بررسی و مقایسه

بررسی موتورهای TU5 و EF7

تیو فایو یا ای‌ اف ۷ ؟ کدام یک ؟ مقایسه کامل

 

در شرایط حاضر شرکت خودروسازی ایران‌ خودرو از انواع مختلفی از موتورها بر روی محصولات خود استفاده می‌کند. از جمله این پیشرانه‌ها می‌توان به تیو فایو tu5 و ای اف ۷، ef7 اشاره کرد. هر کدام از این موتورها، طرف‌داران و محبوبیت خاص خود را دارند. بسیاری از افراد به‌ دنبال این هستند که بدانند از میان این ۲ نوع پیشرانه، کدام یک برای آن‌ها انتخاب و گزینه مناسب‌تری است.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به مقایسه کامل میان تیو فایو و ای‌ اف ۷ اقدام نماییم و برخی از مشخصات این ۲ پیشرانه را بیان کنیم تا بدانید این ۲ نوع موتور از نظر توان خروجی و نحوه عملکرد با یکدیگر چه اختلافاتی دارند و یا استهلاک هرکدام چگونه است.

 

موتور تیو فایو TU5

موتورهای تیو فایو، یکی از محصولات بسیار پراستفاده در گروه خودروسازی پژو و سیتروئن هستند. در واقع می‌توان گفت این نوع از پیشرانه‌ها، شکل بهبود یافته موتورهای تی‌یو ۳، tu3 به شمار می‌روند که بسیاری از مشکلات آن‌ها برطرف شده و از لحاظ میزان قدرت و شتاب نیز مورد بررسی قرار گرفته و تکامل بیشتری هم پیدا کرده‌اند.

این نوع از موتورها در شرایط فعلی در بسیاری از محصولات میان رده و اقتصادی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولاتی که در ابتدا در خودروهای ۲۰۶ تیپ ۵ مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل دارای بودن ویژگی‌های مناسب، توانستند محبوبیت بسیار بالایی را در میان خریداران به دست آورند. این عامل سبب شد تا در خودروهای دیگر نیز از این موتورها استفاده شود.

از جمله ویژگی‌های اصلی این پیشرانه‌ها می‌توان استهلاک بسیار کم آن‌ها را نام برد. از طرف دیگر این نوع از موتورها مصرف سوخت بسیار پایین و بهینه‌ای هم دارند. از دیگر ویژگی‌های موتورهای تیو فایو می‌توان به توان خروجی بسیار مناسب آن‌ها اشاره کرد.

موتورهای تیو فایو از جمله پیشرانه‌های بنزین سوز محسوب می‌شوند. خودروهای ساخته‌ شده با این نوع از موتورها در بیشتر موارد در مسابقات ورزشی اتومبیل‌رانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در حال حاضر شرکت ایرانی ایران‌ خودرو مدل ایرانی این پیشرانه­ ها را تولید نموده و در خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس، رانا، پژو ۲۰۶ SD، سمند ال‌ ایکس صادراتی و… مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

موتور ای‌ اف ۷ EF7

پیشرانه‌های EF7، یکی از محصولات شرکت ایپکو، محسوب می‌شوند. این شرکت در حقیقت واحد طراحی و تولید ایران‌ خودرو است. شرکت ایپکو فعالیت خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز نموده و در سال ۱۳۸۳ تصمیم به طراحی و تولید موتور ملی با عنوان ای‌ اف ۷ گرفته‌ است.

شرکت ایپکو، در طراحی و تولید موتور ای‌ اف ۷ با شرکت FEV آلمان نیز همکاری داشته و توانست در سال ۱۳۸۵ اولین مدل از موتورهای ای‌ اف هفت خود را رونمایی کند. پیشرانه‌های ای اف ۷، از جمله موتورهای ۴ سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ به شمار می‌روند.

ساختار کلی این محصولات به موتورهای تیو فایو شباهت بسیاری دارد. اما با این‌ حال سازگاری این موتورها با گاز طبیعی و یا سی ان جی بیشتر است. در واقع می‌توان گفت پیشرانه‌های ef7، اولین موتورهای رسمی و ساخت کشور هستند که بر پایه گازسوز طراحی و تولید شده‌اند و لذا گاز به‌ عنوان سوخت اصلی این موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع این پیشرانه‌ها، دوگانه سوز بوده و از جمله محصولات با دوام و یک پیشرانه‌ کاملا مطمئن به شمار می‌روند. موتورهای ملی ای‌ اف ۷ از اوائل سال ۲۰۰۸ تاکنون مورد استفاده خودروسازان قرار می‌گیرند.

 

مقایسه ویژگی‌های فنی پیشرانه‌های TU5 و EF7

پیشرانه‌های تیو فایو، دارای ۱۶ سوپاپ هستند. حجم این موتورها نیز ۱۵۸۷ سی‌سی است. این موتورها می‌توانند چیزی در حدود ۱۰۵ اسب بخار، قدرت به وجود آورند. موتورهای تیو فایو، به‌ صورت ۴ سیلندر و با سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای، با پاشش الکترونیکی به وجود آمده‌اند و سیستم احتراق آن‌ها، به‌ صورت داخلی و جرقه‌ای است.

این پیشرانه‌ها از سیستم سوخت انژکتوری نیز بهره‌مند شده و حداکثر سرعت آن‌ها ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. گشتاور در این موتورها نیز ۱۴۲ نیوتن‌ متر است. به‌ کار گیری این نوع از پیشرانه‌ها در برخی از خودروهای سنگین‌ وزن با اشکالاتی مواجه بوده، اما این موتورها توانسته‌اند بر روی خودروهای کم‌وزن‌تر شتاب و قدرت بسیار بالایی از خود به نمایش درآورند.

پیشرانه‌های ای‌ اف ۷ نیز از جمله موتورهای ۱۶ سوپاپ به شمار می‌روند. اما با این‌ حال توان و قدرت ای‌ اف ۷ بیشتر از تیو فایو است. این محصولات دارای حجم ۱۶۴۵ سی‌سی بوده و می‌توانند ۱۱۳ اسب‌ بخار، قدرت به وجود آورند. گشتاور این موتورها نیز ۱۵۵ نیوتن‌متر است.

از دیگر ویژگی‌های فنی این موتورها می‌توان به سیستم اتوماتیک انتخاب سوخت در آن‌ها اشاره کرد. این پیشرانه‌ها امکان روشن شدن با سوخت گاز در هواهای سرد را نیز دارا هستند و به تنظیم فیلر سوپاپ‌های موتور نیز نیازی ندارند.

نوع سوپاپ به‌ کار رفته در تولید این پیشرانه‌ها، میل سوپاپ بالاسری بوده و با نسبت تراکم ۱۱ به ۱ طراحی و تولید شده‌اند. سیستم خنک‌ سازی این موتورها خنک‌ سازی به‌ صورت آبی است و سیستم سوخت‌ رسانی آن‌ها، انژکتوری است. در طراحی این پیشرانه‌های ساخت داخل، از سرسیلندرهای آلومینیومی استفاده‌ شده و بلوک سیلندر آن‌ها از جنس چدن است.

موتورهای ای‌ اف ۷ این امکان را دارند که هم با گاز طبیعی و هم با بنزین کار کنند. در حال حاضر این موتورها از جمله ۱۰ موتور برتر در دنیا شناخته‌ شده‌اند و توانسته‌اند در میان برترین موتورهای دو گانه سوز در سطح جهان نیز مقام سوم را به دست آورند.

با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها و با وجود این‌ که صاحبان خودروهای دارای موتور دوگانه سوز ای اف ۷ از عملکرد این موتورها رضایت دارند، می‌توان گفت این پیشرانه‌ها از لحاظ ویژگی‌های فنی نسبت به موتورهای تیو فایو دارای برتری‌هایی هستند.

 

مزایا و معایب پیشرانه‌های تیو فایو و ای‌ اف ۷

در هنگام مقایسه میان موتورهای TU5 و EF7، نباید مزایا و معایب آن‌ها را نادیده گرفت. در ابتدا به بیان مزیت‌ها و معایب موتورهای تیو فایو خواهیم پرداخت و سپس مزایا و معایب موتورهای ای‌ اف ۷ را مرور خواهیم نمود.

از جمله مزایای پیشرانه‌های تیو فایو می‌توان به شتاب و قدرت بسیار بالای این موتورها اشاره کرد. این محصولات نسبت‌ به حجم موتوری که دارند، قدرت بسیار مناسبی هم به وجود می‌آورند. تولید صدای بسیار کم و از طرف دیگر دارا بودن استاندارد آلایندگی بالاتر نسبت‌ به موتورهای ای‌ اف ۷، از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این موتورها است.

موتورهای tu5، مصرف سوخت بسیار مناسبی داشته و هزینه نگهداری از آن‌ها نیز نسبتاً مناسب است. اما با این‌ حال این موتورها دارای چند عیب عمده نیز هستند. برای نمونه، دمای آن‌ها در بیشتر مواقع بالا است. تکنولوژی به‌ کار رفته در تولید این پیشرانه‌ها نیز نسبتاً قدیمی بوده و حساسیت بالایی هم نسبت‌ به تعویض روغن دارند.

از دیگر معایب این پیشرانه‌ها ‌توان به شنیده شدن صداهای غیرمعمول از موتور اشاره کرد. از طرف دیگر این نوع از پیشرانه‌ها عملکرد ناپایداری دارند و سیستم توزیع سوخت آن‌ها نیز ضعیف است. سوختن کویل ایگنیشن از دیگر معایب این موتورها است.

موتورهای ای‌ اف ۷ نیز دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. این موتورها قدرت بالاتری نسبت‌ به موتورهای تیو فایو دارند. از دیگر ویژگی‌های مثبت این پیشرانه.ها می‌توان به استفاده از قطعات بسیار با کیفیت در فرآیند تولید آن‌ها اشاره کرد.

فناوری به‌ کار رفته در تولید این موتورها نیز بسیار جدیدتر و مدرن‌تر است. با وجود داشتن این مزایا، پیشرانه‌های ای‌ اف ۷ معایبی هم دارند. برای نمونه، دارای روغن ریزی در اویل ماژول هستند و یا هزینه تعمیرات آن‌ها بالا است. دسته موتور استاندارد این پیشرانه‌ها نیز کیفیت نسبتا پایینی دارد و قیمت آن‌ هم بالاتر است. این نوع از موتورها در برخی موارد، دارای مشکلات برقی هم بوده‌اند.

کمبود قطعات یدکی یکی دیگر از اشکالات این پیشرانه‌ها است. بنابراین برای پیدا کردن لوازم یدکی این موتورها با مشکلاتی برخورد خواهید کرد. چرا که نمی‌توانید به‌ سادگی با مراجعه به هر فروشگاهی، لوازم‌یدکی مورد نیاز این موتورها را انتخاب و خریداری کنید.

 

نتیجه گیری

بنا بر آنچه گفته شد هر کدام از انواع این موتورها ویژگی‌های منحصر به خود را دارند و مزایا و معایب آن‌ها نیز با یکدیگر دارای اختلافاتی است. با وجود تمامی مباحث مطرح‌ شده، تاکنون هیچ کدام از این موتورها نتوانسته‌اند با اختلاف بالایی نسبت‌ به دیگری قرار بگیرند و موتور دیگر را از میدان رقابت خارج ساخته و برنده این میدان باشند.

در شرایط حاضر بسیاری از خریداران با در نظر گرفتن این عامل که موتورهای تیو فایو، سابقه و عملکرد بسیار درخشان‌تری به‌ ویژه در خودروهای ۲۰۶ تیپ ۵ داشته‌ و از طرف دیگر این موتورها، صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و مصرف سوخت آن‌ها نیز بسیار مناسب و بهینه است، این موتورها را در این رقابت انتخاب می‌کنند. ویژگی‌هایی که در برخی از موارد، بعضی افراد، نگاه انتقادی به آن دارند.

به‌ طور کلی می‌توان گفت پیشرانه‌های تیو فایو محصولات بسیار کم‌دردسرتری هستند و هزینه آن‌ها نیز بسیار پایین‌تر است. اما با این‌ حال نباید مزایای موتورهای ای‌ اف ۷ را نیز نادیده بگیرید. در حال حاضر، برخی از خریداران به انتخاب موتور ای اف ۷ تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

این افراد بر این باورند که این نوع از پیشرانه‌ها از مشخصات فنی بالاتر و قدرتمندتری برخوردار شده و از طرفی دوگانه سوز نیز هستند. بنابراین در صورتی‌ که قصد خرید یک خودروی دوگانه سوز با قدرت بالاتر دارید بهتر است خودروهایی را انتخاب و خریداری کنید که با استفاده از پیشرانه‌های ای‌ اف ۷ به وجود آمده‌اند.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا