قطعات برقی و الکتریکی

علائم پریدن کد سوئیچ

علائم پریدن کد سوئیچ

 

آشنایی با علائم پریدن کد سوئیچ در خودروهای تولید داخل کشور و خرابی این بخش، یکی از خواسته‌های اساسی بسیاری از دارندگان این محصولات است. لازم است بدانید که تمامی سازندگان خودروهای تولید داخل به‌ ویژه آن‌هایی که از سال ۱۳۸۷ به بعد تولید شده‌اند، موظفند در این خودروها از سیستم‌های ضد سرقت استفاده کنند که به آن‌ها سیستم ایموبلایزر نیز گفته می شود. این سیستم‌ها با عنوان سوئیچ کددار و یا کدسوئیچ نیز معروف و شناخته‌ شده‌اند.

 

در صورتی‌ که این سیستم بر روی یک خودرو نصب نشده باشد، عملیات شماره‌گذاری آن انجام نخواهد گرفت. وجود این تجهیزات باعث می‌شود امنیت خودروی شما افزایش پیدا کند. در غیر این‌ صورت خودرو به‌ راحتی سرقت و یا ربوده خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه سوئیچ کددار پرداخته و برخی از علائم پریدن کد سوئیچ و خرابی آن را بیان کنیم. اما پیش‌ از آن بهتر است با کدسوئیچ‌ها آشنا شوید.

سوئیچ کددار و یا کدسوئیچ

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر برای تولید خودروها از ۴ نوع سیستم ضد سرقت استفاده می‌شود. هر کدام از این سیستم‌ها به طریقی می‌توانند از خودروی شما حفاظت به عمل آورند. یکی از این سیستم‌ها سیستم قفل مرکزی درها بوده و دیگری دزدگیری است که بر روی خودرو نصب می‌شود. ردیاب و سیستم ایموبلایزر الکتریکی و الکترونیکی کددار از دیگر سیستم‌های ضد سرقت در انواع مختلف خودروها هستند.

 

همچنین بخوانید : ایموبلایزر چیست ؟

 

بنابراین یکی از مهم‌ترین مباحثی که باید پیش‌ از آگاهی از علائم پریدن کد سوئیچ و یا پاک شدن و خرابی این بخش، به آن توجه داشته باشید مزایای طراحی و تولید این سوئیچ‌ها برای اتومبیل‌ها است. یکی از مهم‌ترین این مزایا این است که استفاده از این کدسوئیچ‌ها به کد خودرو در کنار سوئیچ کددار نیازمند است.

این موضوع نیز باعث می‌شود تا خودروی شما تحت حفاظت و امنیت بسیار بیشتری قرار بگیرد. چراکه این امکان وجود دارد که سارقی قصد ربودن خودروی شما را داشته باشد. در این‌ صورت دسترسی به کدسوئيچ ماشین شما دشوار خواهد بود و او باید مدت زمان بسیار بیشتری را صرف کند تا کدسوئیچ را به دست آورد.

این سامانه به‌ نحوی طراحی شده که قادر است در شرایط تشخیص هر گونه ورود غیرقانونی به خودرو از روشن شدن اتومبیل و حرکت آن پیشگیری به عمل آورد. در حقیقت کد و یا رمزی ویژه بر روی کامپیوتر خودرو و سوئیچ آن حک شده‌ است. بنابراین اگر این دو با یکدیگر دارای همخوانی باشند، موتور روشن شده و حرکت خواهد کرد.

این امکان فراهم شده که شما بتوانید این کدهای امنیتی را تغییر دهید. پس اگر تمایل داشته باشید خودروی خود را به فرد دیگری واگذار کنید می‌توانید کدهای امنیتی آن را پاک و یا حذف نمایید و یا در شرایطی که قصد خرید  خودروی کارکرده دارید، با حذف کدهای امنیتی و تغییر دادن آن‌ها با خیال آسوده‌تری خرید خود را انجام خواهید داد.

بنابراین پریدن و یا پاک شدن این کدسوئیچ‌ها برای دارندگان خودروها مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. پس بهتر است رانندگان با علائم پریدن کد سوئیچ و یا خراب شدن آن آشنایی کافی داشته باشند.

رفع ایرادات سیستم ایموبلایزر خودروهای ایرانی و چینی >>> تعمیرگاه خودروهای ایرانی | تعمیرگاه خودروهای چینی

علائم پریدن کد سوئیچ

علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد کد سوئیچ شما پاک و یا خراب شده‌ است. از جمله این علائم می‌توان به عدم باز شدن درب‌های اتومبیل اشاره کرد و یا عدم قفل شدن آن‌ها را نام برد.

ممکن است در این شرایط دزدگیر نیز عملکرد صحیحی از خود نشان نداده و یا موتور اتومبیل استارت نخورد. در برخی از مدل‌ها، شیشه‌های بالابر خودرو نیز عملکرد درستی از خود نشان نخواهند داد. اما در بعضی دیگر، این علامت مشاهده نمی‌شود.

در ادامه به شرح مختصر این علائم خواهیم پرداخت.

پریدن کد سوئیچ و باز نشدن درب های خودرو

1.عدم باز شدن درب‌های اتومبیل

در بسیاری از موارد شما قفل را بر روی کلید اتومبیل فشار می‌دهید. اما درب‌ها باز نمی‌شوند. در این شرایط امکان خرابی و یا پاک شدن کدسوئیچ وجود دارد‌.

بهتر است با مشاهده چنین علامتی در ابتدا به بررسی باطری ریموت کنترل خودروی خود اقدام کنید. اگر هیچ‌گونه علامت خرابی از ناحیه باتری مشاهده نکردید، پس احتمال خرابی سیستم ضد سرقت و یا پاک شدن کدسوئیچ آن وجود دارد.

 

2.عدم قفل شدن درب‌های اتومبیل

این امکان وجود دارد که شما نتوانید درب‌های اتومبیل خود را با استفاده از کلید ریموت قفل کنید. در چنین شرایطی باید در ابتدا به بررسی این موضوع بپردازید که آیا درب‌ها با کلید اصلی قفل می‌شوند یا خیر.

اگر درب‌های اتومبیل با استفاده از کلید اصلی نیز قفل نمی‌شوند، پس احتمال امکان خرابی سیستم ایموبلایزر وجود دارد و ممکن است یکی از علائم پریدن کد سوئیچ و یا پاک شدن آن باشد.

 

3.عملکرد ناصحیح دزدگیر

در برخی از مواقع دزدگیر ماشین شما شروع به آژیر کشیدن می‌کند و نمی‌توانید صدای آن را قطع کنید. در این شرایط نیز یکی از احتمالات قابل بررسی خرابی سیستم ضد سرقت و یا پریدن و پاک شدن کدسوئیچ است.

چراکه بروز هرگونه خرابی در این بخش و یا پاک شدن کدسوئیچ باعث می‌شود تا عملکرد دیگر بخش‌ها و سنسورها نیز تحت تأثیر قرار گرفته و آن‌ها را به تشخیص نادرست سوق دهد.

علائم پریدن کد سوئیچ و استارت نخوردن خودرو

4.عدم استارت خوردن موتور اتومبیل

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم ضد سرقت، طراحی آن به شکلی است که اگر با استفاده از سوئیچی غیر از سوئیچ اصلی تمایل به استارت زدن داشته باشید این اقدام غیرممکن خواهد بود. به این معنا که شما نمی‌توانید با استفاده از سوئیچ غیراصلی ماشین را استارت زده و آن را روشن کنید.

اما در صورتی‌ که موتور خودروی شما استارت نخورده و روشن نمی‌شود، ولی برای باز و یا بسته کردن قفل‌های درب‌ها با مشکلی روبه‌رو نشده‌اید و اطمینان دارید که سوئیچ شما درست و سالم است، بنابراین احتمال خرابی ایموبلایزر و یا پریدن و پاک شدن کدسوئیچ آن وجود دارد.

پس باید به این اطمینان نیز برسید که دیگر قطعات و تجهیزات داخلی خودروی شما سالم هستند و مشکلی از ناحیه آن‌ها وجود ندارد.

 

5.عدم سیم کشی صحیح سیستم

در مواقعی که به این اطمینان دست یافته‌اید که کلید شما به‌ درستی کار می‌کند، اما سیستم ضد سرقت دچار اشکال و اختلالی شده، بهتر است به بررسی دقیق سیم‌کشی‌های سیستم امنیتی خودروی خود از داخل آن دست بزنید.

چراکه در بسیاری از مواقع وجود آسیب‌دیدگی در سیستم سیم‌کشی و یا امکان ساییدگی و یا خوردگی در مسیر این سیم‌ها می‌تواند نشانه و علامتی از خرابی ایموبلایزر بوده و یا یکی از علائم پریدن کد سوئیچ خودرو باشد. در چنین شرایطی باید به تعویض سیم‌کشی‌های خودرو و سیستم ضد سرقت آن دست بزنید.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا