانیسم‌های قدیمی‌تر استفاده شده در کیلومترهای قدیمی‌قرار دارد. این اساساً یک سنسور است که با استفاده از فناوری مغناطیسی قادر به گرفتن امواج مغناطیسی سرعت است.

 

سنسورهای نوری

در این میان دومین سنسور استفاده شده، سنسور نوری است. برخلاف سنسورهای مغناطیسی، سنسورهای نوری از فناوری نوری برای ثبت سرعت حرکت خودرو استفاده می‌کنند. این فناوری چیزی شبیه به فناوری نوری مورد استفاده در پخش کننده‌های DVD یا Blu-ray است که از اپتیک برای ضبط داده‌ها در دیسک‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه نحوه عملکرد سنسورهای مغناطیسی و سنسورهای نوری کاملاً با یکدیگر متفاوت است، اما نحوه استفاده از آنها در کیلومتر‌های امروزی یکسان است.

 

سنسور کیلومتر چگونه کار می‌کند؟

 

همه آنچه گفته شد توضیح آن بود که سنسورها چگونه در کل سیستم کیلومتر مدرن قرار می‌گیرند و این سنسورها وقتی سرعت حرکت وسیله نقلیه را ضبط می‌کنند چه کار می‌کنند. بیایید در مورد نحوه عملکرد سنسورهای کیلومتر بحث کنیم تا متوجه شوید که این سنسورها چقدر دقیق و شگفت انگیز هستند. همانطور که گفته شد سنسورهای کیلومتر در جعبه دنده خودرو قرار دارند. دلیل این امر وجود دنده یا آهنربایی است که در میل محرک خودرو قرار دارد.

همانطور که ماشین حرکت می‌کند، دنده یا آهنربا نیز حرکت می‌کند. در حالی که خودرو در حال حرکت است و دنده یا آهنربای واقع در محور محرک مطابق با سرعت حرکت خودرو حرکت می‌کند، دنده یا آهنربا از سنسوری که خودرو برای تشخیص سرعت خودرو استفاده می‌کند عبور می‌کند.

اگر خودرو از سنسور نوری استفاده می‌کند، اتفاقی که می‌افتد این است که سنسور، نورهای ساطع شده را به عنوان یک پالس ضبط می‌کند که مستقیماً به واحد کنترل موتور یا ECU که کامپیوتر مرکزی خودرو است ارسال می‌شود. از سوی دیگر سنسور مغناطیسی نیز از همین اصل استفاده می‌کند.

هر بار که مغناطیسی از کنار سنسور مغناطیسی عبور می‌کند، یک جریان الکتریکی وجود خواهد داشت که سنسور آن را به عنوان یک پالس ثبت می‌کند و پالس‌ها به ECU نیز ارسال می‌شود. بنابراین آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد این است که سنسورها می‌توانند تفاوت‌های زمانی بین هر پالسی را که دریافت می‌کنند، ثبت کنند و چنین پالس‌هایی سپس به ECU فرستاده می‌شوند تا کامپیوتر خودرو محاسبه سرعت حرکت خودرو بر اساس اختلاف زمانی بین هر پالس را محاسبه کند.

البته معادله‌ای که ECU استفاده می‌کند بر اساس سایز لاستیک خودرو کالیبره شده است. این بدان معناست که هر معادله یا فرمول در هر خودرو بسته به اندازه لاستیک‌ها متفاوت است، اما پالس‌هایی که در ECU ثبت می‌شوند به طور کلی مشابه هم هستند.

اساساً، هرچه زمان بین هر پالس ثبت شده کمتر باشد، اتومبیل سریعتر حرکت می‌کند و این سنسورها آنقدر پیشرفته هستند که می‌توانند در لحظه عبور دنده یا آهنربا از سنسورها، پالس‌ها را دریافت کنند. البته آنها همچنین به طور همزمان سیگنال را به ECU ارسال می‌کنند، که بلافاصله سرعت حرکت ماشین را محاسبه می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا روی کیلومتر که روی صفحه کیلومتر ماشین شما قرار دارد منعکس شود. اساساً کیلومتر‌های امروزی اینگونه کار کرده و کل سیستم تقریباً بلافاصله در لحظه‌ای که سنسورها پالس‌ها را دریافت می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

 

علائم سنسور کیلومتر خراب

 

سنسور کیلومتر ماشین شما ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیافتد از جمله:

  • گیربکس شما قبل از اینکه دنده را عوض کند به دور بالا می‌رود یا به دنده بالا نمی‌رود.
  • ترمزهای شما در هنگام ترمزگیری سخت تر از حد معمول است.
  • سنسورهای سرعت شما به درستی کار نمی‌کنند.
  • وقتی شتاب می‌گیرید چراغ چک موتور شما به طور متناوب روشن می‌شود.

اگر هر یک از علائم سنسور کیلومتر معیوب ذکر شده را تجربه کردید، خودروی خود را نزد یک مکانیک خودرو حرفه‌ای ببرید. سپس مکانیک می‌تواند یک عیب‌یابی کامپیوتری را برای آزمایش سنسور کیلومتر شما اجرا کند.

 

چه زمانی برای تعویض سنسور کیلومتر خودرو مناسب است؟

 

مشکلات سنسور کیلومتر خراب ممکن است بدون اطلاع قبلی ظاهر شوند و مشخص کردن مشکلات سنسور کیلومتر ممکن است دشوار باشد و هرگز نباید سعی کنید سیم کشی یا اجزای الکتریکی را در وسیله نقلیه خود تنظیم کنید، حتی اگر فکر می‌کنید سنسور کیلومتر باعث ایجاد آنها می‌شود.

وقتی در مورد سنسور کیلومتر ماشین خود شک دارید، وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک حرفه‌ای ببرید و ریسک نکنید. در مرحله بعد مکانیک شما می‌تواند از معیوب بودن سنسور مطلع شود و در صورت نیاز آن را تعویض کند یا اگر مشکل دیگری باعث عملکرد بد خودرو شما شده است، مکانیک می‌تواند آن را شناسایی و برطرف کند. صرف نظر از این هنگامی‌که در مورد مراقبت از خودرو به فکر هستید، می‌توانید هر گونه مشکل خودرو را قبل از اینکه ایمنی شما پشت فرمان به خطر بیافتد، حل کنید.

گفتنی است سیستم‌های کنترل موتور و گیربکس خودروی شما از داده‌های سنسور کیلومتر استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که وسیله نقلیه شما مفید کار می‌کند. همچنین کروز کنترل خودرو و سایر سیستم‌ها ممکن است از این داده‌ها استفاده کنند. بنابراین اگر سنسور سرعت شما خراب باشد، سیستم‌های خودروهای مختلف آنطور که انتظار می‌رود کار نخواهند کرد و این می‌تواند توانایی شما در رانندگی ایمن را مختل کند.

 

سنسور کیلومتر کجا قرار گرفته و چه کاری می‌کند؟

 

به طور معمول، سرعت سنج خودرو شامل یک قطعه محرک است که در داخل جعبه دنده قرار گرفته است. این قطعه به چرخ دنده‌ای که در پشت جعبه دنده قرار دارد وصل می‌شود. سنسور کیلومترهای دیجیتال جایگزین سنسور کیلومتر سنتی شده است و به یک کانکتور الکتریکی وصل می‌شود و می‌تواند در حین چرخش چرخ‌ها سیگنال را به کامپیوتر منتقل کند. به این ترتیب سنسور اطلاعاتی را برای محاسبه سرعت ماشین شما ارائه می‌دهد.

علاوه بر این یک سنسور کیلومتر می‌تواند مسافت سفر شما را ردیابی کند. می‌تواند این فاصله را به کیلومترشمار خودروی شما منتقل کرده تا مسافت پیموده شده شما را نشان دهد. یک سنسور کیلومتر می‌تواند اطلاعاتی را در مورد زمان قفل کردن خودکار درها در خودروهای خاص نیز ارسال کند. وسایل نقلیه جدید حتی دارای سنسورهای کیلومتر مجهز به فن آوری‌های هندلینگ و تثبیت کننده هستند، بنابراین می‌توانند به عملکرد صحیح سیستم ترمز ضد قفل شما هم کمک کنند.

 

کیلومتر شمار از کجا به وجود آمده است؟

 

کیلومتر شمار توسط ویتروویوس، نویسنده و معمار رومی‌حدود ۲۷ سال قبل از میلاد اختراع شده است. این اولین کیلومترشمار یک چرخ ارابه‌ای به قطر چهار فوت بود که با استفاده از یک چرخ دنده ۴۰۰ دندانه‌ای که هر کیلومتر یک بار می‌چرخید شمرده می‌شد. کیلومتر شمار توسط چینی‌های باستان، اسکندر کبیر و حتی بنجامین فرانکلین نیز استفاده شده است. مخترعان مدرن مانند ویلیام کلایتون، کیلومتر شمارهای امروزی را ایجاد کردند که از چرخ دنده‌های جداگانه ای استفاده می‌کردند که هر رقم را به راحتی کنترل می‌کند.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا