بررسی و مقایسه

پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو

پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو

 

اتومبیل‌ها وسیله حمل و نقل فوق العاده ای هستند که توسط انسان بیش از صد سال است که ایجاد شده است. آنها از یک بدنه و یک موتور تشکیل شده اند که با انواع مختلف انرژی، مطابق با طراحی سازنده، کار می‌کنند. قطعات خودرو هم اهمیت و نقش مهمی‌در عملکرد خودرو دارند. در حین رانندگی با خودروی خود، قطعات فرسوده می‌شوند و باید به سرعت آنها را تعویض کنید. برای اینکه بدانید پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو چیست این مطلب را دنبال کنید.

فروش قطعات سنگین و خودروهای ایرانی >>> لوازم یدکی ماشین سنگین | لوازم یدکی خودروهای ایرانی

1.تسمه تایم

تسمه تایم یکی از پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو بوده و حرکت پیستون‌ها را با سوپاپ‌ها هماهنگ می‌کند. میل لنگ، میل بادامک، پمپ موتورهای دیزلی و واترپمپ در برخی خودروها را به حرکت در می‌آورد. این کمربند دندانه دار برای اکثر خودروهای فعلی نصب می‌شود. برخی از خودروها تسمه ندارند، بلکه دارای زنجیر تایم هستند. به عنوان مثال این مورد در اکثر مدل‌های بی‌ام‌و یا مرسدس بنز به این گونه است. به طور معمول این زنجیر عمری مشابه عمر موتور داشته و برخلاف تسمه تایم، نیازی به نگهداری منظم ندارد.

2.رادیاتور

اگر یک عنصر وجود داشته باشد که باید تمام کیفیت و یکپارچگی خود را برای عملکرد موتور حفظ کند، آن رادیاتور خنک کننده موتور است. زمانی که صحبت از خنک کننده مایع می‌شود رادیاتور خنک کننده موتور بخشی از مدار خنک کننده‌ای است که در اکثر وسایل نقلیه امروزی قرار می‌گیرد. موتور احتراق مقدار زیادی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند، گرمای جمع آوری شده توسط سیال انتقال حرارت (خنک کننده)، از طریق شیلنگ بالایی به رادیاتور خنک کننده موتور منتقل می‌شود. مایع توسط هوای محیط خنک می‌شود که از رادیاتور عبور کرده و از طریق شیلنگ پایینی به موتور باز می‌گردد تا چرخه را ادامه دهد.

3.فیلتر روغن

فیلتر روغن یکی از عناصر کلیدی در نگهداری صحیح خودرو شما و به طور خاص موتور آن است. این فیلتر کمک می‌کند روغن سالم به بلوک موتور رسیده و ناخالصی‌های آن را فیلتر می‌کند، در نتیجه طول عمر موتور را افزایش داده و می‌توانید مصرف سوخت خود را با این فیلتر کاهش دهید.

 

4.باطری

برای هر نوع ماشینی باطری یک بخش بسیار مهمی‌است. خودرو در هر بار استارت از باطری تغذیه می‌کند و از تمام قطعات الکتریکی خودرو مراقبت می‌کند. پس از مدتی استفاده، صفحات باتری تحلیل رفته و دیگر قادر به نگهداری انرژی کافی نخواهد بود. استفاده از باتری بسته به شرایط به طور متوسط ​​بین 3 تا 5 سال دوام می‌آورد که این موضوع آن را تبدیل به یکی از پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو کرده است.

 

5.لنت ترمز

قطعا اگر راننده باتجربه‌ای باشید تا به حال متوجه شده‌اید که چرا ترمز در رانندگی خودرو بسیار مهم است. این عنصر کوچک است که می‌تواند خودرو را متوقف کند و هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، لنت ترمز بیشتر تحلیل می‌رود و در نهایت ماشین شما را به درستی متوقف نخواهد کرد. برای تعویض لنت ترمز تا آخرین لحظه منتظر نمانید، بلکه در هر تعویض روغن آن‌ها را بررسی کنید.

لنت ترمز جزء ضروری سیستم ترمز دیسکی است. هنگامی‌که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، مایع ترمز فشرده می‌شود و بنابراین پیستونی را فشار می‌دهد که خود لنت‌های ترمز را فشار می‌دهد. دومی‌سپس به دیسک‌های ترمز می‌مالد تا آنها را فشرده کند. سپس چرخش دیسک‌های ترمز متوقف می‌شود که باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو شما می‌شود.

بنابراین مهم است که لنت ترمز شما در شرایط خوبی باشد. اگر لنت ضخامت کافی را نداشته باشند، نمی‌توانند ترمز دیسکی را به درستی فشرده کنند. بنابراین ممکن است فاصله و زمان ترمز طولانی شود که ممکن است بر ایمنی شما و مسافران شما تأثیر بگذارد.

 

6.چراغ‌های خودرو

چراغ‌های خودرو می‌توانند خطر تصادف را کاهش دهند زیرا نوری که ارائه می‌کنند باعث می‌شود شما بیشتر دیده شوید. اما این فقط محدود به چراغ‌های جلویی که در جاده استفاده می‌کنید نیست، چراغ‌های عقب، چراغ‌های راهنما هم نیز بسیار مهم هستند. اگر با نور خودرو مشکل دارید یا احساس می‌کنید نور آنها کم است، توصیه می‌شود برای اطمینان از ایمنی سرنشینان آنها را تغییر دهید.

 

7.لاستیک‌ها

بدون لاستیک، نیرو فقط به رینگ منتقل می‌شود و سوار شدن بر روی رینگ غیر ممکن است. لاستیک‌ها بخش مهمی‌از خودرو هستند و چرخه حرکتی خودرو بدون آنها غیرممکن است. سایش لاستیک و پایان طول عمر آن بیش از همه در افزایش مصرف سوخت احساس می‌شود. با تعویض به موقع لاستیک‌ها در نگهداری سایر قطعات مانند سیستم تعلیق، جعبه فرمان و … صرفه جویی خواهید کرد.

 

8.کلاچ خودرو

همانند کمک فنرها یا ترمزها ، کلاچ نیز به طور خاص در ایمنی خودرو نقش دارد. اگر گیربکس اتوماتیک دارید، دیگر کلاچ ندارید، بلکه یک مبدل گشتاور هیدرولیک کنترل شده الکترونیکی دارید. اما اگر یک گیربکس دستی دارید به کلاچ نیاز دارد که عنصر واسط بین چرخ‌ها و گیربکس است.

 

9.تسمه دینام

تسمه دینام که به درستی از «پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو» نامیده می‌شود، انتقال انرژی مکانیکی موتور را به قطعات کمکی مختلف مانند دینام، واتر پمپ (که توسط تسمه تایم نیز به حرکت در می‌آید) را انجام داده و فرمان برقی امکان پذیر می‌کند.

 

10.دینام خودرو

دینام یک عنصر مکانیکی متعلق به موتور وسایل نقلیه است که از یک سیم پیچ و یک آهنربا تشکیل شده است و به باتری اجازه می‌دهد تا موتور را روشن کند. این به لطف جریان الکتریکی تولید شده در طول کار آن امکان پذیر می‌شود. برای اطمینان از اینکه وسیله نقلیه بهینه کار می‌کند، رانندگان باید دینام را به طور منظم بررسی کنند. در نتیجه تعمیرات اساسی دینام خودرو بین 40000 تا 50000 کیلومتر پیموده شده اکیداً توصیه می‌شود زیرا در صورت خرابی دینام وسیله نقلیه به سادگی نمی‌توان خودرو را روشن کرد.

عملکرد دینام خودرو بر اساس یک اصل فیزیکی بسیار ساده است که توسط سازندگان خودرو از دهه 1960 استفاده شده است. مکانیزم از یک سیم پیچ مسی تشکیل شده است که همه چیز را به دور آهنربا می‌پیچد. به محض روشن شدن موتور، تسمه دینام سیم پیچ را با خود می‌کشد که جریان الکتریکی تولید می‌کند.

این قطعه هم با توجه به عملکرد مداومی‌که دارد یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین است که باید به صورت دوره‌ای تعویض شود.

 

11.سنسور اکسیژن

همانطور که از نام آن پیداست، سنسور اکسیژن که به سنسور O2 نیز معروف است، میزان اکسیژن موجود در سیستم اگزوز را اندازه گیری می‌کند. اگرچه این وظیفه نسبتا کوچک به نظر می‌رسد اما سنسور اکسیژن در واقع یکی از مهم ترین سنسورهای خودرو است. مسئول حفظ تعادل هماهنگ بین هوا و سوخت برای انتشار بهینه است.

از آنجایی که سنسور اکسیژن در جریان اگزوز قرار می‌گیرد، در معرض آلودگی قرار دارد. این سنسور نیز در معرض دمای بسیار بالایی قرار دارد و مانند هر قطعه دیگری می‌تواند به مرور زمان فرسوده شود. همه این شرایط می‌توانند بر ویژگی‌های پاسخ سنسور اکسیژن تأثیر بگذارند و باعث طولانی شدن زمان پاسخ یا ناهماهنگی منحنی ولتاژ سنسور و در دراز مدت، کاهش عملکرد سنسور شوند.

 

12.میل بادامک

برای اینکه یک خودرو بتواند به طور موثر کار کند، باید دارای تعداد زیادی عنصر مکانیکی باشد که به طور هماهنگی کار کنند. برخی از این عناصر اگرچه برای عملکرد صحیح موتور ضروری هستند، اما به اندازه کافی برای رانندگان شناخته شده نیستند، میل بادامک یکی از این موارد است.

میل بادامک که شفت زمان بندی هم نامیده می‌شود، یک عنصر مکانیکی است که در عملکرد صحیح موتور خودرو نقش دارد. این شفت زمان بندی است که باز و بسته شدن سوپاپ‌های مختلف را، چه دریچه‌های ورودی چه خروجی تنظیم می‌کند.

میل بادامک را می‌توان به صورت یک استوانه فولادی بلند دید که بر روی آن “بادامک‌ها” دیده می‌شود. این برآمدگی‌ها که به موازات یکدیگر و در جهت‌های مختلف قرار گرفته‌اند، به لطف چرخش میل فرمان، امکان ایجاد تناوب در باز و بسته شدن شیرهای مختلف را فراهم می‌کند.

 

13.شمع خودرو

شمع‌های خودرو اجزای الکتریکی قابل تعویضی هستند که در محفظه احتراق موتور قرار گرفته اند. آنها نقش بسیار مهمی‌در عملکرد یک خودرو دارند، زیرا به لطف هزاران قوس الکتریکی که الکترودهای آنها ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند مخلوط گاز مشتعل شود. همچنین کوچکترین خرابی در آنها می‌تواند عواقب قابل توجهی بر عملکرد خودرو داشته باشد. در واقع به محض ظاهر شدن اولین علائم خرابی، باید آنها تعویض شوند.

تقریبا می‌توان گفت که تمامی‌خودروها آن را دارند، البته باید گفت که موتورهای دیزل سوز دارای سیستم جرقه زنی متفاوتی هستند. اصطلاح شمع برای اشاره به موتورهای قدیمی‌انتخاب شد که در آن یک فتیله ساده سوزاننده باعث احتراق مخلوط هوا و سوخت می‌شد، مانند زمانی که شما یک شمع روشن می‌کنید. حتی امروزه، شمع‌های خودرو نقش کاتالیزوری مهمی‌دارند. هر یک از آنها در یکی از سیلندرهای موتور قرار می‌گیرند تا جرقه لازم برای شروع احتراق را ایجاد کنند.

 

14.کاتالیزور

در خودروها، کاتالیزور یا مبدل کاتالیزوری، وسیله ای برای کنترل انتشار گازهای خروجی از موتورهای احتراق داخلی به منظور کاهش ضرر آنها است. هدف این کاتالیزور تبدیل گازهای سمی‌و آلاینده‌های موجود در گازهای خروجی موتور احتراق داخلی به آلاینده‌های کم ضررتر است. برای انجام این کار، یک واکنش شیمیایی کاهش اکسیداسیون را کاتالیز می‌کند. بنابراین تحت تأثیر گرمای شدید، کاتالیزور توانایی تبدیل عناصر سمی‌تولید شده توسط موتور (مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و سایر هیدروکربن‌های نسوخته مضر) را به گازهای بی اثر مانند دی اکسید کربن و بخار آب را دارد.

 

اینفویدک

اینفویدک | سایت نقد، بررسی، آموزش، راهنمای خرید لوازم و قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین + نکات تعمیراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا